الآراء والدیانات
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 13 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237374/الآراء-والدیانات
دوشنبه 1 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
اَلْآراءُ وَالدِّیانات، کتابی است دربارۀ عقاید و باورهای پیروان ادیان و مذاهب و مکتبهای گوناگون کلامی و فلسفی به زبان عربی نوشتۀ ابو محمد حسن بن موسى نوبختی (د ح 310ق / 922م)، فیلسوف و منجم و متکلم شیعی ایرانی و نویسندۀ کتاب فرقالشیعة که بارها به چاپ رسیده است. از کتاب الآراء والدیانات اثری به دست نیست، لیکن مطالب آن به گونۀ گستردهای در کتابهای اسلامی مربوط به این موضوع بازتاب یافته است و این نشان میدهد که این کتاب از آوازهای بلند و نیکو برخوردار بوده است. ابن ندیم، نوبختی و خاندانش را به دوستداری علی(ع) و اولاد او ستوده و گفته است: او کتابهای بسیار گرد میآورد و شمار فراوانی از آن را به خط خود استنساخ میکرد. وی را کتاب الآراء والدیانات است که آن را به پایان نرسانده است (الفهرست، صص 251-252). احمدبن علی نجاشی (د 450ق / 1058م) نیز او را به عنوان متکلمی مبرّز میستاید و میگوید: الآراء والدیانات کتابی بزرگ و نیکوست که من آن را بر استادم ابوعبدالله (محمد بن محمد بن نعمان بن عبدالسلام معروف به شیخ مفید، د 413ق / 1022م) خواندهام (رجال، ص 46). همچنین رضیالدین علی بن موسى معروف به سید بن طاووس (د 664 ق / 1266م) میگوید: کتاب الآراء والدیانات نوبختی اکنون در نزد من است و من از این کتاب به آکاهی وی از علم نجوم پی بردم (فرج المهموم، ص 121). نیمۀ دوم سدۀ 3ق / 9م که نوبختی در آن میزیسته، روزگار جوش و خروش اندیشههای گوناگون و کشاکش آزاد فرقهها با یکدیگر بوده است. درگیری زبانی و قلمی به ارزیابی باورهای مخالف منحصر نمیشده، بلکه به شرح و نگارش تاریخ آن فرقهها و عقاید ایشان نیز میکشیده است. همزمان با او یا اندکی پیش و پس از وی، کسان بسیاری به این کار دست یازیدهاند که اقبال آشتیانی برخی از ایشان را یاد کرده است (خاندان نوبختی، صص 136-139). با اینهمه، آقابزرگ تهرانی او را نخستین دانشمند مسلمان میداند که دربارۀ ملل و نحل و آراء و فرقهها کتاب نوشته است. دیگر کسانی که در این زمینه چیزی نوشتهاند، همگی متأخر از او بودهاند: ابوبکر باقلانی (د 403ق / 1013م)، ابومنصور عبدالقاهر بن طاهر بغدادی (د 429ق / 1038م)، ابوبکر احمد بن محمد اصفهانی (د ح 451ق / 1059م)، ابن حزم (د 456ق / 1064م)، شهرستانی (د 548 ق / 1153م) و جز ایشان ( الذریعة، 1 / 34-35). کتاب الآراء والدیانات را نویسندگان پس از نوبختی مانند مسعودی (د 346ق / 957م)، ابن جوزی (د 597 ق / 1201م)، ابن ابیالحدید (د 655 ق / 1257م) و دیگران در دست داشتهاند. از اشارات آنان میتوان استنباط کرد که الآراء والدیانات حاوی مطالبی بدین شرح بوده است: عقاید سوفسطاییان، عقاید ثنویان، عقاید فیلسوفان یونان، مذاهب هند و باورهای هندوان، مذاهب صابئیان و مجوستان، آرای منجمان و اصحاب فلک، عقیدۀ جهم بن صفوان، مذهب هشام بن حکم در تشبیه و تجسیم، عقاید مقاتل بن سلیمان و نعیم بن حماد و داوود جواربی از متکلمان شیعی و عقاید فیلسوفان رواقی (اقبال، 139).
آقابزرگ، الذریعة، 1 / 34-35، 16 / 179؛ ابنجوزی، عبدالرحمن، تلبیس ابلیس، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1368ق، ص 83؛ ابنحزم، علی بن احمد، الفصل فی الملل والاهواء والنحل، بیروت، دارالمعرفه، 1975م، ص 194؛ ابن طاووس، علی بن موسى، فرجالمهموم، قم، منشورات الرضی، 1363ش؛ ابنندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، بیروت، دارالمعرفه، 1398ق؛ اقبال، عباس، خاندان نوبختی، تهران، طهوری، 1357ش، ص 140؛ خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العربیه، صص 93-94؛ قهپایی، عنایةالله علی، مجمع الرجال، قم، اسماعیلیان، 1384ق، 2 / 157؛ مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال، نجف، 1350ق، 1 / 311-312؛ مسعودی، علی بن حسین، التنبیة والاشراف، بیروت، دارصعب، ص 343؛ همو، مروج الذهب، بیروت، دارالاندلس، 1385ق، 1 / 94؛ نجاشی، احمدبن علی، رجال، قم، مکتبةالداوری، 1397ق.
بخش معارف
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید