کهنه یادداشت


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
سرود چیستا / علی اکبر جعفری | ۱۳:۳۵,۱۳۹۶/۴/۴|

در اوستا سرودی به نام «دین یشت» داریم که همه در ستایش چیستا است، زیرا چیستا همان دین بهی مزداپرستی است، زیرا دین دانش است، و دانش دین. این سرود از دانش جویی و دانش پژوهی اشو زرتشت، هووی همسر مهربان آن وخشور، موبدان دین گستر و کشور داران اشتی پرور سخن می دارد و از خوبی هایی که از دانش و دریافت به دست می آید، یاد می کند

ورزش باستانی ایران و ریشه های تاریخی آن / مهرداد بهار | ۱۲:۵۲,۱۳۹۶/۴/۴|

بر ورزش باستانی ایران عمری دراز گذشته و مانند همۀ سنت های باستانی، اصل و منشاء آن در غبار تاریخ گم شده است و امروز اگر می کوشیم اصل آن را بازیابیم، این کوشش تنها بر نشانه هائی استوار است که این جا و آن جا به چشم می خورد، ورنه، مدرکی قطعی و صریح برای اثبات منشاء این آئین در دست نیست. در حقیقت این بازیافتن نیست، باز ساختن است!

سبک بیان نظامی/ عبدالحسین زرین کوب | ۱۲:۳۰,۱۳۹۶/۴/۴|

در بین شاعران قرن ششم نظامی گنجوی مخصوصاً از آن جهت در خور ذکر است که هم سبک بیان و هم مضمون قثه های او غالباً مایۀ تتبع و تقلید تعداد زیادی از شاعران نسلهای بعد واقع شده است. سبک بیان او در عین آنکه از تأثیر بعضی از قدما خالی نیست به طور بارزی تازگی دارد و از این حیث مقام وی در شعر دری ممتازست.

سبک شناسی نظم در قرن ششم / سید ضیاءالدین سجادی | ۱۴:۲۳,۱۳۹۶/۳/۳۱|

بخش دوم از مقاله شادروان استاد سید ضیاالدین سجادی که بخش نخست آن در شماره پیشین به اطلاع خوانندگان گرامی رسید، اختصاص به معرفی ویژگی های سبک دو شاعر برجسته دیگر از قرن ششم یعنی انوری و جمال الدین اصفهانی دارد.

رستم یک شخصیت تاریخی یا اسطوره ای / بهمن سرکاراتی | ۱۱:۵۲,۱۳۹۶/۳/۲۹|

میان تاریخ و اسطوره مرز مشخصی نیست و این خود نشانه ای از دوپارگی جان آدمی است که از دیرباز میان پندار و واقعیت آواره است. نیمی از روان ما آگاه و روشن و واقعگراست و با معیار تجربه و منطق، حقیقت می جوید و شیفتۀ تاریخ است و نیم دیگر جانمان ناآگاه و تاریک و وهم گراست و در پناه پندار و جادو، رویا می خواهد و فریفتۀ اسطوره است.

علی(ع) از حکومت تا شهادت / دکتر عباس زریاب خویی - بخش دوم و پایانی | ۹:۴۹,۱۳۹۶/۳/۲۹|

شام یکی از مراکز بزرگ تجمع سپاهیان اسلام بود؛‌ زیرا در برابر دولت بیزانس قرار داشت و خلفا ناگزیر بودند که در شام هم برای حمله به بیزانس و هم برای دفاع در برابر آن همواره نیروی مهم و ورزیده داشته باشند؛ اما شهرهای کوفه و بصره که به مرکز خلافت اسلامی یعنی مدینه نزدیک بودند، در زمان خلیفه دوم و سوم محل اقامت اصحاب بزرگ حضرت رسول(ص) بودند

روش سخنورى على(ع) / جرج جرداق ـ ترجمه محمدرضا انصارى | ۹:۴۱,۱۳۹۶/۳/۲۹|

ادیب بزرگ عرب و نویسنده مسیحی مشهور، جرج جرداق را از شیفتگان امیر مؤمنان به شمار آورده‌اند. آنچه در پی می‌آید، عمدتا درباره وجه ادبی آن حضرت است که در کتاب «بخشی از زیبایی‌های نهج‌البلاغه» (کانون انتشارات محمدی) آمده است.

رابطه دین و دنیا / شهید آیت‌الله مرتضی مطهری | ۱۲:۱۱,۱۳۹۶/۳/۲۸|

مقاله حاضر در اسفند سال ۱۳۳۹ جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه در یک برنامه عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی توسط استاد شهید آیت‌الله مطهری به رشته تحریر درآمده است.

امام علی(ع) از حکومت تا شهادت / دکتر عباس زریاب خویی - بخش اول | ۱۲:۱۴,۱۳۹۶/۳/۲۴|

خلیفه سوم پس از دوازده سال خلافت، در ذی‌الحجۀ سال ۳۵ هجری به قتل رسید. داستان قتل او و علت شورش مردم بر او در کتب تاریخ مذکور است، آنچه مسلم است، این‌که علی(ع) نه در قتل او شرکت داشت و نه به این امر رضایت داشت. اما به محض اینکه به خلافت رسید، خون عثمان مسألۀ مهم سیاسی علیه او گردید.

امام على(ع) رو در رو با خوارج / شهید آیت‌الله مرتضی مطهری | ۱۱:۴۹,۱۳۹۶/۳/۲۴|

ظهور داعش در جهان اسلام و به‌ویژه عملیات تروریستی اخیرشان در تهران، فارغ از منظر سیاست و امنیت، بار دیگر ضرورت پرداختن به زمینه‌های فکری نگرش خوارج را یادآوری می‌کند و در این زمینه سخنان چه کسی بهتر و گویاتر از کسی که خون مطهرش به دست همفکران این رسم و راه به زمین ریخت؟ این مطلب از کتاب ارجمندی برگرفته شده است که جا دارد مکرر خوانده شود: «جاذبه و دافعۀ علی(ع)» .

بحثی درباره ی کلمه ی «امی» در قرآن / منوچهر بزرگمهر | ۱۵:۵۷,۱۳۹۶/۳/۲۲|

مفسرین عموماً کلمۀ «امی» را که در قرآن از اوصاف نبی(ص) شمرده شده به معنی «کسی که قادر به خواندن و نوشتن» نیست آورده اند ولی مستشرقین و محققین جدید فرنگی بنا به سوابق استعمال این لفظ در عرف دینی یهود از آن تعبیر به «غیر یهودی» کرده اند

تأثیر صابئین حران در تمدن اسلامی / ویکتور الکک | ۱۵:۴۶,۱۳۹۶/۳/۲۲|

پیش از آنکه امپراطوری اسلامی تشکیل شود و نهضت تمدن خود را به اوج برساند، در سرزمین هایی که بعد جزو قسمت شرقی آن گردید مراکز فرهنگی مهمی وجود داشته است که سرچشمه های فرهنگ و تمدن عظیم اسلامی محسوب می شده است.

اهمیت تحقیق در فلسفه ی اسلامی در عصر حاضر / سید حسین نصر | ۱۵:۳۴,۱۳۹۶/۳/۲۲|

امروزه در اکثر ممالک اسلامی مخصوصاً در محافل دانشگاهی افکار فلسفی که از مغرب زمین سرچشمه گرفته و در آن دیار رشد و نمو کرده است با علاقه و شوق فراوان مورد بررسی قرار می گیرد. این افکار در کلاس ها تدریس می شود و دانشجویان آن را فرا می گیرند تا حدی که اکثر آنان که دست پروردۀ دستگاه تعلیم و تربیت جدید هستند خیلی بیشتر با یک متفکر درجه دوم اروپایی آشنا هستند تا با بزرگترین حکمای اسلامی.

چهار جهت اصلی در ایران باستان / ایرج وامقی | ۱۳:۱۷,۱۳۹۶/۳/۲۰|

مسئلۀ چهار جهت اصلی، یا کوست، در ایران قبل از اسلام و در کتب پهلوی و نیز تف آن، با آنچه در کتب فارسی و عربی آمده است، هنوز به طور کامل حل شده است.

سرور جوانان بهشت / دکتر عباس زریاب خویی | ۸:۵۵,۱۳۹۶/۳/۲۰|

«ابومحمد» حسن بن علی بن ابی‌طالب(ع)، امام دوم از ائمه اثنی‌عشر(ع) و چهارمین معصوم از چهارده معصوم(ع)، فرزند نخست علی بن ابی‌طالب(ع) از حضرت فاطمه(ع) است. تولد آن حضرت بنا به قول بیشتر مورخان در مدینه و روز سه‌شنبه ۱۵ رمضان سال دوم هجری اتفاق افتاده است و این روز بنا به تقویم وستنفلد مطابق است با روز سه‌شنبه ۱۲ مارس سال ۶۲۴م.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما