مقاله


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
احیای شهریار/ احسان تاجیک | ۱۳:۵۹,۱۳۹۸/۹/۱۶|

ماکیاوللی مهم ترین نظریه پرداز و موسس دولت قانونی است ، که قانون را یگانه مرجع تمام معتقدات اخلاقی یک ملت می داند ، و این ارزش های اخلاقی در باور ماکیاوللی در تعارض با اخلاق دینی مسیحیت قرون وسطی دارد ، چرا که ماکیاوللی دولت را مجموعه مستقل از اعتقادات مذهبی ، اخلاق و آموزه های مسیحیت می دانست و قانون را به عنوان اصل برخاسته از اخلاق در جامعه که توسط دولت اجرا می شود

مدارا؛ رواداری و حق‌داری عمومی / دکترسید مصطفی محقق داماد | ۷:۳۱,۱۳۹۸/۹/۱۶|

در نهضت مشروطیت، محور اصلی قانون خواهی بود. رد پای این خواست ملی را باید در رساله کوچک مستشار‌الدوله بدست آورد. همه می‌دانیم که در نهضت مشروطه، شعار اصلی عمومی درخواست «عدالت‌خانه» بود. عدالت‌خانه به معنای مجلس قانونگذاری بود. بذر این شعار توسط همین رساله کوچک نهاده شد.

توجه به شاخص های دینداری راه رهایی از پیرایه های تاریخی دین / عباسعلی منصوری | ۱۲:۳۹,۱۳۹۸/۹/۱۳|

قبض(کاهش) و بسط( افزایش) گستره تعالیم و آموزه های ادیان در طول تاریخ آنچنان عینی و محسوس است که نیاز چندانی نیست در باب وجود و عدم این پدیده بحث شود زیرا حداقل هر نسل در طول حیات خود بخشی از این قبض و بسط را شاهد بوده و تجربه می کند. آنچه ممکن است محل تردید واقع شود این امر است که آیا قبض و بسط تاریخی ادیان یک امر عارضی و اتفاقی و انحرافی است که می توان مانع آن شد یا اینکه قبض و بسط ذاتی پدیده دین است.

جوانمردی و فتوت / دکتر محمد استعلامی – بخش سوم و پایانی | ۸:۱۰,۱۳۹۸/۹/۱۳|

مراسم کمربستن یا شَدّ پس از چهل روز خدمت در تکیه یا لنگر جوانمردان صورت می‌گیرد و در آن، فرزند باید آب نمکی را که بسیار شور است، بنوشد و توجیه نوشیدن آب نمک هم این است که شوری ضد گوارایی است و سالک راه جوانمردان باید نشان دهد که برای تحمل بار مجاهدت، توانایی و بردباری دارد و نیز حق نمک و محبت پیر و یاران را همیشه خواهد شناخت.

شناخت ابن باجه فیلسوف اهل اندلس / لیلا نریمان فرد | ۷:۵۷,۱۳۹۸/۹/۱۳|

فلسفه یادآور نام بزرگانی از جمله فارابی، ابن سینا، ابن رشد و در کنار اینان ابن باجه می باشد. ابن باجه از جمله متفکران و دانشمندانی مسلمان است که در چندین رشته صاحب نظر بوده، آثار ترجمه شده دانشمندان و فیلسوفان یونانی را مورد نقد و ارزیابی و مطالعه قرار داده است؛ همچنین آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است و یا سبب به وجود آمدن آثار ارزشمندی گردید.

نگاهی به بازار تاریخی تجریش و ویژگی های آن / مرضیه آزاد ارمکی | ۷:۳۳,۱۳۹۸/۹/۱۳|

بازار و عناصر متشکله آن در شهرهای قدیمی ایران علاوه بر کاربرد متنوع خدماتی که در زمینه های اقتصادی ارائه می نمودند، بار عمده ای را در جهت اعتلای ارزش های اجتماعی، فرهنگی جامعه به عهده داشتند.

سیر تحول مفهوم شهروندی در دوران باستان / لقمان کاظم پور | ۱۳:۴,۱۳۹۸/۹/۱۲|

شهروندی مفهومی است ناظر بر حقوق، وظایف و مشارکت شهروندان در جامعه. این مفهوم نوع ارتباط میان جامعه سیاسی یعنی ملت و دولت را تداعی می کند. بر این اساس شهروندی مجموعه حقوق، تکالیف و مسئولیت های اعضا و افراد جامعه در مقابل دولت است که طبق قانون و فارغ از نژاد، قومیت و جنسیت در روابط آحاد افراد جامعه با دولت برقرار می گردد.

کتابخانه ها، دارالعلم و نگارش کتاب در عصر فاطمیان / محمد تقوی | ۱۰:۲۲,۱۳۹۸/۹/۱۲|

اطلاعات مفیدی در منابع درباره کتابخانه های سلطنتی فاطمیان و دارالعلم این دوره وجود دارد که هر دو زیر نظر خلیفه-امام فاطمی بود و گاه به طور خصوصی اداره می شد. نخستین شواهد در این باره به دوران نخست این حکومت مربوط می گردد؛ هرچند در سراسر این دوره این موضوع به چشم می خورد. حتی با نگاهی تردید گرایانه به اطلاعات موجود، باز هم عظمت کتابخانه خلیفه قابل انکار نیست.

یورش مغولان، رکود علمی و اثر آن بر گسترش تشیع در ایران / مجتبی شهرآبادی | ۹:۲۳,۱۳۹۸/۹/۱۲|

یورش مغولان که با کشتارهای فجیع و ویرانی های عظیم همراه بود، تمدن اسلامی را تا آستانه نابودی کامل کشانید. نابودی مراکز علم و دانش، کتابخانه ها، کشتار دانشوران و طلاب، مهاجرت و گریز بسیاری از ایشان به اکناف و اطراف دنیای اسلام دور از چپاول مغول گوشه ای از ضربات این بلیه ی تاریخی محسوب است.

جوانمردی و فتوت / دکتر محمد استعلامی - بخش دوم | ۸:۲۶,۱۳۹۸/۹/۱۰|

از منابع قدیم که بگذریم، در مقدمة مهران افشاری بر مجموعة فتوت‌نامه‌ها و رسائل خاکساریه، خلاصة آنچه جوانمردان در رساله‌های خود آورده‌اند فراهم شده، که باز نقل تمام آن بیرون از گنجایش این مقاله است؛ اما خطوط اصلی آن خلاصه را می‌توان بازگفت که جوانمردی شامل نامجویی، شکیبایی در برابر آزار دیگران، پاکدامنی، انصاف دادن و حرف حق را تصدیق کردن، نیکوکاری و خوش‌خُلقی و خوش‌رفتاری و مهرورزی، فداکاری برای دیگران و از خودگذشتگی و ایثار و دادن حق خود به دیگری، بخشندگی و سخاوت، میهمان‌نوازی بی‌تکلف که میهمان را شرمنده نکند، نادیده‌گرفتن خطای دیگران، وفاداری و وفای به عهد و پیمان، رازداری و نیز اینکه فقر راز حق است و راز حق را بر زبان نباید آورد

رویکرد قطب‌الدین شیرازی به تاریخ طب در تمدن اسلامی / دکترحسن بلخاری | ۷:۱۵,۱۳۹۸/۹/۹|

قطب‌الدین محمود بن مسعود شیرازی را باید آخرین حلقه از سلسله حکمای جامع تاریخ فلسفه اسلامی دانست، پس از او البته حکمای بزرگی چون صدرالمتألهین شیرازی و میرداماد در عرصة اندیشه و حکمت اسلامی ظاهر شدند اما هیچ‌کدام‌ در ریاضیات، نجوم، هندسه، موسیقی و پزشکی تبحری نداشتند آن‌چنان که قطب‌الدین در نجوم دستیار خواجه‌ نصیرالدین طوسی در ساخت رصدخانه مراغه بود

بررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی | ۱۱:۳۶,۱۳۹۸/۹/۶|

بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوه‌ها و روش‌هایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشأ نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از آن مکاتب عرفانی است که با آیین‌ها و اعمالی خاص، سالک را به خلسگی و بی‌خویشی می‌کشاند و بدین‌واسطه و از طریق یاری‌جستن از دنیای ارواح و عالم خدایان، موجب اعمالی خارق عادت می‌شود.

تکریم اصحاب علم و هنر قبل از مرگ / محمدتقی فاضل میبدی | ۹:۳,۱۳۹۸/۹/۵|

یکی از دانشمندان نامدار ایرانی در قرن حاضر دکتر فضل‌الله رضا، معروف به «پروفسور رضا» بود که هفتۀ پیش در کشور کانادا در‌گذشت و شنبه دوم آبان‌ در اتاوا تشییع و به خاک سپرده شد. در این چند سطر که به‌ یاد ایشان می‌نگارم در نظر ندارم از مدارج علمی و تحصیل و تدریس ایشان در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا و ریاست و خدمات فرهنگی ایشان در دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف در پیش از انقلاب سخن بگویم و اینکه روزگاری سفیر ایران در هند و در نهایت کانادا بوده است.

پروفسور رضا جزو نوادر زمان خود بود‌ / رضا داوری اردکانی | ۸:۵۴,۱۳۹۸/۹/۵|

درگذشت استاد بزرگ و دانشمند و ادیب نجیب، آقای پروفسور فضل‌الله رضا، ضایعه‌ای است که به آسانی تدارکش آسان نیست زیرا پروفسوررضا واجد صفاتی بود که جز در وجود نوادر جمع نمی‌شود. او که بیشتر عمر طولانی و پربرکت خود را در خارج از ایران گذراند، درد غربت را با رجوع به شعر و ادب و انس با زبان فارسی درمان می‌کرد.

صابئین مندائی و دنیای در حال تغییرشان / مهرداد عربستانی | ۱۱:۱۶,۱۳۹۸/۹/۴|

صابئین مندائی اعضای قوم-دینی هستند که در ایران و عراق زندگی می‌کنند. ایشان حامل سنّتی غنوصی متکی بر متونی مقدسی به زبان مندائی هستند. به عنوان اقلیتی کوچک و تحت تهدید مستمرِ امحای فرهنگی از جانب همسایگان غالب، مندائیان مناسک طهارت مفصلی را بسط داده‌اند که به نوعی مرجع هویت گروهی ایشان است و به طور نمادین و نیز عملی مرزهای هویتی ایشان را حفظ و بازتولید می‌کند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما