جوعی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 4 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/223890/جوعی
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
18
جوعی، ابوعبد الملک قاسم بن عثمان عبدی دمشقی (د 248ق / 862 م)، صوفی و محدث. از اوایل زندگی او اطلاعی در دست نیست، تنها میدانیم که به قبیلۀ بنیعبدقیس منسوب بود و از همین رو، او را عبدی خواندهاند (نک : سمعانی، 9 / 190). وی به سبب ریاضت بسیار در تحمل گرسنگی و تشنگی به جوعـی شهرت یـافت (نک : همو، 3 / 414؛ ابنجوزی، صفة ... ، 4 / 236؛ ابناثیر، 1 / 253؛ نووی، 92) و در منابعْ همطراز با صوفیان نامداری چون سری سقطی، ذوالنون مصری، احمد بن حرب و محمد بن اسلم به شمار آمده است (ذهبی، سیر ... ، 12 / 79). تصوف جوعی از قرآن و حدیث، مایه میگرفت. وی اهل زهد و انقطاع بود و در سخنان او کمتر نشانی از ذوق، کشف و الهام دیده میشود.از مهمترین معاصران جوعی، میتوان ابوسلیمان دارانی (ه م) را نام برد (یاقوت، 2 / 431؛ قس: امین، 87-88). زاهدان دیگری چون مضاء بن عیسی، ولید بن مسلم، جعفر بن عون عَمری و ابومعاویه اسود نیز از جمله مشایخ او بودند (ذهبی، همان، 12 / 77؛ ابنعساکر، 58 / 281-282). جوعی با امهارون خراسانی، زن زاهد دمشقی نیز آشنایی داشته است (ابنجوزی، همان، 4 / 303-304؛ ابنعساکر، 36 / 135) و احمد بن ابیالحواری (ه م)، موسوم به ریحانة الشام هم از دوستان و همصحبتان او بود، هر چند که جوعی را در فضیلت از ابن ابی الحواری برتر دانستهاند (ذهبی، همان، 12 / 77-78). از جمله شاگردان جوعی نیز میتوان به یوسف بن حسین رازی و محمد بن احمد بن سید حمدویه اشاره کرد (همان، 11 / 111-112، 248، تاریخ ... ، 73، 151).با آنکه برخی جوعی را از نزدیکان سَرّی سقطی و حارث محاسبی دانستهاند (ابشیهی، 160)، اما از چگونگی ارتباط او با این افراد گزارشی در دست نیست. تنها میدانیم که برخی از زاهدان و محدثان از شهرهای دیگر برای تعلیم گرفتن از او به دمشق سفر میکردند (نک : بغدادی، 332؛ ابنجوزی، همان، 4 / 236-237)، و اینکه جوعی به سفر حج رفته بود و در آنجا امکان دیدار با دیگر مشایخی که به زیارت خانۀ خدا آمده، و یـا در آنجا مجاور بودند، وجود داشته است (نک : ابنعساکر، 37 / 208).جوعی در مسجد جامع دمشق جلساتی داشت که در آنها به نقل حدیث و ترویج تعالیم صوفیانۀ خود میپرداخت (همو، 49 / 116، 120). وی را میتوان از جمله کسانی دانست که در منطقۀ شام اساس زهد را بر پایۀ تحمل گرسنگی قرار داد. او همچون دیگر صوفیان و زاهدان برجستۀ عصر خود، معیار زهد را بر اساس تجربۀ شخصی و آموختههای خود در نظر میگرفت و زهد را با گرسنگی کشیدن یکی میدانست (ابونعیم، 9 / 323؛ غزالی، 4 / 228). تأکید وی بر زهد و ورع تا آنجا بود که به تسامحِ دوستان خود هم اعتراض میکرد (نک : ذهبی، سیر، 12 / 78-79؛ ابنعساکر، 49 / 120-121).باید اشاره کرد که تحمل گرسنگی و افراط در جوع از دیرباز در میان زاهدان شام امری رایج بود و به همین سبب صوفیه و زهاد شام را دستکم تا سدۀ 4ق / 10م، بهطورکلی «جوعیه» مینامیدند (کلابادی، 22؛ ابنتیمیه، 10 / 368 ؛ ابنعساکر، 53 / 119). همچنین از همین رو است که در شام علاوه بر قاسم بن عثمان جوعی، زهاد دیگری همچون ابوعلی محمد بن سلیمان نیز با لقب جوعی خوانده میشدند (ابنعدی، 3 / 374).از جوعی سخنانی دربارۀ اهمیت ایثار، رضا، ورع، سکوت، خوف و اطاعت از خدا نقل شده است (ابنعساکر، 49 / 118-119). در سخنان جوعی دربارۀ محبت، طاعت، خوف و گناه نیز میتوان رد پایی از تأویلات صوفیانه دید. برای نمونه، او اصل محبت را معرفت به خدا میداند و بر کسب معرفت تأکید میورزد. به نظر میرسد که جوعی با برخی از تعالیم اخلاقی یهود نیز آشنا بوده است (ابونعیم، همانجا؛ ابنجوزی، المنتظم، 11 / 302؛ ابشیهی، همانجا؛ ذهبی، همان، 12 / 79).قاسم از اهل حدیث، و از جمله کسانی بود که قرآن را قدیم میدانستند. او کسانی را که به مخلوق بودن قرآن باور داشتند و یا اندیشه دربارۀ قرآن را جایز میدانستند، تکفیر میکرد (لالکایی، 2 / 294-296، 327). جوعی از جمله محدثان قابل اعتماد اهل سنت است (ذهبی، همان، 12 / 77؛ ابنعماد، 3 / 223) و بر خلاف همنام بصری خود، مورد تأیید منابع حدیثی بوده است (دربارۀ قاسم بن عثمان بصری، نک : عقیلی، 3 / 480؛ ذهبی، المغنی، 2 / 520). او تنها کسی است که از طریق مالک بن انس حدیث «ما بین قبری و منبری روضة من ریاض الجنة» را به پیامبر (ص) نسبت میدهد (همو، سیر، 12 / 77-78). جوعی از محدثانی چون سفیان بن عیینه و عبدالله بن نافع حمصی (د 221ق / 836 م) و دیگران حدیث روایت کرده است (ابن جوزی، صفة، 4 / 237؛ ذهبی، همان، 12 / 77).ابنعساکر در معرفی زاهدان اهل دمشق از دو شخصیت به نام جوعی یاد میکند: قاسم جوعی صغیر که همان قاسم بن عثمان جوعی است، و قاسم جوعی کبیر (49 / 222؛ نیز نک : ابنملقن، 396-397). وی همچنین میافزاید که احمد بن ابی الحواری از قاسم جوعی کبیر روایت میکند و قاسم جوعی صغیر از دوستان ابوسلیمان دارانی است. اما چنین تفکیکی در منابع دیگر دیده نمیشود (نک : ابونعیم، 9 / 322-324).
ابشیهی، محمد، المستطرف، به کوشش عبدالله انیس طباع، بیروت، دارالقلم؛ ابناثیر، علی، اللباب، قاهره، 1357ق؛ ابنتیمیه، احمد، مجموع فتاوى، به کوشش عبدالرحمان بن محمد نجدی، ریاض، 1412ق؛ ابنجوزی، عبدالرحمان، صفة الصفوة، به کوشش محمود فاخوری و محمد رواس قلعه جی، بیروت، 1406ق؛ همو، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412ق / 1992م؛ ابنعدی، عبدالله، الکامل فی ضعفاء الرجال، به کوشش سهیل زکار، بیروت، 1405ق؛ ابنعساکر، علی، تاریخ مدینة دمشق، به کوشش علی شیری، بیروت، 1417ق / 1996م؛ ابنعماد، عبدالحی، شذرات الذهب، به کوشش عبدالقادر ارناؤوط و محمود ارناؤوط، دمشق، 1408ق / 1988م؛ ابنملقن، عمر، طبقات الاولیاء، به کوشش نورالدین شریبه، بیروت، 1406ق / 1986م؛ ابونعیم اصفهانی، احمد، حلیة الاولیاء، بیروت، 1405ق / 1985م؛ امین، شریف یحیىى، معجم الفرق الاسلامی، بیروت، 1406ق / 1986م؛ بغدادی، محمد، التقیید لمعرفة رواة السنن و المسانید، به کوشش کمال یوسف حوت، بیروت، 1408ق؛ ذهبی، محمد، تاریخ الاسلام، حوادث و وفیات 301-310ق، به کوشش عمر عبدالسلام تدمری، بیروت، 1413ق / 1992م؛ همو، سیر اعلام النبلاء، به کوشش شعیب ارنؤوط و صالح سمر، بیروت، 1404ق / 1984م؛ همو، المغنی فی الضعفاء، به کوشش نورالدین عتر، قطر، 1987م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، حیدرآباد دکن، 1383ق / 1963م؛ عقیلی، محمد، کتاب الضعفاء الکبیر، به کوشش عبدالمعطی امین قلعهجی، بیروت، 1404ق / 1984م؛ غزالی، محمد، احیاء علوم الدین، بیروت، دار احیاء التراث العربی؛ کلابادی. محمد، التعرف لمذهب اهل التصوف، بیروت، 1400ق / 1980م؛ لالکایی، هبةالله، شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة، به کوشش احمد سعد حمدان، ریاض، 1402ق؛ نووی، یحیى، بستان العارفین، به کوشش محمد حجار، دمشق، 1405ق؛ یاقوت، معجم البلدان، بیروت، 1399ق.
مسعود تاره
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید