در عصر ساسانی و چه بسا پیش از آنها، گروهی از جوانمردان ایرانی به نام «اسواران» (به معنی اسب سواران) پیدا شدند که به دستگیری از مستمندان و افتادگان همت گماشتند. در طبقات پایین تر نیز دیگر جریان یاران (ایاران، عیّاران) پدید آمد که در عصر اسلامی به فتوت. جوانمردی نامور شد و در طی جنگهای صلیبی به غرب راه یافت. این نوشتار خلاصه ای از آن جریان عظیم فرهنگی را بازگو می کند.
نخستین شواهد تاریخی رواج شعر سعدی در تصوف هند
میگویند و نادرست هم نمیگویند که تاریخ گزارش حوادث گذشته است. اما همه حوادث گذشته تاریخی نیستند و مورخ آنها را گزارش نمیکند. چه حوادثی تاریخیاند؟
خواستهاید درباره بازگشت دکتر رسول جعفریان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بنویسم. نخست امیدوارم همانند دوره پیشین با دشواریهای عدیده روبهرو نشود. در دور یکم برگهای به عنوان حکم گرفت با برنامه اما بیبودجه راهی کتابخانه شد.
از جمله صاحبقلمانی که در این روزگار بر مسند ریاست چندین کتابخانه مهم ایران تکیه زده و منشأ خدمات ارزشمند و ماندگاری شدهاند، استاد رسول جعفریان است. عشق به کتاب و کتابخوانی را میتوان در گوشهگوشه شئون زندگی ایشان دید و کتاب، بخش پررنگ زندگی ایشان است
با توجه به جایگاه والای علمی خواجه نصیر، در بخش نخست دیدگاه درباره حکومت که بخشی از اخلاق عمومی به شمار می آید، مطرح شد و سخن به گروه بندی های سیاسی رسید و اینکه جامعه جهانی متکی است به «حکمت مدنی» یا «صناعت والا» که بر همه دیگر صناعات ناظر باشد.
قصه در ادبیات کلاسیک ایران، شکل ها و مضمون های متنوعی دارد. از حکایات و روایات کوتاه که در ضمن آثار تعلیمی یا تبلیغی و حتی تاریخی گنجانده شده، تا مجموعه های حکایی و آثار داستانی مفصل.
۸ اسفند روز بزرگداشت حکیم، فقیه، شاعر و نویسنده پرکار، حاج ملاهادی سبزواری (۱۲۱۲ ـ ۱۲۸۹ ق) است، بزرگترین فیلسوف قرن سیزدهم. آثار علمی و ادبی او متعدد است و از این میان، «منظومه» جامعترین کتابی است که دوره کامل منطق و فلسفه را به نظم کشیده و حائز جایگاه مهمی در مکتب ملاصدراست.
با تأسیس شاهنشاهی هخامنشی بنیادی تازه در شیوه حکمرانی و اندیشه حکومتی جهانی شکل گرفت که در آن زمان امری تازه و بیسابقه بود؛ و از همه مهمتر شیوه اداره این قلمرو وسیع که هرگز پس از آن تکرار نشد. اینکه چگونه و بر اساس چه مبانی اندیشهورزی سیاسی، کوروش و جانشینانش به اندیشه و فهم حکومتی جهانی رسیدند که برای همه بیگانه بود شایسته تعمق بیشتر و شناخت مبانی اندیشه ایرانی در اوستا و تجربیات سیاسی آنها است؛ این اندیشه حکومت جهانی را بعدها اسکندر و رومیان هم تلاش داشتند پی بگیرند که ناموفق بودند.
دیدگاههای هگل و دکتر منوچهر آشتیانی در زمینه حقوق، هرچند در بسترهای فلسفی و سیاسی متفاوتی شکل گرفتهاند، اما بهطور کلی هرکدام بهطور خاص در ارتباط با مسائل اجتماعی، حقوق فردی و ماهیت قانون، به بررسی نهادهای اجتماعی پرداختهاند. برای مقایسه دیدگاههای هگل و دکتر منوچهر آشتیانی در زمینه حقوق، ابتدا باید تفاوتهای اساسی در دیدگاههای فلسفی و اجتماعی این دو را درک کرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید