تیاذوق
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 4 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/224530/تیاذوق
پنج شنبه 23 اسفند 1403
چاپ شده
16
تَیاذوق (د ح 90ق/ 709م)، پزشک حجاج بن یوسف و از نخستین نویسندگان آثار پزشکی در دورۀ اسلامی.از زندگانی او آگاهی چندانی در دست نیست و منابع کهن تنها به گزارش پزشکی او برای حجاج بن یوسف (ه م) و یادکرد برخی سخنان پندآموز یا اندرزهای پزشکی او بسنده کردهاند (مثلاً نک : ابن قتیبه، 3/ 270، 276، 277؛ بلاذری، 13/ 354، 426؛ ابن عبدربه، 6/ 321؛ ابوطالب مکی، 3/ 1463؛ ابن جوزی، 6/ 131؛ ابن کثیر، 9/ 71)؛ ولی سخنانی از این دست را به دیگر نامداران نیز نسبت دادهاند (اولمان، 23؛ کلاین فرانکه، 32؛ برای نمونهای از آنها، نک : ابن قتیبه، 3/ 271). شاید همین امر و نیز ضبط نام او به اشکال گوناگون (مثلاً نک : ابن عبدربه، همانجا: باذون؛ ثعالبی، 638، حاشیه: تیادون)، موجب شده است تا قفطی (ص 105، 108) و به پیروی از او ابن عبری (ص 194) افزون بر تیاذوق، به حضور پزشکی دیگر به نام ثاذون یا ثاودون، نزد حجاج اشاره کند (نیز نک : ووستنفلد، 9؛ اولمان، 22-23)، در حالی که ابن ابی اصیبعه به رغم آگاهی از نظر قفطی، روایات مربوط به این دو نام را تنها به تیاذوق نسبت داده است (1/ 121-123؛ نیز نک : لکلر، I/ 82).پژوهشگران تنها با تکیه بر این فرض که تیاذوق، باید معرب تئودوکوس باشد، او را یونانی تبار و احیاناً مسیحی برشمردهاند (نک : ووستنفلد، همانجا؛ مایرهوف، 437؛ الگود، 68؛ اولمان، 22؛ GAS, III/ 207). اما سخن ابن ندیم که تیاذوق را هم در شمار پزشکان پادشاه ایران و هم پزشک حجاج یاد کرده است (ص 303)، و استنباط ابن جوزی که این پادشاه را خسرو پرویز دانسته، و در نتیجه سن تیاذوق را هنگام پیوستن به حجاج 130 سال تخمین زده است (همانجا)، درست نمینماید (برای انعکاس این سخنان در برخی از نوشتههای متأخر، نک : پرچ، IV/ 44؛ بانکیپور، IV/ 165؛ نیز براون، 16, 20؛ اولمان، 23، که او را با تیادورس (سدۀ 4م) مذکور در ابن ندیم، همانجا و سارتن، I/ 372، خلط کردهاند).تیاذوق پس از 90 سال زندگی در واسط درگذشت (ابن ابی اصیبعه، 1/ 123؛ ذهبی، 47؛ ابن کثیر، همانجا؛ صفدی، 10/ 450؛ قس: ابن جوزی، همانجا). او شاگردانی برجسته تربیت کرد که از آن میان فرات بن شحناثا، پزشک یهودی تا زمان منصور عباسی زنده بود (قفطی، 105، 255؛ ابن ابی اصیبعه، 1/ 161-163).تیاذوق در تشخیص بیماری از روی نبض، خویشتن را پیرو آموزههای ارخیجانس (نیمۀ نخست سدۀ 1م) میدانست(ابوسعید، 60-61؛ نیز نک : کلاین فرانکه، همانجا). توجه پزشکان و داروشناسان معتبر به اقوال او نشان از زبردستی وی دارد (مثلاً نک : ثابت بن قره، 98؛ رازی، 1/ 31، 8/ 129، جم ؛ ابن جزار، 40، 47، جم ؛ ابنبطلان، 10، 22، جم ؛ ابنبیطار، 1/ 12، 109، جم ).
آثاری چند به تیاذوق منسوب است که اغلب برجای نمانده است و معلوم نیست که در اصل به چه زبانی نوشته شدهاند؛ ولی باید آنها را در زمرۀ نخستین آثار پزشکی دورۀ اسلامی برشمرد (نک : اولمان، همانجا؛ GAS, III/ 7):1. ابدال الادویة و کیفیة دقها و ایقاعها و اذابتها و شیء من تفسیر اسماء الادویة (ابن ابی اصیبعه، 1/ 123)، که شاید ابن جزار (ص 109، 125، جم ) و ابن سمجون (1/ 24، 145، جم ) در نقل آراء تیاذوق دربارۀ بدل داروها، از آن بهره برده باشند.2. فصول فی الطب، که ظاهراً خلاصۀ کناش اوست (نک : وایدا، 345 ؛ GAS, III/ 208; GAL, S, I/ 406).3. کناش یا کناش کبیر، که برای پسرش نوشته است (ابن ابی اصیبعه، همانجا؛ قفطی،108). احتمالاً ارجاعات رازی بهتیاذوق (8/ 58، 10/ 289، جم ) به نقل از این کتاب است.4. مثنوی یا قصیدة یا قواعد فی حفظ الصحة (بانکیپور، پرچ، همانجاها؛ زهیربابا، 87-88).
ابن ابی اصیبعه، احمد، عیونالانباء، به کوشش آوگوست مولر، قاهره، 1299ق/ 1882م؛ ابن بطلان، مختار، تقویم الصحة، ترجمۀ کهن فارسی، به کوشش غلامحسین یوسفی، تهران، 1350ش؛ ابن بیطار، عبدالله، الجامع لمفردات الادویة و الاغذیة، بولاق، 1291ق/ 1874م؛ ابن جزار، احمد، الاعتماد فی الادویة المفردة، چ تصویری، به کوشش فؤاد سزگین، فرانکفورت، 1405ق/ 1985م؛ ابن جوزی، عبدالرحمان، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفیٰ عبدالقادر عطا، بیروت، 1992م؛ ابن سمجون، حامد، جامع الادویة المفردة، چ تصویری، به کوشش فؤاد سزگین، فرانکفورت، 1412ق/ 1992م؛ ابن عبدربه، احمد، العقد الفرید، به کوشش علی شیری، بیروت، 1988م؛ ابن عبری، غریغوریوس، تاریخ مختصر الدول، به کوشش انطون صالحانی، بیروت، 1403ق/ 1983م؛ ابن قتیبه، عبدالله، عیون الاخبار، قاهره، 1348ق/ 1930م؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، به کوشش احمد ابوملحم و دیگران، بیروت، 1415ق/ 1994م؛ ابن ندیم، الفهرست، به کوشش فلوگل، بیروت، 1964م؛ ابوسعید بن بختیشوع، عبیدالله، رسالة فی الطب و الاحداث النفسانیة، به کوشش فلیکس کلاین فرانکه، بیروت؛ دارالمشرق؛ ابوطالب مکی، محمد، قوت القلوب، به کوشش محمود ابراهیم محمد رضوانی، قاهره، 1422ق/ 2001م؛ بلاذری، احمد، انساب الاشراف، به کوشش سهیل ذکار و ریاض زرکلی، بیروت، 1417ق؛ ثابت بن قره، الذخیرة، به کوشش ماکس مایرهوف، قاهره، 1928م؛ ثعالبی، عبدالله، ثمار القلوب، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1384ق/ 1965م؛ ذهبی، محمد، تاریخ الاسلام (حوادث و وفیات 81-100ق)، به کوشش عمر عبدالسلام تدمری، بیروت، 1411ق/ 1990م؛ رازی، محمد ابن زکریا، الحاوی، حیدرآباد دکن، 1379ق/ 1961م؛ زهیربابا، محمد، من مؤلفات ابن سینا الطبیة، دمشق، 1404ق/ 1984م؛ صفدی، خلیل، الوافی بالوفیات، به کـوشش ژاکلیـن سوبله و علـی عماره، ویسبـادن، 1402ق/ 1982م؛ قفطـی، علـی، تاریخ الحکماء، به کوشش یولیوس لیپرت، لایپزیگ، 1903م؛ نیز:
Bankipore; Browne, E.G., Arabian Medicine, Cambridge, 1962; Elgood, C., A Medical History of Persia and the Eastern Caliphate, Cambridge, 1951; GAL,S; GAS; Klein-Franke, F., Vorlesungen über die Medizin im Islam, Wiesbaden, 1982; Leclerc, L., Histoire de la médecine arabe, Paris, 1876; Meyerhof, M., «Mediaeval Jewish Physician in the Near East from Arabic Sources», ISIS, London, 1938, vol. XXVIII; Pertsch, W., Die Handschriften, Verzeichnisse der königlichen Bibliothek zu Berlin, 1888; Sarton, G., Introduction to the History of Science, Baltimore, 1931; Ullmann, M., Die Medizin im Islam, Leiden, 1970; Vajda, G., Index Général des mamuscrits arabes Musulmans de la Bibliothèque national de Paris, Paris, 1953; Wüstenfeld, F., Geschichte der arabischen Ärzte und Naturforscher, New York, 1978.محمدحسین احمدی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید