صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فلسفه / آقاحسین خوانساری /

فهرست مطالب

آقاحسین خوانساری


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 23 اسفند 1401 تاریخچه مقاله

آقا حُسَیْنِ خوانْساری[۱]، فرزند جمال‎الدین، معروف به محقق خوانساری (۱۰۱۶-۱۰۹۹ق/۱۶۰۷- ۱۶۸۸م)، دانشمند، فقیه و حکیم بزرگ شیعی ایرانی در دورۀ صفوی. پیش از رسیدن به سن بلوغ، به قصد کسب معارف و علوم اسلامی به اصفهان رفت و در مدرسۀ خواجه‎ملک که مجمع فضلای بزرگ آن زمان بود، به تحصیل پرداخت. در اصفهان از محضر استادان بسیاری استفاده کرد و به همین جهت خود را «تلمیذالبشر» نامید که اشاره به کثرت استادانش داشته باشد. آقاحسین علوم عقلی را نزد میرابوالقاسم فندرسکی، و علوم نقلی را در محضر محمدتقی مجلسی تکمیل کرد و از وی اجازۀ روایت گرفت. از استادان دیگر او محقق سبزواری مؤلف کتاب الذخیرة و حیدر بن محمد خوانساری نویسندۀ زبدةالتصانیف را نام برده‎اند. گرچه در دوران تحصیل گرفتار فقر و تنگدستی بود، ولی سرانجام به جایی رسید که شاه سلیمان صفوی جبۀ گرانبهای خود را برای او فرستاد و در یکی از سفرها نیابت سلطنت و رسیدگی به کارهای کشوری را به وی واگذار کرد. آقاحسین با وجود جاه و مقام و رفاهی که داشت، همواره پناه بینوایان و تهیدستان بود. او در دانشهای معقول و منقول تبحر داشت و به گفتۀ افندی اصفهانی «پشتوانۀ اهل علم» بود (ص ۵۷). وی در آغاز به کلام و فلسفه گرایش داشت، ولی بعدها به فقه و اصول گرایید و در این رشته معروف شد و ریاست علمی و مذهبی زمان بر او مسلّم گردید. خوانساری گه‎گاه به عربی و فارسی شعر می‎سرود و منشآت زیبا به هر ۲ زبان پدید می‎آورد.
وی در هر ۲ رشتۀ معقول و منقول تدریس می‎کرد و به همین جهت به «استادالکل فی‎الکل» معروف گشت. شاگردان و تربیت‎شدگان او، که خود از اعلام فقه و حکمت به شمار می‎رفتند، عبارتند از: ۲ فرزندش آقا جمال‎الدین محمد مُحَشّی شرح لمعه و آقا رضی‎الدین محمد، محمدصالح خاتون‎آبادی که مدت ۲۰ سال در خدمت او تلمذ کرد، ملامیرزای شیروانی شارح و محشّی معالم‎الاصول، شیخ جعفر قاضی، سید نعمت‎الله جزایری، محمدبن عبدالفتاح تنکابنی معروف به «سراب» علیرضا شیرازی که شاعری فاضل بود و «تجلی» تخلص می‎کرد و نیز میرزا عبدالله افندی، مؤلف ریاض‎العلماء که به گفتۀ خود شرح اشارات را نزد او خوانده است.

آثار

آقا حسین خوانساری نویسنده‎ای پرکار بود و آثاری فراوان از خود به یادگار گذاشت. نوشته‎های او را می‎توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

الف ـ آثار چاپی

۱. مشارق‎الشموس فی شرح‎الدروس. شرحی است بر کتاب ‎الدروس نوشتۀ شهید اول ابوعبدالله محمد بن مکی عاملی (۷۳۴-۷۸۴ق / ۱۳۳۴-۱۳۸۲م). این کتاب ناتمام است و آقا حسین موفق نشده است از شرح مبحث نجاست فقاع از باب طهارت فراتر رود. مشارق کتابی است شامل اخبار ائمه و گفتارهای فقیهان امامی در هر مبحث (غروی حایری، ۱ / ۲۳۵)؛ و به گفتۀ صاحب روضات‎الجنات از لحاظ کثرت تحقیقات کم‎نظیر است (۲ / ۳۵۲). این کتاب ۲ بار در ۱۳۰۵ و ۱۳۱۱ق / ۱۸۸۸ و ۱۸۹۳م در تهران چاپ شده است؛ ۲. تعلیقه بر حاشیۀ محقق سبزواری. تهران، ۱۳۱۷ق / ۱۸۹۹م؛ ۳. الرسالة فی مقدمة الواجب، ایران، ۱۳۱۷ق /  ۱۸۹۹م.

ب ـ آثار خطی

حاشیۀ اشارات؛ حاشیه بر الٰهیات شفا؛ رسالۀ اجماع؛ انشاء دربارۀ حرمت شراب؛ انشاء در تعریف بهار؛ تعریف سخن؛ رساله در خمس؛ حاشیه بر شرح تجرید؛ حاشیه بر مطول؛ شبهۀ طفره؛ حل شک در تقسیم جسم تا بی‎نهایت؛ حاشیه بر محاکمات؛ حاشیه بر مختصرالاصول؛ فایده دربارۀ علم باری تعالیٰ و جز اینها. آثار خطی او به‎طور گسترده‎ای در کتابخانه‎های ایران موجود است و کمتر کتابخانه‎ای است که چند اثر از او را نداشته باشد. ازجمله می‎توان این کتابخانه‎ها را برشمرد: مرکزی دانشگاه تهران، ملی تهران، ملی ملک، خانقاه نعمت‎اللٰهی، سپهسالار (سابق)، شورای ملی (سابق)، رشت، آخوند (همدان)، وزیری (یزد)، فیضیه، آیت‎الله مرعشی (قم)، جامع گوهرشاد، آستان قدس، دانشکدۀ ادبیات (مشهد).

ج ـ آثار منسوب

المائدة السلیمانیة، به فارسی، در خوردنیها و نوشیدنیها برای شاه سلیمان صفوی؛ ترجمۀ صحیفۀ سجادیه به فارسی؛ رساله در جبر و اختیار؛ جواهر و اعراض؛ شرح کافیۀ ابن حاجب؛ شرح هیأت فارسی قوشجی؛ رساله در شبهۀ ایمان و کفر؛ رساله در شبهۀ استلزام؛ رساله در تشکیک؛ ترجمۀ کتاب نهج‎الحق علامۀ حلّی به فارسی برای شاه سلیمان صفوی؛ تفسیر سورۀ فاتحه؛ حاشیه بر شرح حکمةالعین.

مآخذ

آخوند همدان، فهرست خطی، صص ۱۰۱-۱۰۲، ۱۸۷، ۲۲۸؛ آستان قدس، فهرست، ۵ / ۶۱۴-۶۱۵، ۶ /  ۴۹-۵۰، ۹ / ۳۰۳-۳۰۴؛ آصفیه، فهرست خطی، ۳ / ۴۷۶؛ آقابزرگ، الذریعة، ۴ / ۱۲۶، ۶ / ۶۷- ۶۸، ۱۱۰-۱۱۱، ۱۹۲، ۷ /  ۱۹، ۸ /  ۲۹۹-۲۳۰، ۱۰ / ۱۹۶-۱۹۷، ۲۱ / ۲۱، ۲۰۱، ۲۲ / ۱۰۶، ۲۳ / ۲۳، ۲۵ / ۱۳۷؛ آیت‎الله مرعشی، فهرست خطی، ۱ / ۲۴۲-۲۴۳، ۴ / ۲۱۰؛ افندی اصفهانی، عبدالله، ریاض‎العلماء، قم، مکتبة آیةالله المرعشی، ۱۴۰۱ق؛ امین محسن، اعیان‎الشیعه، بیروت، دارالتعارف، ۱۴۰۳ق، ۶ /  ۱۴۸-۱۵۰؛ اهدایی مشکوٰة، فهرست خطی، ۳ /  ۲۲۸- ۲۲۹، ۲۴۲-۲۴۳؛ بروکلمان، ذیل، ۲ / ۵۹۰؛ بغدادی، اسماعیل پاشا، ایضاح‎المکنون، استانبول، ۱۳۶۴ق، ۲ / ۴۸۵؛ همو، هدیةالعارفین، استانبول، ۱۹۵۱م، ۱ / ۳۲۴؛ تنکابنی، احمد، قصص‎العلماء، تهران، ۱۳۶۴ق، ص ۲۶۵؛ جامع گوهرشاد، فهرست خطی، ۱ /  ۱۰۸-۱۰۹؛ ۴ کتابخانۀ مشهد، فهرست خطی، ۱ / ۲۶۶، ۳۶۳؛ حر عاملی، محمد بن حسن، امل‎الآمل، بغداد، مکتبة الاندلس، ۱۳۸۵ق، ۲ / ۱۰۱؛ حلبی، علی‎اصغر، تاریخ فلاسفۀ ایرانی، تهران، زوار، ۱۳۶۱ش، صص ۵۵۶-۵۵۷؛ خانقاه نعمت‎اللٰهی، فهرست خطی، ص ۱۹۹-۲۰۰؛ خوانساری، محمدباقر، روضات‎الجنات، بیروت، دارالکتب العربیة، ۱۳۹۰ق؛ دانشکدۀ ادبیات مشهد، فهرست خطی، صص ۲۲۶-۲۲۷؛ ۲ کتابخانۀ مشهد، فهرست خطی، صص ۷۱۰، ۷۱۱، ۷۲۳؛ سپهسالار (سابق)، فهرست خطی ۴ / ۱۸۲-۱۸۳، ۲۳۸؛ شورای ملی (سابق)، فهرست خطی، صص ۴۳۲، ۵ / ۱۰۴- ۱۰۸، ۱۶۶-۱۷۴، ۱۹۲-۱۹۷، ۶ / ۲۰-۲۱، ۷ / ۳۵۳، ۹ (۱) / ۴۲۰، ۹ (۲)۵۱۴-۵۱۵، ۱۱ / ۲۴۵-۲۴۶، ۱۲ / ۲۱-۲۲، ۱۱۰، ۱۱۷، ۱۳ / ۲۰۰-۲۰۱، ۱۹ / ۳۳۲؛ غروی حایری، محمدعلی، جامع‎الرواة، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۰۳ق؛ فیضیه، فهرست خطی، ۱ / ۸۵، ۲۴۶؛ قمی، عباس، فوائدالرضویة، تهران، ۱۳۲۷ش؛ کتابخانۀ رشت و همدان، فهرست خطی، صص ۱۱۱۱، ۱۳۱۳، ۱۳۵۹؛  کتابخانۀ مرکزی، فهرست خطی، ۷ / ۹۱، ۴۸۰، ۶۱۰، ۸ / ۱۵۳، ۳۷۵، ۵۵۴، ۶۰۱، ۶۱۰، ۶۱۶، ۹ / ۱۱۹۱، ۱۲۱۵، ۱۳۶۳، ۱۴۰۱، ۱۴۱۱، ۱۱ / ۲۲۹۶، ۱۳ / ۳۳۵۰-۳۳۵۱، ۱۴ / ۳۶۷۶؛ کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد، فهرست خطی، ۱۶ / ۳۳۹-۳۴۰، ۳۴۲-۳۳۴، ۳۵۴، ۳۵۹، ۴۲۵، ۴۳۰، ۵۷۴، ۶۴۵، ۶۴۸، ۱۷ / ۱۲۴، ۵۲۴؛ کحاله، عمررضا، معجم‎المؤلفین، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۴ /  ۴۸؛ مامقانی، عبدالله، تنقیح‎المقال، نجف، ۱۳۵۲ق، ۱ / ۳۲۳؛ مدرس، محمدعلی، ریحانةالادب، تبریز، ۱۳۴۶ش، ۵ /  ۲۳۹؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی عربی، ۱۹۳، ۲۹۴-۲۹۵، ۴۵۲، ۴۷۶، ۸۴۵؛ ملی تهران، فهرست خطی، ۷ / ۸۱، ۳۱۱، ۸ /  ۹۹، ۱۴۵-۱۴۶، ۳۸۵، ۹ /  ۱۸، ۱۰ / ۵۷۶؛ ملی ملک، فهرست خطی، ۲۲۴، ۲۴۴؛ نوری، میرزاحسین، مستدرک‎الوسائل، تهران، المکتبةالاسلامیة، ۱۳۸۲ق / ۳ / ۳۸۴-۳۸۵، ۴۰۸؛ وزیری یزد، فهرست خطی، ۱ / ۱۸۲-۱۸۳، ۲ / ۵۶۹، ۴ / ۱۳۱۷، ۱۴۰۵.

صمد موحد