اشتیاقی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 30 دی 1402
https://cgie.org.ir/fa/article/272353/اشتیاقی
یکشنبه 31 فروردین 1404
چاپ شده
3
اشتیاقی \eštiyāqī\، توراندخت (1308-1394 ش/ 1929-2015 م)، از بنیادگذاران شورای کتاب کودک و استاد ادبیات کودکان.
توراندخت در تهران، و در خانوادهای فرهنگدوست زاده شد. پدرش که دانشآموختۀ دارالفنون بود، در کار مطبوعات سابقه داشت و انتشارات «بنفشه» را بنیاد نهاده بود. وی حقوقدان، و به امور اجتماعی و شعر و ادب علاقهمند بود. در خانۀ آنها کتابهای گوناگون ادبیات کهن و سنتی فارسی یافت میشد. توراندخت از کودکی با کتابهای پدر مأنوس بود و هرچند بهاقتضای سن کم، از درک معانی واژهها و جملهها عاجز بود، اما در طاقچۀ اتاقش برای خود کتابخانهای کوچک درست کرده بود. مادرش خانهدار، و در تربیت فرزندانش کوشا بود. توراندخت تحصیلات ابتدایی خود را در ششسالگی، در دبستان الوند آغاز کرد. در دورۀ دبیرستان، تعطیلات تابستانی را به حفظکـردن شعرهای حافظ و سعدی سپری میکرد. او تا دهسالگی به برکت حضور خدمتکار سالخوردهشان در خانه، با قصهها و افسانههای ایرانی، و شیوۀ قصهگویی آشنا شد و در همان سالها برای بچههای همسایه قصهگویی میکرد. در دورۀ کودکی، خانهشان در کوچۀ قلعۀ وزیر، در محلۀ امیریه، به نیروی برق مجهز شد و رادیو به خانهشان راه یافت و او با برنامۀ «قصۀ ظهر جمعه» که فضلالله مهتدی، معروف به صبحی، در آن قصه میگفت، آشنا شد و از آن برنامه بهره برد. سالها بعد، تمامی این تجربیات انگیزهای قوی برای پرداختن به ادبیات کودکان در او ایجاد کرد؛ چرا که در دوران کودکی و نوجوانی، نبود آثار خواندنی مناسب برای کودکان و نوجوانان را دریافته بود (طاهری؛ محمدی، 8/ 177). توراندخت تحصیلات عالیۀ خود را در دانشگاه تهران، در رشتۀ ادبیات فارسی آغاز کرد و همزمان، در دبیرستانهای کرج و سپس تهران به تدریس پرداخت. در همین دوران، با یوسف غریب، دانشآموختۀ دورۀ دکترای اقتصاد کشاورزی از فرانسه ازدواج کرد (غریب). وی در 1331 ش با درجۀ ممتاز موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد. در همان سال، او در آزمون اعزام دانشجو به خارج، در میان 000‘5 داوطلب، در شمار 100 نفر نخست پذیرفته شد و پس از رایزنی با استادانش، برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی به آمریکا رفت و به مدت دو سال در آنجا، در دورۀ کارشناسی ارشد به تحصیل پرداخت؛ پس از آن، باآنکه زمان بورسیۀ تحصیلیاش به پایان نرسیده بود، با شوق بسیار به ایران بازگشت و در دبیرستانهای تهران به تدریس پرداخت. توراندخت در کنار تدریس، در کمیسیونهای برنامهریزی وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش کنونی) شرکت داشت و پس از تأسیس دانشسرای تربیت معلم در 1339 ش، مدت دو سال، از 1339 تا 1340 ش، مدیریت آن را برعهده گرفت. سپس بر آن شد که تجربههایش را در کودکستانها و دبستانها بهکار گیرد. ازاینرو، مدرسهای به نام آینده بنیاد نهاد و 7 سال با عشق و علاقه آن را اداره کرد. پسازآن، مدیریت مدرسه را به دیگری سپرد و از سوی وزارت فرهنگ، مأمور خدمت در «مدرسۀ عالی پارس» شد که در حال تأسیس بود و بهتناوب، 5 سال مدیریت آموزشی و امور دانشجویی آنجا را برعهده داشت و همزمان، به تدریس در دورههای کوتاهمدت تربیت مدیران، آموزگاران و کتابداران نیز میپرداخت. در سال 1352 ش، اشتیاقی تدریس ادبیات کودکان را در دانشکدۀ مکاتبهای آغاز کرد که نزدیک به 5 سال به درازا کشید. وی با روشهای خلاقانۀ خویش در افزایش آگاهی، علاقه و انگیزه در دانشجویان رشتۀ مکاتبهای (آموزگارانی که دورههای آموزش ضمن خدمت میگذراندند) تأثیر بسیار گذاشت و از طریق پست مرتب با آنان مکاتبه داشت و با تهیۀ پرسشنامههای گوناگون و انجام مکاتبات پیدرپی با دانشجویان دورافتادهترین شهرها و روستاها، ایشان را با ادبیات کودک آشنا میساخت. وی درسهای دیگری چون روش تدریس و اصول آموزشوپرورش را نیز به دانشجویان میآموخت. توراندخت تا 1359 ش که این دانشسرا به دانشگاه ابوریحان بدل شد، به تدریس مکاتبهای ادامه داد. در سالهای 1354-1357 ش، او در مدرسۀ عالی شمیران بهعنوان معاون دانشجویی و مدرس تماموقت مشغول به کار شد و آموزش درسهای مدیریت آموزشی، روش تدریس علوم، اصول آموزشوپرورش و ادبیات کودکان بهتناوب برعهدۀ وی بود. او سرپرستی تألیف چندین کتاب درسی را نیز برعهده داشته است که ازآنمیان، میتوان کتابهای درسی دورۀ کودکیاری و جزوههایی برای مدرسۀ عالی شمیران و دانشکدههای مکاتبهای را نام برد؛ همچنین در برنامهریزیهای پایههای درسی گوناگون از پیشدبستان تـا تربیت معلم و دانشگـاه شرکت داشت (نک : محمدی، 8/ 370-375). در نشریات شورای کتاب کودک بارها از اشتیاقی مطالبی گوناگون به چاپ رسید. در 1340 ش، به همت و ابتکار و فراخوان توران میرهادی، به گروه نویسندگان و پژوهشگران ادبیات کودک پیوست تا به اوضاع بیسروسامان ادبیات کودک سامانی بخشند. آنها پس از نشستهای پیدرپی و بررسیهای فراوان در این زمینه، شورای کتاب کودک را بنیاد نهادند. پس از تشکیل هیئتمدیرۀ شورا با شرکت ناصر آزاد، عباس یمینی شریف، توران میرهادی، لیلی آهی و توراندخت اشتیاقی، وظایف و فعالیتهای آنان تقسیمبندی شد. مسئولیت ترویج کتابخوانی و تبلیغ هدفهای شورا در جامعه، مدرسه و خانواده به عهدۀ اشتیاقی گذاشته شد. او از 1341 ش، مدت 17 سال عضو هیئتمدیرۀ شورا بود (انصاری). در سال 1343 ش، هنگامی که شورای کتاب کودک تصمیم به برگزاری نمایشگاه کتاب کودک به مناسبت هفتۀ کتاب گرفت، اشتیاقی مسئول تهیۀ مواد خواندنی کودکان شد. در این زمان، نشانی از ادبیات کودک بهصورت مستقل وجود نداشت؛ اما بهرغم محدودیتهای فراوان، او به کتابفروشیها و انبارهای آنان سرزد و با مشقت بسیار موفق به گردآوری شمار محدودی کتاب پلیسی، جنایی، ترجمههای گوناگون و چند موضوع علمی و سرگرمی شد. یافتن مجلات کودکان راحتتر بود. کتابهای کهنۀ داستانی و کتابهای کمکدرسی را نیز در کنار آنها جای داد. آنها نمایشگاه را با تلاش فراوان و جلب رضایت مدیران، در چند مدرسۀ دولتی در مناطق تجریش، میدان خراسان و مولوی تهران برگزار کردند. وی در برگزاری روز جهانی کتاب کودک نیز که نخستینبار در 14 فروردین 1346 برگزار شد، بهعنوان نمایندۀ شورا در بخش ترویج خواندن و معرفی این روز، برنامهای 15دقیقهای در تلویزیون ملی اجرا کرد. از دیگر فعالیتهای فرهنگی وی، میتوان به برگزیدن 50 داستان بکر، از میان 300 جلد از دفترچههای پایان خدمت سپاهیان دانش در اوایل دهۀ 1350 ش اشاره کرد، که به درخواست یونسکو از شورای کتاب کودک صورت گرفته بود (محمدی، 8/ 177-180). او دربارۀ نقش کتاب در پرورش کودکان بهگونهای روشن، فلسفۀ ادبیات نو کودکان را در نشریات و نیز در سخنرانیهایش بیان میکرد و بر ضرورت بهوجودآمدن کتابهایی برای کودکان، پیش از سنین مدرسه تأکید داشت. وی در بیانی فشرده، 3 ویژگی بنیادین ادبیات کودکان را تخیل، پرورش حس زیباییشناختی و تفکر عقلانی میدانست (همو، 8/ 131-132). توراندخت اشتیاقی در آبان 1394، در سن 86سالگی، در تهران درگذشت (یوسفی).
انصاری، نوشآفرین (دبیر شورای کتاب کودک)، گفتوگو با مؤلف؛ طاهری، فرزانه (کتابدار مؤسسۀ پژوهشی تاریخ ادبیات کودک)، گفتوگو با مؤلف؛ غریب، یوسف (همسر توراندخت اشتیاقی)، گفتوگو با مؤلف؛ محمدی، محمدهادی و زهره قایینی، تاریخ ادبیات کودکان ایران، تهران، 1393 ش؛ یوسفی، ناصر (عضو هیئتمدیرۀ شورای کتاب کودک)، گفتوگو با مؤلف.
فرحناز عجمی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید