اخبار


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
محمد احصایی: 10 سال است که در قرنطینه‌ام! | ۱۶:۱۷,۱۳۹۹/۱/۲۰|

محمد احصایی می‌گوید قرنطینه خانگی برایش پدیده جدیدی نیست و سال‌هاست که در این شرایط زندگی می‌کند. او اگرچه به گفته خودش از خواندن اخبار بد شیوع ویروس کرونا مدام دندان قروچه می‌کند، اما معتقد است که حتما در این واقعه خیریتی نهفته است.

سفرنامه‌نویسان غربی چه تصاویری از خلقیات ایرانیان در روزهای اپیدمی ثبت کرده‌اند؟ | ۱۶:۹,۱۳۹۹/۱/۲۰|

در منابع علمی ایران و کتاب‌های دانشگاهی از تاریخچه صدمات اجتماعی و تلفات ناشی از بیماری‌های عفونی میکروبی که بر کشور ما وارد شده، کمتر سخن به میان آمده است؛ زیرا علی‌رغم وجود اطلاعات بسیار غنی از وضعیت بیماری‌های عفونی در ایران، بسیاری سیاحان و گردشگران خارجی در سفرنامه‌های خود توانسته‌اند آزادانه به آن اشاره کنند. بی‌شک پزشکی و بهداشت از دیرباز ارتباط تنگانگی با هم داشته‌اند. بدین معنا که اگر در جامعه‌ای در هر برهه از تاریخ، اصول اولیه بهداشتی رعایت‌ می‌شد، زمینه برای بروز بیماری‌ها کمتر فراهم بود و برعکس.

فراخوان داستان‌ کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» | ۱۶:۵,۱۳۹۹/۱/۲۰|

فراخوان داستان‌کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد. کمیته صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری خانه کتاب و خانه اندیشمندان علوم انسانی، مسابقه داستان‌کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» برگزار می‌کند. این مسابقه همزمان در ایران و افغانستان برگزار می‌شود.

مروری بر تاریخچه مشکلات ایجاد قرنطینه در ایران در دوره ناصرالدین شاه | ۱۳:۱۵,۱۳۹۹/۱/۲۰|

یکی از مهم‌ترین عوامل عقب ماندگی ایران عصر قاجار از دولت‌های اروپایی را باید کمبود جمعیت و خالی بودن بخش اعظم این کشور از جمعیت دانست که دلیل عمدة آن وجود بیماری‌های همه‌گیر مانند طاعون و وبا بود. شیوع آنها بیشتر به واسطة عدم کنترل به موقع به وسیلة تدابیری از جمله ایجاد قرنطینه بود. قرنطینه به عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری همواره از قدیم مورد توجه تمامی کشور‌های پیشرفته بوده است.

«علم» ، «امید» و «بحران کرونا» / یحیی شعبانی | ۱۲:۱۷,۱۳۹۹/۱/۲۰|

آدمی در مرز بین هستی و نیستی، جهان مرئی و نامرئی، واقعیت و رؤیا، هشیاری و ناهشیاری، خاطره و پیشگویی قرار دارد و هستی او همواره بین نومیدی و امید در نوسان است. حس فقدان مهم‌ترین سرچشمه امید به شمار می‌رود. جهانی را تصور کنید که کوچکترین فقدانی در آن نباشد و همه چیز سر جای خود قرار داشته باشد، در این جهان به چه چیزی می‌توان امید بست؟ امید و فقدان مثل «بالا» و «پایین» هم‌بودِ یکدیگرند؛ هر جا فقدان و محرومیت است امید هم هست. اما خیر و شر چگونه می‌توانند هم‌بود هم باشند؟

پژوهشی در تئوری و کارکرد طنز مشروطه | ۱۲:۵,۱۳۹۹/۱/۲۰|

مشروطه و ادبیات آن، تحولی در ادبیات فارسی پدید آورد که از لحاظ مخاطب، کارکرد، تنوع و زبان، تفاوت چشمگیری با ادوار گذشته ادبیات ایران دارد. در خلال تحولی عظیم، نثر به سلطه طولانی شعر پایان بخشید، اما مهمترین تحول را می توان در زبان و عناصر آن مشاهده کرد. زبان، نقاب فرهیختگی و ادبیات را کنار می زند و همراه با جریان زمان و مکان آزادانه نفس می کشد.

الفت ملی / کاظم موسوی بجنوردی | ۱۱:۱۱,۱۳۹۹/۱/۲۰|

هر اتفاقی که رخ دهد ناگزیر پیامدهائی دارد. هیچ اتفاق و حادثه‌ای نیست که بدون پیامد باشد. امروز همۀ ما مجبور به قرنطینه خودخاسته خانگی شده‌ایم. شبانه‌روز با همسر و فرزندان و از طریق تلفن با دوستان و همکاران چه به صورت صوتی و چه به صورت نوشتاری ارتباط برقرار می‌کنیم.

فقیهان و قهوه: سرنوشت شیرین یک نوشیدنی تلخ / حمیدرضا تمدن | ۱۱:۷,۱۳۹۹/۱/۲۰|

مدتی قبل بود که یادداشتی با موضوع «ضرورت بازنگری در کتب تاریخ فقه» نوشتم و در آن اشاره کردم که نام‌گذاری برخی از آثاری که بدین عنوان شهرت یافته اند تسامحی بوده و با آنچه لازم است بر دوش عنوان «تاریخ فقه» نهاده شود فاصله دارد. یکی از مسائلی که در نگاه نخست ممکن است قدری کم اهمیت جلوه نماید، موضع گیری فقیهان درباره پدیده های نوظهور است.

سنت های حدیثی و فکری نصیریه: از خصیبی تا طبرانی / حسن انصاری | ۱۰:۵۴,۱۳۹۹/۱/۲۰|

در سالهای اخیر پژوهشها درباره نصیریه فزونی گرفته است. بخشی از این مسئله به دلیل آن است که به طور فزاینده ای کتابهای آنان که تا پیش از این از دسترس خارج بود، و لو عموماً به صورت غیر انتقادی به چاپ می رسند. بدین ترتیب شناخت ما از عقاید نصیریان و منابع اندیشه آنان در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

پدیدار‌شناسی و ذهن متعالیه | ۹:۵۴,۱۳۹۹/۱/۲۰|

پدیدارشناسی هوسرل، یكی از دشوارترین مباحث فلسفی است. هوسرل یكی از دشوارنویس‌ترین فیلسوفان نیز به شمار می‌رود. خوانش فلسفه پدیدارشناسی او وقت‌گیر و دشوار است، اما جست‌وجو برای درك بهتر آن بسیار لذت‌بخش است. با این وجود ساده كردن فلسفه هوسرل برای درك سریع و بدون دغدغه آن، هم خیانتی به روش فلسفی هوسرل و هم خیانت به افرادی است كه قصد دارند دركی از فلسفه هوسرل داشته باشند.

کتاب «جغرافیای تاریخی شیراز در سده‌های هفتم و هشتم هجری» منتشر شد | ۱۴:۷,۱۳۹۹/۱/۱۹|

معرفی مکان‌هایی که در تحقیقات گذشته درباره شیراز به اشتباه معرفی شدند «جغرافیای تاریخی شیراز در سده‌های هفتم و هشتم هجری (از مجموعه «دو سده سخنوری» زمینه و زمانه سخنوری سعدی، خواجو و حافظ)» نوشته مصطفی ندیم از سوی نشر خاموش منتشر شد.

زهره زرشناس: ایران‌شناسان به تاریخ ایران دلبسته بودند و نگاه استعمارگرانه نداشتند | ۱۳:۵۴,۱۳۹۹/۱/۱۹|

ایران‌شناسی در جهان تاریخی بس دراز دارد، از روزی که پای جهانگردان به ایران باز شد، ایران‌شناسی نیز پا گرفت. از روزگار صفوی به این سو که ثباتی سیاسی و رونق اقتصادی در ایران پدید آمد، توجه فرنگیان به ایران افزون‌تر از گذشته شد و فرنگیانِ رهسپار شده به ایران، گزارش سفرهایشان را در قالب سفرنامه، یادداشت منتشر می‌کردند. پس از زمانی چند خاورشناسی به‌ویژه ایران‌شناسی در قالب باستان‌شناسی، اسطوره‌شناسی و رشته‌هایی از این دست، از رشته‌های دانشگاه‌های گوناکون جهان شد که ازهمین رهگذر خاورشناسان و ایران‌شناسان بسیاری در این دانشگاه‌ها پرورش یافتند.

مقام طنز و طَیِبت در سخن سعدی / رضا داوری اردکانی - بخش دوم و پایانی | ۱۳:۲۷,۱۳۹۹/۱/۱۹|

به حکایت دیگری از سعدی توجه کنید و به آنچه پیرامون تقابل (غالباً تقابل میان حماقت و تدبیر) در طنز گفته شد، بیندیشید: فقیهی کهن جامه و تنگ‌دست در ایوان قاضی به صف برنشست نگه کرد قاضی در او تیز تـیز مـعرف گرفت آسـتینـش که خیز

بررسی «ورجمکرد» در مقایسه با نمونه‏‌های برجسته آن در اساطیر ‌ایران و جهان | ۱۳:۲۲,۱۳۹۹/۱/۱۹|

بدون شک بزرگ‌ترین معمای ناگشوده، مرموز، غریب و رعب‌آور برای انسان، معمای مرگ است. انسان، همواره خواستار جاودانگی و بی‎مرگی بوده و هست. یکی از روش‎های اقناعی که وی برای دستیابی به آرامش نسبی در برابر این پدیدة مرموز در پیش گرفته، خلق فضاها و مکان‎هایی انتزاعی است که مرگ را به آن راهی نیست؛ دژها، ورها، کاخ‏ها و باغ‎های بهشت‎سانی که از یک سوی اشباع‎کنندة حسرت او در بازگشت به بهشت از دست رفته هستند و از سوی دیگر او را در دایره‎ای امن و نفوذناپذیر در برابر مرگ قرار می‎دهند

همانندی خویشکاری المپ نشینان یونان و آفریدگان اهورا مزدا در سه هزار سال نخستین آفرینش / نسرین اصلانی | ۱۳:۳,۱۳۹۹/۱/۱۹|

اسطوره واکنشی است از ناتوانی های انسان در مقابله با درماندگی ها و ضعف های او. عناصر و شخصیت های اسطوره ریشه در واقعیت هایی دارند که در طی زمان تغییر و تحول می یابند و همان گونه که فرهنگ ها با هم آمیخته می شوند؛ اسطوره ها نیز با هم می آمیزند و اسطوره های جدید می سازند و گاهی اسطوره ها در سرزمین های مختلف با نام های متفاوت و خویشکاری یکسان ظهور می یابند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما