حمزة بن بیض
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
چهارشنبه 4 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/236642/حمزة-بن-بیض
شنبه 6 اردیبهشت 1404
چاپ شده
21
حَمْزَةِ بْنِ بیض، ابویزید، شاعر مشهور عصر اموی از قبیلۀ بنوحنیفه (شاخهای از بکربن وائل) و از اهالی کوفه، و از همینرو، نسبت حنفی و کوفی یافته است. ویژگیهای اخلاقی این شاعر ازجمله خوار داشتن سنتها و اخلاق اجتماعی و عدم پایبندی بدانها خاستگاه نوعی ادبیات نادر است و شیوۀ زندگی گروهی از شاعران گستاخ و بذلهگوی را تصویر میکند که در سایۀ حکومت اشرافی عراق در سدۀ 2 ق/ 8 م میزیستهاند (بلاشر، III/ 518).آگاهی ما از زندگی حمزه از زمان خلافت عبدالملک بن مـروان (حک 65 - 86 ق/ 685 - 705 م) آغاز میشود که به گزارش منابع با او همنشینی داشته است (نک : ابوالفرج، 16/ 215- 216؛ یاقوت، 10/ 289؛ فروخ، 1/ 695). وی به خاندان مُهَلَّب که قبلۀ شاعران ممتاز آن روزگار بودند، به ویژه مهلب ابن ابیصُفره (78-82 ق)، والی پرنفوذ خراسان و فرزندش یزید بن مهلب (82 -85 ق، والی خراسان، نیز 96- 99 ق، والی بصره) پیوست (ابوالفرج، 16/ 202؛ یاقوت، 10/ 280، 289؛ پلا، 157؛ بلاشر، همانجا).حکایتهایی که در الاغانی (ابوالفرج، 16/ 202 بب ) آمده است، نشان میدهد که شاعر با هوشمندی، شوخ طبعی و جسارت خود توانسته است پاداشهایی سخاوتمندانه از ممدوحانش بستاند. حتى زمانی که یزید بن مهلب به دستور عمر عبدالعزیز (حک 99-101 ق) در زندان بود، حمزه موفق شد به دیدارش رود و او را در زندان بستاید و صله دریافت کند. گفتهاند این صله را که یک انگشتری یاقوت بود، به 000‘ 30 درهم به مردی یهودی در خراسان فروخت و وقتی دریافت که مغبون گشته است، سخت اندوهگین شد (نک : ابوالفرج، 16/ 209-210؛ فروخ، همانجا؛ EI2).به گفتۀ صاحب الاغانی، حمزه بهوسیلۀ شعر یک میلیون درهم ثروت گرد آورده بود (ابوالفرج، 16/ 202)؛ پلا این مبلغ را مبالغهآمیز نمیداند (نک : EI2). با اینهمه، در برخی از منابع آمده که او مردی مسرف و ولخرج بود و از اینرو، طعم فقر را نیز چشیده است (نک : فروخ، همانجا).از حکایتهایی که از او روایت شده، مقایسهای است میان شخصی به ظاهر پارسا و یک شرابخوار، و آن اینکه یکی از دوستان حمزه که کارگزار ابنهُبَیره بود (و یا خود شاعر)، 000‘ 30 درهم به پارسایی قرض داد و 000‘ 30 درهم نیز به یک شرابخوار. شخص پارسا با آن مبلغ خانه ساخت، ازدواج کرد و پس از خرج همۀ پول قرض را انکار کرد و آن را باز نگرداند؛ اما شرابخوار دین خویش ادا کرد و قرض را باز پس داد. حمزه با ابیاتی ضمن مقایسۀ آن دو با یکدیگر هشدار میدهد که نبایستی فریب تقوای ظاهری را خورد (ابوالفرج، 16/ 207- 208). بِلال بن ابی بُرده (د 120 ق/ 738 م)، فرزند ابوموسى اشعری، والی و قاضی بصره دوست دوران کودکی او بود؛ حمزه به دیدار او میرود و مدتی طولانی نزد او اقامت میکند؛ اما شوق دیدار خانواده سبب میشود که با ابیاتی رخصت بازگشت بخواهد و بلال نیز ناگزیر با درخواست او موافقت میکند (ابوالفرج، 16/ 202-203، 224؛ پلا، همانجا؛ نیز نک : EI2).حمزه در ابیاتی خطاب به سلیمان بن عبدالملک (حک 96 - 99 ق/ 715- 718 م) خلافت او را پیشگویی و 000‘ 50 درهم از او پاداش دریافت کرد (ابوالفرج، 16/ 210-211؛ ابنعساکر، 4/ 440؛ یاقوت، 10/ 281). وی با سرودههای خود پیشگوییهای دیگری نیز کرده که ماجرای آنها در الاغانی آمده است (ابوالفرج، 16/ 204- 206).حکایت شده است که حمزه همراه حماد بن زبرقان که شرابخوار و متهم به زندقه بود، بر یکی از والیان کوفه وارد شدند. والی کوفه به حمزه ــ که به تازگی با حماد آشتی کرده بود ــ گفت میبینم با حماد سازش کردهای؛ حمزه با کنایه پاسخ داد آری، اما بدین شرط که من او را به اقامۀ نماز امر نکنم و او مرا از آن باز ندارد (همو، 16/ 223-224). به گزارش یاقوت هنگامی که ابولبید بجلی فرزند خواهر خالد قَسری (66 - 126 ق/ 686-744 م)، که مردی دیندار بود، ولایت اصفهان یافت، حمزه همراه او شد؛ اما مردم وی را به سبب مصاحبت شخصی چون حمزه ملامت کردند و به همین سبب ابولبید 000‘ 3 درهم بدو داد و امر کرد تا بازگردد، اما حمزه توانست با سرودن ابیاتی بدو نزدیک شود و جایگاه خودش را نزد او باز یابد (نک : 10/ 285- 286).در مجلسی که کُمیت ــ شاعر معروف عصر اموی ــ نیز حضور داشت، حمزه، مَخلد ــ فرزند یزید بن مهلب ــ را مدح کرد؛ مخلد 000‘ 10 درهم به حمزه پاداش داد و همۀ حاجات او را برآورد، به گونهای که حسادت کمیت را انگیخت (ابوالفرج، 16/ 203-204؛ نیز نک : ابنقتیبه، 591).پلا میگوید: با آنکه بهنظر میرسد حمزه به سبب شرابخواری، گستاخی و هرزهگویی (خَلاعَت و مُجون) از سوی ناقدان سرزنش شده، شگفت است که ابوالفرج اصفهانی (16/ 202) او را در ردیف شاعران توانمند (= فُحُول) همعصرش قرار داده است و یاقوت (10/ 280) نیز بدون هرگونه تردید او را شاعری ماهر و زبردست (= مُجِید) دانسته است (نک : EI2). گزارش شده است هنگامی که مأمون از نَضر بن شُمَیل (د 204 ق/ 820 م)، واژهنگار و نحوی معروف خواست جذابترین شعر عرب را برای او بخواند، وی ابیاتی را از حمزه خواند که توجه و تقدیر مأمون را جلب کرد (ابوالفرج، 16/ 213-214؛ یاقوت، 10/ 286-287؛ ابنجوزی، 7/ 170). مجموعۀ قابل توجهی از سرودههای حمزه در منابع آمده است که با استناد بدانها میتوان گفت شعرش بافتی سخت ساده دارد و از تصنع تهی است. البته گاهی اصطلاحاتی شگفت و تازه در آن دیده میشود، مانند فَخّاره (= ظرف سفالین) که او آن را در بیتی برای اشاره به «سر» به کار گرفته است (ابوالفرج، 16/ 207؛ نیز نک : EI2). تاریخ درگذشت حمزه را به اختلاف سالهای 116، 120 و 126 ق آوردهاند؛ که از آن میان یاقوت (10/ 289) 116 ق را درست میداند (نیز نک : صفدی، 13/ 185؛ فروخ، 1/ 696؛ EI2).
ابنجوزی، عبدالرحمان، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412 ق/ 1992 م؛ ابنعساکر، علی، التاریخ الکبیر، دمشق، 1332 ق؛ ابنقتیبه، عبدالله، المعارف، به کوشش ثروت عکاشه، قاهره، 1969 م؛ ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، قاهره، 1963 م؛ صفدی، خلیل، الوافی بالوفیات، به کوشش محمد حجیری، ویسبادن، 1404 ق/ 1984 م؛ فروخ، عمر، تاریخ الادب العربی، بیروت، 1984 م؛ یاقوت، ادبا؛ نیز:
Blachère, R., Histoire de la literature arabe, Paris, 1966; EI2; Pellat, Ch., Le Milieu baŞrien et la Formation de Ğāħiz, Paris, 1953.بابک فرزانه
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید