مؤلف بر آن است که هدف تز «جنگ تمدن»های هانتینگتون، به دست دادن تصویری از جهان بود که در آن، آمریکا و متحدان غربیاش خود را برای پیشبردِ نوع خاصی از سیاست خارجی سازماندهی کنند که مبتنی بر«خودشیفتگی تمدنی» است.
سلوک شاعرانه حافظ که همذات و همزاد بینش عرفانی او هم هست و اصولاً شعر و عرفان در ذهن و زبان او دوگانگی ندارد بلکه یگانهای هستند برای القای یافتهها و دریافتههای او.
از پهلوانیک و پارسیک تا ایرانیک، پرتویک و زیستیک، یک خطِ تکاملی مشخص دیده میشود: تبدیل پسوندِ ئیک از ابزاری صفتساز به نشانه استقلالِ فرهنگی و معرفتیِ و خودبسندگی زبان فارسی.
باید معنای نیاز روشن شود. وقتی از نیاز سخن میرود، ذهن بیشتر مردم به «نیازهای مادی» متوجه میگردد و گمان میرود که نیاز، یعنی نیازهای مادی و بس.
آیا تاریخ تنها در متنها و اسناد مكتوب خلاصه میشود یا میتوان آن را در رنگها، خطوط و فرمهای هنری نیز بازجست؟ آیا میتوان از خلال هنر، به حافظه تاریخی بشر دست یافت؟ آیا تاریخ را میتوان از منظری هنری بازخوانی و بازسازی كرد؟ تاریخ، فراتر از متن و مدرك، در تجلیهای بصری و هنری نیز حضور دارد. هنر یكی از زندهترین و ماندگارترین روایتگران تاریخ بشر است. هر رنگ، خط و شكل میتواند حامل روایتی از گذشته باشد.
در تاجیکستان خاص و عام اشعار حافظ را در سراچه دل جای دادهاند و و در دعا و نیایش، محافل و مجالس به عنوان زیب و زینت نشست و آرایش کلام به کار میگیرند و بسیاری از ابیات او به ضربالمثلهای سریزبانی تاجیکان تبدیل شدهاند.
۱۹ مهر ماه تولد ۸۶ سالگی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی آموزگار بزرگ و معاصر ادب، اخلاق و عرفان است.
ایرانیان، سال را به دو بخش تقسیم می کردند؛ نیمه اول با «جشن نوروز» و «نیمه دوم» با «جشن مهرگان» آغاز می شد. در هر دو مراسم، سفره ای می انداختند که بر سفره نخست، هفت سین و بر سفره مهرگان، شیر، نان، آینه، آویشن، حبوبات، انار و ... می گذاشتند.
محمد حسینی باغسنگانی، پژوهشگر، در یادداشت خود با عنوان «محمدرضا شفیعیکدکنی؛ چهرهای فراگیر در زبان و ادب فارسی» به تبار علمی، تأثیر داخلی و جهانی و نقش شاگردپروری این ادیب و استاد زبان و ادبیات فارسی پرداخته است.
دکتر احمد کاظمی رئیس مرکز پژوهشی حقوق اقلیت ها و استاد حقوق بین الملل دانشگاه در نشست کارگروه تاریخ انجمن افراز با موضوع «پیوندهای تاریخی – فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان» گفت: ایران و جمهوری آذربایجان فراتر از پیوند، یکپارچگی تمدنی و دینی دارند و این موضوع در هفت مولفه تمدنی و دینی نمود و بروز دارد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید