اضافه
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 30 شهریور 1402
https://cgie.org.ir/fa/article/259353/اضافه،-اصطلاح
یکشنبه 31 فروردین 1404
چاپ شده
4
اضافه \ezāfe\، اصطلاحی منطقی ـ فلسفی، از مقولات دهگانۀ ارسطویی و از اعراض نسبی، به معنی رابطۀ میان دو چیز بهگونهای که تصور یکی بدون تصور دیگری ممکن نباشد؛ چنانکه تصور پدری بدون فرزندی، و یا تصور بالا بدون پایین ممکن نیست (نک : ارسطو، 1 / 48). از مقولۀ اضافه، به مضاف (نک : یحیی بن عدی، 184)، و گاه نسبت (نک : کندی، 167؛ احمد نگری، 1 / 132) و از دو طرف اضافه به مضافان و یا متضایفان (نک : فارابی، 1 / 55) نیز تعبیر کردهاند. اضافه بر دو نوع است: مقولی و اشراقی.الف ـ اضافۀ مقولی که خود بر دو قسم است: اضافۀ حقیقی یا بالذات (نک : ابنسینا، 95) و اضافۀ مشهوری یا مرکب.1. مقصود از اضافۀ حقیقی یا بالذات همان مقولۀ اضافه است، یعنی هیئتی که وجود و ماهیتش (نک : فارابی، 1 / 57) در مقایسه با غیر، تعقل میشود، مثل ماهیت پدری، پسری، دوستی و جز آنها؛ مضاف حقیقی را مضاف بسیط نیز نامیدهاند (نک : سهروردی، 263).2. اضافۀ مشهوری یا مرکب نیز بر دو قسم است: گاه مقصود از آن، ذات مضاف بدون لحاظ وصف اضافه است، یعنی همان مصداق خارجی، نظیر ذات پدر یا ذات پسر؛ و گاه مقصود ذات بههمراه وصف است، مانند ذات پدر ازلحاظ نسبت اضافهای که به پسر دارد (نک : همانجا؛ بهمنیار، 397).ب ـ اضافۀ اشراقی که در آن یک طرف به طرف دیگر وجود و هستی میدهد و از اینرو، این نوع اضافه را یکطرفی دانستهاند، بـرخلاف اضافۀ مقولی که تحقق اضافه ــ چه در ذهن و چه در خارج ــ متوقف بر وجود دو طرف است (نک : آملی، 1 / 37، 392). در اضافۀ اشراقی، در واقع مضافٌالیه بهسبب اضافه، موجود و محقق میگردد، نظیر اضافۀ اشراقی حقتعالى به ماسوى که سبب تحقق و وجود اشیاء گردیده است؛ و از همینرو، از آن به اضافۀ قیومی حق نیز تعبیر کردهاند (نک : صدرالدین، 6 / 249-252؛ سبزواری، 168 بب ). همچنین اضافۀ نفس به صور علمی خود، مطابق نظر برخی از فلاسفه، از جملۀ مصادیق اضافۀ اشراقی است (نک : همو، 37؛ صدرالدین، همانجا).
ابنسینا، التعلیقات، بهکوشش عبدالرحمان بدوی، قاهره، 1973 م؛ احمد نگری، عبدالنبی، دستور العلماء، بهکوشش قطبالدین محمود، حیدرآباد دکن، 1329-1331 ق؛ ارسطو، منطق، بهکوشش عبدالرحمان بدوی، بیروت، 1980 م؛ آملی، محمدتقی، درر الفوائد، قم، 1377 ق؛ بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، بهکوشش مرتضى مطهری، تهران، دانشکدۀ الٰهیات؛ سبزواری، ملا هادی، شرح منظومۀ حکمت، بهکوشش مهدی محقق و ت. ایزوتسو، قم، انتشارات مصطفوی؛ سهروردی، یحیى، «المشارع و المطارحات»، مجموعۀ مصنفات، ج 1، بهکوشش هانری کربن، تهران، 1355 ش؛ صدرالدین شیرازی، محمد، الاسفار، تهران، 1383 ق؛ فارابی، المنطقیات، بهکوشش محمدتقی دانشپژوه، قم، کتابخانۀ آیتالله مرعشی نجفی؛ کندی، یعقوب، الرسائل الفلسفیة، بهکوشش محمد عبدالهادی ابوریده، قاهره، 1369 ق / 1950 م؛ یحیی بن عدی، المقالات الفلسفیة، بهکوشش سحبان خلیفات، عمان، 1988 م.
فاطمه رحمتی (دبا)
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید