ابوحمزۀ ثمالی، ثابت
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 17 بهمن 1400
https://cgie.org.ir/fa/article/266455/ابوحمزۀ-ثمالی،-ثابت
چهارشنبه 22 اسفند 1403
چاپ نشده
ذیل
اَبوحَمْزۀ ثُمالی، ثابت بن ابیصفیۀ دینار (د 149 ق/ 766 م)، محدث، مفسر و فقیه امامی کوفه. تبار او از قبیلۀ طیّ بود و او خود در محلۀ بنیثُماله در کوفه بالید (ابنبابویه، من لایحضر ... ، 4/ 444). آل مُهَلَّب (دبا) ادعا داشتند که پدرش از موالی آنان بود (ابنابیحاتم، 1(1)/ 450؛ نجاشی، 115).
برپایۀ سال وفات استادانش، سُوَید بن غَفَله (د 81 ق) و زاذان کِندی (د 82 ق)، او دانشاندوزی را پیش از دهۀ 80 ق آغاز کرده بود، از انس بن مالک صحابی (د 93 ق) و بسیاری از تابعان کوفه چون اصبغ بن نُباته، سعید بن جُبیر، سالم بن ابیجَعد، عامر شعبی و ابواسحاق سبیعی حدیث آموخت. در سفرهایی که به مدینه داشت، محضر امام سجاد، امام باقر، امام صادق، و حتى به قولی امام کاظم (ع) را درک کرد و در سلک اصحاب آنان درآمد و در حرمین، همچنین از تابعانی چون عِکرمه، مولای ابنعباس و جابر بن یزید جُعفی استماع کرد (مزی، 4/ 358؛ نیز نک : مسعودی، 152؛ الاختصاص، 280؛ برای صحبت ائمه (ع)، نک : نجاشی، همانجا؛ طوسی، رجال، 84، 110، 160، 345).
در اسانید روایات نام کسانی از علمای عامه چون سفیان ثوری، شریک نخعی، وکیع بن جراح، ابونعیم فضل بن دُکین، ابوبکر بن عیاش و علمای شیعه چون محمد بن مسلم، عبدالله بن مُسکان، عبدالله بن سَنان، ابان بن عثمان، هشام بن سالم و صفوان ابنیحیى به عنوان راوی ابوحمزه دیده میشود (برای فهرستی از راویان، نک : مزی، 4/ 358؛ اردبیلی، 1/ 135- 138).
رجالشناسان اهلسنت عموماً ابوحمزه را در روایت ضعیف شمردهاند (احمد بن حنبل، 3/ 80؛ ابنسعد، 6/ 253؛ ابنابیحاتم، 1(1)/ 451؛ ذهبی، 1/ 363). گفتنی است که ترمذی و ابنماجه در سنن به روایت از او پرداختهاند (ابنماجه، 1/ 143؛ ترمذی، 1/ 33). امامیه افزونبر نقل ستایشهایی از ائمه (ع) (کشی، 202-203، 485؛ نجاشی، همانجا)، اغلب او را تأیید کرده، و با تعابیری چون «ثقه» و «عدل» از او یاد کردهاند (همانجا؛ طوسی، الفهرست، 66؛ نیز برای نظریات متأخران، نک : تستری، 2/ 444 بب ؛ خویی، 3/ 389-392).
با وجود شهرت ابوحمزه به حدیث و تفسیر، باید گفت یعقوبی او را از جملۀ فقیهان دورۀ خلافت سفاح و منصور عباسی دانسته (2/ 363، 391)، و میدانیم که او در مسجد کوفه به افتا مینشسته، و به مذهب امیرالمؤمنین (ع) فتوا میداده است و شیعیان کوفه در مسائل فقهی به وی مراجعه میکردهاند (ابنحمزه، 440 بب ).
افزونبر آنچه دربارۀ تشیع او گفته شده، در منابع کمتر به عقاید خاص او پرداخته شده است. از آن میان، باید به سخنی از یزید بن هارون اشاره کرد که ایمان به رجعت را از ابوحمزه یـاد کرده است (نک : عقیلی، 1/ 172). همچنین ابوحمزه از نخستیـن کسانی بود که پس از درگذشت امام صادق (ع) و رخداد شبهۀ فطحیه، در مقام معرفی امام کاظم (ع) بهعنوان امام بعدی برآمد (نک : راوندی، 1/ 188، 328- 329؛ ابنحمزه، 439-441).
از میان موضوعاتی که ابوحمزه در مقام روایتکردن آنها برآمده است، عمدتاً مسائل اخلاقی، عبادی، اعتقادات شیعه، ابواب گوناگون فقه، تفسیر قرآن، دعا، موعظه و نیز فضایل و سیرۀ ائمۀ اطهار (ع)، بهویژه امیرالمؤمنین (ع)، به چشم میخورد که خود نشان از گرایشها و علقههای وی به چنین موضوعاتی دارد (برای نمونه، نک : کلینی، 4/ 93، 6/ 322، جم ؛ ابنبابویه، الخصال، 1/ 6، 16، جم ، من لا یحضر، 3/ 350؛ طوسی، مصباح ... ، 365، 672 بب ، 716، تهذیب ... ، 4/ 307- 308). دعای سحر به روایت او از امام سجاد (ع) نیز به دعای ابوحمزۀ ثمالی مشهور شده است.
از جملۀ آثار او اینها ست:
1. تفسیر القرآن (ابنندیم، 36؛ نجاشی، 115-116)، که بسیاری از مؤلفان بعدی چون ثعلبی در الکشف و البیان (آقابزرگ، 4/ 252؛ GAS, I/ 531) از آن نقل کردهاند. ممکن است تفاسیر نقلشده از ابوحمزه در تفسیر فـرات کوفی (ص 177، 205، جم ) و آثـار ابن شهرآشوب (مثلاً المناقب، 4/ 129-130) برگرفته از همین اثر بوده باشد. این متن را عبدالرزاق حرزالدین بازسازی کرده، و در قم (1378 ش) به چاپ رسانده است.
2. رسالة الحقوق: این کتاب گردآمدۀ تعلیمات امام سجـاد (ع) به ابوحمزه دربارۀ 50 حق، ازجمله حق خداوند، خویشتن، همسایه، معلم و برادر دینی است که در خلال خصال ابنبابویه (2/ 564 بب ) و تحف العقول ابنشعبه (ص 183 بب ) بهطور کامل به چاپ رسیده است (نیز نک : نجـاشی، 116؛ چ مستقل: بیروت، 1405 ق، تهران، 1418 ق). بر این رساله شروحی نیز نوشته شده است (مثلاً شرح فارسی محمد سپهری، قم، 1375 ش).
3. الزهد، مجموعهای است از کلمات امام سجاد (ع) در باب زهد که کلینی متن آن را در الکافی آورده است (8/ 14-17؛ نیز نک : طوسی، الفهرست، 66-67).
در منابع از کتاب النوادر و اثری با عنوان کتاب، جز آثار پیشین، نیز یاد کردهاند (طوسی، همانجا، رجال، 345؛ نجاشی، 116).
آقابزرگ، الذریعة؛ ابنابیحاتم، عبدالرحمان، الجرح و التعدیل، حیدرآباد دکن، 1371 ق/ 1952 م؛ ابنبابویه، محمد، الخصال، به کوشش علیاکبر غفاری، قم، 1403 ق؛ همو، من لایحضره الفقیه، به کوشش علیاکبر غفاری، قم، 1404 ق؛ ابنحمزه، محمد، الثاقب فی المناقب، به کوشش نبیل رضا علوان، قم، 1412 ق؛ ابنسعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، به کوشش زاخاو و دیگران، لیدن، 1904-1918 م؛ ابنشعبه، حسن، تحف العقول، به کوشش محمدصادق بحرالعلوم، نجف، 1380 ق/ 1961 م؛ ابنشهرآشوب، محمد، مناقب آل ابی طالب، به کوشش هاشم رسولی محلاتی، قم، انتشارات علامه؛ ابنماجه، محمد، السنن، به کوشش محمدفؤاد عبدالباقی، قاهره، 1952-1953 م؛ ابنندیم، الفهرست؛ احمد بن حنبل، العلل و معرفة الرجال، به کوشش وصیالله عباس، بیروت، 1408 ق/ 1988 م؛ الاختصاص، منسوب به مفید، به کوشش علیاکبر غفاری، قم، جامعۀ مدرسین؛ اردبیلی، محمد، جامع الرّواة، بیروت، 1403 ق/ 1983 م؛ ترمذی، محمد، سنن، به کوشش عبدالوهاب عبداللطیف، بیروت، 1403 ق؛ تستری، محمدتقی، قاموس الرجال، قم، 1410 ق؛ خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، بیروت، 1403 ق/ 1983 م؛ دبا؛ ذهبی، محمد، میزان الاعتدال، به کوشش علی محمد بجاوی، قاهره، 1382 ق/ 1963 م؛ راوندی، سعید، الخرائج و الجرائح، قم، 1409 ق؛ طوسی، محمد، تهذیب الاحکام، به کوشش حسن موسوی خرسان، بیروت، 1401 ق/ 1981 م؛ همو، رجال، به کوشش محمدصادق آل بحرالعلوم، نجف، 1381 ق/ 1961 م؛ همو، الفهرست، به کوشش محمدصادق آل بحرالعلوم، نجف، 1380 ق/ 1960 م؛ همو، مصباح التهجد، بیروت، 1411 ق/ 1991 م؛ عقیلی، محمد، کتاب الضعفاء الکبیر، به کوشش عبدالمعطی امین قلعجی، بیروت، 1404 ق/ 1984 م؛ فرات کوفی، تفسیر، به کوشش محمد کاظم، تهران، 1410 ق/ 1990 م؛ کشی، محمد، معرفة الرجال، اختیار طوسی، به کوشش حسن مصطفوی، مشهد، 1348 ش؛ کلینی، محمد، الکافی، به کوشش علیاکبر غفاری، بیروت، 1401 ق؛ مزی، یوسف، تهذیب الکمال، به کوشش بشار عواد معروف، بیروت، 1405 ق/ 1985 م؛ مسعودی، علی، اثبات الوصیة، نجف، المکتبة المرتضویه؛ نجاشی، احمد، رجال، قم، 1407 ق؛ یعقوبی، احمد، تاریخ، بیروت، 1379 ق/ 1960 م؛ نیز:
GAS.
حسین فرهنگ انصاری
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید