زار
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 15 بهمن 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/246841/زار
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
4
زار، نخستین فیلم مستند دربارۀ مراسم اهل هوا در روستاهای حوالی بندرعباس و کنارههای جنوبی دریای عمان و خلیج فارس، به کارگردانی خسرو پرویزی در 1344 ش.پرویزی متولد 1311 ش در آبادان (بهارلو، 96) و اصل و نسب خانوادهاش بوشهری است. او از سالهای نوجوانی، با سنتهای محلی جنوب ایران ازجمله مراسم زار آشنا بوده است. به تعبیر خود او، نام زار، ریشۀ ایرانی ندارد و نام رمزِ شیطان است؛ به همین سبب، مردم بومی سواحل و جزایر خلیج فارس بهندرت آن را بر زبان میآوردند، که مبادا به هنگام سخنگفتن از زار، دچارش شوند و ناگزیر، در مقام مقابله با آن برآیند (پرویزی، 129-131).فیلم زار، مربوط به مراسم زار و دفع باد کافر از مرکب بیمارِ «زار»ی است (برای اطلاعات بیشتر، نک : ه د، زار). پرویزی در این فیلم، چگونگی برگزاری مراسم را نشان داده، و برای فصل (سکانس) نخست فیلمش، خطی داستانی بدین شرح ترسیم کرده است: پس از چند نمای عمومی کوتاه از زنانی که از برکه آب میآورند و ماهیگیرهایی که با تور به صید مشغولاند، گروهی جاشویسوار بر لنج دیده میشوند که آوازخوانان شراع (= بادبان) را میکشند، تا عازم سفر دریایی شوند؛ نوجوانی با شتاب خود را به لنگرگاه میرساند و با فریاد بلند، خبر گرفتار شدن یکی از بومیان به زار را میدهد. یک نفر به عیادت مرد زاری میرود که «تخته شده» (= بیحرکت دراز کشیده)، و نفر دیگر به بابای زار خبر میدهد تا مراسم بهزیرکشیدن باد از مرکب بیمار را تدارک ببیند.درواقع، مراسم بهزیرکشیدن «باد کافرِ زار»، دو مرحله دارد: باد را در مرحلۀ نخست از جسم فرد بیمار، و در مرحلۀ دوم از سر (کله) او خارج میکنند (نک : ساعدی، 52-53؛ نیز نک : ه د، موسیقی جنوب، زار). در فیلم زار، فقط مرحلۀ دوم نشان داده میشود که در فضای باز و در کنار چند کپر حصیری برگزار میگردد. مردان «اهل هوا» با پیپه (= دُهل بلند یکطرفه)، دمام (= دُهل دوسر)، دُهل کِسِر (= دمام کوچک) و مودندو (= دهل بزرگ یکسر) ضرب میگیرند؛ و زنان با جینگ (= دایرۀ کوچک) و چکو (= دو تکه چوب که به هم میزنند) آنها را همراهی میکنند، و همگی، با هم آوازی به زبان عربی میخوانند که به تدریج تبدیل به زبانِ نامفهومِ سواحلی میشود. بیمار را در میان مجلس بازی مینشانند و زنان و مردان اهل هوا گرداگرد او جمع میشوند. بزی را سر میبرند و بیمار زاری دهانش را روی شاهرگ بز میگذارد و بخشی از خون آن را میخورد. باقیماندۀ خون حیوان را در ظرفی میریزند و بیمار هرازچندگاهی از آن میخورد. او ابتدا بدنش را آهسته میجنباند، و به تدریج، در حالت نشسته و خمیده روبهجلو درحالیکه با لیسو و لنگوته (= لنگ قرمز) پوشانده شده است، به رقص درمیآید. در صحنههایی از فیلم نیز فیلمبردار دوربینش را هماهنگ با رقص مردان و زنان اهل هوا به جنبش درمیآورد (نیز نک : ساعدی، 51-62؛ ریاحی، 4-14).فیلم زار گفتار مختصری دارد که پس از پایان مراسم، با صدای اسدالله پیمان بدین شرح روایت میشود: «دیگر همه چیز تمام شده است، و مریضِ زاری را به خانۀ خود میبرند تا او با وجودی سالم و دور از امیال شیطان به زندگی بپردازد».فیلم زار برای به نمایش گذاردن، مناسب تشخیص داده نشد و پس از تدوین اولیه و صداگذاری، بدون عنوانبندی و درج عوامل سازندۀ فیلم، برای همیشه در وزارت فرهنگ و هنر بایگانی شد.پرویزی در دورهای فیلم زار را ساخت که در ایران تصور چندانی از فیلم مردمنگارانه وجود نداشت و مستندسازی ــ به شکل جدی آن در ایران، که در آغاز راه بود ــ پدیدهای محسوب میشد که به موضوعهای مربوط به فرهنگ و ایرانشناسی میپرداخت (تهامینژاد، 97). پرویزی خود گفته است: «فیلم زار شرح زندگی مردمان ایران نبوده و نیست» (ص 137).فیلم زار، در قطع 35 میلیمتری، رنگی، با زمان 13 دقیقه، به تهیهکنندگی وزرات فرهنگ و هنر ساخته شد. فیلمبردار آن، فریدون قوانلو، و گویندۀ گفتار متن فیلم، اسدالله پیمان است. نگاتیو و کپی پزتیو این فیلم در فیلمخانۀ ملی ایران محفوظ است.
بهارلو، عباس و شهناز مرادی کوچی، دانشنامۀ سینمای ایران، تهران، 1383 ش؛ پرویزی، خسرو، «واکاوی برگههایی فراموششده از تاریخ سینمای مستند ایران» (گفتوگو)، نامۀ فرهنگ و هنر، اصفهان، 1384 ش، شم 7؛ تهامینژاد، محمد، سینمای مستند ایران، عرصۀ تفاوتها، تهران، 1381 ش؛ ریاحی، علی، زار و باد و بلوچ، تهران، 1356 ش؛ ساعدی، غلامحسین، اهل هوا، تهران، 1355 ش.
عباس بهارلو
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید