شنبه به در
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 20 بهمن 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/247052/شنبه-به-در
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
6
شَنْبه به دَر، از آیینهای بعد از نوروز، مربوط به نخستین شنبۀ پس از سال نو. برخی از خرده فرهنگها نخستین شنبۀ پس از نوروز را خوشیمن، و برخی دیگر آن را بدیمن میدانند؛ مردمان هر دو گروه سعی میکنند چنین روزی را بیرون از خانه و در صحرا بگذرانند. برخی این آیین را شنبه به در مینامند و میکوشند در آن، آدابی شبیه به آداب سیزده به در (ه م) اجرا کنند؛ از نام آن پیدا ست که این آیین به بعد از اسلام مربوط میشود. ایزد خواستیها روز شنبۀ اول سال نو را بسیار مبارک و پر از خیـر میدانند و بـه آن شنبه به در میگویند؛ آنهـا در چنین روزی ــ همانند روز سیزدهبه در ــ به مکانی به نام حالّاکوچک میروند و تفریح میکنند (رنجبر، 332-333)؛ همچنین دوبیتی ای در وصف نوروز و این مراسم دارند و میگویند: میخوایم بریم شنبه به در / ششه به در، سیزده به در / / با عروسهای باجیقمر / با دخترای کلصفر (همو، 447).در لرستان مردم در نخستین شنبۀ سال، بعد از نهار، به دشت و صحرا میروند. زنان و دختران، به نیت بختگشایی، در مکانهای نظرکرده ننوی کوچکی میآویزند؛ اگر پس از مدتی پَر کاه یا هر نوع خاشاکی در آن بیفتد، آن را به فال نیک میگیرند و به برآوردهشدن حاجت تعبیر میکنند. تفریح مردان در این روز ورزش، و سرگرمی دختران تاببازی است (ایزدپناه، 895).در استان کرمان و ازجمله سیرجان، نخستین شنبۀ بعد از نوروز را شنبه سال مینامند که مراسم برگزاری آن نیز مانند مراسم سیزده به در است، با این تفاوت که این روز را نحس نمیدانند و آن را با نیت و هدف شادی و خوشحالی برگزار میکنند و برخلاف سیزده به در سبزه گره نمی زنند (بختیاری، 306). در این روز مردم همشور (همقول) میشوند و به طبیعت یا اماکن زیارتی و تفریحی میروند و خوراکهایی چون چلوخورش اسفناج و یا سبزی و خوراکهای مخصوص این روز را میخورند. پختن آش رشته را در این روز سنت میدانند، زیرا بـاور دارند که رشتۀ کار به دست خانواده میآید؛ و برای همین، آن را به غیر از اعضای خانواده نمیدهند (مؤیدمحسنی، 250). در گذشته، مردم سیرجان به روستاهای خوشآبوهوای اطراف این شهر میرفتند (بختیاری، همانجا) و شیرینی و آجیل و کماچ سهن (آرد جوانۀ گندم) میخوردند و قلیان میکشیدند. تفریح سیرجانیها هم این بوده است که دایره میزدند و مردان میرقصیدند و به درختان تنومند توت باد میانداختند (تاب میبستند) (همو، 307؛ مؤیدمحسنی، همانجا). سیرجانیها باور داشتند که در هنگام تحویل سال و نیز صبح عید و صبح نخستین شنبۀ سال نو، نباید چشمشان به سیاهی بیفتد و آن را به فال بد میگرفتند (همو، 249). مردم پیرسوارانِ ملایر در این روز، که آن را شنبه سِرِسال مینامند، سبزه گره میزنند (رسولی، 322).در بیرجند، نخستین شنبۀ سال را مانند سیزده به در نحس میدانستند و برای تفریح و گشتوگذار به کشمانها (کشتزارها) میرفتند و جوانان و کودکان با لباسهای رنگارنگ در کشمانها میگشتند، «پا بر سبزی مینهادند» و تاببازی میکردند؛ دورهگردها نیز به فروش تنقلات مشغول بودند. خوراک آن روز هم آشرشته بود تا رشتۀ کار از دستشان درنرود و نحسی آن روز از بین برود (رضایی، 455).در استهبان، این روز را شنبه سالی مینامند و مردم آن را خارج از خانه سر میکنند. در این روز، کاهو، سرکه و سکنجبین را حتماً میخورند و برای نهار ترید دوغ یا ماست، و یا ماست و جاشیر و خرما میخورند. اگر روز تحویل سال به شنبه بیفتد، مردم میخوانند: عجب سالی شده شنبه به نوروز / که زین در پشت گو (گاو) میبینم امروز (فقیری، 50). در نیریز، زنان در شنبۀ اول سال مقداری پنبه به مسجد جامع کبیر میبرند و آن را میریسند و به صورت نخ درمیآورند و به نیت سلامتی در متکاها یشان نگهداری میکنند (همو، 46).در روستای قُمبَوانِ اصفهان، در روز شنبه به در، مردم به دشت و صحرا میروند و پسرانی که نامزد دارند، با خانوادۀ عروس همراه میشوند و برای عروس هدایایی میگیرند. در این روز، نوجوانان سنگ به رودخانه پرتاب میکنند و در آن حال، دستهجمعی میخوانند: غم برو، شادی بیا / محنت برو، روزی بیا («آیین ... »، بش ). در چهارمحال و بختیاری در روز شنبه گردش، مردم در طبیعت، خوراکهایی محلی چون آش مچه و آش شنگ میپزند و روزشان را با خواندن قرآن و دعا به پایان میرسانند (رئیسی، بش ).
«آیین شنبه به در در روستای قمبوان»، قمبوان (مل )؛ ایزدپناه، حمید، «نوروز در لرستان»، فروهر، تهران، 1362 ش، شم 10؛ بختیاری، علیاکبر، سیرجان در آیینۀ زمان، کرمان، 1378 ش؛ رسولی، غلامحسن، پژوهشی در فرهنگ مردم پیرسواران، تهران، 1378 ش؛ رضایی، جمال، بیرجندنامه، به کوشش محمود رفیعی، تهران، 1381 ش؛ رنجبر، حسین و دیگران، سرزمین و فرهنگ مردم ایزدخواست، تهران، 1373 ش؛ رئیسی، محمود، «آیین شنبه گردش در چهارمحال و بختیاری از یادها میرود»، ایرنا (مل )؛ فقیری، ابوالقاسم، آداب و رسوم نوروزی در فارس، شیراز، 1382 ش؛ مؤیدمحسنی، مهری، فرهنگ عامیانۀ سیرجان، کرمان، 1381 ش؛ نیز:
Ghombavan, www.ghombavan.ir / ?p=56 (acc. Aug. 16, 2015); Irna, www.irna.ir / fa / News / 81553513 (acc. Aug. 16, 2015).مریم سامعی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید