اخبار

نتیجه جستجو برای

جایگاه خمسه به طورکلی بعد از شاهنامه، خوب دیده شده است و حتی بعد از "شاهنامه"، به "خمسه" توجه بیشتری صورت گرفته است. برای نمونه، آثار نگارگری که تا امروز باموضوع خمسه توسط هنرمندان مختلف صورت گرفته است. همان‌طور که ما شاهنامه شاه‌طهماسب را داریم، خمسه شاه طهماسب هم موجود است و هردوی این‌ها دراین قرن‌ها دوشادوش یکدیگر حرکت کرده و تا روزگار معاصر ما پیش آمده‌اند.

( ادامه مطلب )

بهمن نامور مطلق تأکید دارد همه اقشار در همه زمان‌ها نیازمند اسطوره هستند و کودکان بیشتر از همه؛ اما باید بین اسطوره کودکی و کودکی اسطوره‌ها تفاوت قائل شویم. او همچنین از اسطوره‌های کودکی‌ای می‌گوید که بزرگسالان را نیز اغوا کرده‌اند؛ از جمله باربی.

( ادامه مطلب )

دکتر بهمن نامور‌مطلق، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است برای بهره گرفتن از تاریخ هم باید آن را در قالب‌های هنری چون داستان، رمان، فیلم سینمایی، تئاتر، هنرهای تجسمی و... به «تجربه روایی» بدل کرد تا اثرگذارتر شود.

( ادامه مطلب )

رییس فرهنگستان هنر در کتاب «ادبیات تطبیقی» که از سوی نشر لوگوس به انتشار رسیده، به تشریح این گرایش علمی پرداخت.

( ادامه مطلب )

رئیس فرهنگستان هنر می‌گوید ادبیات تطبیقی وسیله‌ای در دست استعمار شد، اما همین دانش می‌توانست به عنوان سلاحی در خدمت جوامع استعمارزده باشد، چرا که استعمار ادبی را انکار می‌کند.

( ادامه مطلب )

یکی از پروژه‌هایی که غرب رقم زد، به حاشیه بردن هنر بود تا سیاستمداران و اقتصاددانان بر جامعه مسلط شوند. متأسفانه این الگو به جامعه شرقی هم کشیده شد، در صورتی که پیش از آن، نهاد هنر و نهاد سیاست با هم گفت‌وگو کرده و مسائل را حل می‌کردند.

( ادامه مطلب )

«فرهنگ» یکی از واژه‌های چند معنا و البته پرمعنا است؛ همچون دیگر واژه‌های مهم در یک فرهنگ که چون به مسائل بنیادین تفکر و مفاهیم بنیادین بشری و انسانی مربوط می‌شوند، هر جامعه‌ای از آن برداشتی می‌کند. همین برداشت‌های مختلف، جوامع را از یکدیگر متمایز می‌کند؛ به عنوان مثال برخی بیشتر بر جنبه مادی فرهنگ توجه دارند، برخی بر جنبه دانایی و برخی هم بر جنبه معنوی و اخلاقی آن متمرکز می‌شوند.

( ادامه مطلب )

دکتر جلال ستاری که افسون افسانه‌ها را می‌دانست و وجه نمادین نمایش‌ها را می‌شناخت جلال اسطوره‌شناسی بود.

( ادامه مطلب )

نامورمطلق می‌گوید: فرهنگ ایران مدت‌هاست که توانایی خلق را از دست داده و به جایگاه تقلید سقوط کرده است، ضرورت دارد که جامعه ادبی و هنری، بویژه درام‌پردازان ایرانی و به روایت‌شناسی مسلح شوند.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: