حسام بروسوی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 11 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/227131/حسام-بروسوی
سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
چاپ شده
20
حُسامِ بُروسَوی، حسامالدین بن خلیل بروسوی (د 1042 ق / 1632 م)، صوفی، محدث، نویسنده و شاعر ترک. دربارۀ نخستین سالهای زندگی او اطلاعات چندانی در دست نیست. تنها میدانیم که در بروسه، به تحصیل علوم مختلف پرداخت و بهویژه از محضر اخیزاده عبدالحلیم افندی بهرهبرد. آنگاه بهعنوان مدرس در همانجا به کار مشغول شد و پس از چندی، به سیر و سلوک معنوی و زندگی صوفیانه گرایش پیدا کرد و به پسر علاءالدین افندی بالیکسری، محمد چلبی افندی، دست ارادت داد (ثریا، 1 / 114؛ بروسهلی، 1 / 60؛ کارا، 511). محمد چلبی افندی خود از پیران طریقۀ سمرقندیه بود که سلسلۀ مشایخ او از طریق پدرش به خیرالدین افندی، عیسى چلبی افندی، سید بدرالدین افندی و شیخ علی سمرقندی میرسید. بنابر روایتهای موجود، شیخ علاءالدین علی بن یحیى سمرقندی (د 860 ق/1456 م)، بنیانگذار طریقۀ سمرقندیه، صوفی حنفی و از شاگردان فقیه حنفی علاءالدین بخاری (د 730 ق/ 1330 م) بود که از ماوراءالنهر به آناتولی مهاجرت کرد و در لارِنده ساکن شد و تا هنگام وفاتش در آنجا ماند. وی آثاری چون تفسیر بحر العلوم در 4 جلد، حاشیة على شرح الشمسیة، حاشیة على شرح المطالی، و حاشیة على شرح المواقف دارد (یازیجی، 517). طریقۀ سمرقندیه خود شاخهای از یک طریقۀ مادر به شمار میآید، اما اینکه از کدام طریقه منشعب شدهاست، در منابع چندان روشن نیست و محققان براساس شواهد موجود، آن را از شاخههای طریقۀ کبرویه و به احتمال بیشتر، از انشعابات طریقۀ نقشبندیه به شمار میآورند (شیمشک، 297-298). . به هر روی، حسامالدین بروسوی پس از طی کامل مراحل سیر و سلوک در این طریقه، ارشاد مریدان را برعهده گرفت و چندی بعد، درگاه (تکیه) خود را در دامنۀ کوه اولوداغ، در نزدیکی تِمِنیه ایجاد نمود و سرانجام نیز، در همانجا درگذشت و در حظیرۀ درگاهش به خاک سپرده شد. پس از او دامادش، محییالدین افندی، ادارۀ امور طریقه را برعهده گرفت (ثریا، بروسهلی، کارا، همانجاها؛ شیمشک، 298). حسامالدین را میتوان بهسبب شخصیت علمی و تعدد آثارش، آخرین نمایندۀ برجستۀ سمرقندیه در آناتولی به شمار آورد. مهمترین کتاب او، مهمات المؤمنین فی امور الدنیا و الدین اثر دائرةالمعارفی بزرگی در 60 باب است که در آن، افزون بر معارف صوفیه، به موضوعاتی چون مباحث شرعی، اخلاقیات، پند و اندرز، تاریخ، جغرافیا، اوراد و اذکار، ادعیۀ مشهور، وفق، فال، عقاید حروفیان و جز آنها نیز پرداخته شده است. از مطالعۀ این اثر میتوان دریافت که بروسوی در تصوف، روشی میانه، مبتنی بر پایبندی به شریعت و بهجایآوردن مداوم فرائض و نوافل، به دور از مباحث پیچیدۀ نظری داشتهاست. از این اثر نسخهای منحصر به فرد در موزۀ توپکاپی در مجموعۀ بغداد کوشکی موجود است (بروسهلی، همانجا؛ کارا، 511-512). بروسوی همچنین آثار دیگری در زمینههای گوناگون دارد که عبارتاند از: 1. زندگینامهها: مناقب علی السمرقندی، مناقب افتاده، مناقب امیر سلطان و خلفائه، مناقب ابدال مراد، مناقب بابا سلطان، و مناقب شیخ ابواسحاق کازرونی. 2. دیگر آثار:: اسرار العارفین و سیر الطالبین، لب اللبیب من رب المجیب، درر الاحادیث، فضائل الجهاد، مفتاح المغلقات، شرح اربعین فی حدیث، عدالت نامه، دیوان الٰهیات، منتخب ترویح الارواح، مرآة الکائنات و عجائب المخلوقات، و فضائل السواک. نسخ خطی برخی از این آثار در کتابخانههای مختلف موجود است (قرهبلوط، 2/1030-1031؛ ثریا، بروسهلی، همانجاها؛ کحاله، 3/191؛ بغدادی، هدیه، 1/264-265، ایضاح، 4/461، 560؛ کارا، 512).
بروسهلی، محمد طاهر، عثمانلی مؤلفلری، استانبول، 1333 ق / 1915 م؛ بغدادی، ایضاح؛ همو، هدیه؛ ثریا، محمد، سجل عثمانی ( تذکرة مشاهیر عثمانیه)، استـانبول، 1311 ق؛ قـرهبلوط، علیـرضا و احمد طـوران قـرهبلوط، معجم الـتاریخ التراث الاسلامی فی مکتبات العالم، قیصریه، 1422 ق / 2001 م؛ کحاله، عمر رضا، معجم المؤلفین، بیروت، 1376 ق / 1957 م؛ نیز:
Kara, M., «Hüsâmeddin Bursevî», Türkiye diyanet vakfl İslâm ansiklopedisi, Istanbul, 1998, vol. XVIII; Șimșek, S., Osmanlı’nin ikinci bașkenti Edirne’de tasavvuf kültürü, Istanbul, 2008; Yazıcı, İ., «Bahrü’l-ulûm», Türkiye diyanet vakfl İslâm ansiklopedisi, Istanbul, 1991, vol. IV.
فاطمه لاجوردی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید