شرفشاهی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
جمعه 15 فروردین 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/257908/شرفشاهی
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
5
شَرَفْشاهی، دوبیتیهای محلی گیلکی، منسوب به حسن زمانی شرفشاهی دولایی، و نام آهنگی در موسیقی گیلان.سید شرفالدین، ملقب به «شرفشاه» یا «شاه درویشان» (سواررخش، 3) و «پیر شرفشاه» از عارفان و صوفیان گیلان، در سدۀ 8 ق / 14 م (حاکی، «دیوان ... »، 60) و به روایتی، سدۀ 7 ق / 13 م (نک : محیط، 26؛ سواررخش، 4؛ ملتپرست، 382)، در تالش دولاب به دنیا آمد (سواررخش، 5). شرفشاه پس از مدتی به دارسرای رضوانشهر رفت، در همانجا مقیم شد و سرانجام در همانجا نیز فوت کرد (همانجا).وی در دوران جوانی عاشق خواهر امیرهساسان، به نام خوریسو میشود و با او ازدواج میکند، اما در شب وصال خوریسو میمیرد (حاکی، همان، 59؛ سواررخش، 9-12)؛ بدینترتیب شرفشاه از عشق زمینی به عشق الٰهی میرسد.آثار شرفشاه اینها ست: رساله در حکمت الٰهی، دیوان کبیر و دیوان کوچک.در دیوان شرفشاه، 772 دوبیتی وجود دارد و چون هر دوبیتی از 4 مصراع تشکیل شده، در زبان محلی دوبیتیهای شرفشاه به «چهاردانه» معروف شده است (حاکی، «بررسی ... »، 24)، همانگونه که در بسیاری از مناطق ایران دوبیتی را چهاربیتو میگویند (نک : ه د، دوبیتی). در دیوان شرفشاه، تکبیتی، مثنوی و حتى سهبیتی نیز دیده میشود (نک : حاکی، «دیوان»، 60، 66). وزن دوبیتیهای شرفشاهی در گروه ترانههای غیرعروضی، و به نظر برخی محققان، در ردیف اوزان تکیهای قرار دارد (شمیسا، 271، 312؛ حاکی، «بررسی»، همانجا). دوبیتیهای شرفشاهی به لهجۀ گیلکی («آهنگ ... »، 20)، و بیشتر مضامین آن عرفانی و عاشقانه است (نک : شمیسا، 271). در اشعار او الفاظ گفتاری نیز به چشم میخورد.هرچند شرفشاه در اصل گیلانی و یا به قولی، تالشی است، ولی میان اشعار او و اشعار موسوم به امیری (ه م) در مازندران از نظر سبک، محتوا، وزن و ساختار تشابه وجود دارد؛ ازاینرو، سبک شرفشاهی را سبک ویژۀ «کنارخزری» یا «تبری» مینامند (آذری، 153، 156). گاهی اشعار شرفشاهی در گیلان بهاشتباه به امیر پازواری نسبت داده میشود (نصری، 64).ترانههای شرفشاه با آهنگ مخصوصی همراه است که به آن «شرفشاهی» میگویند. طبق برخی روایات، این آهنگها را شرفشاه خود ساخته است (ملتپرست، 382). آهنگ شرفشاهی در دستگاه شور و در یکی از گوشههای پهلوی این دستگاه اجرا میشود (صراف، 108؛ ملتپرست، همانجا). نغمۀ شرفشاهی با ترانههای عامه و محلی شباهتی ندارد و در بین ترانههای محلی و آهنگ برخی از مایههای آواز قرار میگیرد («آهنگ»، همانجا). ابوالحسن صبا آهنگ یک دوبیتی از اشعار شرفشاهی را براساس هجاهای آن بهصورت نت درآورده است و این نت در دوبیتیهای دیگر قابل پیادهکردن نیست (حاکی، همان، 21).آهنگ شرفشاهی در سراسر گیلان با تفاوتهایی اندک، در مراسم مذهبی، مرثیهخوانی و هنگام کار در مزارع و شالیزارها خوانده میشود (ملتپرست، همانجا)؛ همچنین دختران گیلانی در هنگام چیدن چای، با خواندن شرفشاهی، چهاردانه و دوبیتی با هم مناظره میکنند که به این کار «پهلویخوانی» میگویند (همانجا).
پیرمردا بدِما بشکسته و قد کمانیا / جنازهای بدوش دارا همچوشاه جوانیا / / بگفتما: اُی پیرمرد! دنیا کی میره، کی مانیا؟ / بگفتا: دنیا اَ پوچ، شاه به جهان نمانیا؛ یعنی: پیرمردی دیدم شکسته و چون کمانی خمیده که جنازۀ جوانی نورسته را بر شانه میبرد. گفتم: ای پیرمرد! چه کسی از دنیا میرود و چه کسی میماند؟ گفت: این دنیا پوچ است، شاه هم به جهان نمیماند (نک : میرعلینقی، 76).
آذری، فاطمه، «تبریهای امیر و شرفشاه»، امیر پازواری از دیدگاه پژوهشگران و منتقدان، به کوشش جهانگیر نصری اشرفی و تیساپه اسدی، تهران، 1377 ش؛ «آهنگ شرفشاهی»، مجلـۀ موسیقـی، تهران، 1338 ش، شم 33؛ حاکـی، عباس، «بررسی در وزن اشعار پیر شرفشاه دولایی»، ماهنامۀ گیلهوا، رشت، 1371 ش، شم 1؛ همو، «دیوان پیر شرفشاه دولایی»، گیلاننامه، به کوشش محمدتقی پوراحمد جکتاجی، رشت، 1366 ش؛ سواررخش، احمد، مقدمه بر دیوان کوچک حسن زمانی شرفشاهی، به کوشش همو، تهران، 1361 ش؛ شمیسا، سیروس، سیر رباعی در شعر فارسی، تهران، 1363 ش؛ صراف، ایرج، «شرفشاهی گوشه یا آهنگ»، گیلِ سو، به کوشش رحمت موسوی گیلانی و فریدون نوزاد، رشت، 1372 ش؛ محیط طباطبایی، محمد، «شرفشاهی گیلانی»، فصلنامۀ موسیقی، تهران، 1320 ش، شم 10-11؛ ملتپرست، عبدالله و فریدون پوررضا، «موسیقی گیلان»، کتاب گیلان، به کوشش ابراهیم اصلاح عربانی، تهران، 1374 ش، ج 3؛ میرعلینقی، علیرضا، «سلطان العشاق شرفشاه گیلانی»، ماهنامۀ شعر، تهران، 1372 ش، شم 2؛ نصری اشرفی، جهانگیر، «نقالیهای ایران، البرز و نقل امیر و گوهر»، امیر پازواری ... (نک : هم ، آذری).
لیلا احمدی کمرپشتی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید