آرنلد
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 5 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/233185/آرنلد
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404
چاپ شده
2
آرْنِلْد [ārneld]، مَثیو(1822- 1888م/ 1238-1305ق)، شاعر و منتقد ادبی و اجتماعی انگلیسی دورۀ ویکتوریا که بهویژه به سبب حملاتاصولیاشبرسلیقهها و کردارهای معاصرِ «بربرها» (طبقۀ اشراف)،«فلسطیها» (طبقۀ متوسط بازاری) و«عوام»شهرت دارد.
آرنلد در 1843م جایزۀ نیودیگِیت را برای شعر کراموِل ربود و در 1851م از سوی لرد لَندْزْداون به بازرسی مدارس گمارده شد؛ بارها نیز از سوی دولت برای بررسی وضع آموزش در فرانسه، آلمان، هلند و سویس، به این کشورها فرستاده شد. او دو گزارش دربارۀ مدارس خارج تهیه کرد که به صورت دو کتاب به چاپ رسید و گزارشهای سالانهاش در باب مدارس بریتانیا توجه گستردهای را برانگیخت. نخستین کتاب شعرش «عیاش آواره و شعرهای دیگر سرودۀ آ.» (1849م) بود و در پی آن (1852م) کتاب دیگری هم با همان امضا به نام «اِمپِدُکْلِس بر کوه اِتنا و شعرهای دیگر» چاپ کرد. در 1853م نخستین کتاب شعر او با نام واقعی سراینده منتشر شد. تراژدی کلاسیک او به نام مِرُپه در 1858م و «شعرهای تازه» در 1867م منتشر شدند. اشعار او بیشتر درونی، شخصی و سرشار از حسرت رمانتیک،احساسات بدبینانه و غم غربت است. از ویژگیهای مهم شعری آرنلد گفتوگو با خود یا اعتراف درونی است، با اینهمه، او آثاری حماسی و غیرشخصی، مانند رستم و سهراب نیز دارد. «ساحل دووِر»، «کولی ادیب» و «ثورْسیس» از دیگر آثار چشمگیر اوست. آرنلد در 1857م به استادی کرسی شعر در دانشگاه آکسفرد برگزیده شد. ثمرۀ استادی او 3 گفتار «در باب ترجمۀ هُمر» (1861م) بود که در آن صراحت و اصالت همر را همچون نوشداروی جهان مدرن «که دچار شتاب بیمارگونه و هدفهای متشتّت شده است»، پیش میکشد و گفتارهایی «در باب بررسی ادبیات سِلتی» (1867م) که در آن نژاد سِلت را نماد چیزی میداند که استبداد، ابتذال و سودجویی را نفی میکند. آرنلد اعتقاد داشت که منتقد ادبی انگلیسی باید غیر از ادبیات خود، ادبیات کشورهای دیگر را بشناسد و با معیارهای اروپایی آشنا باشد. نخستین مقاله از مجموعه مقالات چاپ 1888م آرنلد با نام «بررسی شعر» شامل بسیاری از اندیشههایی است که او به سبب آنها شهرت دارد: در دورهای که ایمان بر باد رفته است، شعر ناگزیر جای مذهب را خواهد گرفت. بقیۀ مقالات، جز دو مقالۀ آخر (دربارۀ تولستوی و آمیِل)، راجع به شاعران انگلیسی است: میلتِن، گرِی، کیتْس، وِردْزوِرث، بایرِن و شِلی. «فرهنگ و هرج و مرج» از برخی جهات مهمترین اثر آرنلد است. این نوشته بسط حملههای پیشین او در «وظیفۀ نقد» و «هاینریش هاینه» بر کوته نظری، ابتذال و مالپرستی انگلستان عهد ویکتوریا ست. گروهبندی جامعۀ انگلستان از سوی آرنلد به «بربرها» (اشراف شاد و بشاش، دارای آرامش و دور از هرگونه اندیشه)، فلسطیان (این دژ ناسازگار با مذهب رسمی، با نیرو و اخلاقیات فراوان، ولی عاری از ذوق و بینش) و عوام (که هنوز خام و کورند)، بسیارمشهور است. آرنلد گروه دوم را متنفذترین بخش جامعۀ آن روز میدانست که باید به آنان آموزش داد و انسانیشان کرد. سرانجام آرنلد به مذهب، مشغلۀ همیشگی و کانون راستین سراسر زندگیاش رو آورد و کتابهایی دربارۀ آن نوشت: «پولُس قدیس و پرتستانیسم» (1870م)، «ادبیات و جزمیت» (1873م)، «خدا و کتاب مقدس» (1875م) و «آخرین مقالهها در باب کلیسا و مذهب»(1877م)؛ او در اینکتابها بهراستی«نوگرایی» آنگلیکان را بنیان گذاشت. آرنلد همچون همۀ لیبرالهای مذهبی، از دو سو آماج حمله بود: ارتدکسها او را متهم به بیاعتقادی میکردند، و اینکه خدا را به «جریان اراده» تبدیل کرده، و انگیزۀ مبهم را به جای اعتقاد مشخص نشاندهاست؛ و بیدینان، به سبب چسبیدن او به کلیسا و حفظ برخی از اعتقادات مسیحی که خود پایههایش را سست کرده بود، به او میتاختند.آرنلد ناگهان در پی نارسایی قلبی درگذشت (1888م) و در لِیْلِم در جوار 3 پسرش که مرگ آنها بر سراسر زندگی او سایه افکنده بود، به خاک سپرده شد. (112)
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید