خالع
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
چهارشنبه 13 آذر 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/236772/خالع
جمعه 5 اردیبهشت 1404
چاپ شده
21
خالِع، ابوعبدالله حسین بن محمد بن جعفر (جمادیالاول 333 - شعبان 422/ ژانویۀ 945 - اوت 1031) نحوی، لغوی و شاعر عراقی. از جزئیات زندگی او اطلاعی در دست نیست. میدانیم که خاستگاه وی شهر کوچک رافقه (واقع در کرانۀ فرات) بود و در شرق بغداد سکونت داشت (خطیب، 8/ 105؛ سمعانی، 5/ 24؛ ابناثیر، 1/ 415). در تاریخ وفاتش نیز اختلاف است؛ چنانکه برخی منابع از 380 ق/ 990 م یاد میکنند (بغدادی، 1/ 306). اما با توجه به آنکه گفته شده در کهنسالی از دنیا رفته است (نک : ابنجوزی، المنتظم، 15/ 210)، سال 422 ق درستتر به نظر میرسد. سبب شهرت وی به خالع نیز دانسته نیست. با آنکه نجاشی (1/ 192) نام او را در شمار مصنفان شیعه آورده است، تشیع او مسلّم نیست؛ زیرا نام وی در کتب رجال و تراجم اهل سنت هم آمده است ولی نهتنها به تشیع وی هیچ اشارهای نشده، بلکه وی را از نسل معاویة بن ابی سفیـان دانستهاند (نک : یاقوت، 9/ 155؛ سیوطی، 1/ 235). نسبت به موقعیت او در آثار رجالی نیز نمیتوان با اطمینان سخن گفت. برخی رجالیان او را کذاب و غیرثقه دانستهاند (ابنجوزی، کتاب ... ، 1/ 217؛ ابناثیر، همانجا؛ ذهبی، 1/ 5419). ظاهراً این گزارش رجالی تکیه بر سخنی دارد که خطیب بغدادی (8/ 106) از محمد بن احمد صواف نقل میکند: «در بغداد از مشایخی که نسبت کذب به آنها داده میشد حدیث نقل نمیکردم جز 4 نفر، یکی از ایشان ابوعبدالله خالع بود» (8/ 106).ظاهر این سخن نشان میدهد که کذب خالع برای محمد بن احمد ثابت نشده بود. خالع خود از احمد بن فضل بن خزیمه و سلیمان بن احمد طبرانی و برخی دیگر روایت کرده است و از راویان وی میتوان به خطیب بغدادی اشاره کرد (نک : همو، 8/ 105؛ سمعانی، 5/ 24، 26؛ ابناثیر، همانجا). خالع از بزرگان نحو، لغت و ادب به شمار آمده و از استادان وی ابوعلی فارسی و ابوالحسن سیرافی را نام بردهاند (یاقوت، همانجا). اشعار بهجامانده از خالع بسیار اندک است و داوری دربارۀ توانایی و ذوق شاعری او با توجه به اندک اشعار باقیمانده ممکن نیست (برای نمونههایی از شعر خالع، نک : یاقوت، 9/ 155-157).
آثار منسوب به خالع عبارتاند از: 1. امثال العامة؛ 2. الأدویة و الجبال و الرِّمال؛ 3. تخیُّلات العرب (یاقوت، بغدادی، همانجاها؛ حاجیخلیفه، 1/ 380)؛ ابن ابی الحدید (19/ 388) از کتاب تخیلات با نام آراء العرب و ادیانها یاد میکند و برخی لغزشهای وی را بر میشمارد (نیـز نک : امین، 27/ 54)؛ 4. شرح الامثال السائرۀ ابوعبید قاسم بن سلام؛ 5. شرح شعر (یا دیوان) ابیتمّام؛ 6. صنعة (یا صناعة) الشعر؛ 7. المدارات (نجاشی، یاقوت، همانجاها؛ GAS, II/ 106). المدارات در مآخذ دیگر به صورت الـدارات و الزیـارات آمـده است (نک : قهپایی، 2/ 195؛ امین، 27/ 55).
ابنابیالحدید، عبدالحمید، شرح نهجالبلاغة، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1387 ق/ 1967 م؛ ابناثیر، علی، اللباب، بغداد، مکتبة المثنى؛ ابنجوزی، عبدالرحمان، کتاب الضعفاء و المتروکین، به کوشش عبدالله قاضی، بیروت، 1406 ق/ 1986 م؛ همو، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412 ق/ 1992 م؛ امین، محسن، اعیان الشیعة، به کوشش حسن امین، بیروت، 1401 ق/ 1981 م؛ بغدادی، هدیة؛ حاجیخلیفه، کشف؛ خطیب بغدادی، احمد، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العلمیه؛ ذهبی، محمد، میزان الاعتدال، به کوشش علی محمد بجاوی، بیروت، 1963 م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، بیروت، 1385 ق/ 1966 م؛ سیوطی، بغیه الوعاة، قاهره، 1326 ق؛ قهپایی، عنایتالله، مجمع الرجال، به کوشش ضیاءالدین اصفهانی، اصفهان، 1384 ق؛ نجاشی، احمد، رجال، به کوشش محمدجواد نائینی، بیروت، 1408 ق/ 1988 م؛ یاقوت، ادبا؛ نیز:
GAS.محمود مکوند
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید