مقاله


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
كودتای سیاه / محمود فاضلی | ۸:۱۹,۱۳۹۸/۵/۲۸|

در 5 مرداد 1332 دكتر مصدق طی نطق رادیویی از توطئه علیه حكومتش توسط كشورهای خارجی خبر داد كه بعضی نمایندگان مجلس نیز با آن همراه هستند و لذا تصمیم خود مبنی بر انحلال مجلس را به اطلاع مردم رساند. حزب توده ایران به عنوان موافق سرسخت انحلال پارلمان ظاهر شد. در روز 12 مرداد رفراندوم آغاز شد و اگرچه روش انجام آن غیر دموكراتیك بود، اما مردم به انحلال مجلس رای دادند.

سایه سنگین بیست و هشتِ پنجِ سی و دو/ مجید تفرشی | ۸:۱۷,۱۳۹۸/۵/۲۸|

با گذشت 66 سال پس از واقعه 28 مرداد 1332، سایه سنگین این رویداد تاریخی تاریخ‌ساز همچنان بر دوش ایران و ایرانیان سنگینی می‌كند. چه 28 مرداد را كودتا بدانیم، چه قیام ملی و چه تغییر قانونی دولت، برای ایرانیان تعابیر و برداشت‌های متضادی درباره این رخداد وجود داشته و هر چه جلوتر می‌رویم، این اختلاف دیدگاه عمیق‌تر شده و تعابیر نسبت به طرف‌های مقابل تندتر می‌شود.

حقوق متقابل حكومت و مردم در تجربه دولت علوی / مصطفی دلشاد تهرانی | ۸:۱۴,۱۳۹۸/۵/۲۸|

مروری بر نسبت حاكمیت و جامعه بر مبنای گفتار و رفتار امیرالمومنین از جلوه‌های والای حكومت امام علی (ع) حقوق‌مداری آن است. علی (ع) حقوق‌مداری را مبنای حكومتداری قرار داد. بنابر نقل طبری از علی بن‌الحسین (ع) در نخستین خطبه‌ای كه امام پس از تصدی حكومت ایراد كرد چنین فرمود:

هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان / بهنام ناصری | ۸:۱۱,۱۳۹۸/۵/۲۸|

تاثیر كودتای ۲۸ مرداد بر فرم و محتوای ادبیات معاصر فارسی، سوژه مهم و موسعی است جامع ژانرهای مختلف ادبی؛ با این وجود غالب اظهارنظرها در این باب ناظر بر آثار شاعران بعد از كودتاست. شاید چون شعر نه تنها صورت اولی ادبی روزگار بود، بلكه به یمن بیان در لفافه و نمادینش در انسداد تاریخی حاكم بر فضای ایران دهه 30 جایگاهی منحصر‌به‌فرد بین هنرها داشت.

ضرورت فراروی از تحلیل‌های اخلاقی در روایت تاریخ / حمیدرضا عابدیان | ۷:۵۸,۱۳۹۸/۵/۲۸|

یکی از کاستی‌های تاریخ پژوهی معاصر که مانع از قوام یافتن بینش تاریخی می‌شود، ترجیح «تحلیل اخلاقی» بر «تحلیل تاریخی» در بررسی رویدادها و وقایع است. اگر از روایت‌های سیاست‌زده از تاریخ بگذریم که آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی را به ناروا در صف کودتاچیان قرار می‌دهند، در نقد کنش آیت‌الله، با روایات دیگری مواجه‌ایم که ویژگی‌های شخصیتی و خصلتی ایشان را برجسته کرده و آن را عامل عمده زاویه گرفتن آیت‌الله از نخست‌وزیر دولت ملی معرفی می‌کنند که با ایجاد انشقاق در صفوف متحد جنبش، شکست نهضت ملی را رقم زد.

نهضت ملی در دام باندگرایی / داریوش رحمانیان | ۷:۴۸,۱۳۹۸/۵/۲۸|

چنانچه بخواهیم سرنوشت تاریخی ایران و ایرانیان در روزگار جدید را به پرسش بگیریم به ناگزیر بایستی در سرشت و سرنوشت جنبش‌ها و حرکت‌های سیاسی ایرانیان به تأمل بنشینیم و در آن میان نهضت ملی شدن صنعت نفت جایگاهی ویژه و بنیادین دارد. پژوهشگری که بخواهد سرشت و سرنوشت این نهضت را به پرسش بگیرد با مسأله رهبری نهضت روبه‌رو خواهد بود.

به سوی حق و حقیقت / كاظم موسوی بجنوردی | ۷:۲۵,۱۳۹۸/۵/۲۷|

من مدت 10 سال در خدمت جناب آقای محمدجواد حجتی‌كرمانی در زندان سیاسی رژیم گذشته بودم. از او در این مدت طولانی ترك اولی ندیدم. در واقع می‌توان گفت كه آقای حجتی‌كرمانی فردی است بسیار مذهبی و با روحی اسلامی كه انسانیت را با دینداری و مجاهدت و عقل و انصاف درهم تنیده و از او شخصیتی ویژه به وجود آورده است. آقای حجتی فردی است بسیار مقاوم و نترس و در عین حال بسیار با وفا و رفیق‌دوست ولی در عین حال به هیچ قیمتی حاضر نیست حتی یك كلمه برخلاف عقیده خود یا برخلاف آنچه كه درست می‌پندارد را بر زبان آورد یا بنویسد.

سرمشق نهضت در كرمان / سید محمود دعایی | ۷:۲۲,۱۳۹۸/۵/۲۷|

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی‌كرمانی خصال و فضایل برجسته‌ای دارند و من از اوایل نوجوانی در دوران طلبگی در شهرستان كرمان شخصا رهین ارشادات ایشان به خصوص در امر مبارزه و نهضت بودم. تبار آقای حجتی كرمانی بسیار شریف و عزیز است. پدرشان مرحوم میرزا عبدالحسین حجتی‌كرمانی، زرتشتی زاده‌ای بود كه در نوجوانی به اسلام گروید؛ بدین صورت كه در خاندان ایشان وضع حملی صورت می‌گرفته و زائو در شرایط وضع حمل ذكر «یا علی» (ع) می‌گوید و ایشان وقتی می‌بیند درمانده‌ای نام علی(ع) را می‌گوید، تحقیق می‌كند و شیفته مولای متقیان(ع) می‌شود و...

مظهرصدق و صفاو صراحت / سیدهادی خسروشاهی | ۷:۱۹,۱۳۹۸/۵/۲۷|

قرار شد سطوری چند درباره برادر ارجمند و عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین حضرت آقای شیخ محمدجواد حجتی‌كرمانی (حفظه‌الله) و سابقه آشنایی با ایشان بنویسم... البته این بنده درباره دوستان و برادران و بزرگان زنده، بنا نداشته‌ام و ندارم چیزی بنویسم تا حمل بر اغراض شخصیه! نشود... و فقط خاطراتی چند درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی) نوشتم كه علاوه بر «اجازه‌‌نامه‌خانه»! وزارت ارشاد پنج سالی است كه در یك نهاد فرهنگی دیگر در انتظار صدور اجازه است

با دوستی همراه و همراز / فضل‌الله صلواتی | ۷:۵,۱۳۹۸/۵/۲۷|

جناب محمدجواد حجتی از فداكاران و مبارزان دوران طاغوت و یكی از زجركشیدگان روزگار انقلاب است. با جسم ضعیف و روح بلندی كه داشت در برابر قدرت و سلطه ستمكاران پهلوی ایستاد و با دوستان یكدل و جانی كه داشت از حزب ملل اسلامی، پایداری و مقاومت نشان دادند قدرت پوشالی شاهیان را به زانو درآوردند. زندان‌های طولانی را تحمل كردند و سر در برابر ستم فرود نیاوردند.

خوانشی رادیکال از اندیشه ابن سینا / استف مارستون- مترجم: مهدی گل‌پرور روزبهانی | ۱۲:۱۴,۱۳۹۸/۵/۲۶|

ارنست بلوخ برای فرهیختگان ایرانی کمابیش شناخته‌شده است: از برجسته‌ترین فیلسوفان آلمانی در سده بیستم، که «امید» و «اتوپیا» از مقولات محوری در اندیشه او هستند و دل‌مشغول دین و هنر است. یکی از مهمّ‌ترین آثار بلوخ جستاری است که او با نام «ابن سینا و چپ ارسطویی» نگاشته است. در آنجا بلوخ تلقّی خاصّی از مادّه را طرح کرده و تبار تاریخی آن را تا عصر طلایی تمدّن اسلامی، عصر ابن سینا، و پیش از آن تا دوران یونان باستان، دوران ارسطو، رهگیری می‌کند.

ادبیات فارسی / دکتر محمدجعفر یاحقی – بخش دوم | ۱۱:۱۴,۱۳۹۸/۵/۲۳|

نظم داستان‌های تاریخی و اندرزی از دوره‌های پیش از اسلام در ادب فارسی رواج داشته و در دوره اسلامی نیز از همان آغاز به کار آمده است. منظومه ظاهراً اخلاقی «آفرین‌نامه» از ابوشکور بلخی و نظم «کلیله و دمنه» و «سندبادنامه» از رودکی از کهن‌ترین مثنوی‌های داستانی و اخلاقی ادبیّات فارسی دوره اسلامی است. بعد از آن‌ در دوره غزنوی، نظم چندین منظومه غنایی، از جمله «وامق و عذرا»، «شادبهر و عین‌الحیات» و «خنگ‌بت و سرخ‌بت» به عنصری ـ ملک‌الشّعرای دربار غزنویان ـ نسبت یافته است

آيا دوران صفوی دوران ظهور و بروز اخباری گری بود؟ / حسن انصاری | ۱۰:۴۰,۱۳۹۸/۵/۲۲|

اين ادعا را زياد می شنويم که دوران صفوی و به ويژه نيمه دوم آن عصر ظهور اخباری گری است. اين ادعایی خطا بيش نيست. عصر صفوی دوران ظهور و قدرت گرفتن مجتهدان بود. اين را نه فقط به دليل حضور محقق کرکی و اولاد و شاگردانش در ايران و يا حضور شاگردان شهيد دوم و در مناصب حکومتی بايد گفت بلکه حتی اين گزاره در مورد نيمه دوم عصر صفوی هم صادق است.

جایگاه آثار اخلاقی طوسی در فلسفه، تشیع و تصوف | ۱۰:۱۳,۱۳۹۸/۵/۲۲|

خواجه نصیرالدین طوسی کتاب اخلاق ناصری خود را، که با ارزشترین کتاب دربارۀ اخلاق به زبان فارسی است، در حدود سال 623ه / 1235م، هنگامی که در خدمت حاکم اسماعیلی قهستان، محتشم نصیرالدین عبدالرحیم بن ابی منصور بود، به اتمام رسانید.

سیر اصطلاحات صوفیان از «نهج الخاص» ابومنصور اصفهانی تا «فتوحات» ابن عربی / نصرالله پورجوادی | ۹:۵۸,۱۳۹۸/۵/۲۲|

تعریف یا توضیح اصطلاحات صوفیه کاری است که از قدیم نویسندگان متعدد بدان اهتمام ورزیده و آثار بسیاری در این باره پدید آورده اند. بعضی از این آثار به صورت فصل یا بابی است در داخل یک کتاب جامع، مانند بابی که ابونصر سراج طوسی در کتاب اللمع در توضیح معانی الفاظ مشکل نوشته است، و بعضی به صورت تألیفی است مستقل مانند کتاب مشهوری که کمال الدین عبدالرزاق کاشانی به نام اصطلاحات الصوفیه تألیف کرده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما