اخبار

نتیجه جستجو برای

محمد رسولی شاهنامه پژوه و تاریخدان: شهرها و مناطق جغرافیایی متعددی در شاهنامه وجود دارد که می تواند آغازگر مطالعات باستان شناختی باشد.

( ادامه مطلب )

بخش دوم از دفتر دوم سیر تحوّل ادبیات ژورنالیستی در زبان فارسی، به کوشش گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، منتشر شد.

( ادامه مطلب )

محمدجعفر یاحقی می‌گوید: عرفان حافظ معنا و مفهوم زندگی ابراهیم قیصری را متحول کرد. اغراق نیست اگر بگویم همان‌طور که فردوسی همه زندگی‌اش را برای شاهنامه گذاشت تا جایی که به نان شب محتاج شد، قیصری هم زندگی‌اش را برای حافظ گذاشت.

( ادامه مطلب )

به مناسبت انتشار کتاب «پویایی فرهنگی آب در تمدن ایرانی» نوشته مجید لباف خانیکی که از سوی نشر نگارستان اندیشه منتشر شده است، نهصدمین شب از شب‌های بخارا به قنات و کاریز در ایران اختصاص یافته است.

( ادامه مطلب )

هنگام تأسیس دانشگاه داکا بخش‌های فارسی و اردو با هم فعالیت می‌کردند. پس از آن، در سال ۲۰۰۶، بخش‌های فارسی و اردو از یکدیگر جدا شدند. یکی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی بخش فارسی به عنوان یکی از بخش‌های تأسیسی، توجه به اهمیت نسخ خطی پراکنده در نقاط مختلف بنگلادش بود.

( ادامه مطلب )

نسخه خطی «مجموعه رسائل حکمی و عرفانی» به خط نسخ و کتابتِ محمدبن‌علی دامغانی جاجرمی در سال ۶۵۹ قمری در مخزن کتاب‌های خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

( ادامه مطلب )

کتاب «غلامحسین مصاحب» به قلم صادق حجتی که چهل ‌و دومین اثر از مجموعه «شخصیت‌های مانا» است به بازار آمد.

( ادامه مطلب )

دکتر احمدرضا قائم‌مقامی گفت: کلمهٔ آریایی از کجا آمده است؟ ایران جمع «ایر»ها است که اصلش «اریه» بوده. اما کلمهٔ ایر و اریه هر دو صفت بوده‌اند. از آن‌جا که اریه با حروف لاتینی با املای arya ضبط شده بود، برخی مترجمان فارسی آن را به شکل «آریا» ضبط می‌کنند. سپس به غلط تصور می‌شود که این کلمه اسم است و برای ساختن صفت از آن «ی» نسبت اضافه می‌کنند و کلمهٔ آریایی را می‌سازند.

( ادامه مطلب )

محمدجعفر یاحقی با بیان‌ چرایی توجه به داستان «حسنک» می‌گوید: «تاریخ بیهقی» از پشتوانه‌های زبان فارسی است؛ البته در استفاده از واژه‌ها و عبارت‌هایش با توجه به تغییر معنا باید احتیاط کرد.

( ادامه مطلب )

رضا مختاری اصفهانی: کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» تنها روایت حوادث سیاسی نیست. ناظم‌‎الاسلام به جز نقل تحولات فکری، به مسائل اجتماعی نیز نظر دارد. گاهی روایت او از مسائل اجتماعی روزگار خود با تصویرسازی نیز همراه است. در این باره او را می‌‎توان ناظری دقیق برشمرد.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: