ابن ثلجی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/222862/ابن-ثلجی
پنج شنبه 23 اسفند 1403
چاپ شده
3
اِبْنِ ثَلْجی، ابوعبدالله محمدبن شجاع (181-266 ق/ 797- 880 م)، فقيه و محدث حنفی در بغداد. علت اشتهارش به ثلجی انتساب وی به جدش «ثلج» است (سمعانی، 3/ 144). او فقه را نزد حسن بن زياد لؤلؤی آموخت و از پيشوايان فقهی زمان خود شد (ابن تغری بردی، 3/ 42). از يحيی بن آدم، اسماعيل بن علية، ابی اُسامة، وُكيع، عبيدالله ابن موسی و محمد بن عمر واقدی حديث نقل كرده است. از ميان كسانی كه از ابنثلجی نقل حديث كردهاند میتوان از يعقوب بن شيبه و نوهاش محمد بن احمد، عبدالوهاب بن ابی حية، عبدالله بن احمد بن ثابت بزاز نام برد (خطيب، 5/ 305). در روزگار ابن ثلجی بحث حدوث و قدم قرآن به شدت در ميان مسلمانان مطرح بود و بنابر روايت ذهبی ( ميزان الاعتدال، 3/ 578) وی به مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشت، ولی همو در جای ديگر ( سير اعلام النبلاء، 12/ 380) میگويد كه ابن ثلجی در اين مسأله نظر خاصی نداشت. ابنثلجی به زهد و پارسايی و مهارت بسيار در فقه و حديث ستوده شده است (ابن ابیالوفاء، 2/ 60)، ولی قواريری، ابوالفتح ازْدی (نک : ابن جوزی، الضعفاء و المتروكين، 2/ 70)، ابن عدی (6/ 2293) و ذهبی ( العبر، 1/ 382) او را غيرثقه دانستهاند. به گفتۀ ابن نديم (ص 259) او به معتزله گرايش داشت. مذهب فقهی ابوحنيفه را نيز شرح و بسط داد و دلايل بسيار برای تقويت آراء و فتاوی فقه حنفی اقامه نمود. نسبت به امام شافعی نظر مساعدی نداشت، ولی به هنگام مرگ از او ستايش كرد و گفت كه در مورد او از نظر خود عدول كرده است (ابن عدی، 6/ 2292). احمد بن حنبل با او سخت مخالف بود و در نكوهش او تا حد تكفير اصرار میورزيد و هنگامی كه متوكل، خليفۀ عباسی در مورد ابن ثلجی برای تصدی امر قضا از او سؤال كرد، ابن حنبل وی را شايستۀ اين مقام ندانست (ابن جوزی، المنتظم، 5/ 58). به گفتۀ بغدادی (همانجا) ابن ثلجی در 4 ذيحجۀ 266 ق، در حال سجده درگذشت و او را، چنانكه وصيت كرده بود، در خانهاش كه در جوار مسجد بود دفن كردند. ابننديم (ص 260) تاريخ درگذشت او را 257 ق ذكر كرده است. آثار ابن ثلجی عبارتند از: تصحيح الآثار؛ النوادر فی الفروع؛ الكبير؛ كتاب المضاربة (همو، 260)؛ كتاب الكفارات (حاجی خليفه، 2/ 1453، 1459)؛ مناسك (ذهبی، سير اعلام النبلاء، 12/ 380)؛ الرد علی المشبهة (ابن ابی الوفاء، 2/ 61). از اين آثار اطلاعی در دست نيست، ولی به گفتۀ سزگين مطالب بسياری از كتابهای او را مؤلفان حنفی متأخر در آثار خود جای دادهاند (1(3)/ 85).
ابن ابی الوفاء، عبدالقادر بن محمد، الجواهر المضيئة، حيدرآباد دكن، 1332 ق/ 1914 م؛ ابن تغری بردی، النجوم؛ ابن جوزی، عبدالرحمن، الضعفاء و المتروكين، به كوشش ابوالفداء عبدالله قاضی، بيروت، 1986 م؛ همو، المنتظم، حيدرآباد دكن، 1357 ق/ 1938 م؛ ابن عدی، عبدالله، الكامل فی ضعفاء الرجال، بيروت، 1405 ق/ 1985 م؛ ابن نديم، الفهرست؛ حاجی خليفه، كشف الظنون، استانبول، 1941 م؛ خطيب بغدادی، احمد بن علی، تاريخ بغداد، قاهره، 1349 ق/ 1930 م؛ ذهبی، محمد بن احمد، سير اعلام النبلاء، به كوشش شعيب ارنؤوط و صالح السمر، بيروت، 1404 ق/ 1984 م؛ همو، العبر، به كوشش محمد زغلول، بيروت، 1405 ق/ 1985 م؛ همو، ميزان الاعتدال، به كوشش علی محمد بجاوی، قاهره، 1386 ق/ 1966 م؛ سزگين، فؤاد، تاريخ التراث العربی، ترجمۀ محمود فهمی حجازی، رياض، 1403 ق/ 1983 م؛ سمعانی، عبدالكريم، الانساب، به كوشش عبدالرحمن معلمی يمانی، حيدرآباد، 1383 ق/ 1963 م.
فريدون شيرين كام
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید