تمام بن عامر
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 4 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/224383/تمام-بن-عامر
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404
چاپ شده
16
تَمّامِ بْنِ عامِر، ابوغالب (184- جمادیالآخر 283ق/ 800- ژوئیۀ 896م)، وزیر، ادیب، شاعر و تاریخنگار اندلسی. خاندان او از موالـی عبـدالرحمان بـن ام حَکَم ثقفـی ــ والـی کوفـه در 58 ق/ 678م (نک : طبـری، 5/ 309) ــ بودند (ابنحیان، 179؛ ابنابار، 1/ 143) و نیای بزرگ او، ابوغالب تمام بن علقمه (د 196ق) با سپاه بلج بن بشر (ه م)، سردار اموی، احتمالاً در 123ق/ 741م وارد اندلس شد (همانجا؛ نیز نک : بایکو، 43) و سپس در شمار یاران نزدیک عبدالرحمان اموی درآمد (ابنقوطیه، 47؛ ابنابار، همانجا؛ مقریزی، 4/ 104-105؛ مقری، 3/ 31، 45، 49، 50؛ نیز نک : مونس، 672-673) و در بیعت ستاندن برای عبدالرحمان (ابنعذاری، 2/ 45) و در تسخیر شهر طلیطله و چند شهر دیگر مشارکت، یا حتى سمت فرماندهی داشت (ابناثیر، 5/ 583؛ ابنابار، همانجا؛ برای دیگر فعالیت او، نک : ابناثیر، 6/ 49). عبدالرحمان نیز مقام حاجبی خویش را به تمام بن علقمه سپرد (ابنعذاری، 2/ 48؛ ابنابار، همانجا؛ ابنسعید، 1/ 44؛ مقری، 3/ 45). وی پس از عمری دراز، در دورۀ حکم اموی درگذشت (ابنابار، همانجا؛ ابنعذاری، 2/ 73). تمامبن علقمه از نخستین راویان اخبار در باب شرایط به قدرت رسیدن عبدالرحمان اموی و حوادث پس از آن به شمار میرود (برای تفصیل، نک : بایکو، 44). از احوال تمام بن عامر (برای سلسله نسب او تا تمام بن علقمه، نک : ابنحیان، همانجا، به نقل از ابنفرضی)، این اندازه میدانیم که در دورۀ محمد بن عبدالرحمان اموی (حک 238-273ق/ 852-886م)، مقام وزارت را، احتمالاً بیش از یکبار بر عهده داشت (همو، 179-180). وی در زمان فرزندان محمد، منذر (حک 273-275ق/ 886- 888م) و مدتی در دورۀ عبدالله (حک 275-300ق/ 888-912م) نیز بر آن مقام بود (همو، 184؛نیز نک : ابنقوطیه، 113، 115؛ ابنابار، 1/ 144؛ برای تاریخ مرگ او، نک : ابنحیان، ابنابار، همانجاها). تمام بن عامر افزون بر مقام سیاسی، شاعر نیز بود، اگر چه نمونههای اندکی از شعر او در دست است (نک : ابنحیان، 182-183؛ ابنابار، همانجا؛ نیز نک : فروخ، 4/ 143-144). مشهورترین نمونۀ شعر وی که نشان از فعالیت و اهتمام او در زمینۀ اخبار تاریخی اندلس دارد، ارجوزهای بلند بوده است، مشتمل بر تاریخ فتح اندلس تا پایان حکومت امیر عبدالرحمان دوم (حک 180-206ق/ 796-821م) (ابنابار، همانجا؛ نیز نک : بایکـو، 67). به نوشتۀ ابن حیـان، این ارجـوزه ــ که اینک در دسـت نیست ــ خود کتابـی بزرگ بوده که تمام آن را در میانسالی (در 229ق/ 844م)، سروده است (ص 179؛ برای آگاهی از این ارجوزه، نک : ابنقوطیه، 32). گفتنی است که ابندحیه (د 633ق) در شرح احوال یحیی بن حکم غزال، شاعر اندلسی (156-ح250ق/ 773-864م، نک : GAS, II/ 675-676)، مطالبی به نظم و نثر از «تاریخ» تمام بن عامر (در متن: تمام بن علقمه)، دربارۀ غزال نقل کرده است (ص 133-134، 143-144). اگر منظور او همان اثر پیشگفته باشد، میتوان حدس زد که کتاب بزرگ تمام، نه فقط شامل ارجوزهای در باب اخبار اندلس، بلکه احتمالاً مشتمل بر پارهای اخبار و آثار دیگر با صبغۀ ادبی نیز بوده است (نیزنک : بایکو، همانجا).
ابن ابار، محمد، الحلة السیراء، به کوشش حسین مونس، قاهره، 1958م؛ ابناثیر، الکامل؛ ابنحیان، حیان، المقتبس، به کوشش محمود علی مکی، بیروت، 1393ق/ 1973م؛ ابندحیه، عمر، المطرب من اشعار اهل المغرب، به کوشش ابراهیم ابیاری و دیگران، قاهره، 1374ق/ 1955م؛ ابنسعید مغربی، علی، المغرب فی حلی المغرب، به کوشش شوقی ضیف، قاهره، 1980م؛ ابنعذاری، احمد، البیان المغرب، به کوشش کولن و لوی پرووانسال، لیدن، 1951م؛ ابن قوطیه، محمد، تاریخ افتتاح الاندلس، به کوشش ابراهیم ابیاری، قاهره/ بیروت، 1402ق؛ بایکو، ک.، المصادر التاریخیة العربیة فی الاندلس، ترجمۀ نایف ابوکرم، دمشق، 1999م؛ طبری، تاریخ؛ فروخ، عمر، تاریخ الادب العربی، بیروت، 1984م؛ مقری، احمد، نفح الطیب، به کوشش احسان عباس، بیروت، 1388ق/ 1968م؛ مقریزی، احمد، المقفی الکبیر، به کوشش محمد یعلاوی، بیروت، 1411ق/ 1991م؛ مونس، حسین، فجر الاندلس، قاهره، 1959م؛ نیز:
GAS.بخش تاریخ
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید