1403/12/15 ۰۹:۳۵
خواستهاید درباره بازگشت دکتر رسول جعفریان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بنویسم. نخست امیدوارم همانند دوره پیشین با دشواریهای عدیده روبهرو نشود. در دور یکم برگهای به عنوان حکم گرفت با برنامه اما بیبودجه راهی کتابخانه شد.
خواستهاید درباره بازگشت دکتر رسول جعفریان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بنویسم. نخست امیدوارم همانند دوره پیشین با دشواریهای عدیده روبهرو نشود. در دور یکم برگهای به عنوان حکم گرفت با برنامه اما بیبودجه راهی کتابخانه شد. حدود چهار سال (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) دکتر جعفریان از اعتبار شخصیاش هزینه کرد. با تلفن، جلسههای حضوری و فراخوانهایش به هر یک از دوستانش کاری سپرد. رفقایش بیمزد و منت به یاریاش شتافتند. یکی برای برگزاری هماندیشی و نمایشگاهها یاری رسان شد. دیگری کتاب نوشت و سخنرانی کرد. کتابدارهای کتابخانه هم با اندک حقوق ساختند و ساعتهایی از وقت خود را که به خانه و خانواده اختصاص داشت، صرف فهرست نویسی و برخط پردازی منابع کردند. در دوره اول، از انتشار کتاب و نشریه تا هویتمندی موزه و مرکز اسناد، افزایش داشتهها، تحول در تالارها، اختصاص فضایی آبرومند برای روزنامهها و مجلهها و بسیاری کارهای دیگر را دکتر جعفریان به ثمر رساند. در مراسم «جستوجو گر گذشته، دغدغهمند آینده» گفتم:گرامی میداریم یاد و نام همه کتابآفرینها، کتابدارها، مدیرهای کتابخانهها و همه کتابورزهای ایرانی را.هرکسی که قلمی زد و قدمی در این راه برداشت. بسیاری دراین مسیر عُمر گذراندند اما زمانی که به مرور تاریخ کتابخانههای ایران معاصر مینشینیم دو فصل پررنگ پُر برگ و بارتر داریم که یکی متعلق است به زنده یاد ایرج افشار و دیگری زنده یاد رسول جعفریان.
آقای دکتر جعفریان در این ۶۰ سال و ۶ ماه اخیر و چند روز عُمرش تا امروز، بیش از ۴۷ سال بیوقفه مأنوس با کتاب بوده و هست. مراد ما از کتاب این تعریف است: هر مضمونی که بر محملی ثبت و ضبط شود. با این تعریف یعنی همه نوع کتاب (خطی، چاپی و دیجیتالی).
در مجلس گرامی داشت استاد ایرج افشار گفتم که اگر پدرش موقوفهای برپا کرد، ایرج افشار به وقف بیوقفه خود پرداخت. او خود موقوفه ایرانشناسی و زبان فارسی بود. دکتر جعفریان هم بیش از چهار دهه است که به وقف خود پرداخته و موقوفه اسلام شناسی و ایرانشناسی شده است. اگر تاریخ اسلام و حجپژوهی یک رده کاری فرض شود و تاریخهای معاصر، تشیع، صفویه و اخیراً قمپژوهی را در رده دیگری بدانیم. درون رده دوم بخشهایی از ایرانشناسی را درمییابیم.
دکتر جعفریان، کارنامهای وسیع دارد. از حیث کتاب، هم پدید آورنده و هم ناشر است، هم مصحح و گردآورنده.
بنیادگذاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم که چند ماه دیگر سی ساله میشود. گردانندگی کتابخانههای مجلس و مرکزی دانشگاه تهران که دو برگ زرین در تاریخ این دو کتابخانه را رقم زد، هیچ گاه از یادها نمیرود. حیات مطبوعاتی ایشان هم که با مجلههای قم در دهه شصت آغاز شد و به مدیریت، سردبیری و حتی بنیادگذاری شماری نشریه انجامید.
تحقیق و تدریس، کتابشناسی و مجموعه سازی، نسخهشناسی و متنپژوهی، تصحیح و احیاگری، تاریخنگاری و تألیف، ایرانگردی و جهانگردی البته توأم با نگارش سفرنامه، تأسیس گروههای تاریخ در مؤسسهها و مرکزها (پژوهشی، اطلاعرسانی و دانشگاهی)، پیوندگری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، همکاری با پایگاههای خبری و خبرگزاریها از بازتاب تا خبرآنلاین، تأسیس کتابخانههای اختصاصی و تخصصی درون کتابخانه مجلس، همه و همه برگهای دیگری از کارنامه دکتر جعفریان است.
ایشان با دلبستگی به نوآوریهای زمانه و دلسپردگی به فناوریهای عصر ۳۵ سال است که با رایانه روزگار میگذراند. از وبلاگنویسی تا کانال تلگرامی، از کتاب کاغذی تا کتاب برخط، از لوح تا ذخیره جانبی و این روزها اقامت گزینی در جهان هوش مصنوعی همه را در خدمت دانشگستری میخواهد. او عُمر و سلامتی خود را در این راه صرف کرد.
چند سال پیش از این دوست ما آقای جلیسه، پژوهشگری که از قضا ناشر هم هست تلفنی گفت میخواهد ارجنامههایی منتشر کند. گفتم از دکتر جعفریان شروع کن و عنوان اصلی کتاب را بگذار: ارج درج و عنوان فرعی را نکوداشت نامه دکتر رسول جعفریان. پرسید: «چرا ارج درج؟» گفتم: درج در این جا دو معنایی است. از یک طرف معنی نگاشتن و معناهای مشابهی دارد و از طرف دیگر مخفف / سرواژه دکتر رسول جعفریان میشود درج. پسندید و امیدوارم کار ایشان هم به نشر برسد تا به همراه کتابشناسی و کارنامه مطبوعاتی دکتر جعفریان در کنار کتاب آفاق دانایی که به سعی آقای حامد زارع منتشر شد، تصویر کاملتری از حیات فکری و فرهنگی ایشان شناسانده شود.
ایرج افشار میگفت: «پژوهشهای تاریخی را در قم باید به دو دوره پیش از رسول جعفریان و از شروع کار او تا امروز تقسیم کرد. پیش از دکتر جعفریان پژوهشهای تاریخی در قم معنای دیگری داشت.» باید یادآور شوم که دکتر جعفریان برای زمان ارزش قائل است. با غاصبان وقت میانهای ندارد. تأییدطلب نیست و هوشیارانه کار خودش را انجام میدهد. او از خیابان تاریخ به بزرگراه تمدن پژوهی رسید. ناقد علم در ایران و عضو فرهنگستان علوم شد. دکتر جعفریان تعریف از این رباط دو در دارد. برای او دنیا رستوران و خوابگاه نیست، مدرسه و معدن کار است.
ایشان با تجربه و تحصیل به فهم و معرفت گذشته رسید، فرا رخداد و علت غایی را میبیند. وقوف دارد فهم گذشته با گرفتاری در گذشته تفاوت دارد. گذشته را حافظ آینده میداند و معتقد است پیشرفت اگر مبتنی بر پیشینهها نباشد خواهد لنگید. او نخ اتصال را دریافته و از معدن تاریخ به استخراج اندیشهها پرداخته است و اعتقاد دارد که تاریخ پشت سر نیست. امروز و فردا هم ادامه تاریخ است.ایشان تلاش دارد دیدنیهایش را متوجه شود. به خوبی میداند که راه رشد، پیشرفت و توسعه از کتابخانه میگذرد. امیدواریم که کاربهدستان به سخن او توجه کنند که راهگشاست. ایدههای فراوانی دارد. یکی از طرحهای او نظام یکپارچه کتابخانههای دانشگاهی ایران با مرکزیت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است. امیدواریم یکپارچه پردازی کتابخانهها به خصوص در دوره دوم تصدیاش در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و همه ایدههایی که مدنظر دارد و میگوید بشنوند و در جهت تحققشان یاریاش کنند.
منبع: روزنامه ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید