شاید از فلسفه کاری که اصحاب ایدئولوژی انتظار دارند ساخته نباشد، اما آنقدرها هم که عقل سلیم عمومی میپندارد، بیخاصیت و بیدستوپا نیست!
عباس برومند اعلم، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس: «دیانت و سیاست در قرون نخستین اسلامی» هنوز هم جزء کتابهایی است که در حوزۀ مطالعات اندیشه دینی در قرون نخستین هجری کمنظیر است و به زبان فارسی شاید بهسختی بتوان بدیلی برایش پیدا کرد.
سیدسعید میرمحمدصادق: روش تاریخنگاری او به روش لئوپولد فون رانکه نزدیک است. بیشتر آثار در حوزۀ تاریخنگاری، روش توصیفی است، ولی در میان توصیفات، او نظر مورخانۀ خود را به خواننده ارائه میدهد. مشکور تمایزی میان تاریخ ایران در دورۀ باستان با دورۀ ایران اسلامی نمیگذاشت و هر دو را ادامه روند تاریخی و تمدنی میدانست.
امروز دیگر زمان آن فرارسیده که ضمن احیای اسطورههای قدیمی، برپایه آنها اسطورههای مدرن و پسامدرن را نیز خلق کنیم. باید اسطورههای قرن بیستویکمی را خلق کنیم و در قالب آنها فخامت آثار ادبی ایران را به جهانیان نشان دهیم.
عاطفه زندی، یکی از فهرستنویسان کتاب «فهرست نسخههای خطی و کتابهای چاپ سنگی و قدیم دانشگاه الفارابی قزاقستان»: نسخههای خطی و کتابهای چاپ سنگی و کتابهای قدیمی گنجینههای ارزشمندی هستند که دانش و آگاهی عمیقی در زمینههای گوناگون ارائه میدهند و بهعنوان میراث فرهنگی و تاریخی هر کشوری محسوب میشوند، بنابراین توجه محققان و مسئولان مراکز پژوهشی به حفظ و احیای این میراث ارزشمند امری ضروری است.
زندهیاد عباس زریاب خویی مرد دانشمند جامعالاطرافی بود و در زمینههای گوناگون تحصیل، مطالعه و تحقیق داشت و میزان زیادی از بحثی که مطرح میکرد مبتنی بر ریشههایی در مطالعات فرهنگ فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غربی و مکاتب جدید است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: گرچه در دوره سیدجمال به بعد عقلگرایی در تفاسیر قرآن رشد یافت ولی بعد از انقلاب برخی مفسران تلاش کردند تا بین عقل و اخبار در مباحث تفسیری تعادل و توازن ایجاد کنند.
پروفسور «چارلز تالیافرو» استاد کالج سنت اولاف و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا معتقد است از نظر تاریخی، الهیات طبیعی و الهیات وحیانی در هر دو سنت مسیحیت و اسلام نقش مشابهی داشتهاند. در هر دو سنت، تعادلی بین این دو وجود داشته و هر دو سنت بر یکدیگر تأثیر گذاشتهاند. شاید بزرگترین متأله طبیعی در غرب، توماس آکویناس، تحت تأثیر فیلسوف مسلمان ابن رشد بوده است.
مصداق و معیارِ تامّ و تمام جهانی بنشسته در گوشهای است. انبانی از فضل و فخم است امّا چنان خاضع و خاشع مینماید که آدمی را به تحیّر وامیدارد. باستانشناسی خوانده و در همۀ عمر، دستکم تا انقلاب، به ادارۀ موزه پرداخته است و بههمینسبب هم هست که باید او را از نوادر موزهداری ایران دانست و در صدر همه فعّالیّتهایش، تأسیس موزۀ هنرهای تزئینی را به شمار آورد. افزونبراین واکاوی آلبومخانۀ کاخموزۀ گلستان را باید مدیون و مرهون تلاشهای او باشیم و این البتّه از هنرشناسیاش میآید زیرا اشرافش بر هنر ایرانی و اسلامی شگفتانگیز است.
عباس پناهی، دانشیار تاریخ و مطالعات ایرانشناسی دانشگاه گیلان گفت: در این کتاب با تحلیل چراییِ کم توجهی به زبان فارسی، با نشان دادن دیگر عناصر مهم هویت ایرانی / ساسانی در این دوره، نقش و سهم دولت آل بویه در پاسداشت و بازیابی هویت ملی / ایرانی و انتقال فرهنگ و هویت ایرانِ ساسانی به دوران اسلامی را آشکار سازد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید