آشتیانی، میرزا احمد
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
جمعه 5 خرداد 1402
https://cgie.org.ir/fa/article/269166/آشتیانی،-میرزا-احمد
دوشنبه 1 اردیبهشت 1404
چاپ شده
3
1399
آشتیانی \āštiyānī\، میرزا احمد (1300-1395 ق/ 1882-1975 م)، فقیه و فیلسوف شیعی امامی، چهارمین و کوچکترین فرزند میرزا محمدحسن مجتهد آشتیانی، فقیه سرشناس روزگار ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار، و شارح آثار شیخ مرتضى انصاری. میرزا احمد پس از پایان تحصیل مقدمات عربی و ادبیات فارسی، به خواندن سطوح فقه و اصول در خدمت پدر خود پرداخت و بعد از درگذشت وی (1319 ق/ 1901 م)، تحصیلاتش را نزد علمای دیگری مانند سید محمد یزدی، میرزا هاشم رشتی، حکیم کرمانشاهی و حکیم اشْکوَری دنبال کرد و آنگاه در مدرسۀ سپهسالار به تدریس معقول و منقول مشغول شد (آشتیانی، 17؛ مشار، 1/ 325). سپس، در سال 1340 ق/ 1921 م به نجف اشرف رفت و افزونبر کسب فیض از محضر استادانی چون علامۀ نائینی، آقا ضیاء عراقی، آیتاللٰه مشکینی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی، خود نیز مجلس درس فلسفه دایر ساخت. آشتیانی در 1350 ق/ 1931 م به ایران برگشت و بقیۀ عمر را در تهران به تدریس فقه و اصول و علوم عقلی، تألیف کتاب و ارشاد مردم گذراند. وی هنگام وفات، متصدی مدرسۀ علمیۀ مروی، بزرگترین حوزۀ علمیۀ تهران، بود (استادی، 5). میرزا احمد افزونبر احاطه بر علوم عقلی و نقلی، در پزشکی قدیم و دانشهای ریاضی نیز دستی داشت. خط بسیار زیبایی داشت و با تخلص «واله» شعر میسرود. وی عارفی خلیق، متواضع، سلیمالنفس، متعبد و مثلِ اعلای پارسایی بود (مطهری، 619). میرزا احمد از 5 تن از مراجع زمان یعنی میرزا حسین نائینی، حائری یزدی، آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی و حاج آقا حسن بروجردی گواهی اجتهاد داشت («مختصری ... »، 8). وی در تهران درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظیم (ع) در ری به خاک سپرده شد. فرزند ارشد میرزا احمد به نام میرزا محمدباقر (1284-1363 ش/ 1905-1984 م)، یکی از علمای طراز اول عصر حاضر ایران بود. براساس گزارش رضا استادی، درمجموع، 62 کتاب، رساله و حاشیه از میرزا احمد باقی مانده که از آن میان، بیش از 27 کتاب و رساله به چاپ نرسیده است (ص 21-25). از تألیفات چاپنشدۀ وی 32 حاشیه است که میرزا احمد آنها را بر کتابهای معتبر فقه، اصول، حکمت، معانی و بیان، عرفان، صرف و نحو عربی، هیئت و منطق نوشته است. کتابها و رسالات چاپشدۀ میرزا عبارتاند از: 1. رسالۀ قول ثابت، به فارسی، به کوشش کوشانپور، شامل 5 اصل در اثبات خداوند، اثبات علم خداوندی، اثبات لزوم بعث نبی، اثبات امامت، و برزخ و معاد. این رساله اولینبار در 1335 ق/ 1917 م چاپ سنگی شده است؛ 2. نامۀ رهبران، آموزش کتاب تکوین، به فارسی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374 ق/ 1954 م (چ 1، 1360 ق)، مشتمل بر فلسفه و اصول عقاید شیعه؛ 3. مقالات احمدیه، به فارسی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1377 ق/ 1957 م، شامل 3 مقاله در بیان فواید خودشناسی (مقالۀ اول) و اصول اخلاق (مقالات دوم و سوم)؛ 4. طرائف الحکم، به عربی، تهران، صدوق، 1340 ش، در دو جلد، همراه با ترجمۀ فارسی با عنوان اندرزهای ممتاز؛ 5. مناسک حج به فارسی، تهران، 1386 ق/ 1966 م؛ 6. لوامع الحقایق فی اصول العقاید، به عربی، تهران، 1353 ش، جزء اول این کتاب شامل مبحث توحید و نبوت، و جزء دوم آن مشتمل بر مبحث امامت و معاد است؛ 7. چهارده رسالۀ فارسی، به کوشش رضا استادی، تهران، 1403 ق/ 1982 م. این مجموعه شامل 14 رساله اسـت: «پـرسشنـامـه»، «آداب دعـا»، اخـلاق و توحید، «میزان القرائة»، «توحید و معاد»، «عیدیه»، دلائل التوحید، بیان نافع، یادآور در توحید، «تفسیر آیۀ قل الروح»، سرمایۀ سعادت، «کلمۀ طیبه»، قول ثابت و هدیۀ احمدیه. هریک از رسالات اخلاق و توحید، دلائل التوحید، بیان نافع، یادآور در توحید، سرمایۀ سعادت، قول ثابت و هدیۀ احمدیه قبلاً بهطور مستقل چاپ شدهاند؛ 8. صدوبیست حدیث و چهار رسالۀ عرفانی و فلسفی، به عربی، به کوشش رضا استادی، تهران، 1406 ق/ 1985 م، شامل: «الاحادیث المنتخبة»، تبیان المسالک فی باب الوجود و الموجود، الولایة، هدیۀ احمدیه، «علم الباری» و قصد السبیل فی رد الجبر و التفویض، به ضمیمۀ کتاب نور الهدایة فی الامامة، تألیف جلالالدین دوانی. رسالۀ قصد السبیل قبلاً همراه رسالۀ تبیان المسالک، و هدیۀ احمدیه با چاپ سنگی منتشر شده است. رسالۀ الولایة نیز یک بار در 1368 ق/ 1949 م چاپ سنگی شده است (نک : آقـابزرگ، 4/ 42، 17/ 99، 209، 24/ 23؛ آشتیانی، 21-25).
آشتیانی، احمد، چهارده رسالۀ فارسی، به کوشش رضا استـادی، تهـران، 1403 ق؛ آقـابـزرگ، الذریعة؛ استـادی، رضـا، مقدمه بر چهارده رسالۀ فـارسی (نک : هم ، آشتیانی)؛ «مختصری از شرح احوال و آثار استاد میرزا احمد آشتیانی»، معارف اسلامی، تهران، 1345 ش، س 1، شم 1؛ مشار، خانبابا، مؤلفین کتب چـاپی فارسی و عربی، تهران، 1344 ش؛ مطهری، مرتضى، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، 1362 ش.
مجدالدین کیوانی (دبا)
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید