آستان قدس رضوی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 20 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237430/آستان-قدس-رضوی
جمعه 5 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
آسْتانِ قُدْسِ رَضَوی، حرم مطهر امامرضا(ع) و مجموعۀ بیوتات وابسته به آن و موقوفات و تشکیلات اداری تابع که بیشترین بخش آن در شهر مقدس مشهد واقع است.
مرقد مطهر حضرت علیبن موسیالرضا(ع) (148 یا 151-203ق / 765 یا 768- 718م)، هشتمین پیشوای شیعیان، در شهر مشهد مرکز استان خراسان واقع است. پیکر پاک امام رضا پس از شهادت در کنار قبر هارونالرشید (148-193ق / 765-808م) که در خانۀ حَمیدبن قَحْطَبَه (د 159ق / 775م) در دیهی به نام سَناباد نزدیک نوغان از توابع طوس قرار داشت، به خاک سپرده شد. فاصلۀ سناباد تا طوس را از 2 تا 4 فرسنگ گفتهاند. اختلاف اقوال در این مورد، ظاهراً میبایست از توسعۀ سناباد و تبدیل تدریجی آن به شهر در دورههای مختلف ناشی شده باشد.
مشهور است که مأمون عباسی (د 218ق / 833م) پیش از شهادت امام رضا(ع) قبهای بر فراز گور هارون ساخته بود که امام(ع) نیز در زیر همان قبه به خاک سپرده شد. بنابراین نخستین بنایِ حرم مطهر رضوی را میتوان همان بقۀ هارونی بهشمار آورد. اکنون نیز 2 متر از دیوار چینهایِ حرم که بنای آن منسوب به مأمون است، به جاست و بقیۀ بنا روی همان دیوار قرار دارد. پس از آن تا روزگار دیلمیان، نشانهای حاکی از تجدید بنا یا مرمت حرم مطهر در دست نیست، ولی مسلم است که زیارت حرم در میان شیعیان رواج داشته و این بارگاه خجسته، مزاری معروف بوده است که جهانگردان و جغرافیدانانی مانند ابن حَوقَل و اِصْطَخْری و مقدسی از آن یاد کردهاند. گویا مقدسی (345-381ق / 956-991م) نخستین کسی است که در کتاب خود از حرم امام رضا(ع) به «مشهد» تعبیر کرده است (احسنالتقاسیم، 2 / 515). بنابراین، نظر اعتمادالسلطنه در مطلعالشمس که گفته است «مقدسی از مشهد ذکری ننموده» (2 / 8) بیاساس است. دیلمیان بقعۀ نخستین را به پارهای تزیینات آراستند و در روزگار آنان که امیرانی شیعیمذهب بودند، زیارت حرم رضوی رواج یافت. در سدۀ 4ق / 10م سبکتکین غزنوی حرم مطهر را ویران کرد و زیارت آن را ممنوع ساخت، اما پسر او یمینالدوله محمود حرم را مرمت کرد و «بارگاهی نیک بپرداخت» (همو، 2 / 50). بنابراین نظر پوپ که مرمت بنا را به سلطان محمد غزنوی نسبت میدهد، صحیح نیست. پس از وی عمیدالدوله فایق که بیهقی او را «خادم خاصه» نامیده، دست به تکمیل بقعۀ رضوی و آبادانی مشهد زد. آنگاه سوریبن مُعْتَزّ یا مُعِزّ، مشهور به صاحب دیوان که از سوی سلطان محمود بر خراسان حکومت داشت «و با ستمکاری، مردی نیکو صدقه و نماز بود و آثارهای خوش، وی را به طوس هست» (بیهقی، 413)، چیزهای دیگری بر حرم افزود و منارهای برای آن بساخت «و دیهی خرید فاخر و بر آن وقف کرد» (همانجا) و اولین حصار را به دور شهر برافراشت. این بنا در حملۀ غُزها در 548 ق / 1153م دچار آسیب شد. در روزگار سنجر سلجوقی (511-552 ق / 1117-1157م) شرفالدین ابوطاهر بن سعد بن علی قمی پس از مرمت بنا، گنبدی نیز بر آن ساخت. کاشیهای 8 ضلعی بسیار نفیس معروف به «کاشیهای سنجری» که در ازارۀ حرم به کار رفته و اکنون در زیر قابهای بزرگ شیشهای محافظت میشوند، از آثار تَرْکان زُمُرُّدملک دختر محمود سلجوقی است که پس از 557 ق / 1161م نصب شده است. بر این کاشیها، اعداد و اسامی پراکندهای مانند «خمسائة» و «اثنیعشر» و «ترکان زمردملک» و «شهید» دیده میشود. باتوجه به اینکه محمود در 557 ق / 1161م کور شد و درگذشت (و شاید کشته شد) از کاربرد واژۀ شهید برای او در این کاشیها، میتوان دریافت که ازارۀ حرم پس از آن تاریخ نصب شده است. همچنین میتوان حدس زد که در 612 ق / 1215م کاشیهای مزبور توسط علاءالدین محمد خوارزمشاه مرمت شده و عدد «اثنیى عشر» بر روی کاشیها، باقیماندۀ «سنۀ 612» است که بعدها دچار ریختگی شده و رقم «ستمائه» آن از میان رفته است. در روزگار خوارزمشاهیان نیز روضۀ رضوی مورد توجه بود و تزیینات نوینی بر آن افزوده شد؛ ازجمله 2 محراب کاشیِ چینی نمای و کاشیهای نفیس برجستۀ اطراف سردرِ پیش روی مبارک، از تزیینات علی بن محمد مُقْری، و کتیبهای حاوی 2 بیت شعر فارسی از عبدالله بن محمود بن عبدالله در دیوار حرم مطهر که «سنه 612» بر آن کتابت شده، از آثار همین دوره است. در 618 ق / 1221م با حملۀ تولی پسر چنگیز به روضۀ مقدس، بقعۀ رضوی دچار ویرانی شد، ولی به انهدام کامل نینجامید، زیرا همانسان که اشاره شد، کاشیهای سنجری ازارۀ حرم که پس از 557 ق / 1162م نصب شده است، هنوز در حرم هست. از آن پس تا حدود یک قرن بعد اطلاع مستندی که حاکی از مرمت حرم باشد، در دست نیست. ابن بطوطه که در 734ق / 1333م، یک قرن پس از ویرانی طوس، مشهد را دیده است، به عمارت زیبا و کاشیکاری و ضریح نقرهای مرقد اشاره میکند. محتمل است که این عمارت و کاشیکاری و آبادانیهای دیگر از ساختههای سلطان محمد خدابنده باشد، خاصه آنکه وی شیعیمذهب بوده است. گنبد حرم مطهر نیز از ساختههای هموست. در پشت زاویۀ شمالی حرم نیز چهارچوبی است که «سنۀ 735» بر آن حک شده، و در خود حرم کاشیهایی دیده میشود که دارای تاریخ 760 است، ولی نام سازندۀ آنها معلوم نیست. در روزگار شاهرخ تیموری (حکومت: 807-850 ق / 1404-1146م) همسر او گوهرشادآغا، آثار ارزندهای در حرم مطهر و اطراف آن پدید آورد. ازجمله 2 رواق «دارِالحُفّاظ» و «دارالسَّیاده» را بنا کرد و مسجدجامع معروف «گوهرشاد» را در 821 ق / 1418م زیر نظر معمار بزرگ، قوامالدین شیرازی ساخت. شاهرخ دومین حصار شهر مشهد را بنا کرد. روی گونزالس دوکلاویخو سفیر اسپانیا که در آن زمان مشهد را دیده است، از شکوه و عظمت بارگاه و گنبد نقرهای آن یاد میکند. سلطانحسین بایْقَرا (حکومت: 875-912ق / 1470-1506م) که نامش در کتیبۀ سردرِ ایوان طلای «صحن عتیق» آمده است، به پایمردی وزیرش امیرعلیشیر نوایی، نیمی از صحن عتیق فعلی را که بعدها بهوسیلۀ شاهعباس صفوی توسعه یافت، بنا کرد. ایوان معروف به ایوان امیرعلیشیر هم در روزگار او ساخته شد. صفویان نیز در توسعه و تکمیل آستان قدس آثار ارزندهای برجای گذاشتند. طلاکاری گنبد سلطان محمد خدابنده و ترمیم و طلاکاری منارۀ روزگار غزنویان، در ایام شاه طهماسب اول (حکومت: 930-984ق / 1523-1576م) به انجام رسید و آخرین حصار شهر هم در روزگار او ساخته شد. شاه عباس اول (حکومت: 996-1038ق / 1587- 1628م) علاوه بر توسعۀ صحن عتیق، طلاکاری گنبد حرم را نیز که محتاج مرمت شده بود، طی سالهای 1010 تا 1016ق / 1601 تا 1607 تجدید کرد. کتیبۀ گنبد به خط علیرضا عباسی بر این معنی تصریح دارد. شاه عباس همچنین تعدادی قرآن خطی منسوب به ائمۀ اطهار(ع) تقدیم آستان قدس کرد و الماس درشتی را که ازبکها از آستانۀ قدس به غارت برده بودند و او آن را بازپس گرفته بود، به فتوای علما فروخت و با بهای آن املاک زیادی خرید و وقف کرد. شاه عباس دوم (حکومت: 996- 1038ق / 1587- 1628م) علاوه بر توسعۀ صحن عتیق، طلاکاری گنبد حرم را نیز که محتاج مرمت شده بود، طی سالهای 1010 تا 1016ق / 1601 تا 1607 تجدید کرد. کتیبۀ گنبد به خط علیرضا عباسی بر این معنی تصریح دارد. شاه عباس همچنین تعدادی قرآن خطی منسوب به ائمۀ اطهار(ع) تقدیم آستان قدس کرد و الماس درشتی را که ازبکها از آستانۀ مقدس به غارت برده بودند و او آن را بازپس گرفته بود، به فتوای علما فروخت و با بهای آن املاک زیادی خرید و وقف کرد. شاه عباس دوم (حکومت: 1052-1077ق / 1642-1666م) صحن عتیق را تعمیر و کاشیکاری کرد و شاه سلیمان (حکومت: 1077-1105ق / 1642-1693م) گنبد مطهر را که بر اثر زلزلۀ 1084ق / 1673م شکاف برداشته بود ــ به تصریح کتیبهای که بر آن نصب شده ــ مرمت کرد و چندین مدرسه ساخت. 2 بنای مهم آستان قدس، یکی رواقِ اللهوردیخان و دیگری رواق حاتَمخانی نیز از ساختههای اللهوردیخان و حاتمبیک اردوبادی از امیران بزرگ دولت صفوی است. ایوانی هم که در ضلع غربی «دارالضیافه» قرار دارد، از بناهای اللهوردیخان است.
در روزگار افشاریان، نادرشاه (1100-1160ق / 1688-1747م) به تصریح قصیدۀ فارسی ندیم و کتیبههای نگاشته شده در سالهای 1145ق / 1732م و 1146ق / 1733م در ایوان طلای صحن عتیق، و به تصریح محمدکاظم مروی وزیر مرو، منارۀ دورۀ غزنویان و ایوان امیرعلیشیر را طلاکاری کرد و منارۀ دیگری در همان صحن برپا داشت و اشیائی زرین و گوهرنشان به آستان قدس تقدیم داشت. سقاخانهای هم که در وسط «صحن عتیق» جای داشت، از بناهای نادری بود که سنگاب یکپارچۀ آن را به امر نادر از هرات آوردند و اسماعیلخان طلایی سقفی بر روی ستونهای مرمر بر فراز آن بساخت و روی آن را با خشتهای طلا تزیین کرد. به امر نادر مسیر یک نهر آب را به زیر حوض هدایت کردند تا حوض همواره پرآب باشد. این سقاخانه با مختصر تغییراتی، اکنون نیز بر جای است ابراهیمخان برادر نادر نیز «هر دو درِ صحن را تَنْکۀ نقره گرفت» (مروی، 1 / 203). در دوران فتحعلیشاه قاجار (حکومت: 1212-1250ق / 1797-1834م) ساختمان «صحن جدید» آغاز شد و در روزگار محمدشاه (حکومت: 1250-1264ق / 1834- 1848م) ادامه یافت و در زمان ناصرالدینشاه (حکومت: 1264-1313ق / 1848-1895م) به پایان رسید و ایوان آن طلاکاری شد. ایوان و سردر شمالی صحن عتیق معروف به «ایوان شاهعباسی» هم به تصریح کتیبهای که بر آن قرار دارد، در ایام محمدشاه مرمت شده است. «توحید خانۀ مبارکه» نیز در زمان نیابت تولیت عضدالملک در 1276ق / 1859م مرمت گشته است. همو در 1275ق / 1858م دستور داد روی نقاشیها و کاشیهای نفیس حرم را آیینهکاری کنند. ناصرالدینشاه نیز دستور داد ازارۀ دیوار تا بالای ایوان ناصری و سقف مقرنس آن را با خشتهای طلا بپوشانند. از همینرو، این ایوان معروف به «ایوان ناصری» گردید. در ایام مظفرالدینشاه (حکومت: 1313-1324ق / 1848-1906م) نیز هر 2 صحن جدید و عتیق تعمیر شدند. کتیبهای که در سمت راست دیوار داخلی ایوان و سردرِ غربیِ صحنِ عتیق به خط نستعلیق نوشته شده، بر این معنی تصریح دارد. در 1330ق / 1912م ارتش روسیۀ تزاری به بهانۀ حفظ جان رعایای خود و ایجاد امنیت و آرامش در مشهد و متفرق کردن کسانی که با آرایش نظامی به طرفداری از محمدعلیشاه مخلوع در آستانۀ مقدسه تحصن کرده بودند، گنبد مطهر را گلوله باران کرد و خرابیهایی پدید آورد (خراسانی، 633-635). پس از چندی حسین میرزا نیّرالدوله والی خراسان آن خرابیها را با کمک اشخاص نیکوکار مرمت کرد. پس از روزگار قاجار تعدادی از بناهای آستان قدس و خود ضریح مطهر مرمت گردید و ساختمانهای نوینی بنیاد شد. در سالهای 1342-1344ش که فضای حرم از سمت «بالاسر مبارک» توسعه یافت، سقف مسجد بالاسر را نیز که فرسوده شده بود، برداشتند و پس از ایجاد سقف مسجد بالاسر را نیز که فرسوده شده بود، برداشتند و پس از ایجاد سقف بتونی، دیگرباره آن را کاشیکاری و تزیین کردند. ضلع شمالی حرم نیز توسعه یافت و به رواق «دارُالشُّکر» متصل شد. محراب قدیمی این مسجد که در ضلع جنوبی قرار داشت، بر اثر توسعه و تعمیرات از آنجا برداشته شد و به موزه انتقال یافت. از اقدامات دیگری که در این دوره انجام گرفت، ایجاد ساختمان بزرگ موزه و کتابخانه و ساختمان اداری و توسعۀ خیابانهای اطراف حرم و ایجاد فضای سبز را میتوان ذکر کرد. پس از تأسیس جمهوری اسلامی ایران، تغییراتی در ابنیۀ آستان قدس پدید آمد و ساختمانهای جدیدی بنیاد گردید. در 1358ش، رواق «پشت سر مبارک» را حدود 18 متر توسعه دادند و سال بعد گسترش 2 ضلع «پیش روی مبارک» و «پایین پا» جمعاً به مساحت 36 مـ 2 به انجام رسید و پایین پا 70 / 1 متر تعریض شد. از کارهای این دوره، ساختمان مجدد بستها و ایجاد بست طبرسی، ساختمان دانشگاه علوم اسلامی، بنای 2 صحن جمهوری اسلامی و قدس، آغاز بنای جدید کتابخانه و موزه، و بنای رواقی موسوم به «دارالولایه» را میتوان نام برد.
مراد از ابنیۀ آستان قدس حرم و ساختمانهایی است که در اطراف حرم جای دارد و وابسته به یک سازمان اداری است. این ساختمانها عبارت است از حرم، گنبد، گلدستهها، صحنها، ایوانها، رواقها، بستها، موزه و کتابخانه.
بنایی است مستطیلشکل (نزدیک به مربع) به طول 90 / 10 و عرض 40 / 10 متر. 4 صُفّه در 4 طرف حرم واقع است که از آنها به داخل حرم رفت و آمد میشود و طول دهانۀ هریک 3 متر است. بالای این صفهها 4 صفۀ کوچک قرار دارد. ازارۀ حرم تا ارتفاع 20 سانتیمتر از سنگ مرمر است و بالاترِ آن به ارتفاع 92 سانتیمتر از کاشیهای 4 و 6 و 8 پهلو و کوکبی شکل پوشیده شده که بر اغلب آنها آیات و احادیث، و بر برخی دیگر نقشهای اسلیمی برجسته دیده میشود. بر بالای این کاشیها کتیبهای برجسته بر روی کاشیهای چینی نمای نفیس، حاوی آیاتی از سورۀ الفتح دیده میشود و بر بالای آن، کتیبۀ دیگری از مرمر به عرض 32 سانتیمتر هست که قصیدهای از دبیرالملک فراهانی به خط نستعلیق بر آن نوشته شده است. حرم از کف تا انتهای زیر سقف 80 / 18 متر ارتفاع دارد. کتیبهای به عرض 80 سانتیمتر در منتهىالیه 4 دیوار حرم که زیر طاق گنبد واقع است، در ارتفاع 85 / 6 متر از کف حرم قرار دارد که سورۀ جمعه به خط ثلث علیرضا عباسی بر آن نوشته شده است. داخل حرم 3 محراب هست: یکی در دیوار جنوب شرقی حرم به عرض 75 / 1 و ارتفاع 40 / 2، دیگری در دیوار جنوب شرقی حرم به عرض 15 / 2 و ارتفاع 60 / 2، سومی در بالاسر مبارک، زیر طاق و صفهای که از آن به مسجد بالاسر میروند، به عرض 25 / 1 و ارتفاع 90 / 1 متر. موقعیت 4 صفۀ حرم از این قرار است: الف ـ صفۀ شمالی، در پشت سر مبارک، ب ـ صفۀ جنوبی، در پیش روی مبارک، ج ـ صفۀ شرقی، در پایین پای مبارک، د ـ صفۀ غربی، در بالاسر مبارک. در ایام عضدالملک میان صفۀ جنوبی و حرم دری از طلا نصب شده بود که به نام خود او معروف بوده و در 1353ش با در طلایی جدیدی تعویض شده است. بر روی این در آیات و احادیث و اشعاری نقش گردیده است. درِ صفۀ شرقی نیز دارای نقوش و خطوطی برجسته است. متن آن از نقره و نقوش و خطوطش از طلاست.
کهنترین مأخذی که دربارۀ بقعه و ضریح امام(ع) به نظر رسیده است، مربوط به روزگار خوارزمشاهیان است. خوانساری در روضاتالجنات از ثاقبالمناقب نقل میکند که انوشیروانِ مجوسیِ اصفهانی، که نزد قطبالدین محمد خوارزمشاه (حکومت: 490-521 ق / 1097-1127م) منزلتی داشت، از سوی وی به سفارت به نزد سلطان سنجر (حکومت: 511-522 ق / 1117-1157م) مأمور شد و چون به مرض بَرَص مبتلا بود و میدانست که این بیماری مایۀ بیزاری مردم است، از رفتن به نزد سنجر بیم داشت، امّا به پند کسانی، از امام شفا خواست و گفتهاند که شفا یافت. پس، از روی راستی اسلام آورد و صندوقی از نقره بر روی آرامگاه ساخت و مالی فراوان به روضۀ امام بخشید. در ادوار بعد، ابن بطوطه از ضریحی چوبی یاد میکند که سطح آن را با صفحات نقره پوشانده بودهاند. شاید مقصود ابن بطوطه از «ضریح» صندوقِ چوبی روی مرقد مبارک باشد. در این صورت بر اثر اشتباهِ ناشی از نقلِ این قول در کتابهایِ پس از وی، اظهارنظر قطعی دربارۀ احداث صندوق و ضریح امام دشوار میشود. چنانکه اشاره شد، باتوجه به تاریخی که ابن بطوطه از مشهد دیدار کرده، به حدس صائب میتوان گفت که صندوق مزبور ساختۀ سلطان محمد خدابنده بوده است و این همان است که تا 1311ش پا بر جای بود. در روزگار شاه طهماسب اول بر آن صندوق، صفحاتی از طلا که آیاتی از قرآن مجید به خط علیرضا عباسی بر آن نقش شده بود، کوبیدند و این صندوق به همین سبب به «صندوق شاهعباسی» معروف شد که آن را در 1311ش به علت فرسودگی برداشتند و پس از تحویل صفحات زرین روی آن به موزۀ آستانه، صندوقی دیگر از سنگ مرمر به طول 10 / 2 و عرض 06 / 1 متر به جای آن نصب کردند. بقعۀ رضوی اینک دارای 2 ضریح است: ضریح داخلی از فولاد جواهرنشان که در ایام نادری ساخته شد و شاهرخ افشار آن را در 1160ق / 1747م وقف حرم کرد؛ و ضریح خارجی که در 1338ش از طلا و نقره ساخته و به جای ضریح فولادی فتحعلیشاه نصب شد. ضریح دیگری نیز ساختۀ عصر شاهعباس یا شاهطهماسب از چوب و آهن و صفحات طلا و نقره در بخش درونی بقعه بوده که به علت فرسودگی، در همان ایامی که ضریح جدید نصب میشد، آن را برداشتند، و طلا و نقرۀ آن را به خزانۀ آستان قدس تحویل دادند. طول ضریح جدید 05 / 4 و عرض آن 06 / 3 و ارتفاعش 90 / 3 متر است. 2 ضلع درازترِ ضریح، هریک دارای 4 دهانه، و 2 ضلع کوتاهترِ آن، هریک دارای 3 دهانه است که مجموعاً 14 دهانه میشود. در میان و بالای این دهانهها جمعاً 18 صفحۀ بیضیشکل محدب از طلا نصب شده که احادیثی به خط ثلث بر روی آنها نوشته شده است. بر بالا و اطراف ضریح، صفحاتی مضرّس از طلا نصب شده که نام 14 معصوم بر روی آنها به خط ثلث نوشته شده است. بالاتر از آن لبه و اطراف ضریح نیز جمعاً 92 برگ از طلا جای دارد که بر روی هریک از آنها اسم جلالۀ «الله» نوشته شده است.
گنبد دارای 2 پوشش است: پوشش نخستین، سقفی است که از زیر (داخل حرم) دیده میشود و مقرنسکاری است؛ پوشش دوم بر فراز پوشش نخستین نهاده شده و از خارج با آجرهای طلا پوشانده شده است و در معرض دید مردم قرار دارد. این گنبد را نخستینبار شاهطهماسب اول طلاکاری کرد و سپس این طلاکاری توسط شاهعباس تجدید شد. ارتفاع حرم از کف آن تا انتهای زیر سقفِ مقعر (پوشش داخلی) 8 / 18 متر، و تا قلۀ گنبد بر فراز پوشش خارجی 20 / 31 متر است. پیرامون خارجی گنبد 1 / 42 متر، ارتفاع سرِ طوق گنبد 5 / 3 متر و ارتفاع سطح طلاکاری شدۀ گنبد از آغاز تا قلۀ آن 40 / 16 متر است. سطح خارجی گنبد که پوشیده از خشتهای مسی یا لایهای از طلاست، دارای نقوش و خطوط و کتیبههای ممتاز است.
حرم دارای 2 گلدسته است، یکی نزدیک گنبد و بالای ایوان طلای نادری، در جنوب صحن عتیق؛ و دیگری در شمال صحن عتیق و بر بالای ایوان عباسی. گلدستۀ نزدیک گنبد از آثاری سوریبن معتز است. این گلدسته یکبار توسط شاهطهماسب اول و بار دیگر توسط نادرشاه تعمیر و طلاکاری شد. ارتفاع آن از کف صحن تا قله 50 / 40 متر و پیرامون خارجی آن 13 متر است. گلدستۀ دیگر به ارتفاع گلدستۀ پیشین توسط نادرشاه بنا و طلاکاری شده است.
آستان قدس دارای 3 صحن است: صحن عتیق (انقلاب) صحن جدید (آزادی)، و صحن موزه (امام). دو صحن دیگر به نامهای جمهوری اسلامی و قدس اکنون در دست ساختمان است. صحن عتیق (انقلاب)، در شمال حرم واقع است. طول آن 38 / 104، و عرض آن 52 / 64 متر است. در پیرامون صحن تعدادی حجره در دو طبقه بنا شده است. 4 ایوان، در 4 سمت صحن، این حجرهها را از یکدیگر جدا میکند: الف ـ ایوان جنوبی یا ایوان طلا، از بناهای امیرعلیشیر در قرن 9ق / 15م است. چون سطح ایوان را نادرشاه طلاکاری کرده است، به ایوان نادری معروف است. طول ایوان 70 / 14 و عرض آن 80 / 7 و ارتفاع آن 4 / 21 متر است. ازارۀ ایوان به ارتفاع 2 متر سنگ مرمر رنگارنگ است. روی ازاره احادیثی در فضیلت زیارت حرم به خط نستعلیق نوشته شده است. از ازاره تا سقف با خشتهای مطلّا زینت شده است. در این ایوان 4 در طلایی وجود دارد. درِ ضلع شرقی به توحید خانه، و درِ ضلع غربی به کفشداری بزرگ باز میشود. درِ سوم در زاویۀ جنوب غربی است که به راهرو سقاخانۀ سابق و از آنجا به دارالسیّاده راه دارد. چهارمین در، زاویۀ جنوب شرقی را به محلی که سابقاً قرآن خانه بود متصل میسازد. در ضلع جنوبی ایوان، طاقی مانند محراب هست که بر روی خشتهای مطلای آن قصیدهای به فارسی از «ندیم» به خط نستعلیق محمدعلیبن سلیمان رضوی نوشته شده که بیانگر طلاکاری و مرمّت ایوان به دستور نادرشاه است. در پایان قصیده، مادۀ تاریخ اتمام آن (1145ق / 1732م) ذکر شده است. بر بالای حجرههای فوقانی این ایوان، کتیبهای است به خط ثلث طلایی بر متن لاجوردی که حدیثی در فضیلت زیارت حرم امامرضا(ع) بر آن نقش شده است. پیرامون سردر خارجی ایوان نیز کتیبهای بر کاشی به خط ثلث سفیدرنگ هست که سورۀ «کهیعص» (مریم) بر آن نوشته شده است. بر بالای این کتیبه، به خط کوفی زردرنگ آیاتی از سورۀ «یس» نقش شده است. ب ـ ایوان شمالی یا ایوان عباسی. طول این ایوان 80 / 14 و عرض آن 20 / 8 و ارتفاع آن 50 / 22 متر است. این ایوان ساختۀ شاهعباس اول است و در روزگار شاهعباس دوم مرمت شده است. شاید از همینرو است که پوپ (نامۀ آستان قدس، 89) آن را به اشتباه به شاهعباس دوم نسبت داده است. کف ایوان با سنگ خَلَج فرش شده و ازارۀ آن سنگ تیره است. از روی ازاره به سمت بالا تا سقف، کاشیکاری است و بیشتر آن معرَّق است. در پشت این ایوان، به سمت شمال، صفّۀ بزرگی هست مانند محراب که با کاشیهای معرق زینت داده شده است. 4 غرقۀ فوقانی این ایوان نیز کاشیکاری است. در پیرامون صفۀ بزرگ، به خط ثلثِ محمدرضا امامی، در 1059ق / 1649م، «بسمله و صلوات» نوشته شده است. در پیشانی این ایوان به خط ثلث زردرنگ، اثر محمدرضا امامی دارای همان تاریخ، نام شاهعباس دوم که امر به مرمت ایوان داده بود، آمده است. ج ـ ایوان غربی. این ایوان و ایوان شرقی ساختۀ شاهعباس اول است. طول ایوان 10 / 24 و عرض آن 9 / 6 متر است. یک بار در ایام شاهعباس دوم و بار دیگر در روزگار ناصرالدینشاه مرمت شده است. کف ایوان از سنگ خلج و ازارۀ آن سنگ تیره است. از بالای ازاره تا سقف با کاشیهای معرق پوشانده شده است. در 3 سوی داخلی ایوان، کتیبهای به خط ثلث سفیدرنگ، شامل چند حدیث به خط علیرضا عباسی نصب شده است. در پیشانی آن هم به خط ثلث زردرنگ بر زمینۀ لاجوردی آیةالکرسی نوشته شده است. د ـ ایوان و سردر شرقی. بر بالای آن نقارهخانه واقع است. طول ایوان 20 / 18، عرض آن 80 / 7 و ارتفاع آن 26 متر است. کف ایوان از سنگ خلج و ازارهاش از سنگ تیره است. از روی ازاره تا سقف کاشیکاری است. داخل ایوان بالای در ورودی حرم، غرفهای است که داخل آن با کاشیهای معرق پوشیده شده و کتیبهای به خط ثلث سفیدرنگ در آن هست که حدیثی از امامصادق(ع) بر آن نوشته شده است. پیرامون سردر خارجی ایوان به خط ثلث سفیدرنگ سورۀ «المُزَّمِّل» کتیبه شده و بر پیشانی آن آیۀ «نور» به خط زردرنگ نوشته شده است.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید