آبا علوی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
جمعه 20 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/241919/آبا-علوی
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
آباءِ عُلْوی، در اصطلاح فلاسفۀ قدیم، فلك ثوابت و هفت ستارۀ گردنده كه در عناصر چهارگانه (خاك، آب، باد و آتش) و طبایع اربعه (گرمی، سردی، تری و خشكی) تأثیر میكنند و سبب پیدایش مركبات (معدن، نبات و حیوان) میشوند. به عقیدۀ این فلاسفه، افلاك در تكوین موجودات عالمِ كون و فساد و نحوۀ وقوع حوادث این جهان نقش عمدهای دارند و چنان است كه گویی از لحاظ فعل و تأثیر، افلاك به منزلۀ پدران (آباء)اند و عناصر از حیث انفعال و پذیرندگی به مثابۀ مادران (امّهات) و اجسام عنصری در حكم فرزندان ایشان (موالید): «از اینروست كه افلاك را پدران خواندهاند و عنصرها را مادران و آنچه را از آنها زاید، فرزندان» (قطبالدین شیرازی، 418). عبدالرزاق لاهیجی (د 1072ق / 1662م) در توضیح بیشتر این مطلب مینویسد: «عالم اجسام بر دو گونه است، یكی عالم فلكیّات و دیگری عالم عنصریّات. و خدای تعالی فلكیات را مؤثر آفریده و عنصریات را متأثر، و جمیع تغیّرات و تجددات كه در این عالم واقع شود، همه از تأثیر افلاك و تابش كواكب بود. و جون فلكیات همیشه در حركتند و اوضاع ایشان در قیاس به عنصریاتْ مختلف، و تأثیر ایشان به وساطت اوضاع، لهذا تأثیر فلكیات در عنصریات مختلف شود هم به حسب مكان و هم به حسب زمان» (ص 95).در نظر اندیشهوران اسلامی بهویژه عارفان، با اینكه تعبیراتی از قبیل آباء و امهات و موالید كه در آثار فلاسفۀ قدیم مطرح شده است، پذیرفتنی است و نیز «اگرچه از افلاك و انجم اثرها بر این عالم سفلی میرسد»، اما «چون در اصل كار ایجاد بنگرند، فلك را نیز همچون باقی مخلوقات محكوم حكم ملك جبار مییابند. افلاك و انجم در این حركات و آثار و احكام كه از اوضاع ایشان به عالم سفلی میرسد، نه به اختیار خودند، كه همه مجبور حكم الهیاند» (محمد لاهیجی، 184). در نوشتههای فلاسفۀ اسلامی گاهی «عقل كلی» و «نفس كلی» و «طبیعت كلیه» نیز آباء و امهات محسوب شدهاند و از «تزویج» میان آنها سخن رفته است: «عقل كلی را كدخدای عالم و طبیعت كلیه را كدبانوی جهان گردانید و نفس كلیه را واسطه ساخت كه از جهت تجرد قبول كرده، به جهت تعلق صرف نماید، تا اثر فیض اعلا به جمیع ذرات وجود سرایت تواند نمود. و مابین عقل كلی و نفس كلیه رابطۀ تأثیر و تأثر كه در حقیقت تزویج معنوی است، متحقق ساخت، تا انواع موجودات علوی و سفلی تولد نمود» (عبدالرزاق لاهیجی، 2).برخی از دانشمندان صوفیمشرب، برداشت دیگری از این مطلب دارند، بدین معنی كه آباء را بر «عقول و نفوس و طبایع» و امهات را بر «افلاك و انجم و عناصر» اطلاق كرده آنها را با عالم ملك و ملكوت یا ظلمت و نور سنجیده و كوشیدهاند سخنان فلاسفه را با تعبیرات عرفانی و دینی هماهنگ سازند: «بدان كه عقول و نفوس و طبایع را عالم ملكوت میگویند و افلاك و انجم و عناصر را عالم مُلْك میخوانند. حالیا بدان كه ملكوت دریای نور است و ملك دریای ظلمت. این دریای نور را آباء میگویند و این دریای ظلمت را امهات میخوانند و این آباء و امهات دست در گردن هم آوردهاند و یكدیگر را دربر گرفتهاند. و از این آباء و امهات موالید پیدا میشوند و موالید معدن و نبات و حیوانند» (نسفی، 163، 164).در آثار اسلامی گاهی به جای «آباء علوی» اصطلاحات دیگری از قبیل: آباء فلكی، آباءِ اثیری، آباءِ ثمانیه (فلك ثوابت و هفت سیاره)، آباء سبعه (هفت سیاره) و یا هفت آباء نیز به كار رفته است، ولی نحوۀ توجیه مطلب همان است كه اشاره شد.
تهانوی، محمدبن علی، كشاف اصطلاحات الفنون، به كوشش آلویس اشپرنگر، كلكته،1862م، 1 / 90، 99، 2 / 1078؛ قطبالدین شیرازی، محمودبن مسعود، شرح حكمةالاشراق، 1314ق؛ لاهیجی،عبدالرزاق، گوهر مراد، تهران، 1271ق؛ لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، تهران، 1337ش؛ ناصرخسرو، ابومعین، جامع الحكمتین، به كوشش هانری كُربن و محمد معین، تهران، انستیتو ایران و فرانسه، 1332ش، ص 70؛ نسفی، عزیز، الانسان الكامل، به كوشش ماریژان موله، تهران، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران، 1962م.
صمد موحد
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید