رقیه، سفره
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 22 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/246775/رقیه،-سفره
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1404
چاپ شده
4
رُقَیّه، سُفْره، از سفرههای نذری زنانه که نذرکننده با توسل به معصوم و مظلوم بودن حضرت رقیه، دختر امام حسین (ع)، به منظور گرهگشایی در کار موردنظر میگسترد.روایت است که رقیه در خرابههای محقر شام پدر را در خواب میبیند و برمیخیزد و از عمهاش زینب (ع) پدرش را میطلبد و همۀ حاضران در شام به گریه میافتند؛ یزید با شنیدن صدای گریه دستور میدهد که سر بریدۀ پدر را به رقیه نشان دهند و او با دیدن آن صحنه از دنیا میرود (نک : ه د، رقیه، حضرت). این سفره در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بسیار ساده و بدون تجملات گسترده میشود و در مراسم گستردن این سفره، مردم سعی میکنند مظلومیت و معصومیت وی را به تصویر بکشند؛ بنابراین نسبت به دیگر سفرههای نذری، مانند سفرۀ حضرت ابوالفضل (ع) و جز اینها بسیار سادهتر برگزار میشود.در شاهرود (شریعتزاده، 389)، گروس (هاشمنیا، 20)، میبد (جانباللٰهی، 80) و سیرجان (مؤیدمحسنی، 323)، در این سفره نان و خرما و یک آجر به نشانۀ خرابههای شام، و بوتهای خار به نشانۀ مغیلانی که در راه به پای اسیران، ازجمله این دختر فرورفته است، میگذارند. گاهی نیز مردم آجیل و شمع (هاشمنیا، همانجا؛ دولتی، 195؛ نوبان، 48)، حلوا، سبزیخوردن، ماست و میوۀ فصل (دولتی، نوبان، همانجاها) بر سر سفره میگذارند. در روستای «میانهاله» در شهر رامسر، روی سفره یک عروسک و تعدادی اسباببازی نیز قرار میدهند (زنگنه، 159). این سفره زنانه است و هیچ مردی نمیتواند در آن شرکت کند (همایونسپهر، 12)؛ فقط در مواردی، مردی روضهخوان که روضۀ مخصوص رقیه را میخواند، در مراسم حضور دارد. این روضه شامل اشعار و مرثیههایی سوزناک است (نک : عشاقی، 5/ 66- 68؛ رادمحمدی، 101-110؛ عناصری، 60-62؛ همایونسپهر، 13) که زبان حال رقیه و نحوۀ جان باختن وی را بیان میکند (شریعتزاده، جانباللٰهی، دولتی، همانجاها).سفرۀ این مراسم معمولاً به رنگ سفید یا سیاه است (نوبان، زنگنه، دولتی، همایونسپهر، همانجاها). زنان گرد این سفره مینشینند و روحانی یا روضهخوان روضۀ مخصوص رقیه را میخواند؛ پس از خروج وی از مجلس، زنان زیارتنامۀ مخصوص حضرت رقیه را میخوانند و برای برآورده شدن حاجات دعا میکنند. سپس بانی سفره محتویات سفره را میان حاضران تقسیم میکند (هاشمنیا، جانباللٰهی، نوبان، همانجاها). در شاهرود، مرسوم است که خردهریزهای باقیماندۀ مواد و خوراکیهای سفره را به نیت تبرک و بختگشایی، به سر دختران دمِبخت میریزند (شریعتزاده، همانجا). در میبد، امانت گرفتن یا گرو برداشتن یکی از اشیاء درون سفره، مانند شمع، قاشق، چنگال و هر نوع ظرفی مرسوم است. افراد حاجتمند برای برآورده شدن نیازشان، شیئی به گرو برمیدارند تا صاحب سفره ــ یعنی رقیـه ــ نیازشان را برآورده کند (جانباللٰهی، همانجا). هرگاه حاجت فرد روا شد، او باید سفرۀ دیگری برای رقیه بگسترد. گاهی اوقات نیز سفرهای گسترده نمیشود، بلکه نان و پنیر و خرما را بستهبندی، و میان مردم تقسیم میکنند.اهالی تهران قدیم (شهری، 4/ 526)، کرمان (گلابزاده، 104) و سیرجان (مؤیدمحسنی، همانجا) برای حل مشکلات و رفع نیازهای خود، ازجمله شفای بیماران ( فرهنگ ... ، 176)، و همچنین در شاهرود برای بازشدن بخت دختران (شریعتزاده، همانجا)، و بهطور کلی در بیشتر جاهای ایران برای قبولی فرزندان در امتحانات، ادای قرض، خرید خانه، سهولت در امر زایمان، به سلامت بازگشتن مسافران، گلهداری، و رهایی از آفات (همایونسپهر، همانجا) و جز اینها این سفره را میگسترند. برای برپایی این سفره روز خاصی در نظر گرفته نشده است، اما معمولاً این سفره در شام غریبان شب عاشورا (مؤیدمحسنی، 280) و یا شبهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (شریعتزاده، 389؛ فقیری، 54؛ نوبان، 48) و گاه در ماه رمضان (وفاییپناه، 77) در 3 نوبت گسترده میشود؛ دو نوبت در دو هفتۀ پیاپیِ قبل از برآورده شدن حاجت، و نوبت سوم گرو میماند تا وقتی که حاجت فرد برآورده شد (نوبان، همانجا).این سفره در خانههای مردم و گاه در مساجد (وفاییپناه، همانجا) و اماکن متبرکه و آستانههای امامزادگان گسترده میشود (فقیری، همانجا؛ همایونسپهر، 11). در تهران، حرمهای امامزاده یحیى، سیدنصرالدین، سیداسماعیل، امامزاده زید، بقعۀ شاه عبدالعظیم، امامزاده حمزه و طاهر، بقعههای بیبی شهربانو، جوانمرد قصاب، سرقبر آقا، سید ولی، سیده ملک خاتون، بیبی زبیده، حمیده خاتون، و در شمیران، امامزاده صالح و جز اینها از محلهای برگزاری این مراسم است (همانجا).
جانباللٰهی، محمدسعید، چهل گفتار در مردمشناسی میبد، تهران، 1385 ش، دفتر دوم و سوم؛ دولتی، فرخنده، «سفرهها»، سخن، تهران، 1344 ش، شم 2؛ رادمحمدی، محمد، شرار عشق، تهران، 1380 ش؛ زنگنه، زهره، «چهارمین سال پژوهش سفرههای نذری»، فرهنگ مردم، تهران، 1386 ش، شم 23؛ شریعتزاده، علیاصغر، فرهنگ مردم شاهرود، تهران، 1371 ش؛ شهری، جعفر، طهران قدیم، تهران، 1371 ش؛ عشاقیزوارهای، عباس، عشاق حرم، تهران، 1386 ش؛ عناصری، جابر، سلطان کربلا، تهران، 1382 ش؛ فرهنگ عامه، تهران، 1357 ش؛ فقیری، ابوالقاسم، «سفرهها در شیراز»، هنر و مردم، تهران، 1350 ش، شم 106؛ گلابزاده، محمدعلی، ماهان، تهران، 1384 ش؛ مؤیدمحسنی، مهری، فرهنگ عامیانۀ سیرجان، کرمان، 1381 ش؛ نوبان، مهرالزمان، «سفرههای نذری تجلی صداقت و اخلاص»، میراث فرهنگی، تهران، 1369 ش، شم 2؛ وفاییپناه، مهناز، «نذورات مردمی در ماه مبارک رمضان»، فرهنگ مردم ایران، تهران، 1383 ش، شم 3-4؛ هاشمنیا، محمود و ملوک ملکمحمدی، فرهنگ مردم گروس (بیجار و حومه)، بیجار، 1380 ش؛ همایونسپهر، محمد، «سفرۀ حضرت رقیه، تجلی نماد پیوند گندمکاران و نخلداران»، نجوای فرهنگ، تهران، 1386 ش، س 2، شم 3.
زهره عامری شهرابی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید