اسکرتسو
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 7 فروردین 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/235265/اسکرتسو
سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
چاپ شده
3
اِسکِرتسو \ [e]skertso\ (در ایتالیایی به معنی شوخی)، اصطلاحی در موسیقی که بیشتر به مووْمان سوم سمفونی، سونات یا کوارتِـتِ زهی گفته میشود؛ موومانی که معمولاً سبُک، تند و دارای وزنی سهتایی است. این اصطلاح در دورۀ باروک (ح 1600- ح 1750م)، به قطعههای سازی یا آوازی سبُک ــ مانند «اسکرتسوهای موسیقاییِ» کلاودیو مونتِوِردی (1607م) ــ و در سدۀ 19م، به موسیقیهای ارکستریِ مستقل گفته میشد. ریتمهای تکرارشده یا ناگهانی برخی از مِنوئههای یوزف هایدن آشکارا نویدبخش اسکرتسو بهگونهای بودهاند که بتهوون ابداع کرد. هایدن در 6 کوارتت خود، اُپوس 33 (کوارتتهای روسی، یا اسکرتسوها)، این اصطلاح را عملاً به کار برد. اما این بتهوون بود که اسکرتسو را بهعنوان جایگزینی ثابت برای منوئه، و نیز گونهای موومان کلاسیک، تثبیت کرد. او بهرهگیری از اسکرتسو را راهی مناسب برای بیان حس شوخطبعی خود یافت. در سمفونیها، سوناتها و کوارتتهای زهی سدۀ 19م، اسکرتسو جانشین منوئۀ سدۀ 18م شد. اسکرتسو با داشتن وزن تند ¾، برخلاف منوئۀ نسبتاً سنگین و شکوهمند که در اصل از رقصهای اشرافی بود، سرشار از عناصر غافلگیرکننده، از نظر شدت و قدرت صداها و تنظیم برای ارکستر (ارکستراسیون) بود.در سدۀ 19م اسکرتسو الزاماً به آثار بزرگتر وابسته نبود. جلوههای درخشان ارکستراسیون و ریتمهای تأکیدشده و شورانگیز با تِمپویِ (سرعتِ) تند ویژگی اسکرتسوی فلیکس مِندِلسون در «رؤیای شب نیمۀ تابستان» است. فردریک شوپَن و ایگور استراوینسکی (ه مم) نیز گاه اسکرتسو را بهعنوان فرمی مستقل به کار بردهاند.
EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008; NGDMM. بخش موسیقی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید