زندهیاد عباس زریاب خویی مرد دانشمند جامعالاطرافی بود و در زمینههای گوناگون تحصیل، مطالعه و تحقیق داشت و میزان زیادی از بحثی که مطرح میکرد مبتنی بر ریشههایی در مطالعات فرهنگ فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غربی و مکاتب جدید است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: گرچه در دوره سیدجمال به بعد عقلگرایی در تفاسیر قرآن رشد یافت ولی بعد از انقلاب برخی مفسران تلاش کردند تا بین عقل و اخبار در مباحث تفسیری تعادل و توازن ایجاد کنند.
پروفسور «چارلز تالیافرو» استاد کالج سنت اولاف و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا معتقد است از نظر تاریخی، الهیات طبیعی و الهیات وحیانی در هر دو سنت مسیحیت و اسلام نقش مشابهی داشتهاند. در هر دو سنت، تعادلی بین این دو وجود داشته و هر دو سنت بر یکدیگر تأثیر گذاشتهاند. شاید بزرگترین متأله طبیعی در غرب، توماس آکویناس، تحت تأثیر فیلسوف مسلمان ابن رشد بوده است.
مصداق و معیارِ تامّ و تمام جهانی بنشسته در گوشهای است. انبانی از فضل و فخم است امّا چنان خاضع و خاشع مینماید که آدمی را به تحیّر وامیدارد. باستانشناسی خوانده و در همۀ عمر، دستکم تا انقلاب، به ادارۀ موزه پرداخته است و بههمینسبب هم هست که باید او را از نوادر موزهداری ایران دانست و در صدر همه فعّالیّتهایش، تأسیس موزۀ هنرهای تزئینی را به شمار آورد. افزونبراین واکاوی آلبومخانۀ کاخموزۀ گلستان را باید مدیون و مرهون تلاشهای او باشیم و این البتّه از هنرشناسیاش میآید زیرا اشرافش بر هنر ایرانی و اسلامی شگفتانگیز است.
عباس پناهی، دانشیار تاریخ و مطالعات ایرانشناسی دانشگاه گیلان گفت: در این کتاب با تحلیل چراییِ کم توجهی به زبان فارسی، با نشان دادن دیگر عناصر مهم هویت ایرانی / ساسانی در این دوره، نقش و سهم دولت آل بویه در پاسداشت و بازیابی هویت ملی / ایرانی و انتقال فرهنگ و هویت ایرانِ ساسانی به دوران اسلامی را آشکار سازد.
نازنین خادم موید، نویسنده کتاب «درآمدی بر نقش و جایگاه پروین اعتصامی در زبان و ادبیات فارسی» گفت: پروین در دیوان اشعارش کوشیده تا آموختهها و آگاهیهای خود از جهان هستی را با واژههای هنجارگریخته برای مخاطب بیان کند.
به مناسبت ۲۵ اسفندماه، سالگرد پایان سرایش شاهنامه، با دکتر علیرضا قیامتی، استاد زبان و ادبیات فارسی و برنده جایزه جهانی قند پارسی، درباره لزوم معرفی جهانی هرچه بیشتر این اثر سترگ گفتوگو کردهایم.
سمیه مشایخ، پژوهشگر زبان سغدی، گفت: زبان سُغدی در دوره ایرانی میانه، یعنی تقریباً از قرن اول میلادی تا قرن نهم / دهم میلادی، در منطقه سُغد بخشی از فرارود، شامل شهرهای مهمی مانند سمرقند، بخارا، پنجکنت و تاشکند، بهعنوان زبان اصلی مردم سغد و همچنین بهعنوان زبان میانجی تجاری در سراسر جاده ابریشم رواج داشته است.
نظامی در گنجه متولد شد و در همان منطقه نیز درگذشت؛ او در متن آثار خود به وضوح به ایرانی بودن خود افتخار میکند و فارسی تنها زبانی است که در ذهن او جهانبینی و ادراک او از هستی را شکل میدهد.
نظامی یکی از سه سخنور ستیغینه در پهنه سخن پارسی است، در بخشی ازاین سخن شگرف و شیوا که آن را ادب داستانی مینامیم، دو سخنور بزرگ و بنام دیگر که بر ستیغ سخن ایستادهاند، یکی فردوسی است که خداوندگار رزمنامه است و دو دیگر، مولاناست که خداوندگار رازنامه است. سه دیگر، نظامی است که خداوندگار بزمنامه است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید