قصه
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
چهارشنبه 6 تیر 1403
https://cgie.org.ir/fa/article/273023/قصه
دوشنبه 20 اسفند 1403
چاپ شده
7
در گذشته، با شنیدن کارنامۀ قهرمانان قصهها، مردم از آن تأثیر میگرفتند و بهخصوص جوانان رفتار شخصیتهای قصهها را تقلید میکردند و در زندگی به کارهای خیر و نیک دست میزدند و جامعه را به راه درست هدایت میکردند. از شخصیتهای خیرخواه و مددرسان قصهها، برای خود چهرههای درخور اتکا و راهنما میساختند و آنها را الگوی خود قرار میدادند. قصه برای مردم بهنوعی خوراک روح بود و آنها را برای رویارویی با ناامیدیها و ناملایمات زندگی خوشبین میکرد.در گسترش اصلی قصههای گفتاری، از یکسو خود مردم، و از سوی دیگر، کتابهایی چون تاریخ طبری و قصص الانبیاء سهم داشتهاند که در مسجدها، حسینیهها، شبنشینیها، مجالس، کوچهوبازارها و دیگر اماکن خوانده میشدند (نک : ه د، شبنشینی؛ یلدا؛ مکتب و مکتبخانه). درنتیجه، مردم نیز پس از شنیدن قصهها، خود نیز موافق ذوق و سلیقۀ خویش، قسمتهایی را به آن اضافه یا کم میکردند. در گذشته، قصهگویی و قصهخوانی به هنر واقعی مردم تبدیل شده بود و در کوچهوبازارها، مجالس و در اماکن عمومی برگزار میشد. بهاینترتیب، قصه در میان مردم هم رایج شد.از آثار مهمی که آگاهیهای فراوانی از قصه و قصهخوانی در بر دارد، فتوتنامۀ سلطانی تألیف حسین کاشفی (سدۀ 9 ق/ 15 م) است. کاشفی از واعظان و گویندگان دورۀ خود بوده، و بخشی از باب ششم کتاب را به «اهل سخن» و قصهخوانان اختصاص داده است. او در همین بخش، ابتدا فواید قصه و قصهخوانی را توضیح میدهد. از دیدگاه وی، 5 فایده در قصهخوانی و قصهشنیدن وجود دارد که عبارتاند از: آگاهی از احوال و اخبار گذشتگان؛ آگاهی بیشتر به قدرت خداوند ازطریق شنیدن عجایب و غرایبی که در قصهها نقل میشود؛ تحمل ناملایمات زندگی با شنیدن درد و رنج و محنت گذشتگان؛ با شنیدن زوال قدرت و ثروت پادشاهان گذشته، بیاعنتایی به مال دنیا و پیبردن به اینکه دنیا با کسی وفا نکرده و نمیکند؛ و سرانجام کسب «عبرت بسیار و تجربه بیشمار» (ص 302). کاشفی در ادامه، ضمن شرح انواع قصهخوانی، نکاتی مهم دربارۀ آداب قصهخوانی بیان میکند، ازجمله: مدتزمان مناسب قصهخوانی؛ ضرورت به کار بردن شعر، آن هم بهاندازه، یعنی نه کم و نه زیاد در نقل قصه؛ و اینکه چگونه قصهخوانی را اجرا کنند که سبب خستگی و ملال مخاطب نشود (ص 304-305). تألیف و نقل قصه، به مفهوم خاص آن، یعنی داستانهای دینی در نقاط مختلف ایران، مانند سایر مناطق اسلامی، رایج بوده است (نک : جعفریان، 117- 118). یکی از چهرههای اصلی قصههای ایرانی حضرت علـی (ع) است کـه بسیـاری از قصهخوانـان و شاعران و نویسندگان آثاری دربارۀ زندگی و مبارزههای او تـألیف کردهاند که ازجمله میتوان به منظومههای علینامه سرودۀ شاعری به نام ربیع در سدۀ 5 ق، خاوراننامه (ه م) از ابنحسام قهستانی، شاعر سدۀ 9 ق/ 15 م، و چند منظومه با عنوان عمومی حملۀ حیدری اشاره کرد. از میان این منظومهها، حملۀ حیدری باذل مشهدی و حملۀ حیدری راجی کرمانی از بقیه مشهورتر است. این دو منظومه تأثیر فراوانی بر ادبیات شفاهی ایران و مناطق همجوار آن بر جای گذاشته است که شکلگیری نوعی خاص از قصهخوانی یا داستانگزاری به نام حملهخوانی از آن جمله است (برای تأثیرات دیگر، نک : ه د، حملۀ حیدری). از دورۀ صفویه، سرودن منظومههایی با این موضوع گسترش یافت که ازجمله میتوان به جنگنامه یا فارغنامه؛ جنگنامۀ حضرت علی (ع)؛ جنگنامۀ خیبر؛ غزونامه و غزونامۀ احزاب اشاره کرد (منزوی، 10/ 710-716، 11/ 1533-1534). کتابی دیگر، که نقش فراوانی در گسترش قصه میان ایرانیان داشته است، روضة الشهدا (ه م) تألیف حسین کاشفی است. روضة الشهدا اثری است تاریخی ـ داستانی که از یکسو باید در ردیف کتابهای تاریخی بررسی شود و از سوی دیگر، و بهصورت جدیتر، باید آن را اثری درزمینۀ قصه و قصهپردازی نامید. دقت در متن روضة الشهدا نشان میدهد که وجوه قصهای و قصهپردازی آن بر وجوه تاریخی آن غلبه دارد (نک : جعفریان، 149-150). روضهخوانان با نقل قصههای این کتاب در ماههای محرم، صفر و رمضان سبب رواج آنها میان مردم شدند (نک : ﻫ د، روضهخوانی). مکتبخانهها نیـز در رواج برخی قصهها نقـش داشتنـد، زیـرا خواندن برخـی قصهها مانند «عاق والدیـن»، «ضامن آهو»، حملۀ حیدری، حمزه نامه و مختارنامه (ه مم) در شمار وظایف کودکانی بود که به مکتبخانه میرفتند (نک : ﻫ د، مکتب و مکتبخانه).از جملۀ هنرهای دیگری که سبب رواج و انتشار قصه میان اقشار مختلف مردم شدهاند پردهخوانی و تعزیهخوانی (ﻫ مم) بوده است. در این هنرها، بهطور عمده، داستان زندگی امامان شیعه و برخی از یاران آنها و نیز برخی پیامبران روایت میشود. میان سایر فارسیزبانان نیز قصه و قصهخوانی رواج فراوان دارد؛ برای نمونه میان مردم بخارا، قصهگفتن از روی کتابهایی مانند قصص الانبیاء، امیر حمزه، دوازده غزا، انبیاءنامه، سیر النبی، باباروشن، قصص المرسلین و جز اینها رایج است (نورجانف، I/ 70-73؛ رحمانی، تحقیقات ... ). در تاجیکستان، در برخی محافل خصوصی، نوازندگان به همراه دمبره، دوتار، تار و قیچک قصههای منظوم را نقل میکنند (همان). در مازندران نیز برخی نوروزیخوانان قصههایی را با آواز میخوانند (نک : پهلوان، 221 بب ؛ نیز نک : ﻫ د، نوروزیخوانی). در این منطقه و نیز در خوزستان، نقل موسیقیایی برخی قصهها، مانند «طبیب امام رضا (ع)»، «حضرت یوسف» و سلطان جمجمه رایج است (نک : پهلوان، 196-205؛ جعفری، «افسانهها ... »، 580).
ابنجوزی، عبدالرحمان، قصه و قصهگویی در اسلام، ترجمۀ مهدی محبتی، تهران، 1386 ش؛ الولساتن، ل. پ.، قصههای مشدی گلین خانم، به کوشش ا. مارتسلف و دیگران، تهران، 1374 ش؛ انجوی شیرازی، ابوالقاسم، قصههای ایرانی، تهران، 1352 ش؛ براهنی، رضا، قصهنویسی، تهران، 1362 ش؛ پزشکیان، محسن، قصههای مردم کازرون، به کوشش عبدالنبی سلامی، تهران، 1383 ش؛ پهلوان، کیوان، موسیقی مازندران، تهران، 1388 ش؛ جعفریان، رسول، قصهخوانان در تاریخ اسلام و ایـران، تهـران، 1378 ش؛ جعفری (قنواتی)، محمد، «افسانـههای منظـوم عامیانۀ خوزستان»، پیام بهارستان، تهران، 1391 ش، شم 1؛ همو، درآمدی بر فولکلور ایران، تهران، 1394 ش؛ حسینی، محمد، ریختشناسی قصههای قرآن، تهران، 1395 ش؛ رحمانی، روشن، تحقیقات میدانی؛ همو، نثر گفتاری تاجیکان بخارا، تهران، 1397 ش؛ شمیسا، سیروس، انواع ادبی، تهران، 1370 ش؛ شیرمحمدیان، بهرام و داداجان عابدزاده، قصهها پیرامون فردوسی و قهرمانهای شاهنامه، دوشنبه، 1996 م؛ طبری، محمد، تاریخ، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، تهران، 1375 ش؛ قرآن کریم؛ کاشفی، حسین، فتوتنامۀ سلطانی، به کوشش محمدجعفر محجوب، تهران، 1350 ش؛ لغتنامۀ دهخدا؛ مارتسلف، اولریش، طبقهبندی قصههای ایرانی، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران، 1371 ش؛ محبتی، مهدی، مقدمه بر قصه و قصهگویی در اسلام (نک : هم ، ابنجوزی)؛ منزوی، فهرستواره؛ نادری، افشین، نمونههایی از قصههای مردم ایران، تهران، 1383 ش؛ وکیلیان، احمد، قصههای مردم، تهران، 1379 ش؛ یوسفزاده، غلامرضا، سطوح روایت در قصه های قرآن، قم، 1392 ش؛ نیز:
Nurdzhanov, N. Kh., Traditsionnyĭ teatr tadzhikov, Dushanbe, 2002; Piotrovskiĭ, M. B., Koranicheskie skazaniya, Moscow, 1991; Sharifov, Kh., Nazariyai nasr, Dushanbe, 2004.روشن رحمانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید