آستانه حضرت عبدالعظیم
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 21 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237429/آستانه-حضرت-عبدالعظیم
جمعه 5 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
در شرق حرم عبدالعظیم، مسجد زنانه یا پایین پا، از ساختههای روزگار صفویان (مصطفوی، 1/293)، واقع است که پیش از احداث صحن و ایوان شمالی، مدخل اصلی حرم بود. ولی سپس آن مدخل را مسدود و دهلیز آن را به مسجد زنانه تبدیل کردند (هدایتی، 272). همانسان که اشاره شد، از کتیبههای درهای منبتکاری که اکنون در خزانۀ آستانه است، میتوان حدس زد که مسجدی به نام مسجد جنتسرا در بخش شمالی حرم بوده است (مصطفوی، 1/157؛ هدایتی، 27). دور نیست که آن مسجد، همان رواق کوچکی باشد که اکنون میان ایوان بزرگ شمالی و حرم عبدالعظیم واقع است. این رواق از سوی جنوب بهوسیلۀ 2 در زرین بزرگ به حرم میپیوندد. ازارۀ رواق از کاشی معرق و رنگارنگ است و از بالای آن تا سقف و همۀ سقف آینهکاری است. میان این رواق و مسجد زنانه یا مسجد پایین پا در شرق حرم، درِ بزرگ چوبی زیبایی جای دارد که کتیبهای حاوی آیات قرآن مجید بر حاشیۀ آن حکاکی شده و بر بالای آن تاریخ 904ق/ 1499م ــ روزگار تیموریان قابل مشاهده است.
الفـ بقعۀ امامزاده حمزه (ه م)، فرزند امام موسىکاظم(ع) از بقاع متبرکۀ معروف و در طرف جنوب غربی حرم عبدالعظیم واقع است. امامزاده حمزه از 4 سوی به بیوتات اطراف میپیوندد. درِ شمالی به رواق میان مسجد بالاسر و حرم امامزاده حمزه، درِ جنوبی به مسجد زنانه و درِ شرقی به راهروِ جنوبی حرم عبدالعظیم متصل است. درِ غربی را اکنون با دیوار مسدود ساختهاند؛ ب ـ بقعۀ امامزاده طاهر (ه م) از فرزندان امام زینالعابدین(ع)، نیز از بقاع متبرکۀ جنب آستانۀ عبدالعظیم و در سوی شرقی صحن بزرگ، میان این صحن و باغ علیجان واقع است.
چنانکه اشاره شد، حرم حضرت عبدالعظیم از دیرباز مورد توجه بوده است و از همان روزگاری که نخستین بنای بقعه پی افکنده شد، بهتدریج آثاری در اطراف حرم پدید آمده و اشیایی از سوی امیران و وزیران و مردم به حرم اهدا شده که هریک نسبت به قدمت و نفاست خود از جمله ارزشمندترین آثار هنری اسلامی بهشمار میروند. پارهای از این آثار برای جلوگیری از فرسودگی و ویرانی، در تعمیرات متعدد آستانه، به خزانه منتقل گشته، و برخی هم مانند کاشیها و رگچینهای آجری اطراف حرم، در جای خود با پوششهای شیشهای محافظت شدهاند. کهنترین خبر مستند در باب خزانۀ آستانۀ عبدالعظیم را در فرمان مورخ 950ق/1543م شاهطهماسب صفوی میتوان یافت که وی طی آن دستور داده در میان منازل اطراف آستانه، محلی مناسب برای خزانۀ جدید بیابند (هدایتی، 79). از این فرمان آشکارا برمیآید که پیش از آن هم در آستانۀ عبدالعظیم محلی برای خزانه بوده که لابد اشیای نفیس و هدایای زایران و احیاناً نقدینهها را در آنجا نگه میداشتهاند. در سالهای اخیر نیز تعدادی از آثار نفیس آستانه را به خزانه منتقل ساختهاند که از آن میان میتوان به اشیاء زیر اشاره کرد:
الف ـ دو در آهنی با کتیبههایی به خط کوفی به ابعاد 70 و 120 سانتیمتر که به نظر میرسد ازجمله کهنترین آثار این بنا و متعلق به روزگار سلجوقیان باشد. با آنکه بر روی کتیبهها تاریخ 945ق / 1538م دورۀ سلطنت شاهطهماسب اول صفوی دیده میشود، به عقیدۀ کارشناسان این خط کوفی مربوط به خطوط دورۀ سلاجقه (سدۀ 5 و 6 ق / 11 و 12م) است و حتى نمیتواند مربوط به سدۀ 7ق / 13م باشد چه رسد به سدههای 9 و 10ق / 15 و 16م (مصطفوی، 1 / 154، 155). اگر قدمت این کتیبهها به ثبوت رسد، میتوان حدس زد که این 2 کتیبه بر درهایی مربوط به روزگار سلاجقه نصب بوده و در روزگار صفویه آن درها را به سبب فرسودگی تعویض یا مرمت و همان کتیبههای قدیم را با تغییراتی بر درهای جدید نصب کردهاند. این 2 در بعدها در انتهای معبر جنوب غربی امامزاده حمزه نصب شده است (همانجا) و سپس به سبب نفاست، آنها را به خزانه منتقل ساختهاند.ب ـ دو درِ منبتکاری بسیار کهن و زیبا به ابعاد 77 / 1 و 94 / 0 متر مربوط به روزگار شاه اسماعیل اول صفوی که اشعاری به خط ثلث برجسته بر آن نقش بسته است (هدایتی، 26، 27). از این اشعار تاریخ 918ق / 1512م به دست میآید که مربوط به روزگار حکومت شاه اسماعیل اول صفوی است. حدس زدهاند که این درها پیش از احداث صحن بزرگ و ایوان شمالی، مدخل اصلی حرم از سوی مشرق، یعنی مسجد زنانۀ فعلی بوده است (مصطفوی، 1 / 156، 157). ج ـ یک در منبتکاری نفیس که مدتها پیش آن را از گوشۀ جنوب شرقی مسجد بالاسر حرم برداشتند و در شمال ایوان امامزاده حمزه نصب کردند و سپس به خزانۀ آستانه منتقل ساختند. گفتهاند که این در قبلاً در مسجد هولاکو که بعداً به آرامگاه ناصرالدینشاه تبدیل شد جای داشته است. بر روی این در 2 کتیبه به خط ثلث برجسته هست که میگویند بر روی دری کهنتر بوده و پس از تعویض آن، کتیبههای مذکور را بر روی در جدید نصب کردهاند. بر این کتیبهها تاریخ 848 ق / 1444م دیده میشود. از اینرو این کتیبهها و احتمالاً درِ اصلی، از ساختههای روزگار شاهرخ تیموری است (مصطفوی، 1 / 156). د ـ یک پنجره از کاشی مشبک بسیار نفیس به ابعاد 58 / 1 و 56 / 1 متر، مرکب از 12 خشت کاشی. این پنجره بر فراز در میانی ایوان بزرگ شمالی نصب بوده و به استناد کتیبهای که مربوط به آخرین آینهکاری عصر قاجار در ایوان مذکور است، در عهد ناصرالدینشاه به دستور امینالسلطان در 1309ق / 1891م ساخته شده است (همو، 1 / 160). هـ ـ چیزهایی از قبیل پردههای بسیار نفیس، قرآنهای خطی، فرشهای متعدد، شمعدانهای قدیمی و پرارزش و تابلوهای نقاشی و روپوش زری و کهن صندوق مزار مربوط به روزگار صفویه. هماکنون برای گردآوری و طبقهبندی این اشیاءِ نفیس به گونهای که در معرض بازدید علاقهمندان قرار گیرد، ساختمانی ویژۀ موزۀ آستانه در غرب صحن ناصرالدینشاه در دست ساختمان است. درِ غربی این موزه متشکل از سردر کاشی بسیار کهن و زیبای حرم است که قبلاً برای جلوگیری از فرسودگی و انهدام به خزانه منتقل گشته بود. با آغاز بنای موزه، این سردر و کتیبههای بسیار کهن و زیبای آن توسط استادان فن، در غرب موزه نصب شده است.
همراه با اشیای گرانبهایی که در طی روزگار به آستانۀ حضرت عبدالعظیم اهدا یا وقف شده، کتابها و قرآنهای خطی نفیسی هم بوده است، چنانکه شاهعباس صفوی در 1037ق / 1627م تعداد 119 جلد کتاب وقف آستانه کرده که 3 جلد از آنها هنوز باقی است (کتابخانۀ مرکزی، 3 / 64). لابد کتابخانهای در آستانه بوده است که میرزامحمدتقی نوری در حدود 1230ق / 1814م از آن استفاده کرده است. اما از محل و چگونگی آن اطلاعی در دست نیست. کتابخانۀ معتبر و مفصلی که گفتهاند در محل فعلی کفشکن ایوان بزرگ بوده (مصطفوی، 1 / 158)، ظاهراً میبایست مربوط به روزگار قاجار باشد که طی آن ابنیه و بیوتات آستانه توسعه یافته است. در 1324ش کتابخانهای در شرق امامزاده حمزه تأسیس شده که تا 1339ش دایر بوده است. در اردیبهشت آن سال در جنوب امامزاده حمزه، کتابخانهای در 2 طبقه ساخته شده که تاکنون نیز برجای است. کهنترین قرآن خطی آستانه که در فهرست راهنمای گنجینۀ قرآن موزۀ ایران باستان ثبت شده، قرآنی است بسیار نفیس به خط نسخ و ثلث که در 940ق / 1533م به روزگار شاهطهماسب اول نگاشته شده است (هدایتی، 28؛ مصطفوی، 1 / 159). نیز مجموعۀ اسناد و فرامین و وقفنامههای آستانه که به همت احمد هدایتی گردآوری شده، در کتابخانه نگاهداری میشود. کهنترین سند رسمی، فرمان شاهطهماسب دربارۀ اوقاف و تولیت آستانۀ عبدالعظیم است. کتابخانۀ آستانه هماکنون نزدیک به 000‘6 جلد کتاب چاپی و خطی دارد.
تولیت بقاع متبرکه و املاک و رقبات وابسته به آنها، اساساً بر طبق شرع، وابسته به نظر واقف است و از همین روی متولیان مختلف از سوی واقفان املاک و رقبات عهدهدار ادارۀ امور مربوط به تولیت خود بودهاند. ولی برای جلوگیری از تصرفات نامشروع و هماهنگ کردن امور مربوط به موقوفات، از روزگاران گذشته چنین مرسوم شده که تولیت واحدی با تأیید سلطان وقت تعیین گردد که کارگزاران دولت نیز در امور مربوط به آن از دستورهای او پیروی کنند. دربارۀ متولیان آستانۀ عبدالعظیم پیش از روزگار صفویه، سندی مکتوب دیده نشده است. کهنترین اثری که در این باب به دست آمده، فرمان شاهطهماسب صفوی است که طی آن تولیت مزرعهای به نام مبارکآباد درخوارری را که طغرل سلجوقی وقف آستانه کرده بود، به سیدشرفالدین وا گذاشته است (هدایتی، 90). از روی فرمانهای دولتی که از عهد صفویه تاکنون به جای مانده است میتوان سلسلۀ متولیان آستانه را که نوادگان آنها تا چند سال پیش عهدهدار تولیت این آستانه بودند، شناخت. در روزگار شاهطهماسب، میرزاحبیبالله، فرزند بزرگ میرسیدحسین خاتمالمجتهدین و نوادۀ دختری محقق ثانی، به تولیت آستانه گمارده شد. سپس جای او را میرزا ابراهیم شیخالاسلام نوادۀ خاتمالمجتهدین گرفت و تولیت آستانه در خانوادۀ او ادامه یافت (ایرانشهر، 2 / 1337). در 1330ق / 1912م چندی پس از تشکیل وزارت معارف و اوقاف، تولیت میرزا هدایتالله از همان سلسله، از سوی کسانی که مأمور نظارت و رسیدگی به موقوفات آستانه شده بودند، تأیید شد (همانجا) و فرزندان او نیز تا چند سال پیش ادارۀ آستانه را به عهده داشتند. نام این متولیان در فرامین شاهان صفوی و کتاب تحفۀ سامی اثر ساممیرزا فرزند شاهاسماعیل صفوی آمده است. از شاهعباس و شاهطهماسب دوم و اشرف افغان و کریمخان زند و شاهان قاجار نیز فرامینی دربارۀ تولیت در دست است.
همگام با افزایش اهمیت و توسعۀ آستانۀ حضرت عبدالعظیم، از دیرباز کسانی مزارع و املاک و رقبات و اشیائی، غالباً با تعیین مورد مصرف آنها، وقف آستانه کردهاند و فرمانهایی نیز از سوی حاکمان وقت دربارۀ موقوفات صادر شده که هماکنون پارهای از آنها در دست است. کهنترین خبری که دربارۀ اوقاف آستانه دیده شد، روایت قزوینی رازی (ص 220) است که میگوید مجدالملک براوستانی اوقافی برای حضرت عبدالعظیم مقرر داشته است. کهنترین فرمان دولتی در اینباره، فرمان مورخ 960ق / 1553م شاهطهماسب است که صورت موقوفات غیرمنقول آستانه با مشخصات کامل در آن ذکر شده است. براساس این فرمان، 16 رقبه مزرعه و باغچه در ری و شمیران و شهریار، از جمله املاک وقفی آستانه بوده که امروزه 5 رقبه از آن باقی و در تصرف آستانه است ( ایرانشهر، 2 / 1335) و بقیه در طی روزگار به علت نابسامانیهای سیاسی و سوءادارۀ آستانه، توسط کسانی تصرف شده است و کهنترین رقبۀ وقفی مشخص، مزرعۀ مبارکآباد معروف به خیرآباد واقع در ناحیۀ خوار شهر ری بوده که طغرل سلجوقی وقف آستانه کرده است (هدایتی، 90، «فرمان شاهطهماسب»). به جز فرمان شاهطهماسب، فرامین دیگری از سلاطین صفویه و زندیه و قاجاریه در دست است. موقوفات آستانه شامل زمینهای کشاورزی، روستا، قنات آب، ساختمان و اشیای گوناگون است (برای سایر موقوفات، نک : کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد، فهرست میکروفیلمها، 1 / 10-12).
ابناسفندیار، محمد بن حسن، تاریخ طبرستان، به کوشش عباس اقبال، تهران، کلالۀ خاور، 1320ش، ص 120؛ اصطخری، ابواسحاق ابراهیم، مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1347ش، ص 170؛ اعتمادالسلطنه، محمدحسنخان، مرآتالبلدان، به کوشش پرتو نوری علاء و محمدعلى سپانلو، تهران، اسفار، 1364ش، 1 / 513؛ ایرانشهر (ذیل اوقاف)، 2 / 1331-1332؛ بهبهانی، محمدباقر، تعلیقات علی منهجالمقال، تهران، 1306ق، ص 196؛ پیرنیا، محمدکریم، «درگاه و کتیبۀ آستانۀ حضرت عبدالعظیم»، مجلۀ باستانشناسی و هنر ایران، س 2، شم 2 (بهار 1348ش)، صص 4-6؛ جواهرکلام، عبدالعزیز، تاریخ تهران، تهران، منوچهری، 1357ش، صص 18، 30؛ حلی، حسن بن یوسف، خلاصةالاقوال فی معرفةالرجال، تهران، 1310ق، ص 64؛ شوشتری، قاضی نورالله، مجالسالمؤمنین، تهران، اسلامیة، 1375ق، 2 / 458، 460؛ عبدالرزاق سمرقندی، مطلع سعدین، به کوشش محمدشفیع، لاهور، 1365ق، 2 (1) / 321، 322؛ عطاردی قوچانی، عزیزالله، عبدالعظیمالحسنی حیاته و مسنده، تهران، 1343ش، صص 295، 296؛ فصیحی خوافی، احمد بن محمد، مجمل، به کوشش محمود فرخ، مشهد، باستان، 1339ش، 3 / 264؛ قزوینی رازی، عبدالجلیل، النقض، به کوشش جلالالدین محدث، تهران، انجمن آثار ملی، 1358ش، صص 220، 577؛ کاشفی، ملاحسین واعظ، روضةالشهداء، به کوشش ابوالحسن شعرانی، تهران، اسلامیه، 1349ش، صص 253، 401؛ کتابخانۀ مرکزی، فهرست خطی، 3 / 64؛ کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد، فهرست میکروفیلمها، 1 / 10-12؛ کجوری، محمدباقر، جنةالنعیم، تهران، 1296ق، صص 444، 450؛ کربلایی تبریزی، حافظحسین، روضاتالجنات، به کوشش جعفرسلطان قرایی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1349ش، 2 / 660 حاشیه؛ کریمان، حسین، ری باستان، تهران، انجمن آثار ملی، 1345ش، 1، 2، جم ؛ مرعشی، محمدباقر، الرواشحالمساویة، قم، کتابخانۀ آیتالله مرعشی، 1405ق، ص 50؛ مستوفی، حمدالله، نزهةالقلوب، به کوشش گای لسترنج، لیدن، 1331ق، ص 54؛ مصطفوی، محمدتقی، آثار تاریخی تهران، تهران، انجمن آثار ملی، 1361ش، جمـ ؛ نجاشی، احمد، رجال، بمبئی، 1317ق، ص 173؛ نوری طبرسی، حسین، مستدرکالوسائل، تهران، اسلامیة، 1382ق، 3 / 614؛ هدایت، رضاقلیخان، روضةالصفای ناصری، تهران، خیام، 1339ش، 10 / 106، 811؛ هدایتی، محمدعلی، آستانۀ ری، مجموعۀ اسناد و فرامین، تهران، 1344ش، جم ؛ نیز: تحقیقات محلی نگارندۀ مقاله، زمستان 1365ش.
صادق سجادی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید