جوزجانی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
شنبه 4 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/223886/جوزجانی
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
18
جوزْجانی، ابوسلیمان موسی بن سلیمان (د پس از 200ق / 816 م)، فقیه رأیگرای حنفی سدۀ 2ق / 8 م در بغداد. نسب او به جوزجان یا جوزجانان، شهری در خراسان کنار بلخ باز میگردد (سمعانی، 2 / 116).جوزجانی نزد محمد بن حسن شیبانی، یکی از شاگردان ابوحنیفه فقه آموخت (نک : ابن عدی، 3 / 208؛ خطیب، 5 / 265، 13 / 38؛ ذهبی، 10 / 194؛ ابن قطلوبغا، 74؛ لکهنوی، 216). وی که از شاگرد دیگر ابوحنیفه یعنی ابو یوسف هم بهره برد، عالمانی چون عبدالله بن مبارک و عَمرو بن جُمیع را نیز علم آموخت (نک : نحاس، 5 / 40؛ خطیب، همانجا؛ سمعانی، 3 / 483؛ ذهبی، همانجا). در فهرست اسامی کسانی که جوزجانی از آنها روایت کرده است، نام افرادی چون محمد بن اسحاق (نک : طبرانی، 2 / 227) و قاسم بن مَعَن قیسی (نک : ابن عدی، همانجا) نیز به چشم میخورد، گفتنی است که برخی از احادیث منقول از ابوسلیمان به عنوان حدیث غریب یا منفرد شناخته شده است (نک : ابن عساکر، 9 / 172؛ ابنکثیر، 4 / 34).از عالمانی که فقه را از جوزجانی اخذ کردهاند، قاضی ابوالعباس احمد بن محمد بِرتی (د 280ق / 893 م) (خطیب، 5 / 265)، علی بن شهریار استرابادی (سهمی، 533) و ابوذر بن ابی رجا محمد بن احمد قاضی جوزجانی (د 285ق / 898 م) (سمعانی، 2 / 117) را میتوان یاد کرد. برخی از راویان حدیث وی ایناناند: عبدالله بن حسن هاشمی (برای حدیثی منقول از امام حسین (ع)، نک : خطیب، 13 / 38) و بشر بن موسى اسدی (همانجا)، ابوعامر عمرو بن تمیم (ابنعساکر، 9 / 171؛ ابن حجر، الاصابة ... ، 1 / 347)، احمد بن محمد صیرفی (ابن عدی، همانجا)، ابو حاتم رازی (ذهبی، همانجا)، احمد بن نصر (ابن ماکولا، 7 / 78)، محمد بن صالح بلخی (ابن حجر، تهذیب ... ، 9 / 200)، و موسى بن حِزام ترمذی (مزی، 29 / 52؛ برای برخورد وی با احمد بن حنبل دربارۀ جوزجانی، نک : ذهبی، 11 / 231).دوران زندگی وی با خلافت مأمون عباسی مصادف بود. مأمون، جوزجانی و معلّی بن منصور را که دوست و هم درس یکدیگر بودند، برای منصب قضا فرا خواند. خلیفه در آن مجلس به سبب سن و شهرت ابوسلیمان به ورع، این منصب را به او پیشنهاد کرد، اما وی از پذیرش قضا سر باز زد و به سبب همین امر نزد مردم شریف مینمود (نک : خطیب، همانجا؛ ذهبی، 10 / 195؛ قرشی، 3 / 518-519؛ ابن قطلوبغا، لکهنوی، همانجاها).بر اساس آنچه در گزارشهای تاریخی آمده است، جوزجانی به شیوۀ اهل سنت، قائلان به خلق قرآن را کافر میدانست (نک : خطیب، همانجا؛ ذهبی، 10 / 194، به نقل از ابن ابی حاتم). در برخی از گزارشها آمده است که جوزجانی به همراه معلی بن منصور رازی بر این نظر بود که ابوحنیفه و اصحاب او اعتقادی به خلق قرآن نداشتند، بلکه بشر مریسی و ابن ابی داوود دارای این اعتقاد فاسد بودند و سبب طرد اصحاب ابوحنیفه شدند (خطیب، 13 / 374). وی در برخی از مجالس درس و پرسش و پاسخ مالک بن انس نیز حضور داشته است (نک : جصاص، 1 / 426-427)، همچنین برخی از آراء فقهی جوزجانی در منابع فقه حنفی آورده شده است (برای نمونه، نک : سمرقندی، 1 / 58؛ ابن عابدین، 1 / 701).جوزجانی را به عنوان حلقۀ وصل و انتقالدهندۀ میراث حنفی به نسل بعد میشناسیم؛ چه، آموزههای ابوحنیفه و کتابهای شاگردان او بهویژه کتب محمد بن حسن شیبانی از طریق جوزجانی به نسل بعد انتقال یافته است (برای نمونه، نک : سهمی، ابن ماکولا، همانجاها؛ ذهبی، 13 / 408؛ ابن قطلوبغا، 75). به عنوان نمونه میتوان از روایت نسخههای متعددی از کتاب المبسوط شیبانی یاد کرد که یکی از مهمترین آنها مبسوط ابوسلیمان جوزجانی است (نک : ابن عابدین، 1 / 75). افزون بر آن خود جوزجانی دارای تصانیفی بهویژه در فقه به صورت تکنگار و جز آن بوده است (ذهبی، 10 / 195)، که از آن جملهاند: السیر الصغیرة، کتاب الصلاة، کتاب الرهن، نوادر الفتاوی، مسائل الاصول، الامالی و الخیل (نک : قرشی، 3 / 519؛ ابن قطلوبغا، لکهنوی، همانجاها؛ بغدادی، هدیه، 2 / 477، ایضاح، 2 / 23).
ابن حجر عسقلانی، احمد، الاصابة، به کوشش عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت، 1415ق / 1995م؛ همو، تهذیب التهذیب، بیروت، 1404ق / 1984م؛ ابن عابدین، محمد امین، حاشیة رد المختار، بیروت، 1415ق / 1995م؛ ابن عدی، عبدالله، الکامل، به کوشش یحیى مختار غزاوی، بیروت، 1409ق / 1988م؛ ابن عساکر، علی، تاریخ مدینة دمشق، به کوشش علی شیری، بیروت، 1415ق / 1995م؛ ابن قطلوبغا، قاسم، تاج التراجم، به کوشش صبحی سامرایی، بغداد، 1398ق / 1979م؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، به کوشش علی شیری، بیروت، 1408ق / 1988م؛ ابن ماکولا، علی، الاکمال، به کوشش نایف عباس، بیروت، 1406ق / 1986م؛ بغدادی، ایضاح؛ همو، هدیة؛ جصاص، احمد، احکام القرآن، به کوشش عبدالسلام محمد علی شاهین، بیروت، 1415ق / 1995م؛ خطیب بغدادی، احمد، تاریخ بغداد، به کوشش مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1417ق / 1997م؛ ذهبی، محمد، سیر اعلام النبلاء، به کوشش شعیب ارنؤوط، بیروت، 1413ق / 1993م؛ سمرقندی، محمد، تحفة الفقهاء، بیروت، 1414ق / 1994م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، به کوشش عبدالله عمر بارودی، بیروت، 1408ق / 1988م؛ سهمی، حمزه، تاریخ جرجان، بیروت، 1407ق / 1987م؛ طبرانی، سلیمان، المعجم الاوسط، بـه کوشش طارق بـن عـوض الله و عبدالمحسن حسینی، قاهره، 1415ق / 1995م؛ قـرشی، عبدالقـادر، الجواهر المضیئة، بـه کوشش عبدالفتاح محمد حلو، قاهره، 1399ق / 1979م؛ لکهنوی، محمد عبدالحی، الفوائد البهیة، بیروت، 1324ق / 1906م؛ مزی، یوسف، تهذیب الکمال، به کوشش بشار عواد معروف، مؤسسة الرسالة، 1406ق / 1985م؛ نحاس، احمد، معانی القرآن، به کوشش محمـدعلـی صـابـونـی، مکـه، 1410ق / 1989م.
علی تولّایی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید