روح الامینی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 23 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/246804/روح-الامینی
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1404
چاپ شده
4
روحُالْاَمینی، محمود (1307- 1389 ش/ 1928-2011 م)، از پیشکسوتان مردمشناسی ایران و از استادان برجستۀ این رشته در دانشگاهها.او در مهرماه 1307 در کوهبنان کرمان زاده شد؛ خواندن، نوشتن و قرائت قرآن را در مکتبخانه آموخت (روحالامینی، «پیشگامان ... »، 17- 18)؛ تحصیلات ابتدایی را در کرمان، و آموزش دورۀ متوسطه را در مدرسۀ دارالفنون تهران به پایان برد. روحالامینی از 1331 تا 1334 ش در دورۀ کارشناسیِ ادبیات فارسی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بود (همان، 18-20؛ برومبرژه، 149). از استادان وی در این مقطع، میتوان به ابراهیم پورداود، بدیعالزمان فروزانفر و صادق کیا اشاره کرد (روحالامینی، همان، 20). او پس از گذراندن دورۀ کارشناسی، به مدت 3 سال به تدریس زبان فارسی در دارالفنون و مدارس آمل مشغول بود (برومبرژه، همانجا). حضور در آمل، وی را به نوشتن دربارۀ بسیاری از آداب و رسوم مردم آن منطقه ترغیب کرد و بدینترتیب، دریچهای به سوی مطالعات انسانشناسی و مسائل اجتماعی بر او گشوده شد (روحالامینی، همان، 23).روحالامینی در 1338 ش در مقطع کارشناسی ارشد، به فراگیری علوم اجتماعی در مؤسسۀ تحقیقات اجتماعی پرداخت (همان، 25؛ برومبرژه، همانجا). از استادان این رشته در آن دوره، میتوان اینان را نام برد: غلامحسین صدیقی، احسان نراقی، یحیى مهدوی و محمدحسن گنجی (همان، 31). روحالامینی سپس به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن پاریس و موزۀ مردمشناسی فرانسه به تحصیل ادامه داد و با ارائۀ رسالۀ «تمدن سنتی گوسفند در میان عشایر فارس»، با راهنمایی آندره لوروآ گوران، به درجۀ دکتری نائل شد (برومبرژه، همانجا)؛ آنگاه به مدت یک سال بهعنوان پژوهشگر در «مرکز تحقیقات فرانسه» کار کرد و مدتی نیز به تدریس در موزۀ مردمشناسی فرانسه پرداخت (روحالامینی، «پیشگامان»، 56، زندگینامه، 157). او در سالهای 1348- 1379 ش، در دانشگاههای ایران تدریس میکرد و از 1355 تا 1358 ش (همزمان با تدریس در ایران) در دانشگاه اِکس فرانسه به تدریس مردمشناسی مشغول بود («بزرگداشت ... »، 108).روحالامینی افزون بر تدریس، فعالیتهای دیگری نیز داشت که ازجمله میتوان به این موارد اشاره کرد: راهاندازی و سازماندهیِ «موزۀ مردمشناسی» در کاخ گلستان در 1351 ش؛ طرح و راهاندازی موزۀ حمام گنجعلیخان در کرمان به یاری هنرمندان موزۀ مردمشناسی در 1351-1352 ش؛ اقدام برای نگهداری از باغ نگارستان؛ و راهاندازی مرکز اسناد و آثار دانشگاهی (قنبری، 160). انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سوابق درخشان و خدمات فرهنگی روحالامینی، در 11 خرداد 1381 از وی تجلیل به عمل آورد («بزرگداشت»، همانجا). سرانجام وی پس از 82 سال زندگی، در 17 اسفند 1389 درگذشت (کاظمی، 6).روحالامینی رفتار و کرداری مردمشناسانه داشت و تلاش میکرد برای دستیافتن به مستندات، ابزارها و عناصر فرهنگی و مردمشناختیِ ایران در آثار ادبی ــ با توجه به آشناییای که با آنها داشت ــ به تفحص و تحقیق بپردازد. وی با سنن، آداب و رسوم محلی، فرهنگ مردم و مناسک و مراسم ایران نفس میکشید و با آنها زندگی میکرد (توسلی، 163-164).
این اثر شاملِ دیدگاهها و تجربههای دانشمندان انسانشناسی است و اینگونه مطالب را در بر دارد: رهنمودهایی مربوط به منشأ انسان، تدبیر مسکن، تلاش معاش، روشهای پژوهش، نظریهها، و دیباچهای بر موضوعات فرهنگ، خانواده، اعتقادات، اقتصاد و آداب سنتی و فولکلور (ص 16-17). روحالامینی در این کتاب که در 1357 ش به چاپ رسیده است، در مبحث مربوط به فولکلور، پس از بیان معنای لغوی و تاریخچۀ آن، به تمایز میان فولکلور و مباحث مردمشناسی میپردازد. او بر آن است که فولکلورشناس به جمعآوری و تقسیمبندی و مطالعۀ مقایسهای پدیدههای فرهنگی اهمیت میدهد، در صورتی که مردمشناس به تجزیه و تحلیل پدیدهها میپردازد (ص 265-274).
مؤلف در این اثر فرهنگ را از جنبههای مختلف بررسی میکند. یکی از مباحث این کتاب، فرهنگ و فولکلور است. روحالامینی مینویسد که اصطلاح فرهنگ عامه و فرهنگ مردم نمیتواند برای کلمۀ فولکلور معادلی مناسب، دقیق و گویای مقصود باشد، زیرا فرهنگ با قلمرو وسیع موضوعیاش، نه محدود به فولکلور و نه منحصر به عوام میشود و باورهای فولکلوری در میان همۀ گروهها و خانوادههای جامعه اعم از خواص و عوام وجود دارد؛ بنابراین، روشن است که نمیتوان فرهنگ و فولکلور را مترادف و معادل یکدیگر دانست، بلکه باید گفت که فولکلور جزئی از مجموعۀ اعمال و رفتارهای فرهنگی جامعه است (ص 80 -82).
در این اثر که در 1369 ش به چاپ رسیده است، با استناد به گزارشهای واحد فرهنگِ مردمِ صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که در دورۀ مسئولیت ابوالقاسم انجوی (ه م) گردآوری شده بود، به بررسی تفأل با دیوان حافظ در میان مردم پرداخته شده است.
در این کتاب، ادبیات به معنی نوشتارها و اثرهای هنری سنجیده، خوشایند و گویا در زمینههای داستانی، ادبی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و جز آنها تعریف شده است. در حقیقت به عقیدۀ روحالامینی، کتابهای ادبی، تاریخی و جغرافیایی ــ افزون بر بیان رویدادها و اندیشهها ــ روشنگر بسیاری از ضابطهها، ارزشها، دانشها و ساختارهای اجتماعی زمان خویشاند (ص 9، 24). از موضوعات مورد بحث این کتاب، پژوهشی مردمشناختی دربارۀ درخت آسوریگ (ه م) است که از منظومههای انگشتشمار برجا مانده از پیش از اسلام به شمار میرود و مناظرهای است بین درخت خرما و بز به زبان پهلوی شمالی (پهلوی اشکانی) از شاعری ناشناخته و شامل 121 بیت (به شاخ ... ، 27). نمودهای فرهنگی و اجتماعی ... در 1375 ش به چاپ رسیده است.
در این کتاب که در 1376 ش به چاپ رسیده، دربارۀ این موضوعات بحث شده است: جشنهای نوروز، مهرگان، یلدا، تیرگان، سده (ه مم)، و نیز زیارتگاه پیر چکچکو (نک : ه د، پیر سبز) و ارزش و اعتبار آن، آیینهای سالیانه در قرهکلیسا و آیین قالیشویان در مشهد اردهال.
در گفتوشنودهای طرحشده در این کتاب بیشتر تمثیلهایی برگزیده شده که در آنها تفاوت دو طرف گفتوگوکننده مشهود است؛ مثلاً گفتوشنودِ کسانی که زبان یکدیگر را نمیفهمند، مانند زورمند و ضعیف و جز آنها. مؤلف مینویسد که داستانهای مثنوی، افزون بر بیان مطلب، نمایانگر فرهنگِ قشرها و گروههای گوناگون اجتماعی نیز هست (ص 20-21).
در این اثر افزون بر شرح موضوعاتی چون گرمابه و آداب آن، جایگاه حمام در ادیان مختلف، تقسیمات بنا، وسایل، زمان، کارکنان، تحول و تغییر در حمامهای عمومی و بهرهگیری از فضای حمام، جایگاه اجتماعی و فرهنگی آن نیز مورد بحث قرار گرفته است. در حقیقت، حمام عمومی افزون بر آنکه مکانی برای شستوشو بوده، نقش پاتوق را نیز برای مردم آبادی داشته، و جایی مناسب برای پرداختن به اینگونه امور بوده است: دید و بازدید، رتقوفتق مسائل اجتماعی، خریدوفروش، درمان و معالجه، تدریس و تعلیم، آشتیکنان، خبرگیری و خبررسانی (ص 41). زمان کار حمامها از اذان صبح تا آغاز تاریکی شب بود. شبها کسی داخلِ حمام نمیشد، زیرا باورِ مردم این بود که جنها گاه و بیگاه بهویژه در شبها در حمام رفتوآمد میکنند و در تاریکی به رقص و پایکوبی و آوازخوانی میپردازند (ص 66 -67). در بخشی از کتاب، اصطلاحات، اعتقادات، گویشهای طنزآمیز و چیستانهای مربوط به حمام نقل و بررسی شده است (ص 71-72، 74). از روحالامینی صدها مقاله به یادگار مانده است که از میان آنها به دو مقاله اشاره میشود: 1. «مردمشناسی و مردمنگاری در ایران»: در این مقاله، مؤلف، پس از شرح روند تحقیق و مطالعۀ مردمشناسی از دیرباز تا عصر حاضر، به تعریفی از مردمشناسی میپردازد و مینویسد که نمیتوان مردمشناسی را در چهارچوب مطالعات جوامع ابتدایی محدود کرد. در حقیقت، تحقیقاتِ مردمشناسی، جنبههای مختلف قدیم و جدید، ابتدایی و متمدن، و ساده و پیچیده را در بر میگیرد؛ مثلاً در مردمشناسیِ تهران، نمیتوان هیچیک از فنون صنایع فلزی، رموز کارهای آفتابهسازِ دورهگرد، آهنگرِ بازارچه و تکنیسین کارخانۀ بزرگ را از نظر دور داشت. از سوی دیگر، مردمشناسی علم حالتها و رفتارهای خود به خود و سنتهای غیرمنطقی نیز هست که البته ممکن است در آغاز بر پایهای منطقی بنا شده باشند، مانند دست بر سینه نهادن برای ادای احترام که امروزه تنها جنبۀ ادب به خود گرفته است، اما در بار عام پادشاهان قدیم چین، اجباری بوده و برای اطمینان خاطر پادشاه از مسلحنبودن حضار صورت میگرفته است. افزون بر این، مردمنگاری نیز به صورت مطالعۀ دقیق تظاهرات مادی و فعالیتهای انسانی که به جغرافیای انسانی مرتبط میشود، تعریف شده است (ص 267-270).2. «مردمنگاری و نقش آن در تحقیقات مردمشناسی ایران»: در این مقاله، منابع تحقیقات مردمشناسی ایران بدین شرح مورد بررسی قرار گرفته است: منابع ادبی و تاریخی ایرانی، سفرنامههای غیرایرانی، منابع تحقیقاتی غیرایرانی، منابع تحقیقی و علمی معاصر، و سرانجام تحقیق در محل، و زندگیکردن با گروهِ مورد مطالعه، شرکت در فعالیتها و جشنهای آنها و جز اینها که مرحلۀ اصلی مردمنگاری است (ص 404- 409).از روحالامینی شماری غزل هم باقی مانده که «مهربان سنگم» یکی از آنها ست. در این غزل به مثلهایی مربوط به سنگ اشاره شده است: هر چه سنگه بر پای لنگه؛ سنگ در آستین داشتن؛ یک نادان سنگی به چاه میاندازد که صد عاقل نمیتوانند آن را بیرون آورند؛ نیکمردان سنگ از سر راه مردم برمیدارند؛ سنگ صبوری که اندوه مردمان را میشنود و غمخوار آنان است (ص 154- 155).
«بزرگداشت دکتر محمود روحالامینی»، فرهنگ مردم، تهران، 1381 ش، س 1، شم 1؛ توسلی، غلامعباس، «دربارۀ محمود روحالامینی»، انسانشناسی، تهران، 1390 ش، س 9، شم 14؛ درخت آسوریک، ترجمۀ یحیى ماهیار نوابی، تهران، 1363 ش؛ روحالامینی، محمود، آیینها و جشنهای کهن در ایران امروز، تهران، 1376 ش؛ همو، به شاخ نباتت قسم (باورهای عامیانه دربارۀ فال حافظ)، تهران، 1369 ش؛ همو، «پیشگامان مردمشناسی ایران» (گفتوگو با امید قنبری)، زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر محمود روحالامینی، تهران، 1381 ش؛ همو، حمام عمومی در جامعه و فرهنگ و ادب دیروز، تهران، 1386 ش؛ همو، زمینۀ فرهنگشناسی، تهران، 1368 ش؛ همو، زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر محمود روحالامینی، تهران، 1381 ش؛ همو، فرهنگ و زبان گفتوگو، به روایت تمثیلهای مثنوی مولوی بلخی، تهران، 1381 ش؛ همو، مبانی انسانشناسی (گرد شهر با چراغ)، تهران، 1368 ش؛ همو، «مردمشناسی و مردمنگاری در ایران»، سخن، تهران، 1349 ش، دورۀ 20، شم 3؛ همو، «مردمنگاری و نقش آن در تحقیقات مردمشناسی ایران»، مجموعۀ مقالات نخستین کنگرۀ تحقیقات ایرانی، به کوشش غلامرضا ستوده، تهران، 1354 ش؛ همو، نمودهای فرهنگی و اجتماعی در ادبیات فارسی، تهران، 1375 ش؛ قنبری، امید، «کارنامۀ دکتـر محمـود روحالامینـی»، زندگینامـه و خدمات ... (نک : هم ، روحالامینی)؛ کاظمی فرامرزی، نعمتالله، «دکتر محمود روحالامینی و باغ نگارستان»، اطلاعات، تهران، 15 اسفند 1392 ش، شم 827‘ 25؛ نیز:
Bromberger, Ch. and J. P. Digard, «Mahmoud Rouholamini», Studia Iranica, Paris, 2011, vol. XL.فریبا مجیدی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید