آصف بن برخیا
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 28 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237457/آصف-بن-برخیا
چهارشنبه 6 فروردین 1404
چاپ شده
1
آصَفِ بْنِ بَرْخِیا (در عبری، آساف بن برخیا)، وزیر یا کاتب یا ندیم حضرت سلیمان. تقریباً در همۀ روایات و داستانهایی که ضمن آنها از این شخصیت نیمه تاریخی ـ نیمه افسانهای یادی به میان آمده، به آیۀ 40 از سورۀ 27 (نمل) اشاره شده است: سلیمان از یاران پیرامون خویش خواست که پیش از وارد شدن ملکۀ سبا تخت او را در پیشگاه وی حاضر آورند و یکی از ملازمان او گفت که در یک چشم برهم زدن، این مهم را انجام خواهد داد. ترجمۀ آیه چنین است:«آنکه دانش کتاب داشت، گفت من آن را پیش از آنکه چشم بر هم زنی، به نزد تو میآورم» (نمل / 27 / 40)، مفسران قرآن دربارۀ کسی که چنین پیشنهادی داده بر یک قول نیستند. برخی او را جبرئیل و یا فرشتهای دیگر دانستهاند و گروهی آدمیزاده پنداشتهاند: ابن عباس وی را آصف بن برخیا دانسته که بر اسم اعظم آگاهی داشته است (طبری 19 / 103؛ فخر رازی 4 / 197؛ رازی ،4 / 163، ابوالفتوح رازی سمعیا بن میکیا را بر تبارنامۀ او میافزاید). ابنمسعود گوید وی خضر(ع) بوده است (رازی؛ فخر رازی، همانجاها). قتادة فقط به «مردی از آدمیان» (فخر رازی) که نامش تملیخا بود (رازی) اشاره میکند. ابن زید نیز گوید: «وی مردی نیکوکار بود از جزیرهای در دریا» (رازی و فخر همانجایها). مجاهد نام او را مِسْطَح اسطوح ــ یا اسطوم و یا اسطوس ــ ذکر کرده (رازی، 4 / 163) اما جُبّایی گوید: وی کسی جز خود سلیمان نبوده است (رازی، 4 / 164؛ قس: فخر رازی، 4 / 197؛ اکثر این روایات در طبرسی، 5 / 6-225، میبدی، 7 / 222 و دیگران آمده است). سیوطی در فصل «مبهمات قرآن» (4 / 104) چند نام دیگر بر نامهای بالا افزوده است: ذوالنور، بلخ، ضبّه نیای بزرگ قبیلۀ ضبه (نیز نک: میبدی، 7 / 222). علامۀ طباطبایی (15 / 363) گفتههایی را که دربارۀ هویت او روایت شده، موجه نمیداند. ولی بیشتر مفسران، این مرد را آصف بن برخیا وزیر و مؤتمن و دوست سلیمان و به قولی وزیر، کاتب و معلم روزگار کودکی او دانستهاند که اسم اعظم خدا را میدانسته است و چون حق را بدین نام میخوانده، دعایش اجابت میشده است. لاهیجی (3 / 424)، ضمن تصریح بدین نکته که «در احادیث اهل بیت علیهمالسلام متکثرالورود است که آن کس آصف برخیا بوده» میگوید در پارهای از منابع اسلامی مانند مهجالدعوات و عیون اخبارالرضا آمده است که برخی از اولیای دین مانند امام موسیالکاظم(ع) خدای را به نام اعظمش که آصف او را بدان میخوانده، خواندهاند. مؤیدِ گفتۀ لاهیجی روایات وارد در برخی تفاسیر دربارۀ چگونگی دعای آصف برخیاست. قرطبی (13 / 204) از عایشه نقل میکند که پیامبر(ص) گفت: دعایی که آصف ضمن آن خدای را به اسم اعظمش خواند «یٰا حَیُّ یٰا قَیُّومُ» بود، ولی راویان دیگر مانند زهری و مجاهد آن دعا را به گونۀ دیگری نقل میکنند. روایتی را نیز طبرسی از محمدبن مسعود عیاشی نقل کرده که حضرت امام علیالنقی(ع) به برادر خود موسی بن محمد گفت: اشارۀ حق تعالى در آن آیه (نمل / 27 / 40)، به آصف برخیا بوده است. در پارهای مآخذ آصف نام یکی از مغنیان داوود، و در برخی دیگر دوست سلیمان معرفی شده است. در کتاب مزامیرِ عهد عتیق، مزمور پنجاهم، به نام آساف است. که به قول بعضی، تنها برای چند مزمور از مزامیر آهنگهایی ساخته است، اما روشن نیست که این همان آصف برخیاست یا کسی دیگر. در دایرةالمعارف جودائیکا مدخل جداگانه به عنوان آصف یا آساف برخیا نیامده و فقط در دو جا ضمن شرح موضوعات دیگر، بدین نام اشاره شده است. نکتۀ درخور توجه اینکه هیچیک از این 2 اشاره در ضمن گزارش احوال حضرت سلیمان طبق مآخذ مورد اعتماد یهودیان نیست، بلکه آنجا که در شرح داستان ملکۀ سبا بر پایۀ روایات اسلامی سخن میگوید، میافزاید: «سلیمان به اشارۀ رایزنانش تصمیم به آوردن تخت بلقیس به اورشلیم گرفت». نیز میگوید: یکی از این مشاوران به گفتۀ مفسران اسلامی، آصف بوده است. همین دایرةالمعارف (13 / 1424) میگوید که: «داستان ملکۀ سبا در آیات 17-45 از سورۀ 27 (نمل) بسیار نزدیک است به آنچه در «ترگوم ثانی» (در احوال استر) دربارۀ سلیمان و بلقیس آمده است. باتوجه به لحن بیان جودائیکا و اینکه مدخل جداگانهای به آصف اختصاص نداده است و نیز به دلیل اینکه این دایرةالمعارف ذیل سلیمان اشارهای به موضوع ملکه سبا و آصف وزیر سلیمان نکرده، میتوان نتیجه گرفت که یهودیان به آصف به عنوان شخصیتی تاریخی نگاه نمیکنند. در این کتاب (15 / 108) اشاره شده است که مفسران مسلمان، هنگام نسبت دادن حکمت و درایت و قدرت به سلیمان و وزیرش آصف، عموماً از روایات نیمهدینی یهودی «اگَّده» و افسانههایی که گاه ریشۀ ایرانی دارند، متأثر بودهاند، اما مسلمانان در این اعتقاد خویش، بر آیات قرآنی (از قبیل: انبیاء / 21 / 81-82؛ نمل / 27 / 17- 18؛ سباء / 34 / 13؛ ص / 38 / 36، 39-40) استناد میکنند نه روایات نیمهافسانهای یهودی ـ ایرانی.در روایات و افسانههای یهودی که از سوی گروهی از مورخان و مفسران مسلمان، مانند احمد نیشابوری، طبری، ابن اثیر، ابن واضح یعقوبی، و در قرون بعدی، حمدالله مستوفی و خواندمیر با توصیفهای بیشتری گزارش شده است، یک جای دیگر به نام آصف برخیا برمیخوریم و آن ضمن داستان ازدواج سلیمان با دختر فرعون (و به روایتی، با دختر پادشاه جزیرۀ صیدون) است. برپایۀ این گزارشها، سلیمان پدر دختر یادشده را کشت و وی را به زنی گرفت. پس از چندی برای تسلای آن زن پیکرهای از پدر او را در قصر نهاد. دختر به پرستش آن پیکره پرداخت. آصف روزی ضمن اعتراض به سلیمان وی را گفت: «چهل روز است که در خانۀ تو غیرخدا را میپرستند». چون سلیمان به حقیقت پی برد، آن زن را کیفر کرد، اما مفسران به استناد چندین آیه از آیات قرآن (ص / 38 / 30، 40؛ انعام / 6 / 85) انتساب قتل را به سلیمان که پیامبر برگزیدۀ خداست، نمیپذیرند. به دنبال شرح ماجرای یادشده (یا بر پایۀ برخی افسانههای دیگر که متضمن قصۀ گم شدن انگشتری سلیمان است)، باز یادی از آصف شده است بدین شرح که دیوی به نام صَخْر خاتم سلیمانی را ربود و در هیأت سلیمان بر تخت پادشاهی نشست و پایۀ کار خود را بر ستم و تبهکاری نهاد. آصف که رفتار پیامبر خدا را غیرعادی دید، در کار او شک کرد و سرانجام با کوشش بسیار خاتم را از چنگ او به در آورد و به سلیمان بازگرداند. چون در روایات و تفسیرها، همهجا آصف وزیری خردمند، سیاستمدار و مدبر معرفی شده، نام وی در ادب فارسی نیز چنین معنایی به خود گرفته است. در سیاستنامۀ نظامالملک (ص 217) نام آصف به عنوان وزیری کاردان و آگاه در ردیف نام پیران ویسه، بوذرجمهر، صاحب بن عباد، آل برمک و بلعمیان آمده است. برخی از شاعران مانند مجیر بیلقانی، سوزنی سمرقندی، انوری، ضیاءالدین سنجری، ابن یمین، فتحعلیخان صبا و جز ایشان، ممدوحان خود را در حکمت و درایت به آصف مانند کردهاند و آنان را در قالب ترکیباتی مانند «آصف جم اقتدار»، «آصف جمشید رتبت» و جز آن ستودهاند. چنین مینماید که حافظ شیرازی بیش از دیگران از نام آصف بهره گرفته است. وی افزون بر یکی دو مضمون لطیف که بر پایۀ داستان آصف و سلیمان پرداخته، این نام یا ترکیباتی چون آصف ثانی، آصف عهد، آصف ملک سلیمان و آصف دوران را به صورت عناوین و القابی احترامآمیز در وصف وزیران همزمان خود به کار برده است (نک: حافظ غزلهای: 25، 28، 171، 219، 272، 286، 359، 362، 363).
ابناثیر، عزالدین، الکامل، بیروت، دارصادر، 1402ق، 1 / 236-240؛ ابن طاووس، علی بن موسى، مهجالدّعوات و منهجالعبادات، به کوشش محمدحسن کرمانی، تهران، 1325ق، ص 311؛ اهور، پرویز، کلک خیالانگیز، تهران، زوار، 1363ش، 1 / 19-24؛ برسوی، اسماعیل، روحالبیان، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 6 / 349؛ جودائیکا، ذیلِ Aggadeh و Queen of Sheba و Solomon؛ حافظ شیرازی، دیوان، به کوشش محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران، زوار، جمـ ؛ خواندمیر، غیاثالدین، حبیبالسیر، تهران، خیام، 1362ش، 1 / 122-127؛ رازی، ابوالفتوح، روحالجنان، 1404ق؛ سپهر، محمدتقی، ناسخالتواریخ، اسلامیه، 1351ش، 2 / 283، 290؛ سیوطی، جلالالدین، الاتقان فی علوم القرآن، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قم، منشوراتالرضی (افست)، 1363ش؛ شد، عبدالله، تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ص 395؛ طباطبایی، محمدحسین، المیزان، قم، اسماعیلیان، 1392ق، 15 / 361-371؛ طبرسی، فضلبن حسن، مجمعالبیان، دارمکتبةالحیاة، 1380ق؛ طبری، محمدبنجریر، تفسیر، بیروت، دارالمعرفة، 1403ق؛ فخر رازی، التفسیرالکبیر، بیروت، دار احیاء التراث العربی؛ فخر مدبر، محمدبن منصور، آدابالحرب والشجاعة، به کوشش احمد سهیلی خوانساری، تهران، اقبال، 1346ش، صص 432 و 433؛ قرطبی عبداللهبن محمد، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1372ق؛ لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف، به کوشش محدث ارموی، تهران، علمی، 1340ش؛ مراغی، احمدمصطفى، تفسیر، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1985ق، 19 / 141؛ مستوفی، حمدالله، تاریخ گزیده، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر، 1362ش، ص 49؛ میبدی، ابوالفضل، کشفالاسرار، به کوشش علیاصغر حکمت، تهران، امیرکبیر، 1361ش؛ میرخواند، خاوندشاه، روضةالصفا، تهران، مرکزی، 1338ش، صص 379-387؛ نظامالملک، حسنبن علی، سیاستنامه، به کوشش عباس اقبال، تهران، زوار، 1320ش؛ نیشابوری، ابواسحق احمد، قصصالانبیاء، بیروت، دارالکتبالعلمیة، 1401ق، ص 319؛ یعقوبی، ابن واضح، تاریخ، بیروت، دارصادر، 1379ق، 1 / 59.
مجدالدین کیوانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید