صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات عرب / ابوالحسن مغربی، محمد /

فهرست مطالب

ابوالحسن مغربی، محمد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 21 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اَبوالْحسنِ مَغْرِبی، محمد بن احمد بن محمد افریقی (د ح 400 ق / 1010 م)، ادیب، شاعر و راوی متنبی، ملقب به مُتَیم (ثعالبی، 2 / 24، 4 / 156؛ یاقوت، 4 / 244). از نسبت افریقی و مغربی وی، می‌توان گمان برد كه از نواحی مغربی برخاسته است. 
از گزارش ثعالبی در می‌یابیم كه او به طب و نجوم آشنایی داشته است (4 / 157؛ نیز نك‍ : یاقوت، 4 / 244-245)، با این حال ثعالبی تصریح می‌كند كه وی از طریق سرودن شعر، روزگار می‌گذرانده (همانجا؛ نیز نك‍ : قفطی، 7) و ظاهراً ازهمین‌رو پیوسته به دنبال امیری سخاوتمند، شرق و غرب جهان اسلام را در می‌نوردیده است: در حلب به خدمت سیف‌الدولۀ حمدانی شتافت و در همانجا با متنبی دیدار كرد (یاقوت، 17 / 127؛ صفدی، 2 / 68؛ نیز نك‍ : ثعالبی، 2 / 24، كه اشعاری از سیف‌الدوله را به روایت وی نقل كرده است)؛ پس از مدتی به دستگاه صاحب بن عباد پیوست و در اصفهان مقیم شد (یاقوت، 17 / 127- 128؛ صفدی، همانجا). 
یاقوت اشعاری از وی كه در مجلس صاحب سروده شده، نقل كرده است (17 / 129-131). همو (17 / 127- 128) اشاره می‌كند كه ابوالحسن با ابوالفرج اصفهانی دیدار كرده و به روایت از او پرداخته است و نیز می‌گوید كه در مصر، عراق، جبل، ماوراءالنهر و چاچ نام او را مشهور است (نیز نك‍ : صفدی، همانجا). ازاین‌رو بعید نیست كه وی به همۀ شهرهایی كه یاقوت نام برده، به راستی سفر كرده باشد. ثعالبی در زمان نوح بن منصور سامانی وی را در بخارا دیده و اخبار و اشعاری از وی روایت كرده است (4 / 157؛ قس: بلاشر، 381). یاقوت بر اثر مسامحه در ضبط خبر ثعالی، نام وی را به صورت احمد بن محمد ذكر كرده و همین اشتباه سبب شده كه اخبار او را در دو جای مختلف كتاب خود روایت كند (4 / 244-246، 17 / 127–132). 
ابوالحسن شاعری بدیهه‌سرا بود و یاقوت او را از بزرگان شعر و ادب دانسته است (17 / 127-131؛ نیز نك‍ : صفدی، همانجا). ثعالبی دیوانی بزرگ به او نسبت داده (4 / 156-157) و قفطی او را شاعری بسیار گوی خوانده است (همانجا). با این حال، آنچه امروزه از اشعار او بر جای مانده است، مجموعاً از 53 بیت تجاوز نمی‌كند (نك‍ : ثعالبی، 4 / 157- 158؛ یاقوت، 17 / 128-132) كه غالباً آنها در غزل و وصف است. با آنكه برخی منابع او را شاعری دانسته‌اند كه با سرودن شعر كسب معاش می‌كرده، در میان اشعار بر جای مانده از وی، مدحی دیده نمی‌شود و حتی در ابیاتی از زراندوزی و مال‌دوستی حاكمان و بزرگان به سختی انتقاد كرده است ( نك‍ : ثعالبی، 4 / 157). 
تاریخ وفات او به درستی روشن نیست، اما از آنجا كه ثعالبی وی را در روزگار نوح بن منصور (حك‍ 365-387 ق) به هنگام پیری در بخارا دیده است (نك‍ : بلاشر، همانجا)، به نظر می‌رسد كه وی قبل از آغاز سدۀ 5 ق درگذشته باشد. 

آثـار

علاوه بر دیوان (ثعالبی، 4 / 156-157)، آثار دیگر وی كه امروز جز نامی از آنها بر جای نمانده، اینهاست: 1. الانتصار المُنبی عن فضائل المتنبی (همو، 4 / 156؛ یاقوت، 17 / 128)؛ 2. بقیة الانتصار المكثر للاختصار (همانجا؛ قس: بلاشر، 384)؛ 3. تحفة الكتاب در رسائل (یاقوت، همانجا)؛ 4. تذكرة الندیم یا مذاكرة الندیم. یاقوت بخشی از متن این كتاب را در معجم الادباء نقل كرده است (17 / 129-132). ثعالبی نیز كتابی با عنوان اشعار الندماء به وی نسبت می‌دهد (همانجا) كه احتمالاً مراد همین اثر است (قس: یاقوت، 4 / 244)؛ 5. الرسالة الممتعة (همو، 17 / 128)؛ 6. النبیه المبنی عن رذائل المتنبی (همانجا؛ قس: بلاشر، همانجا). با توجه به این كه ابوالحسن از راویان شعر متنبی بوده و 2 كتاب در ستایش وی نوشته، وجود این كتاب در بین آثار وی بسیار شگفت می‌نماید و به درستی روشن نیست كه آیا تآلیف آن در نتیجۀ تغییر عقیدۀ وی نسبت به متنبی بوده است و یا برای جلب نظر مخالفان متنبی از جمله صاحب بن عباد (قس: بلاشر، همانجا). 

مآخذ

بلاشر، رژیس، ابوالطیب المتنبی، ترجمۀ ابراهیم كیلانی، بیروت، 1985 م؛ ثعالبی، یتیمة الدهر، بیروت، دارالفكر؛ صفدی، خلیل بن ایبك، الوافی بالوفیات، به كوشش هلموت ربتر، بیروت، 1381 ق / 1961 م؛ قفطی، علی بن یوسف، المحمدون من الشعراء و اشعارهم، به كوشش ریاض عبدالحمید مراد، 1359 ق / 1961 م؛ یاقوت، ادبا.

مریم صادقی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: