کهنه یادداشت


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
روش های علمی در نقد آثار ادبی / عبدالحسین زرین کوب | ۱۵:۱۲,۱۳۹۶/۸/۲۳|

نقد نیز مانند هنر از تأثیر و نفوذ فلسفه بر کنار نیست. در دو سه قرن اخیر عقاید و آراء تازه ای که در فلسفه بیان شده است در نقادی راه های تازه گشوده است. هر یک از منتقدان بر حسب آراء و عقاید فلسفی خویش در نقد آثار ادبی شیوه ای خاص پیش گرفته اند و تحقیقات جالب کرده اند. بسیاری کوشیده اند روش های علمی و فلسفی را در نقد به کار برند و از این راه نقادی را در خط سیر علوم بیندازند.

یادداشتی درباره زبان بومی و آثار باستانی سیستان / ایرج افشار | ۱۵:۲۰,۱۳۹۶/۸/۲۲|

در آبان ماه امسال سفری تا سیستان رفتم و از کوه و دریاچه و کویر و ریگزار آنجا دیدن کردم. این سفر به مناسبت شوق و میل بیش از اندازه ای بود که دانشمند بسیار گرامی زمان ما آقای ابراهیم پورداود برای دیدن آن سرزمین داشتند.

شراب ریزی بر گور یاران در ادب عربی / حسین سخاوتی | ۱۵:۱۴,۱۳۹۶/۸/۲۲|

ابو تمّام شاعر بزرگ عرب در کتاب عظیم خود «دیوان الحماسة» در جزء دوم باب مراثی قطعه شعری را به مردی از بنی اسد نسبت می دهد که مضمون آن شایان توجه و عنایت است مضمون شعر اینست که شاعر بر گور دو تن از دوستان و یاران خود می رود آنانرا می ستاید و به یاد آنان شراب می نوشد و سپس جامی شراب بر گور هر یک می افشاند و پیوسته بر این شیوه و آیین رفتار می کند من اکنون این قطعه شعر را عیناً نقل کرده سپس به ترجمۀ آن می پردازم....

ایوان مدائن از دیدگاه دو شاعر نامی تازی و پارسی بحتری و خاقانی / امیرمحمود انوار | ۱۲:۵۱,۱۳۹۶/۸/۲۱|

یکی از بناهای زیبا و باعظمت باستانی ایران زمین، طاق کسری است که از دیر باز در برابر حوادث روزگار به جا مانده، و پیوسته از عظمت و شوکت و جلال و کمال تمدن این سرزمین و قدرت و بزرگی شاهان ایران ر عهد باستان سخن می گوید.

ارتباط فارسی و سانسکریت / حیدر شهریارنقوی | ۱۲:۳۸,۱۳۹۶/۸/۲۱|

زبان و ادبیات فارسی، در پرتو حکومت مسلمانان فارسی زبان در هند و پاکستان که در حدود یکهزار سال طول کشید، در آن دو کشور پهناور گسترش زائد الوصفی پیدا کرد و در بعضی از مواقع، در نتیجۀ تشویق و سرپرستی بی مانند پادشاهان و درباریان و شاهزادگان، از فضلای ایران و گویندگان و نویسندگان فارسی، ترقی و تعالی آن در هندوستان به مراتب بیشتر از ایران بود.

زبانها و گویش های ایرانی / بهرام فره وشی | ۱۲:۲۷,۱۳۹۶/۸/۲۱|

زبان ها و گویش های ایرانی که امروز وجود دارند، بخش بزرگی از آسیا را فرا گرفته اند. حدود این زبانها از سوی شرق دره رود سند و ایالت چینی سین تسیان است در ختا. در مغرب تا منطقه مسیر دجله پیش می رود. از شمال با لهجۀ آسی تا کوه های قفقاز کشیده می شود

اژدروچپک / منوچهر ستوده | ۱۲:۱۴,۱۳۹۶/۸/۲۱|

در تاریخ گیلان عبدالفتاح فومی به نام دو خاندان «اژدروچیک» بر می خوریم که نام ایشان در سایر کتب تاریخی صفویه نیامده است. اصل اینان از کجاست نمی دانیم. همین قدر می دانیم که از خارج به خاک لشته نشا آمده اند و در سال 1021 که به دستور شاه عباس به سیلاخور کوچانده شده اند، سیصد سال بود که در این سرزمین زندگی می کردند.

پیدایش و نمو مذهب شیعه / مجتبی مینوی | ۱۵:۵۲,۱۳۹۶/۸/۲۰|

اصل کلمۀ شیعه در عربی به معنی پیروان و یاران بوده است، و وقتی که می گفتند شیعۀ فلان کس مرادشان مردمی بود که آراء آن کس را قبول داشتند و او را پیشوای خود می شمردند. پیروان و یاران خلفای عباسب را در ابتدای کار شیعۀ آل عباس می نامیند، و پیروان علی بن ابی طالب (ع) و معتقدین به امامت او و اولاد او را شیعۀ علی و شیعۀ آل علی می خواندند.

بی تناسبی مؤسسات فرهنگی / عیسی صدیق اعلم | ۱۵:۳۰,۱۳۹۶/۸/۲۰|

قبل از نفوذ تمدن جدید اروپا در ایران، یعنی تا یکصد و پنجاه سال پیش افراد مردم این مرز و بوم اگر فی الجمله امنیتی داشتند از وضع خود کمابیش راضی بودند. نظامی در اجتماع برقرار بود که از قرون متمادی استقرار یافته بود و چندان استوار می نمود که کسی را تبدل و تغییری نسبت به آن به خاطر نمی رسید.

اسلام، ارزش‌ها و مفاهیم انسانی / امام موسی صدر | ۸:۰,۱۳۹۶/۸/۲۰|

کنفرانس مجمع پژوهش‌های اسلامی(مجمع البحوث الإسلامیه) هرساله در قاهره تشکیل می‌شد و در آن بسیاری از علما و دانشمندان اسلامی شرکت داشتند و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف اسلامی بیان می‌کردند. ششمین کنفرانس این مجمع نیز در تاریخ ٣٠ مارس ١٩٧١(١٠ فروردین ١٣۵٠) برگزار شد. مقاله پیش رو سخنرانی امام موسی صدر در این کنفرانس است.

تحول واژه های نفی و نهی در زبان فارسی / خسرو فرشیدورد | ۱۰:۵۲,۱۳۹۶/۸/۱۷|

پیشوند و پسوند در فارسی دو نوعست: صرفی و اشتقاقی. پیشوند و پسوند اشتقاقی آن است که کلمه ای تازه به وجود می آورد مانند: نا، گر، کده، بر، در؛ در کلماتی مانند ناکام و کارگر و دانشکده و برگشتن و درماندن. گاهی طبقه دستوری کلمه به واسطه پسوند و پیشوند اشتقاقی تغییر می کند یعنی مثلاً اسم به صفت و صفت به اسم بدل می شود مانند «ناکام» و «کارگر» و در این صورت اشتقاق کاملتر است.

نظری به مفاهیم فلسفی جان و روان در ادب فارسی / اسماعیل حاکمی | ۱۰:۵۰,۱۳۹۶/۸/۱۷|

جان یا حیات مظهر دیگر وجود است و آنچه آن را از ماده متمایز می سازد حس و حرکت و غایت است. اعمال حیاتی موجودات زنده بستگی به ساختمان اندام های آنها دارد و بدین جهت در بحث از حقیقت جان مهمترین موضوع عبارتست از بررسی آن اندامها، یعنی تحقیق در چگونگی ساختمان و عمل بدن جانداران. این اعمال حیاتی جمعاً به لفظ جان تعبیر می شود.

منطق فطری و نظری / محمدتقی دانش پژوه | ۱۳:۲۹,۱۳۹۶/۸/۱۶|

زندگی و اندیشه را در تعریف انسان گنجانده و اندیشه یا نطق درونی را فصل مقوم او دانسته اند پس اندیشه است که انسان را از دیگر جانوران جدا می سازد. او می اندیشد و می شناسد و می داند و می پژوهد و بررسی و جستار دارد و از چیزی به چیزی دیگر راه می برد. داوری می کند و باور می دارد و گمان می برد و می پندارد و گاهی هم راه نادرست می سپرد.

اسفندیار و راز رویین تنی / محمدعلی اسلامی ندوشن | ۱۳:۱۹,۱۳۹۶/۸/۱۶|

در ایران یک پهلوان رویین تن می شناسیم و آن اسفندیار است که تفصیل کارش در شاهنامه آمده است. چون قهرمان دین بهی و کمر بستۀ زرتشت است، هیچ سلاحی بر تنش کارگز نمی افتد.

سعدی و قضا و قدر / سخنران: مهدی محقق | ۱۳:۸,۱۳۹۶/۸/۱۶|

کلمۀ «قضا» و «قدر» که پس از این دربارۀ آن سخن به تفصیل خواهد رفت در نوشته های سعدی بسیار به کار رفته است از جمله: من دوش قضا یار و قدر پشتم بود / نارنج زنخدان تو در مشتم بود دیدم که همی گزم لب شیرینت / بیدار چو گشتم سرانگشتم بود

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما