آفاقی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 28 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237478/آفاقی
چهارشنبه 6 فروردین 1404
آفاقی، اصطلاح فقهی مربوط به حج (منسوب به آفاق، جمع افق: آنچه از اطراف زمین ظاهر است) به معنی کسانی که از خارج مواقیت به حرم آیند. در کتب فقهی، آفاقی در برابر اهل مکه آمده و این اصطلاح بیشتر در فقه اهل سنت به کار رفته است (غزالی ۱۱۳؛ سرخسی، ۳ / ۱۶۷). در فقه شیعه، متأخران این اصطلاح را بهکار بردهاند (یزدی، ۵۱۶)، آفاقی از میقات معینی احرام میبندد، ولی منزل کسی که از این میقاتها به حرم نزدیکتر باشد، میقات اوست (مفید، ۶۲). میقات آفاقیان برحسب اختلاف جهاتی که از آن به سوی حرم میآیند فرق میکند.ذکر میقات آفاقیان در منابع شیعه: میقات کسانی که از سوی مدینه میآیند مسجد شجره (ذوالحُلَیفة)؛ میقات کسانی که از سوی عراق میآیند بطنالعقیق که اول آن مسلخ، وسط آن غَمره و آخرش ذاتِ عِرق است؛ میقات کسانی که از سوی شام میآیند جُحفه (مَهْیَعه)؛ میقات کسانی که از سوی طائف میآیند قرنالمنازل؛ و میقات کسانی که از سوی یمن یَلَمْلَم است. همچنان میقات راهیان از طرف مدینه را در حال اضطرار و ضرورت جُحفه گفتهاند (همانجا؛ محقق محلی، ۲۴۱).در منابع اهل سنت مواقیت آفاقیان به ترتیب زیر آمده است: میقات کسانی که از سوی مدینه میآیند ذوالحلیفة؛ میقات راهیان از سوی شام، جحفه؛ میقات آیندگان از نجد، قرن؛ میقات آنان که از یمن میآیند، یلملم؛ و میقات کسانی که از مشرق میآیند، ذات عِرق است (غزالی، ۱۱۳). در مورد خصوصیات فقهی و مناسک حجاج آفاقی و اهل مکه به «حج» رجوع کنید.
حکیم، محسن، مستمسک، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۱۳۹۱ق، ۱۱ / ۲۹۰؛ سرخسی، محمد بن احمد، المبسوط، قاهره، ۱۳۲۴ق، ج ۳؛ غزالی، محمد، الوجیز فی مذهب الامام الشافعی، بیروت، دارالمعرفة، ۱۹۷۹م؛ محقق حلی. جعفر بن حسن، شرائعالاسلام، نجف، منشورات علمی، ۱۹۶۹م؛ مفید، محمد بن محمد، المقنع فیالفقه، تهران، ۱۲۷۶ق؛ یزدی، محمدکاظم، العروةالوثقیٰ، تهران، اسلامیه، ۱۳۷۱ق.
محمدآصف فکرت
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
چاپ شده
1
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید