کزاز
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
جمعه 8 تیر 1403
https://cgie.org.ir/fa/article/273297/کزاز
جمعه 29 فروردین 1404
چاپ شده
7
کُزاز، نوعی بیماری در کودکان که با کشیدگی عضلههای گردن و پشت، خشکی دهان و بینی و تب همراه است. این بیماری در گذشته رواج فراوان داشت و دلیل آن استفادهنکردن از وسایل بهداشتی برای قطع ناف نوزاد بود (شکورزاده، 156، حاشیۀ 2). در فرهنگ مردم، به عوامل دیگری نیز اشاره شده است؛ ازجمله: افتادن کودک از گهواره، محرومکردن کودک از شیر مادر در زمان نامناسب، ابتلای پدر و مادر به این بیماری در کودکی و بیتوجهی در گرم نگهداشتن کودک (شمس، 286، 316). در برخی روستاهای استان گلستان، ازجمله روستاهای قرهگل غربی و اطراف دماوند، کزاز را هَمِشک مینامند و آن را به دو نوع تقسیم میکنند: همشک پیاده که در آن امکان بهبود کودک وجود دارد و همشک سواره که شدید است و بهسختی درمان میشود. این بیماری غالباً با کشیدگی، خشکی و سفتی گردن همراه است. در دیگر روستاهای این استان، مانند کرند، حاجیقوشان و تکلر، برای درمان کزاز، آنقوزه را با روغن حیوانی و کمی سیر مخلوط میکنند و به گردن، بین دو ابرو و حدفاصل گردن تا انتهای ستون فقرات میمالند. پس از حمام کودک، 10 عدد تخممرغ میسوزانند و روغن بهدستآمده را به تن کودک میمالند؛ سپس، او را میپوشانند تا تب کند. در روستای یکتپۀ گلستان، دو رگ گردن کودک را میشکنند و میمالند تا درمان شود. اگر بهبود یافت، اندکی از پوستۀ تخم لاکپشت، بـه اندازۀ یک کنجد، به کودک میخورانند (نک : همو، 269، 274، 282-284، 319-320). در گذشته، برخی پزشکان کزاز را صِبیان مینامیدند (ناظمجهان، 1/ 318-322). در فرهنگ مردم بلوچ، ازجمله خطرهایی که کودکان یک تا هفتساله را تهدید میکند، جنی به نام امالصبیان است. امالصبیان مادر شیطان است و پستانهای آویزان و دندانهایی درشت دارد. جنی است که وقتی به نوزاد میزند، دستها و پاهای بچه برمیگردد، لاغر میشود و میمیرد و راه پیشگیری از آن، حالِک یا خالگذاری است. برای این منظور، مقداری گیاهی گَنداکو را (که زردرنگ و شبیه یونجه است و بهسبب ظاهر ناخنمانندش، به آن ناخن جن هم میگویند) با آب روی قطعهسنگی میکوبند تا به مایعی سیاه تبدیل شود. سپس پیشانی، پشت پلک چشم، پشت دستوپا، پشت گوش و نوک دماغ بچه را با آن خالگذاری میکنند؛ به این عمل «پاسبان» میگویند. البته، تا زمانی که کودک سالم است باید این کار را کرد (جانباللٰهی، 2/ 140، 174). به باور مردم خراسان، اگر پدر و مادر کودک به جنیان صدمه بزنند، نوزاد در 40 روز نخست تولد، به کزاز مبتلا خواهد شد. درحقیقت، این مرض را جنیان به جان او میریزند و نشانهاش این است که ابتدا، پوست بدن نوزاد کبود، و سپس، دچار انقباض عضلات و تشنج شدید میشود و طولی نمیکشد که میمیرد (شکورزاده، 157). در فرهنگ برخی مناطق، دعای مخصوصی برای دفع این بیماری وجود دارد که اگر کسی آن را بداند و بخواند، درمان میشود. برخی پیش از زایمان، آن را در دو قطعه کاغذ مینویسند و به گردن خود میآویزند. وقتی بچه متولد شد و او را شستوشو دادند، یکی از آنها را از گردن خود باز میکنند و به گردن بچه میبندند (جانباللٰهی، 2/ 174).
جانباللٰهی، محمدسعید، سفرنامۀ مردمشناختی سیستان و بلوچستان، مشهد، 1396 ش؛ شکورزاده، ابراهیم، عقاید و رسوم مردم خراسان، تهران، 1363 ش؛ شمس اردکانی، محمدرضا و دیگران، گذری بر دانش پزشکی مردمی ایرانزمین، تهران، 1390 ش؛ ناظمجهان، محمداعظم، اکسیر اعظم، تهران، 1387 ش.
محمدسعید جانباللٰهی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید