گفتگو


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
مدارس ماندگار؛ تربيت با محوريت هويت | ۹:۴,۱۳۹۶/۴/۲۸|

نوستالژی مدرسه تا آخر عمر همراه كسانی است كه حتی ممكن است فقط چند سال پشت نیمكت‌های كلاس درس نشسته باشند و بعد هم به هر دلیل درس و مدرسه را رها كرده باشند و این نوستالژی برای كسانی كه این نیمكت‌ها را تا پایان تحصیلات حفظ كردند بیش از سایرین با خاطرات تلخ و شیرین مدرسه و كلاس درس همراه است. گذشته از فضای درس و مدرسه و كلاس، خاطراتی كه با همكلاسی‌ها و معلمان نیز شكل می‌گیرد برای افراد ماندگار می‌شود و چه بسا یكی از موضوعات افراد كهنسالی كه از كودكی با هم ارتباط داشتند خاطرات دوران مدرسه است

گفت‌ و گو با هادی خورشاهیان درباره داستان ایرانی و نقاط قوت و ضعف آن | ۸:۵۰,۱۳۹۶/۴/۲۸|

کسی که در دوران کودکی هر تنبیهی را به جان می‌خریده و بازهم مشق نمی‌نوشته، حالا هر وقت سراغش بروی، چند کتاب آماده انتشار دارد. بهانه گفت‌ وگو با هادی خورشاهیان انتشار رمان «الفبای مردگان» بود، اما تا بجنبیم و قرار بگذاریم، رمان «دشمن آینده» هم منتشر شد! رمان‌های من هومبولوتم، من کاتالان نیستم و مجموعه داستان‌های باشد ایستگاه بعدی، از خواب می‌ترسم و سرهنگ زندان یحیی از دیگر آثار اوست. گفت‌ وگو با خورشاهیان بیشتر حول وضعیت بازار نشر و احوال داستان‌نویسان حال حاضر شکل گرفت و صحبت‌هایی مطرح شد که شاید در حال حاضر کمتر در مطبوعات مطرح می‌شود.

حکمتی عالِم‌پرور و عالَم‌تاب | ۸:۴۰,۱۳۹۶/۴/۲۸|

حضرت علی(ع) می‌فرماید: «العِلمُ سُلطان، مَن وَجَده صالَ به، ومَن لم یجِدْه صِیلَ علیه». یعنی «دانش» سلطنت و قدرت است. هرکس آن را به دست آورد با آن یورش بَرَد و هر کس آن را از دست دهد بر او یورش بَرَند.در پرتو چنین نگاهی است که درمی‌یابیم چرا امام صادق(ع) بواسطه فعالیت‌های گسترده و عمیق فکری خود از نفوذ پررنگی در جامعه برخوردار بود و بسان یک گوهر درخشان، نگاه‌ها را متوجه خود کرد

مردم، جامعه و تاریخ؛ گفت‌وگو با دکتر مرتضی نورایی | ۸:۲۶,۱۳۹۶/۴/۲۸|

چند دهه است که تاریخ شفاهی در ایران درحال نشو و نماست. تاریخ شفاهی که در کشورهای توسعه‌یافته برای بیان حال توده و زنان به کار گرفته شد، اما در ایران ابتدا به ابزاری در خدمت پررنگی رجال سیاسی درآمد و بعد از چند دهه پس از ورود به جنگ هشت ساله به روشی برای بیان حال توده اما به شکل کمرنگ تبدیل شد. روشی که هنوز جا دارد که دم بکشد و به ابزاری برای بیان و معرفی قشر ساکت و نادیده جامعه دربیاید. مرتضی نورایی، استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و یکی از نظریه‌پردازان تاریخ شفاهی است که قلب تپنده تاریخ شفاهی ایران را از اصفهان هدایت می‌کند و به نوعی به فعالان این حوزه راهنمایی و جهت می‌دهد.

سیمین بهبهانی همیشه شاعرانه زندگی کرد در ​گفت‌وگو با غزل تاجبخش | ۱۴:۴۵,۱۳۹۶/۴/۲۷|

غزل تاجبخش، شاعر پیشکسوت گفت:سیمین بهبهانی همیشه شاعرانه زندگی کرد و زندگی او چیزی جز شعر نبود. این زندگی شاعرانه او را از سایر شاعران متمایز کرده بود.

آینده و آینده ما درگفت وگو با دکتر محمدعلى اسلامى ندوشن - کریم فیضی | ۱۳:۱۲,۱۳۹۶/۴/۲۷|

اشاره: استاد اسلامی ندوشن در کتاب «زندگی، عشق و دیگر هیچ» (چاپ انتشارات اطلاعات) مسائل و مطالبی را بیان کرده‌اند که بسیار آموزنده و شنیدنی است. آنچه در پی می‌آید، تلخیص فصلی از آن است درباره آینده.

امیرعلی نجومیان: دچار زوال نظریه‌پردازی شده‌ایم | ۱۰:۷,۱۳۹۶/۴/۲۷|

«نشانه‌شناسی: مقالات کلیدی» مرجعی در حوزه دانش نشانه‌شناسی است که گزینش و ویرایش آن را امیرعلی نجومیان انجام داده است و انتشارات مروارید ماه گذشته آن را منتشر کرده است. امیرعلی نجومیان متولد 1343 مشهد در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه لستر انگلیس دکترا گرفت و هم‌اکنون دانشیار ادبیات انگلیسی و نظریه ادبی دانشگاه شهید بهشتی است.

کُشتی زنانه برای بقای موسیقی اقوام | ۱۲:۲۹,۱۳۹۶/۴/۲۶|

برای علاقه‌اش و همچنین ترویج فرهنگ و موسیقی اقوام و نواحی، با فضای سنتی ایل، جامعه بزرگ‌تری که در آن زندگی می‌کند و حتی سرطان، کُشتی گرفته است. گاهی از این‌که هنر را انتخاب کرده، پشیمان شده، اما وقتی محبت بچه‌های عشایر را دیده، از این‌که راهش را درست انتخاب کرده، خوشحال است.

نجات نابهنگامی فلسفه در گفت‌وگو با عادل مشایخی | ۱۰:۴۶,۱۳۹۶/۴/۲۶|

میشل فوكو (١٩٨٤-١٩٢٦ م.) فیلسوف، مورخ و نظریه‌پرداز اجتماعی و منتقد ادبی فرانسوی به دلایل مختلف برای ایرانیان جذاب بوده است. بخش عمده‌ای از مهم‌ترین آثارش عمدتا از زبان اصلی ترجمه شده است و كتاب‌های زیادی درباره او به زبان فارسی ترجمه و تالیف شده است. فراتر از آن تحقیقات دانشگاهی زیادی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اعم از جامعه‌شناسی، سیاست و تاریخ مبتنی بر آنچه روش‌شناسی فوكو خوانده می‌شود و با بهره گرفتن از اندیشه‌های او نوشته شده است، دارد. بحث‌های مفصلی نیز درباره دقت و صحت و اصالت این كاربست روش فوكویی در تحقیقات میان پژوهشگران و منتقدان در گرفته است كه پرسش‌های محوری آنها عبارتند از اینكه اولا آیا می‌توان روشی به نام فوكو استخراج كرد و در تحقیقات دیگر مورد استفاده قرار داد و ثانیا به فرض مثبت بودن پاسخ سوال مذكور، آیا كاربست این روش احتمالی در موضوعاتی كه مسائل‌شان به جوامعی غیر از جوامع اروپایی مورد بحث فوكو بازمی‌گردد، امكان‌پذیر هست یا خیر؟

تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی | ۹:۳۳,۱۳۹۶/۴/۲۶|

استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه یونانی در مواجهه با سوفسطائیان پدید آمده است، گفت: اما مواجهه فارابی و کندی با سوفسطائیان نیست و ام المسائل فلاسفه ما ارتباط وحی وعقل است.

گفت‌وگو با جواد مجابی؛ با چشمان باز نگاه مي‌كنيم | ۷:۴۳,۱۳۹۶/۴/۲۶|

«عین حب نبات»، «وطن روی کاغذ»، «شعر بیست‌وشش» و «روز جشن کلمات» آثاری از جواد مجابی هستند که دوتاشان - «عین حب نبات» و «وطن روی کاغذ» - سال گذشته در نشر چلچله و دوتای دیگر - «روز جشن کلمات» و «شعر بیست‌وشش» - امسال در نشر بوتیمار منتشر شده‌اند. «عین حب نبات» مجموعه‌ای است از قطعه‌های طنزآمیز جواد مجابی و سه کتاب دیگر شعرهایی است از او.

اشاعه فرهنگ ایران در شرق اروپا در گفت‌و‌گو با مرتضی نورائی | ۸:۵۴,۱۳۹۶/۴/۲۵|

در علم «تاریخ» بسیار مطلع است. تمام متدهای جهانی روز را می‌داند و حتی خود، اکنون به جایگاهی رسیده که نظریه‌ پردازی نیز می‌کند. اگر بگوییم طرح و بحث «تاریخ محلی» در فضای تاریخ نگاری امروز ایران مدیون اوست، سخنی به گزافه نگفته‌ایم. او که تلاش کرد این گونه، به فضای علمی ایران راه یافته و در دانشگاه‌ها تدریس شود، حتی انجمنی هم دارد که با این عنوان فعالیت می‌کند. «مرتضی نورائی» چیزی در حدود 26 سال است که تدریس در فضای آکادمیک را تجربه می‌کند و اکنون استاد تمام در گروه تاریخ دانشگاه اصفهان است.

توفیق گلی‌زاده:روسو با نوشتن «اِمیل» چهره یک پداگوژ را نشانه‌گذاری کرد | ۱۲:۵۸,۱۳۹۶/۴/۲۴|

توفیق گلی‌زاده، مولف کتاب «اندیشمندان پداگوژی، از عصر روشنفکری تا امروز» با اشاره به تاثیر روسو در تاریخ آموزش گفت: روسو با نوشتن «اِمیل» پیش از هرچیز، از او چهره یک پداگوژ را نشانه‌گذاری کرد. وی در این راستا به نظریه‌پردازیِ نوینی می‌پردازد که تازشی است علیه نگرش و کردار تاریخی گذشته و پیشینیان.

ضربه ناشران غیرحرفه‌ای به داستان ایرانی در گفتو گو با حسن محمودی | ۹:۵۸,۱۳۹۶/۴/۲۴|

حسن محمودی می‌گوید جریان داستانی ایران از نبود آمارهای واقعی برای سیاستگذاری و فعالیت ناشران غیرحرفه‌ای در بازار کتاب ضربه می‌خورد.

صِرف زبان آموزی کسی را مترجم نمی‌کند | ۸:۱۹,۱۳۹۶/۴/۲۴|

امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری مترجمان حرفه‌ای و فعالان دانشگاهی هستیم تا نظام آکادمیک را به کار حرفه‌ای ترجمه پیوند بدهیم. متأسفانه در شرایط فعلی این همکاری خیلی کم وجود دارد و هنوز ضرورت آن درک نشده

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما