صفحه اصلی / مقالات / رشید یاسمی /

فهرست مطالب

رشید یاسمی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 22 دی 1398 تاریخچه مقاله

رَشیدِ یاسَمی، غلامرضا (1275-1330 ش/ 1896-1951 م)، ادیب و شاعر معاصر که در پی‌ریزی مردم‌شناسی دولتی ایران و بنیاد نهادن بنگاه مردم‌شناسی نقش داشت. 
رشیدیاسمی از بزرگ‌زادگان طایفۀ گوران در غرب کرمانشاه بود. پدرش محمدولی خان میرپنج، مردی اهل ذوق بود و جد مادری‌اش نیز شاهزاده محمدباقر میرزای خسروی، نویسندۀ رمان معروف شمس و طغرى است (رشیدیاسمی، «چگونه ... »، بیست‌ویک؛ افشار، یادداشت بر ... ، 13؛ ریاحی، 5). رشیدیاسمی در 17سالگی به تهران آمد و در مدرسۀ سن‌لوئی درس خواند و زبـان فرانسوی را در آنجا آموخت (رشیدیاسمی، همـان، بیست ـ بیست‌وسه). او در کنار ادبیات، فلسفه را نزد میرزا طاهر تنکابنی و قمشه‌ای، عرفان را از محضر ملا عباسعلی کیوان، و زبان پهلوی را از پرفسور هرتسفلد آموخت (همان، بیست‌وچهار). 
رشیدیاسمی از 1295 ش، کار پژوهش و تدریس را به طور جدی آغاز کرد. با ملک‌الشعرا بهار، علی دشتی، عباس اقبال آشتیانی و سعید نفیسی همکاری داشت و در نشریات آن دوره، مانند روزنامۀ شفق سرخ و مجلۀ دانشکده مقالات بسیاری منتشر کرد (افشار، سواد ... ، 1/ 246؛ یغمایی، 487). وی استاد تاریخ دانشگاه تهران بود و بعدها به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز درآمد (ریاحی، همانجا؛ یغمایی، 488، 490). 

رشید یاسمی و فولکلور

در روزهای 4-12 اسفند 1314، وزارت معارف وقت برای آشنا ساختن رؤسای مدارس و نمایندگان فرهنگ ایالات و ولایات با اصول نهضتِ معارفیِ روزگارِ پهلوی اول، یک مجلس مشورتی در تهران برپا کرد که جلسه‌های سوم و هفتم آن به جمع‌آوری فولکلور ایران و تأسیس موزۀ انسان‌شناسی اختصاص یافت (دالوند، 13-14). رشیدیاسمی به عنوان استاد دانشگاه، در کنار ویلیام هاز و آندره گدار از چهره‌های علمی و کارگردانان اصلی گردهمایی یادشده، در حوزۀ گردآوری فولکلور بودند. وی در جلسۀ سوم مجلس مشورتی، شرح مبسوطی در لزوم جمع‌آوری افسانه‌ها و ترانه‌ها و عادات و آداب و اخلاق با عنوان «در باب فولکلور» ایراد کرد («در باب ... »، 86 بب‍‌ ). این سخنرانی که یگانه فعالیت وی در حوزۀ فرهنگ مردم و مردم‌شناسی است، نخستین تلاش فکری و علمی دولت در زمینۀ گردآوری فرهنگ مردم به شمار می‌رود. رشیدیاسمی با ایران‌شناسانی چون ماسه و کریستن‌سن دوستی داشت و از طریق آنها و به کمک متون فرانسوی، با دانش فولکلور آشنا شد. نوشته‌های او حاصل پژوهشهایی است که بنا به درخواست فرهنگستان و شورای عالی معارف، در این زمینه انجام داد که قرار بود به صورت کتابچه‌ای منتشر شود (دالوند، 17؛ رشیدیاسمی، همان، 90). 
او فولکلور را علمی «بی‌سابقه، جدید و مستقل» توصیف می‌کند و اصطلاح «فرهنگ عامه» را ترجمۀ تحت‌اللفظی آن می‌داند. رشیدیاسمی با دیدگاهی تاریخ‌نگارانه به فولکلور می‌نگرد و آن را مانند یافته‌های باستان‌شناختی از مواد کار مورخ تاریخ اجتماعی برمی‌شمارد (همان، 86- 88؛ دالوند، همانجا). همچنین وی به پیوند فولکلور با دیگر دانشها چون روان‌شناسی، اقتصاد، ادبیات، ادیان، زبان‌شناسی، تاریخ و جز اینها اشاره می‌کند و سودمندیهای مطالعۀ آن را یادآور می‌شود. او حکایات، شعر و تصنیف و سرود و ترانه و بحر طویل، لغات، امثال، آثار قدیم، مکانهای طبیعی، عقاید و آداب، اسناد قدیمی و جز اینها را نمونه‌هایی از قلمرو دانش نوین فولکلور می‌داند و گردآوری آنها را لازم می‌شمارد (همان، 88-90). وی در پایان به رده‌بندی مفاهیم یادشده می‌پردازد و فولکلور را به دو بخش «آثار مادی» و «آثار معنوی» تقسیم می‌کند؛ هریک از این بخشها به گروهها و زیرگروههایی تقسیم می‌شوند (همان، 92-93). رده‌بندی رشیدیاسمی نخستین رده‌بندی ایرانی موجود در این زمینه از دانش است. 

مآخذ

افشار، ایرج، سواد و بیاض، تهران، 1344 ش؛ همو، یادداشت بر مقاله‌ها و رساله‌های غلامرضا رشیدیاسمی، به کوشش همو، تهران، 1373 ش؛ دالوند، حمیدرضا، «تاریخ پژوهشهای فرهنگ مردم در ایران (4)»، فرهنگ مردم، تهران، 1386 ش، س 5، شم‍ 21-22؛ رشیدیاسمی، غلامرضا، «چگونه شاعر و نویسنده شدم»، دیوان، تهران، 1336 ش؛ همو، «در باب فولکلور»، تعلیم و تربیت، تهران، 1315 ش، س 6، شم‍ 1؛ ریاحی، محمدامین، «زندگانی رشیدیاسمی»، دیوان غلامرضا رشیدیاسمی، تهران، 1336 ش؛ یغمایی، حبیب، «از یادداشتهای یک استاد دربارۀ رشیدیاسمی»، یغما، تهران، 1352 ش، س 26، شم‍ 8. 

حمیدرضا دالوند

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: