ارشاد
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 13 بهمن 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/232751/ارشاد
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404
چاپ شده
2
اِرْشاد [eršād]، روزنامۀ خبری، اجتماعی و انتقادی که به صاحب امتیازی مؤیدالممالک فکری (ارشاد) در تهران منتشر میشد. پیش از انتشار این روزنامه، مرتضى قلی خان قاجار، ملقب به مؤیدالممالک (1288-1337ق)، از آزادیخواهان و نویسندگان معروف دورۀ مشروطه، روزنامۀ صبح صادق را در 1325ق/ 1907م در تهران منتشر میکرد. پس از فرار محمدعلی شاه و استقرار امنیت در کشور در 1327ق/ 1909م، مؤیدالممالک که به مدت یک سال در خارج از ایران متواری بود، به کشور بازگشت و در همین سال روزنامۀ پلیس ایران را که طرفدار حزب اعتدالیون بود، در تهران انتشار داد (ملکپور، 2/ 155-156؛ براون، 2/ 275؛ صدر هاشمی، 2/ 76-77). این روزنامه پس از انتشار شمارۀ 528 توقیف شد و مؤیدالممالک در ذیحجۀ 1331/ نوامبر 1913 نخستین شمارۀ ارشاد را که عبارتِ «شمارۀ مسلسل 529 روزنامۀ پلیس ایران» بر آن دیده میشد، به جای پلیس ایران منتشر کرد. روزنامۀ معروف و کثیرالانتشار ارشاد از اینتاریخ بهصورتچندشماره درهفته ــ که در دورههای متفاوت متغیر بود ــ به طور مرتب تا 1336ق، زمان توقیف تمام روزنامهها به دستور وثوقالدوله، انتشار مییافت (صدر هاشمی، 1/ 118، 2/ 78؛ قس: کهن، 2/ 569؛ ایرانیکا، VIII/ 560). مؤیدالممالک به عنوان صاحب امتیاز، مؤسس و سردبیر سیاسی ارشاد با امضای «م. فکری» در این روزنامه قلم میزد و جواد تبریزی به عنوان مدیرمسئول با وی همکاری داشت (صدر هاشمی،1/ 117- 118). افزون بر مقالۀ اصلی هر شماره که غالباً به قلم مؤیدالممالک نوشته میشد، ارشاد به انتشار اخبار داخلی و خارجی میپرداخت و در برخی شمارههای اخیر آن اخبار خارجی از رویتر و دیگر مطبوعات خارجی نیز نقل میشد (همو،1/ 118).ارشاد با همان گرایشها و خطمشی اجتماعی، فرهنگی و سیاسیِ صبح صادق و پلیس ایران در دفاع از آزادیخواهی و مشروطهطلبی انتشار مییافت. مروری بر سیر انتشار این 3 روزنامه نشان میدهد که با افزونی فشار و سانسور، از وجهۀ سیاسی ـ انتقادی و نیز از تندی و گزندگی زبان نویسندگان آنها، بهتدریج کاسته میشود، به گونهای که پلیس ایران در سال دوم انتشار روزنامهای «بیطرف» معرفی، و ارشاد به روزنامهای ادبی بدل میشود (نک : ملکپور، همانجا؛ کهن، 2/ 102، 568-569؛ صدر هاشمی،2/ 76- 78). تنها ویژگی ارشاد در قیاس با دو روزنامۀ دیگر، اختصاص بخشی از روزنامه به مسائل مربوط به نمایش، انتشار 3 نمایشنامه از مؤیدالممالک، و چاپ آگهیهای مربوط به نمایشها و نیز درج مقالهای دربارۀ «تئاتر و موزیک» بود. نمایشنامۀ «سرگذشت یک روزنامهنگار» که مؤیدالممالک آن را در 1332ق نوشت و در ارشاد به چاپ رساند، یکی از زیباترین کمدیهای اجتماعی ـ انتقادی ادبیات نمایشی دورۀ مشروطیت بهشمار آمده است (ملکپور، 2/ 156، 158، 182). به نظر میرسد که گرایش مؤیدالممالک به نقد اجتماعی در دورۀ اخیر، بیشتر در نمایشنامههای وی و با زبان ادبی و هنری نمود یافته است (نک : همو، 2/ 158، 182). مؤیدالممالک با تأسیس «شرکت نمایش عالی ارشاد»، و با کمک شرکت کمدی ایران و گروههای نمایشی دیگر، نمایشنامههای خود را به اجرا درآورد و درآمد آن را صرف انتشار ارشاد نمود (همو، 2/ 157؛ صدر هاشمی، 2/ 79؛ اسکویی، 198). هر 3 روزنامۀ پلیس ایران، صبح صادق و ارشاد غالباً در چاپخانۀ شخصی مؤیدالممالک (مطبعۀ ارشاد) و به هزینۀ خود وی به چاپ میرسید(صدر هاشمی، 2/ 78). مؤیدالممالک علاوه بر روزنامههای مذکور، در 1328ق روزنامۀ رسمی دولتی را هم منتشر میکرد (همانجا).
اسکویی، مصطفى، سیری در تاریخ تئاتر ایران، تهران، 1378ش؛ براون، ادوارد، تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران در دورۀ مشروطیت، ترجمۀ محمد عباسی، تهران، 1337ش؛ صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، اصفهان، 1363ش؛ کهن، گوئل، تاریخ سانسور در مطبوعات ایران، تهران، 1363ش؛ ملکپور، جمشید، ادبیات نمایشی در ایران، تهران، 1363ش؛ نیز:
Iranica. لیلا پژوهنده
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید