ابن جمال
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/222893/ابن-جمال
پنج شنبه 23 اسفند 1403
چاپ شده
3
اِبْنِ جَمال، علی بن ابی بكر بن احمد انصاری خزرجی مكی شافعی (1002-1072 ق/ 1594-1662 م)، فقيه، مقری و رياضیدان. او در مكه متولد شد و در چهار سالگی با از دست دادن پدر بیسرپرست ماند، ولی پس از مدتی تحت سرپرستی و تربيت شيخ ابوالفرج مزين قرار گرفت. ابن جمال نزد شيخ عبدالرحمن بن ناصر اشعری قرائات مختلف را آموخت و تا پايان عمر استاد خود (1031 ق/ 1622 م) از محضرش بهرهمند بود. سپس نزد شيخ احمد حكمی و شيخ محمد تقیالدين زبيری به تحصيل قرائات ادامه داد. نحو و اصول و عروض را از شيخ عبدالملك عصامی و كلام را از برهان لقانی فرا گرفت و با درك محضر سيد عمر بن عبدالرحيم بصری و تحصيل فقه و اصول و تفسير و معانی و بيان، از وی اجازۀ شفاهی يافت. پس از آنكه اصول عقايد و حديث را نزد احمد بن ابراهيم علان و شهاب خفاجی آموخت، مسند اقراء و تدريس مسجدالحرام را احراز كرد و كسانی چون عبدالله بن محمد طاهر عباسی، احمد باقشير، حسن عجيمی، و احمد نخلی، فقه و اصول و حديث و ديگر علوم را نزد او آموختند. سرانجام در مكه درگذشت و در مقبرة المعلاة مدفون گرديد (محبی، 3/ 128-130؛ بغدادی، هديه، 1/ 759). ابن جمال گرچه شافعی مذهب بود، ليكن در مسائل ارث تابع مذهب حنفی بود و در ديگر مسائل فقهی نيز نظراتی را كه با هيچ يك از آرای فقهای شافعی موافقت نداشت، ابراز میكرد (محبی، 3/ 130).
شرح دماء الحج، نسخۀ خطی آن در دارالكتب قاهره موجود است (سيد، 2/ 29)؛ فتح الوهاب فی شرح نزهة الاحباب كه در 1039 ق تأليف آن را به پايان رسانيده است. نسخۀ خطی آن در قاهره (ازهريه، 6/ 151) و در كتابخانۀ ملی پاريس (دوسلان، شم 2475) موجود است؛ التحفة الحجازية فی نخبة الاعمال الحسابية كه نسخهای از آن در باتاويا موجود است (نک :GAL, S, II/ 536). اين كتابها نيز به وی منسوب است: الانتصار النفيس لجناب محمد بن ادريس: فتح الفياض فی علم القراض (بغدادی، ايضاح، 1/ 130، 2/ 168)؛ رسالة فی التقليد (همو، هديه، 1/ 759)؛ تحرير المقال فی قول ابن المجدی فی الشريك اشكال الدر النضيد فی مأخذ القراءات من القصيد؛ رسالة فی احكام النون الساكنة و التنوين؛ شرح ابيات السيوطی؛ شرح الياسمينية فی الجبير و المقابلة؛ قرة عين الرائض فی فنی الحساب و الفرائض؛ المذلل فی الفرائض؛ كافی المحتاج لفرائض المنهاج؛ المواهب السنية فی علم الجبر و المقابلة؛ النقول الواضحة الصريحة فی عدم كون العمرة قبل النفر صحيحة؛ و صلة المبتدی بشرح نظم در المهتدی در احكام ارث بر اساس مذهب حنفيه (محبی، 129-130).
ازهريه، فهرست؛ بغدادی، اسماعيل پاشا، ايضاح المكنون، استانبول، 1364 ق/ 1945 م؛ همو، هدية العارفين، استانبول، 1387 ق/ 1967 م؛ سيد، خطی؛ محبی، محمد امين، خلاصة الأثر، قاهره، 1284 ق/ 1867 م؛ نيز:
De Slane, M., Catalogue des manuscrits Arabes, Paris, 1883 1895; GAL, S. قهار مقيمی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید