اسکندر لودی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
جمعه 8 فروردین 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/235296/اسکندر-لودی
سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
چاپ شده
3
اسکندرِ لودی \ eskandar-e lo(u)di\ ، یا سِکَندَرْ لودی، نظامالدین بن بهلول (سل : 894-923ق/ 1489-1517م)، دومین فرمانروای سلسلۀ لودی، از سلاطین دهلی، که حدود 3 دهه بر منطقۀ بزرگی از هندوستان فرمان راند. اسکندر در روزگار پدرش، بهلول، و پس از پیروزی در سرکوب شورش تاتارخان، به جانشینی او برگزیده شد و حکومت دهلی را به دست گرفت (فرشته، 178؛ یادگار، 31-34). پس از مرگ پدرش، میان بازماندگان بر سر جانشینی او کشمکش روی داد و اسکندر، به یاری مادرش و برخی از امیران عالیرتبه، به سلطنت رسید (احمد، 314؛ نهاوندی، 452؛ طباطبایی، 139). اسکندر در پی استقرار حکومتش، به سرکوب مخالفان، اصلاح امور مملکت و گسترش قلمرو خود پرداخت (فرشته، 180؛ هروی، 171-172؛ بدائونی، 83؛ نهاوندی، 454). سرسختترین دشمن و رقیب لودیان، حسینشاه بن محمود شرقی بود که اسکندر در نبردی در دژ چنار، وی را شکست داد (هروی، 182-185؛ یادگار، 39-40؛ فرشته، 181؛ بدائونی، 84). با اینکه به روزگار اسکندر، قدرت سلطنت خاندان لودی نفوذ و گسترش بسیار یافت، گهگاه میان امیران، توطئههایی برضد او شکل میگرفت (نهاوندی، 460؛ فرشته، 182؛ بدائونی، 85؛ حمیدالدین، 225). افزون بر این، تسلط و حکومت وی بر ایالتهای دوردست، تنها جنبۀ صوری داشت، چنانکه طایفههای لودی، قرملی (فرملی) و لوحانی (لوهانی)، بیتوجه به حکومت مرکزی و بهضرب شمشیر، قلمرو خود را اداره میکردند (تاریخ...، 156-157).شرح احوال و مناقب اسکندر لودی در برخی منابع تاریخی چنان است که مبالغه دانسته میشود و بیشتر به افسانه میماند (طباطبایی،140). با این همه، بیشتر تاریخنویسانْ دورۀ حکومت اسکندر را بهسبب امنیت، ارزانی، رونق و آبادانی، و خود او را برای نیکخویی، دینپروری و مردمداریاش ستودهاند (هروی، 212-217؛ نهاوندی، 474-475؛ یادگار، 30-31، 46-49؛ فرشته، 186-187). اسکندر به علم و ادب اهمیت میداد و دورۀ او عصر رونق فرهنگی بهشمار میرود، چنانکه سپاهیان و امیران او نیز به کسب دانش روی آوردند (هروی، 218). ادب فارسی هم در این دوره رواج بسیار یافت، زیرا اسکندر به زبان فارسی توجه داشت و خود به فارسی شعر میگفت و «گلرخی» تخلص میکرد (نک : فرشته، 187-188؛ نهاوندی، 478).
احمد، نظامالدین، طبقات اکبری، بهکوشش ب. ده و محمد هدایت حسین، کلکته، 1913-1931م، ج 1؛ بدائونی، عبدالقادر بن ملوک شاه، منتخب التواریخ، چ سنگی، مطبع منشی نول کشور، بیجا، 1867م؛ تاریخ سلاطین مسلم هندوستان، ترجمۀ اسماعیل لسانالسلطان، چ سنگی، بیجا، 1323ق؛ طباطبایی، غلامحسین بن هدایتالله، سیر المتأخرین، چ سنگی، مطبع منشی نول کشور، بیجا، 1295-1314ق؛ فرشته، محمدقاسم هندوشاه، تاریخ فرشته، چ سنگی، مطبع منشی نول کشور، کانپور، 1290ق/ 1874م، ج 1؛ نهاوندی، عبدالباقی، مآثر رحیمی، بهکوشش محمد هدایت حسین، کلکته، 1294م-1931م، ج 1؛ هروی، نعمتالله بن حبیبالله، تاریخ خان جهانی و مخزن افغانی، بهکوشش محمد امام الدین، داکا، 1960م، ج 1؛ یادگار، احمد، تاریخ شاهی، بهکوشش محمد هدایت حسین، کلکته، 1358ق/ 1939م؛ نیز:
Hameed-ud-din, «A Critical Study of Sultan Sikandar Lodi», Islamic Culture, Hyderabad, 1961, vol. XXXV.علی رفیعی (دبا)
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید