مقاله


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
مروری بر تاریخچه مشکلات ایجاد قرنطینه در ایران در دوره ناصرالدین شاه | ۱۳:۱۵,۱۳۹۹/۱/۲۰|

یکی از مهم‌ترین عوامل عقب ماندگی ایران عصر قاجار از دولت‌های اروپایی را باید کمبود جمعیت و خالی بودن بخش اعظم این کشور از جمعیت دانست که دلیل عمدة آن وجود بیماری‌های همه‌گیر مانند طاعون و وبا بود. شیوع آنها بیشتر به واسطة عدم کنترل به موقع به وسیلة تدابیری از جمله ایجاد قرنطینه بود. قرنطینه به عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری همواره از قدیم مورد توجه تمامی کشور‌های پیشرفته بوده است.

«علم» ، «امید» و «بحران کرونا» / یحیی شعبانی | ۱۲:۱۷,۱۳۹۹/۱/۲۰|

آدمی در مرز بین هستی و نیستی، جهان مرئی و نامرئی، واقعیت و رؤیا، هشیاری و ناهشیاری، خاطره و پیشگویی قرار دارد و هستی او همواره بین نومیدی و امید در نوسان است. حس فقدان مهم‌ترین سرچشمه امید به شمار می‌رود. جهانی را تصور کنید که کوچکترین فقدانی در آن نباشد و همه چیز سر جای خود قرار داشته باشد، در این جهان به چه چیزی می‌توان امید بست؟ امید و فقدان مثل «بالا» و «پایین» هم‌بودِ یکدیگرند؛ هر جا فقدان و محرومیت است امید هم هست. اما خیر و شر چگونه می‌توانند هم‌بود هم باشند؟

پژوهشی در تئوری و کارکرد طنز مشروطه | ۱۲:۵,۱۳۹۹/۱/۲۰|

مشروطه و ادبیات آن، تحولی در ادبیات فارسی پدید آورد که از لحاظ مخاطب، کارکرد، تنوع و زبان، تفاوت چشمگیری با ادوار گذشته ادبیات ایران دارد. در خلال تحولی عظیم، نثر به سلطه طولانی شعر پایان بخشید، اما مهمترین تحول را می توان در زبان و عناصر آن مشاهده کرد. زبان، نقاب فرهیختگی و ادبیات را کنار می زند و همراه با جریان زمان و مکان آزادانه نفس می کشد.

الفت ملی / کاظم موسوی بجنوردی | ۱۱:۱۱,۱۳۹۹/۱/۲۰|

هر اتفاقی که رخ دهد ناگزیر پیامدهائی دارد. هیچ اتفاق و حادثه‌ای نیست که بدون پیامد باشد. امروز همۀ ما مجبور به قرنطینه خودخاسته خانگی شده‌ایم. شبانه‌روز با همسر و فرزندان و از طریق تلفن با دوستان و همکاران چه به صورت صوتی و چه به صورت نوشتاری ارتباط برقرار می‌کنیم.

فقیهان و قهوه: سرنوشت شیرین یک نوشیدنی تلخ / حمیدرضا تمدن | ۱۱:۷,۱۳۹۹/۱/۲۰|

مدتی قبل بود که یادداشتی با موضوع «ضرورت بازنگری در کتب تاریخ فقه» نوشتم و در آن اشاره کردم که نام‌گذاری برخی از آثاری که بدین عنوان شهرت یافته اند تسامحی بوده و با آنچه لازم است بر دوش عنوان «تاریخ فقه» نهاده شود فاصله دارد. یکی از مسائلی که در نگاه نخست ممکن است قدری کم اهمیت جلوه نماید، موضع گیری فقیهان درباره پدیده های نوظهور است.

سنت های حدیثی و فکری نصیریه: از خصیبی تا طبرانی / حسن انصاری | ۱۰:۵۴,۱۳۹۹/۱/۲۰|

در سالهای اخیر پژوهشها درباره نصیریه فزونی گرفته است. بخشی از این مسئله به دلیل آن است که به طور فزاینده ای کتابهای آنان که تا پیش از این از دسترس خارج بود، و لو عموماً به صورت غیر انتقادی به چاپ می رسند. بدین ترتیب شناخت ما از عقاید نصیریان و منابع اندیشه آنان در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

مقام طنز و طَیِبت در سخن سعدی / رضا داوری اردکانی - بخش دوم و پایانی | ۱۳:۲۷,۱۳۹۹/۱/۱۹|

به حکایت دیگری از سعدی توجه کنید و به آنچه پیرامون تقابل (غالباً تقابل میان حماقت و تدبیر) در طنز گفته شد، بیندیشید: فقیهی کهن جامه و تنگ‌دست در ایوان قاضی به صف برنشست نگه کرد قاضی در او تیز تـیز مـعرف گرفت آسـتینـش که خیز

بررسی «ورجمکرد» در مقایسه با نمونه‏‌های برجسته آن در اساطیر ‌ایران و جهان | ۱۳:۲۲,۱۳۹۹/۱/۱۹|

بدون شک بزرگ‌ترین معمای ناگشوده، مرموز، غریب و رعب‌آور برای انسان، معمای مرگ است. انسان، همواره خواستار جاودانگی و بی‎مرگی بوده و هست. یکی از روش‎های اقناعی که وی برای دستیابی به آرامش نسبی در برابر این پدیدة مرموز در پیش گرفته، خلق فضاها و مکان‎هایی انتزاعی است که مرگ را به آن راهی نیست؛ دژها، ورها، کاخ‏ها و باغ‎های بهشت‎سانی که از یک سوی اشباع‎کنندة حسرت او در بازگشت به بهشت از دست رفته هستند و از سوی دیگر او را در دایره‎ای امن و نفوذناپذیر در برابر مرگ قرار می‎دهند

همانندی خویشکاری المپ نشینان یونان و آفریدگان اهورا مزدا در سه هزار سال نخستین آفرینش / نسرین اصلانی | ۱۳:۳,۱۳۹۹/۱/۱۹|

اسطوره واکنشی است از ناتوانی های انسان در مقابله با درماندگی ها و ضعف های او. عناصر و شخصیت های اسطوره ریشه در واقعیت هایی دارند که در طی زمان تغییر و تحول می یابند و همان گونه که فرهنگ ها با هم آمیخته می شوند؛ اسطوره ها نیز با هم می آمیزند و اسطوره های جدید می سازند و گاهی اسطوره ها در سرزمین های مختلف با نام های متفاوت و خویشکاری یکسان ظهور می یابند.

ساختار رکن مطلع در مکاتبات عصر قاجار | ۱۱:۵۵,۱۳۹۹/۱/۱۹|

چکیده: هدف: بررسی ساختار رکن مطلع در مکاتبات داخلی و خارجی در دیوان سالاری عصر قاجار. روش / رویکرد پژوهش: مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از اسناد ومدارک آرشیوی و منابع کتابخانه ای تنظیم شده است. یافته ها و نتیجه گیری: ساختار نامه های دیوانی از سه بخش رکن مطلع، رکن حال، و رکن خاتمه تشکیل می شود. اجزای رکن مطلع هم شامل سه بخش خطاب، القاب و دعا است. با روی کار آمدن حکومت قاجار، رکن مطلع در مکاتبات دیوانی ِ داخلی و خارجی کوتاه تر شد.

مقام؛ عنوانی نادرست برای موسیقی اقوام ایران / محسن حجاریان | ۱۰:۳۹,۱۳۹۹/۱/۱۹|

کاربرد ترم “مقام” برای “موسیقی قومی در ایران”، کاربردی غیرعلمی، نادرست و گمراه کننده است. این واژه نه مفهومی است و نه تا کنون تعریفی از آن ارائه شده. کاربرد عنوان مقام برای موسیقی قومی ایران از چند جهت نادرست است: برای موسیقی شناسی ایرانی مشخص نیست که مفهوم مقام در موسیقی اقوام یعنی چه؛‌ عنوان مقام دلالت بر “مد” (Mode) دارد نه بر ملودی؛ در موسیقی شناسی قومی ایران، نه از “مد” و نه از ملودی و نه از تفکیک آنها تعریفی ارائه نشده است

بحثی در باب جایگاه کتاب روضه الشهدا در فرهنگ شیعه / جبار رحمانی | ۱۰:۲۳,۱۳۹۹/۱/۱۹|

یکی از مهمترین و مرکزی ترین عناصر فرهنگ تشیع، مراسم ومناسک عزاداری محرم و گفتمان کربلاست. وافعه کربلا در طی تاریخ حیات تشیع، عنصر مرکزی هویت جمعی و دینی شیعه بوده است. نظام مناسکی عزاداری محرم که بطور سنتی ماه محرم و صفر و بعضا تا دهه اول ماه ربیع الاول را در برمی گرفت، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی همراه بوده با محموعه ای از مجالس عزاداری که به اشکال گوناگون برگزار می شده است

مقام طنز و طیبت در سخن سعدی / رضا داوری اردکانی - بخش اول | ۱۳:۱۳,۱۳۹۹/۱/۱۸|

سعدی شاعر را اهل طنز و طیبت دانسته است. معنای طنز در گذشته و حتی تا دهه‌های اخیر چیز دیگری بوده است. طنز و طیبت با هجو و هزل مترادف نیستند. طنز در گذشته با مطالب اخلاقی مربوط بود، اما در زمان ما به حوزه‌ سیاسی انتقال یافته است. همه‌ شاعران کم و بیش اهل طنزند، اما کلام سعدی تقریباً سراسر طنز است. به خصوص در طیبات و قصاید هزل هم داشته است، اما نباید طنز را با هزل یکی بدانیم. در گلستان خوانده‌ایم:

جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد | ۱۳:۱۱,۱۳۹۹/۱/۱۸|

قرآن مجید به صراحت برای بشر «کرامت» اعلام کرده است. این اصل هر چند در کتب تفسیر قرآن تا حدودی مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته، ولی انتظار بود که اولا در حکمت اسلامی که وجود انسان بسیار مورد توجه است و از جهات مختلف گفتگو می‌شود، به هستی کرامت انسانی بیش از این پرداخته می‌شد و ثانیاً در فقه و دانش شریعت نقش هستی این اصل در استنباط احکام تا کجاست، چندان مشهود نمی‌باشد.

هر که نامُخت از گذشت روزگار… / اکبر ایرانی | ۱۰:۵۹,۱۳۹۹/۱/۱۸|

خاطره ای خواندنی از شیوع «وبا» در سال ۱۳۱۰ قمری ‌خـانم«گرترود بل»انگلیسی در سال ۱۸۹۲م ر۱۳۱۰ ه. ق به ایران سفر کرد و در مدت دو سالی که در ایران اقامت داشت، فارسی را به خوبی فراگرفت و کتابی از خاطرات و مشاهدات خود نوشت و نام آن را«تصاویر ایرانی» گذاشت.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما