آقا دربندی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 8 آذر 1400
https://cgie.org.ir/fa/article/240295/آقادربندی
جمعه 29 فروردین 1404
چاپ شده
1
آقا دَرْبَنْدی، آخوند ملّا آقا بن عابد بن رمضان علی بن زاهد شروانی، معروف به «فاضل دربندی حایری» (د 1286ق/ 1869م)، فقیه، اصولی، رجالی، محدث، متکلم و واعظ شیعی امامی. در جوانی برای ادامۀ تحصیل به نجف و کربلا رفت. فقه را در نجف نزد شیخعلی فرزند شیخجعفر کاشفالغطاء و اصول فقه را در کربلا نزد شریفالعلمای مازندرانی خواند. مدت درازی در کربلا زیست و در آنجا جمعی از طلاب نزد وی درس خواندند، اما گاه به دلیل تندخویی و کجخلقی حوزۀ درسش بر هم میخورد. وی چنان در پی بحث و جدل بود که برخی اوقات، استاد وی شریفالعلماء از کثرت اشکالاتی که ضمن تدریس وارد میکرد به ستوه میآمد و او را موقتاً از مجلس درس خود اخراج میکرد. با تبحری که در دانشهای گوناگون داشت و با کمک حافظۀ قوی در همۀ بحثها حریفی پرتوان به شمار میرفت. در اخلاص و دوستی نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) و بهویژه نسبت به امام حسین(ع) شهرت بسیاری داشت، چنانکه در ایام عاشورای حسینی بر بالای منبر عمامه بر زمین میزد و گریبان میدرید و از شدت اندوه از هوش میرفت. در روز دهم محرم، لباس خود را میکند و لنگی بر خود میبست و خاک بر سر میریخت و گِل بر بدن میمالید و بدین هیأت بر منبر میرفت. دربارۀ عشق او به امام حسین(ع) روایات بسیاری نقل شده است. آقا دربندی در مبارزه با بابیها سرسخت بود. وقتی بابیها در کربلا سر برآوردند، وی به شدت به نبرد با آنان برخاست چنانکه آنان به قصد کشتن او در خانهاش به وی حملهور شدند. در این واقعه، زخمی به چهرۀ او وارد شد که اثر آن تا پایان عمر باقی ماند. پس از مراجعت به ایران و ورود به تهران، بسیار مورد علاقه و توجه مردم قرار گرفت و حتی ناصرالدین شاه قاجار به دیدن وی آمد، اما او که در امر به معروف و نهی از منکر اصرار و بیباکی ویژهای داشت، شاه را به سبب شارب بلندش سرزنش کرد و شاه نیز فیالمجلس دستور داد تا کمی شاربش را کوتاه کنند. آقا دربندی در تهران سکونت گزید و در همانجا درگذشت و جنازهاش را پس از 6 ماه به کربلا حمل کردند و در صحن کوچک امام حسین(ع) در مقبرهای در جوار تعدادی از علمای شیعه به خاک سپردند. از او تنها یک دختر به جای ماند. از آثار اوست: 1. خزائنالاحکام، که آن را در 1267ق/1851م نوشت و در 1317ق/ 1899م در تهران چاپ شد. این کتاب، شرحی است بر منظومۀ فقهی سرودۀ بحرالعلوم در باب طهارت و کمی هم در باب نماز که متضمن فروع بسیاری است؛ 2. خزائنالاصول، در 2 جلد که در 1267ق/1851م در تهران چاپ شده است؛ 3. عناوینالادلة، در علم اصول، سیدمحسن امین گفته که نسخهای از آن را در کرمانشاه دیده است؛ 4. قوامیسالقواعد، کتابی دربارۀ رجال و درایه است؛ 5. جوهرالصناعة، یا به گفتۀ آقابزرگ، الجوهرة، در اسطرلاب که برای شاگردش میرزا علیجاه بهادرخان نوشته است. گفتهاند که این کتاب در نوع خود کمنظیر است، در 1280ق/1863م در لکهنو به چاپ رسیده است؛ 6. جواهرالایقان، دربارۀ شهادت امام حسین(ع)؛ 7. درایةالحدیث و الرجال، خطی است و موسوی اصفهانی گفته که نسخهای از آن را در اختیار داشته است؛ 8. فنالتمرینات، در فقه؛ 9. الفن الاعلیٰ، در اعتقادات؛ 10. اکسیرالعبادات فی اسرارالشهادات، دربارۀ شهادت امام حسین که در 1272ق/1856م از نوشتن آن فراغت یافته است. در این کتاب برخی مطالب و روایات ضعیف و گاه بیپایه هست که از اعتبار علمی آن کاسته است. با اینهمه بارها و ازجمله در 1319ق/1901م در تهران چاپ شده است. گاه آن را اسرارالشهادة نیز میگویند. این کتاب را حاج میرزاحسین شریعتمدار تبریزی (د 1331ق/1913م) به نام انوارالسعادة فی اسرارالشهادة به فارسی برگردانده است. 11. السعادات الناصریة والاقوات الروحانیة، ترجمۀ مختصر اسرارالشهادات است که به خواست ناصرالدین شاه انجام شده است.
آقابزرگ، الذریعة، 5/291، 7/152-153؛ همو، طبقات اعلامالشیعة فی القرن الثالث بعدالعشرة، مشهد، دارالمرتضى، 1404ق، صص 152-153؛ اعتمادالسلطنه، محمدحسن، المآثروالآثار، به کوشش ایرج افشار، تهران، اساطیر،1363ش، 1/ 189؛ امین، حسن، الموسوعة الاسلامیة، بیروت، 1975م، 1/157- 158؛ امین، محسن، اعیانالشیعة، بیروت، دارالتعارف، 1403ق، 2/87- 88؛ بروکلمان (آلمانی)، ذیل، 2/831؛ تنکابنی، محمد، قصصالعلماء، تهران، اسلامیه، 1396ق، صص 107-109؛ سرکیس، یوسف الیان، معجم المطبوعات العربیة، 2/1789؛ فاضل قائنی، علی، معجم مؤلفی الشیعة، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، 1405ق، ص 171؛ قمی، عباس، فوائد الرضویة، تهران، 1327ش، ص 54؛ همو، الکنیٰ والالقاب، تهران، 1397ق، 2/ 228-229؛ همو، هدیةالاحباب، تهران، امیرکبیر، 1363ش، ص 153؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی فارسی، 1/581؛ موسوی اصفهانی، محمدمهدی، احسنالودیعة، بغداد، صص 59-63.
کاظم موسوی بجنوردی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید