ابن مُقله و خوشنویسی ایرانی / حسین مسرّت

1404/1/21 ۱۱:۵۴

ابن مُقله و خوشنویسی ایرانی / حسین مسرّت

ابوعلی محمّد بن علی بن حسین بن عبدالله بغدادی (بیضاوی شیرازی)، نامی به «ابن مُقله» از بزرگ‌ترین خوشنویسان ایرانی سدۀ سوم و چهارم قمری است. پدرش از مردم بیضای فارس بود، امّا خود او در بغداد به سال ۲۷۲ ق تولّد یافت. پدرش نیز خوشنویس بود و به شیوۀ کوفی می‌نوشت.

  ابوعلی محمّد بن علی بن حسین بن عبدالله بغدادی (بیضاوی شیرازی)، نامی به «ابن مُقله» از بزرگ‌ترین خوشنویسان ایرانی سدۀ سوم و چهارم قمری است. پدرش از مردم بیضای فارس بود، امّا خود او در بغداد به سال ۲۷۲ ق تولّد یافت. پدرش نیز خوشنویس بود و به شیوۀ کوفی می‌نوشت. ابن مقله را بنیان‌گذار خطوط چندی ازجمله خطّ ثلث و نسخ می‌شمارند. ابن مقله به‌غیراز خوشنویسی، در علوم دیگر مانند: فقه، تفسیر، قرائت قرآن، ترسّل و انشاء نیز سرآمد روزگار خود بود. وی را یکی از دانشمندان و سخنوران برجسته می‌شمارند. ابن مقله از جوانی به کارهای دیوانی و دولتی روی آورد و حتّی در دربار چهارخلیفه به مقام وزارت دولت مقتدر عبّاسی رسید. چندین بار به زندان افتاد. او که گرایشی شیعی داشت، همواره در هر مسندی که بود در اندیشۀ رشد و شکوفایی جایگاه ایران و ایرانیان بود. مجموع اقدامات وی به شهادتش در زندان خلیفه الراضی بغداد در سال ۳۲۸ ق انجامید.

     ابن ندیم نوشته است که ابن مقله و برادرش به شیوه خطّ پدر خود می‌نوشتند. وی افزوده است گروهی از خانواده و فرزندان آن‌ها هم به خوشنویسی مشغول بودند، امّا به پایه آن دو برادر نمی‌رسیدند. (رفیعی، ص ۶۸۴)

    دربارۀ ابداع ابن مقله نوشته‌اند: «دشواری خطّ کوفی در نگارش موجب شد تا خطّی را وضع کند که آسان‌تر به قرائت آید و زیباتر به نگارش. پس نگارش خط را بر دایره و سطح نهاد و از خطّ کوفی، خطّی احداث کرد که محقّق نامید و از خطّ محقّق، خطّ ریحان ایجاد کرد و به آموزش آن پرداخت و سپس با افزودن بر دور، خطّ ثلث از تراوش بنان سحر آمیزش به ظهور رسید که این خط، زینت‌بخش اماکن اسلامی شد. خطّی باقدرت ظواهر بسیار و آخر با ایجاد قلم نسخ، ناسخ اقلام آشفتۀ کتابت گردید و خط را به پایه‌ای رسانید که مظهر بیان همۀ اندیشه‌های اندیشمندان و تمامی هنرمندان شد.»(سرمدی، ص ۲۶) مشهور است که وی خطوط محقّق، ریحان، ثلث ریحان، توقیع، رقاع و نسخ را بنیان نهاده است. (رفیعی، ص ۶۸۵)

نیز دربارۀ او آمده است «ابن مقله ۱۲ قاعده بر زیبایی خط معین کرد که عبارت‌اند از: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوّت، سطح، دور، صعود مجاز، نزول مجاز، اصول، صفا و شان.» (رفیعی، همان‌جا) برخی برقراری قوانین خط و به میزان درآوردن آن را به میزان علم هندسه با کمک برادر بزرگش ابوعبدالله می‌دانند. ابن مقله در دوران وزارت خود دستور داد تا قرآن را به خطّ نسخ و سرسوره های آن را با خط‌های ریحان، محقق، کوفی و معقلی بنویسند. (رامین، ص۷۰۹)

    از ابن مقله دو مرقّع به خطّ ثلث رقاع در موزۀ کاخ گلستان، یک جزء قرآن، محفوظ در کتابخانۀ خدیوی مصر و مقدار زیادی اشعار و آثاری با نام «رساله فی علم الخطّ والقلم»، «رساله فی میزان الخط»، «اصناف الکتاب» و «مقدمه فی الخط» برجای‌مانده است. گویند نگارش سه نسخه هم از قرآن مجید بدو منسوب است. دربارۀ هنر و زیبای و استحکام خطّ او سخنوران بسیاری اشعاری در ستایش او دارند.

کتاب‌نامه

حاج سید جوادی، کمال: اثر آفرینان، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۷۷، ج ۱.

رامین، علی و دیگران: دانشنامۀ دانش‌گستر، تهران: دانش‌گستر، ۱۳۸۹، ج ۱.

رفیعی، علی: «ابن مقله» در کتاب دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی،۱۳۷۰، ج ۴.

سرمدی، عبّاس: دانشنامۀ هنرمندان ایران و جهان اسلام، تهران: هیرمند،۱۳۸۰.

منبع: روزنامه اطلاعات ، پیوست فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: