زقاق
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 18 اسفند 1403
https://cgie.org.ir/fa/article/274653/زقاق
چهارشنبه 22 اسفند 1403
چاپ نشده
26
زَقّاق، ابوبکر احمد بن نصر، مشهور به زقاق کبیر، صوفی سدۀ 3 ق/ 9 م. دربارۀ جزئیات زندگی وی اطلاعات چندانی در منابع یافت نمیشود و تنها با توجه به شواهد غیرمستقیم میتوان خطوط کلی زندگی وی را تاحدودی بازسازی کرد. بر این اساس، او دراصل مصری بود و ظاهراً کودکی و نوجوانی خود را در همانجا گذراند؛ اما ازآنجاکه گفتهاند وی از مصاحبان و معاصران جنید بغدادی بوده (نک : سراج، 240، 368؛ قشیری، 21؛ خواجه عبداللٰه، 435)، چنیـن به نظر میرسد که در بزرگسالی به بغداد آمده، و مدتی در آنجا مانده است. باز برپایۀ برخی شواهد دیگر، میتوان دریافت که از آنجا به مکه رفته، و 20 سال در آنجا مجاور شده است (نک : ابونعیم، 10/ 344؛ ابنفضلاللٰه، 247). همچنین ازآنجاکه گفته میشود صوفیان برای دیدار با او به مصر میرفتند و به قول ابوبکر کتانی، «پس از درگذشت زقاق، صوفیان دیگر انگیزهای برای سفر به مصر نداشتند»، به نظر میرسد که وی سرانجام به مصر بازگشت و تا هنگام مرگ در آنجا ماند (سراج، 231؛ سلمی، 534؛ قشیری، ابنفضلاللٰه، همانجاها؛ خواجه عبداللٰه، 434-435؛ جامی، 177). برخی گفتهاند که لقب زقاق او بهسبب اشتغالش به دوختن و فروختن مشک آب (زَقّ) بوده است (نک : ابنملقـن، 91؛ ابناثیر، 72؛ مناوی، 2/ 47؛ نبهـانی، 1/ 482؛ سخاوی، 182). تاریخ درگذشت او در منابع، 290، 291، 300 و 313 ق آمده است و براساس برخی از منابع، وی در گورستان قرافه در قاهره به خاک سپرده شده است (نک : انصاری، 157؛ ابنملقن، همانجا؛ نبهانی، 2/ 483؛ ابنزیات، 35، 74، 80؛ ابنتغریبردی، 3/ 131؛ سخاوی، 182، 183). زقاق اثر مکتوبی نداشت و تنها برخی نقلقولهای پراکنده دربارۀ سخاوت، تقوى و توکل از او بر جای مانده است (سراج، 74-75، 78، 363). ابوبکر زقاق صغیر بغدادی، ابوبکر داوود دینوری (دُقّی) و ابوبکر محمد بن ابراهیم مصری را از جملۀ شاگردان، و ابوعلی رودباری و علی بن بندار بن حسین صوفی را از جملۀ مصاحبان او یاد کردهاند (نک : سلمی، 469، 534؛ خواجه عبداللٰه، 301، 434-435، 467؛ ابنفضلاللٰه، 78؛ جامی، 176، 177).
ابناثیر، اللباب، بیروت، مکتبة المثنى؛ ابنتغریبردی، النجوم؛ ابنزیات، محمد، الکواکب السیارة، قاهره، 1325 ق/ 1907 م؛ ابنفضلاللٰه عمری، احمد، مسالک الابصار، به کوشش فؤاد سزگین، فرانکفورت، 1408 ق/ 1988 م؛ ابنملقن، عمر، طبقات الاولیاء، به کوشش نورالدین شریبه، بیروت، 1406 ق/ 1986 م؛ ابونعیم اصفهانی، احمد، حلیة الاولیاء، بیروت، 1407 ق/ 1987 م؛ انصاری، زکریا، الاحکام الدلالة، به کوشش مصطفى عروسی، بولاق، 1290 ق/ 1873 م؛ جامی، عبدالرحمان، نفحات الانس، به کوشش مهدی توحیدیپور، تهران، 1366 ش؛ خواجه عبداللٰه انصاری، طبقات الصوفیة، به کوشش محمد سرور مولایی، تهران، 1362 ش؛ سخاوی، علی، تحفة الاحباب و بغیة الطلاب، قاهره، 1406 ق/ 1986 م؛ سراج طوسی، عبداللٰه، اللمع فی التصوف، به کوشش عبدالحلیم محمود و طٰهٰ عبدالباقی سرور، بغداد، 1380 ق/ 1960 م؛ سلمی، محمد، طبقات الصوفیة، به کوشش یوهانس پدرسن، لیدن، 1960 م؛ قشیری، عبدالکریم، الرسالة القشیریة، قاهره، 1367 ق/ 1948 م؛ مناوی، محمد عبدالرئوف، الکواکب الدریة، به کوشش محمد ادیب جادر، بیروت، 1999 م؛ نبهانی، یوسف، جامع الکرامات الاولیاء، به کوشش ابراهیم عطوه عوض، بیروت، 1409 ق/ 1989 م.
مریم ابوالحسنی ـ بخش ادیان و عرفان
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید