صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / خلفای راشدین /

فهرست مطالب

خلفای راشدین


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 2 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خُلَفایِ راشِدین، عنوانی است که بنابر بعضی روایات، پیامبر اکرم (ص) بر جانشینان خود اطلاق کرده، و خطاب به امت اسلامی فرموده است: «علیکم بسنتی و سنة خلفاء الراشدین من بعدی» (نیشابوری، ۸۷؛ سبکی، ۸ / ۲۳۱؛ رضا، ۲ / ۱۷۹). مورخان و دانشمندان اهل سنت ظاهراً به استناد همین حدیث، عنوان مذکور را بر تعدادی از جانشینان پیامبر اکرم (ص) که دورۀ آنها را، به‌لحاظ اعمال و تأثیر آموزه‌های اسلام بر مردم از جهات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، یعنی هدایت و رهبری خلق به سوی دین حق، امتداد دورۀ پیامبر اکرم (ص) و ممتازترین عصر اسلامی پس از دورۀ نبوت می‌دانستند، اطلاق کرده‌اند (قطب، ۶ / ۳۹۷۰؛ عمری، ۷- ۸) و آن دوره را عصر «الخلافة الراشدة» خوانده‌اند؛ اما میان آنها در تعداد و مصداق خلفای راشدین، اتفاق‌نظر مطلق وجود ندارد. همۀ مورخان و نویسندگان کهن ابوبکر بن ابی‌قحافه، عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، و امام علی بن ابی‌طالب (ع) را از خلفای راشدین دانسته‌اند، اما بعضی از آنها دورۀ «الخلافة الراشدة» را به ایام خلافت این ۴ تن منحصر کرده‌اند (مثلاً نک‍ : طحاوی، ۸۱؛ ابوالشیخ، ۲ / ۳۴۹؛ ابن‌ ابی یعلى، ۲ / ۱۸۵؛ ابن‌جوزی، ۲۲۸؛ مقدسی، ۲۰۰؛ ابن‌قدامه، ۳۶؛ قرطبی، ۸۲؛ ثعلبی، ۳ / ۳۳۳؛ مقریزی، ۳ / ۳۱۷)، و گروهی علاوه بر اینها، امام حسن مجتبى (ع) را هم از خلفای راشدین بـه شمـار آورده‌انـد (مثـلاً نک‍ : قرشی، ۲ / ۴۱۷؛ سیوطی، ۱۴۷؛ ابن‌عمرانی، ۴۷- ۴۸؛ قلقشندی، ۱ / ۱۰۵؛ صلابی، ۲۰۲، ۴۱۶). 
چند تن از نویسندگان علاوه بر این ۵ تن، عمر بن عبدالعزیز، خلیفۀ صالح اموی، را هم در زمرۀ خلفای راشدین آورده‌اند (مثلاً نک‍ : بسوی، ۱ / ۶۹۱؛ ذهبی، تذکرة ... ، ۱ / ۹۰، سیر ... ، ۸ / ۲۵۹؛ ابن ابی رندقه، ۱۲۴). ابن‌حجر (۲ / ۶۴۲) که عمر بن عبدالعزیز را به استناد قولی از سفیان ثوری و به نقل از سنن ابوداوود، از خلفای راشدین دانسته است، متذکر شده که چون دورۀ خلافتهای امام حسن مجتبى (ع) و عبدالله بن زبیر بسیار کوتاه بوده است و همۀ امت بر آنها گرد نیامدند، در زمرۀ خلفای راشدین از آنها یاد نمی‌شود. از اینجا معلوم می‌شود که در آن ایام سخنی از عبدالله بن زبیر، که در حجاز بر خلافت اموی شورید و خود را خلیفه خواند، هم در این‌باره در میان بوده است. اما عجیب است که صابی (ص ۱۲۹) همۀ خلفای عباسی، از ابوالعباس سفاح به بعد را خلفای راشدین خوانده است (احوال هریک از خلفای راشدین را، نک‍ : ه‍ د، ابوبکر؛ عمر بن خطاب؛ عثمان بن عفان؛ علی بن‌ ابی‌طالب؛ حسن، امام).

مآخذ

ابن‌ ابی رندقه، محمد، سراج الملوک، اسکندریه، ۱۲۸۹ ق / ۱۸۷۲ م؛ ابن ابی یعلى، محمد، طبقات الحنابلة، به کوشش محمد حامد فقی، بیروت، دارالمعرفه؛ ابن‌جوزی، عبدالرحمان، مناقب الامام احمد بن حنبل، به کوشش عبدالله ابن عبدالمحسن ترکی، قاهره، ۱۴۰۹ ق؛ ابن‌حجر هیتمی، احمد، الصواعق المحرقه، به کوشش عبدالرحمان بن عبدالله ترکی و کامل محمد خراط، بیروت، ۱۴۱۷ ق / ۱۹۹۷ م؛ ابن‌عمرانی، محمد، الانباء فی تاریخ الخلفاء، به کوشش قاسم سامرایی، قاهره، ۱۴۲۱ ق / ۲۰۰۱ م؛ ابن‌قدامۀ مقدسی، عبدالله، لمعة الاعتقاد، وزارة الشؤون الاسلامیه، ۱۴۲۰ ق / ۲۰۰۰ م؛ ابوالشیخ اصفهانی، عبدالله، طبقات المحدثین باصبهان، به کوشش عبدالغفور بلوشی، بیروت، ۱۴۱۲ ق / ۱۹۹۲ م؛ بسوی، یعقوب، المعرفة و التاریخ، به کوشش اکرم ضیاء عمری، بیروت، ۱۴۰۱ ق / ۱۹۸۱ م؛ ثعلبی، احمد، الکشف و البیان، به کوشش ابومحمد بن عاشور، بیروت، ۱۴۲۲ ق / ۲۰۰۲ م؛ ذهبی، محمد، تذکرة الحفاظ، بیروت، ۱۴۱۹ ق / ۱۹۹۸ م؛ همو، سیر اعلام النبلاء، قاهره، ۱۴۲۷ ق / ۲۰۰۶ م؛ رضا، محمد رشید، رسائل السنة و الشیعة، قاهره، ۱۳۶۶ ق / ۱۹۴۷ م؛ سبکی، عبدالوهاب، طبقات الشافعیة الکبرى، به کوشش محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، قاهره، ۱۴۱۳ ق؛ سیوطی، تاریخ الخلفاء، به کوشش حمدی دمرداش، قاهره، ۱۴۲۵ ق / ۲۰۰۴ م؛ صابی، هلال، رسوم دار الخلافة، به کوشش میخائیل عواد، بیروت، ۱۴۰۶ ق / ۱۹۸۶ م؛ صلابی، علی محمد محمد، امیرالمؤمنین الحسن بن علی بن ابی طالب رضی الله عنه، شخصیته و عصره، دار التوزیع و النشر الاسلامیه، ۱۴۲۵ ق / ۲۰۰۴ م؛ طحاوی، احمد، تخریج العقیدة الطحاویة (همراه با شرح و تعلیق البانی)، به کوشش محمد ناصرالدین البانی، بیروت، ۱۴۱۴ ق؛ عمری، اکرم، عصر الخلافة الراشدة محاولة لنقد الراویة التاریخیة وفق منهج المحدثین، ریاض، ۱۴۳۰ ق / ۲۰۰۹ م؛ قرشی، عبدالقادر، الجواهر المضیئة، کراچی، کتابخانۀ میرمحمد؛ قرطبی، یوسف، الانتقاء فی فضائل الثلاثة الائمة الفقهاء مالک و الشافعی و ابی‌حنیفة رضی الله عنهم، بیروت، دار الکتب العلمیه؛ قطب، سید، فی ظلال القرآن، بیروت / قاهره، ۱۴۱۲ ق؛ قلقشندی، احمد، مآثر الانافة فی معالم الخلافة، به کوشش عبدالستار احمد فراج، کویت، ۱۹۸۵ م؛ مقدسی، عبدالغنی، الاقتصاد فی الاعتقاد، به کوشش احمد بن عطیة بن علی غامدی، مدینه، ۱۴۱۴ ق / ۱۹۹۳ م؛ مقریزی، احمد، اتعاظ الحنفاء، به کوشش جمال‌الدین شیال و محمد حلمی محمد احمد، قاهره، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیه؛ نیشابوری، حسن، غرائب القرآن و رغائب الفرقان، به کوشش زکریا عمیرات، بیروت، ۱۴۱۶ ق.

صادق سجادی