مقاله


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
در باب ضرورت ترجمۀ معنا، نه لفظ / دکتر حسن بلخاری قهی | ۹:۳۰,۱۳۹۸/۷/۲۹|

الف) آیا متن مقدس قابل ترجمه به زبانی دیگر است؟ آیا می‌توان معانی خاصی را که در متن یک دین و در قالب الفاظ جای گرفته‌اند از قالب خویش به درآورد و در قالبی دیگر جای داد؟ و اگر چنین کردیم معنا به همان حقیقت ذاتیه خود انتقال می‌یابد یا در متن، این جابه‌جایی دچار نقص یا نقض می‌شود؟

زنانگی و حِسانیت* ؛ تبارشناسی نیچه از تاریخ فلسفه / زهرا قزلباش | ۹:۴۱,۱۳۹۸/۷/۲۴|

خوانش‌های متفاوت و گاه متعارضی كه از فیلسوفان بزرگ می‌شود، امری طبیعی و متعارف در دنیای فكر و اندیشه است. فلسفه نه مرزی می‌شناسد و نه حصری. برداشت‌ها و تفسیرهای مختلف از متون فلسفی امری رایج است و از قضا نیچه نیز یكی از سرآمدن فلاسفه‌ای است كه در مسائل مختلف از آرایش خوانش‌های مختلف پدید آمده است. اما هیچ یك از این خوانش‌ها، حرف اول و آخر را نمی‌زنند و این باب همچنان باز مانده و خواهد ماند.

مطالعه خطّ نسخ ریحانی با تکیه بر قرآن مجموعهٔ شیخ صفی‌الدّین اردبیلی / صابر صفایی | ۸:۵۳,۱۳۹۸/۷/۲۳|

این مقاله ضمن تجزیه و تحلیل خطّ «نسخ ریحانی» با تکیه بر قرآن موجود در مجموعهٔ شیخ صفی‌الدّین اردبیلی به مطالعهٔ عوامل شکل‌گیری و افول این خط می‌پردازد. این خط، که در منابع مختلف، به‌اشتباه با عناوین خطّ نسخ، محقّق، ریحان و ثلث معرفی شده است، همانند خطوط توقیع، رقاع، تعلیق، نستعلیق از ترکیب و تلفیق دو خط مختلف ایجاد شده است.

وظیفه ناتمام / دکتر سیدعبدالامیر نبوی | ۸:۱۷,۱۳۹۸/۷/۲۲|

آیا تحقق آرمان‌های دموکراتیک برای جامعه ایرانی زود است؟ 1- «مسئولیت اجتماعی» به معنای حساسیت شهروندان نسبت به روندها و دغدغه‌های زندگی اجتماعی و مشارکت برای ارتقا و بهبود آن است. به‌عبارت دیگر، ایفای مسئولیت اجتماعی افراد نشانه وجود علاقه‌مندی و حساسیت و سپس واکنش آنان از طریق مشارکت و فعالیت است. در واقع، مرور تجارب جوامع مختلف نشان می‌دهد که وجود یا بروز مسائل و مشکلات را بایستی امری طبیعی در گذر عمر شمرد

كردها و مسوولیت ما / كاظم موسوی بجنوردی | ۷:۳۵,۱۳۹۸/۷/۲۲|

حمله تركیه به شمال سوریه كم‌كم از موضوعی سیاسی و نظامی كه تنها در حوزه و حیطه كار سیاستمداران و نظامیان باشد، خارج شده و ابعاد انسانی، فرهنگی و تاریخی به خود گرفته است. به همین سبب جا دارد كه اهل قلم و فرهنگ نیز سكوت نكنند و به تحلیل ابعاد مختلف ماجرا بپردازند. اینجانب به عنوان كسی كه همواره دغدغه‌های انسانی و فرهنگی پیش از هر چیز برایم در اولویت بوده است، سعی می‌كنم چند موضوع را با هموطنان در میان بگذارم.

برده و برده داری در ایران / زهره روحی – بخش ششم | ۱۰:۴۸,۱۳۹۸/۷/۲۱|

نخستین حضور «غلامان» (برده های مذکر) در ساختار نظامی خلفا ، در جنگی نمایان می شود که اعراب با سپاه ترک داشت . تاریخ طبری ، از نبردی یاد می کند که در آن سرداری به نام جنید ، با وعده آزادی، بردگان را مشتاق به جنگ علیه ترکان کرد. و در این جنگ بردگان چنان جانفشانی کردند که اعراب متحیر ماندند ( 87) . وانگهی در عرصه های دیوانی دربار بنی امیه حتی با وجود تحقیری که نسبت به «برده»ها یا غلامان (موالی) می شد، شاهد فعالیتهای غلامان هستیم

اقتدار و توسعه / سالار سیف الدینی | ۹:۴۲,۱۳۹۸/۷/۲۰|

اقتصاددان ها، سیاسیون و جامعه شناس‌ها یا بسیاری از روزنامه‌نگاران بارها در مورد «توسعه» همه جانبه سخن گفته اند. برخی توسعه سیاسی را پیش نیاز توسعه اقتصادی می‌دانند و برخی دیگر برعکس توسعه اقتصادی را در اولویت قرار می دهند. هر کدام از دو گروه نیز دلایل متقن و قابل توجهی عرصه می کنند. اما چه کسی قرار است برنامه توسعه سیاسی یا اقتصادی را پیش ببرد؟ پاسخ دشوار نیست: «دولت».

شعف به شیوۀ تِــرزا آویلای/ ژولیا کِریستوآ | ۹:۳۹,۱۳۹۸/۷/۲۰|

«تحقیقات روانکاوانۀ ژولیا کریستوآ درباره عشق او را به سوی مورد فوق‌العادۀ تِـرزا آویلایی [2] و برقراری پیوند «ناشدنی و غیر عملی» میانِ «آرزو» و «نیازِ به ایمان»، کشاند؛ کریستوآ همچنان به روانکاوی مؤمن و به ایمان بی‌باور مانده است و در همان حین یک چنین «زندگی تخیلی» دلکش و جذابی از قدیسه تِـرزا ارائه می‌دهد. این مسأله بزرگترین اقتضای عالم است که به نظر می‌رسد می‌خواهد احساس نیاز به ایمان را، با اشکال پرخاشگرانه، زنده کند.»[۳]

ادبیات فارسی / دکتر محمدجعفر یاحقی – بخش چهارم | ۹:۸,۱۳۹۸/۷/۲۰|

بعد از اسلام، نثر رسمی فارسی پس از وقفه‌ای، از شکل ابتدایی خود بیرون آمد و در دوره سامانی در لباس فارسی دری پدیدار شد یا دست‌کم براساس آثار برجای مانـده و مـدارک موجـود مـی‌توان به چنین استنباطی رسیــد. نخستـین متن منثور بر جای مانده، برگهایی از «مقدمه شاهنامــه ابـومنصـــوری» اســت که به امر ابومنصــور محمد بن عبدالرزاق، در سال ۳۴۶ق، به دست گروهی از دانشوران خراسان و ماوراءالنهر در موضوع تاریخ و تاریخ داستانی ایران پیش از اسلام تنظیم شده است.

حافظ؛ پدیده‌ای تکرار نشدنی / سیدمحمود سجادی | ۹:۲,۱۳۹۸/۷/۲۰|

دربارۀ«خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی»، از زمان تولد شعرش و شکوفایی نامش تاکنون بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و بسیارتر هم خواهند گفت و نوشت و به قول خودش: «پیوسته شد این سلسله تا روز قیامت».

مخالفت فقهای امامیه با فلسفه افسانه است/ حسن انصاری | ۱۲:۲۱,۱۳۹۸/۷/۱۶|

حسن انصاری، عضو هيات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی یزدی» و... در کانال تلگرامی خود، طی یادداشتی به ادعای نوتفکیکیان در عصر جدید مبنی بر مخالفت جمهور فقهای امامیه در طول تاریخ با خواندن و آموزش فلسفه پاسخ گفته است.

آغوش گشوده‌ای برای ایران‌ / حسین گنجی | ۹:۴۰,۱۳۹۸/۷/۱۶|

ایرج افشار یزدی، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه ۱۶ مهر ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد. او پایه‌گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و معروف به پدر کتاب‌شناسی ایران است.

خاندان های روحانيت شيعه / حسن انصاری | ۱۱:۳۱,۱۳۹۸/۷/۱۵|

به مناسبت پژوهشی که سال هاست بدان مشغولم يعنی تاريخ روحانيت شيعه يکی از موضوعاتی که انجام می دهم بررسی تاريخچه خاندان های روحانيت شيعه است. در ميان اهل سنت هم در طول تاريخ ما چندين خاندان مهم پر سابقه در فتوا و قضاء و دانش در ايران و همچنين در شامات و مصر داشته ايم (مانند آل منده، آل صاعد، آل خجند، آل برهان، آل جماعه، خاندان مقدسی های صالحيه و ...).

استحاله مذهبی زیارتگاه‌های ایران در دوره صفوی / احمد خامه یار | ۱۱:۲۸,۱۳۹۸/۷/۱۵|

در جوامع بشری گوناگون، تحولاتِ سهمگینِ دینی، همواره تأثیری مستقیم بر وضعیت نیایشگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و به عبارت دیگر، اماکن آیینی و قدسی به‌جا گذاشته و معمولاً استحاله این اماکن را مطابق دین و آیینِ جدیدِ غالب در یک منطقه در پی داشته است. این مسئله سنّتی تقریباً فراگیر در تاریخ بشر به شمار می‌آید و حتی در زمان حال نیز می‌توان مصادیق آن را شاهد بود (به عنوان مثال، تبدیل مساجد و مزارات مسلمانان به کنیسه‌ها و زیارتگاه‌های یهودیان در فلسطین اشغالی).

دو چهره دیدرو؛ مدرنیته علیه مدرنیته / عارف دانیالی | ۱۱:۷,۱۳۹۸/۷/۱۵|

1. در سال 1783 میلادی، كشیشی آلمانی در یكی از نشریات آن زمان، پرسشی مطرح كرد مبنی بر اینكه «روشنگری چیست؟» از دید او، این پرسش به اندازه مساله «حقیقت چیست؟»، بنیادین بود. كانت یكی از كسانی بود كه به این فراخوان نشریه پاسخ داد؛ تعریف كانت از روشنگری معروف است: «روشنگری، خروج آدمی است از نابالغی به تقصیرِ خویشتنِ خود و نابالغی، ناتوانی در به‌كارگرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری.» (كانت، 1377: 17).

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما