آغاز و انجام
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 28 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237484/آغاز-و-انجام
دوشنبه 13 اسفند 1403
چاپ شده
1
آغاز و اَنْجام، عنوان شماری از رسالات و کتابهای کلامی و عرفانی و علمی به زبان فارسی، نوشتۀ تنی چند از دانشوران مسلمان ایرانی، بیشتر شیعی. برخی از کسانی که ذیل این عنوان اثری پدید آوردهاند، از این قرارند: 1. اَبْهَری، اثیرالدین مفضلبن عمر (د ح 660 ق / 1262م). اثر او رسالهای دربارۀ مبدأ و معاد در 2 بخش است. بخش یکم، 6 فصل بدین ترتیب دارد: الف ـ برهان واجبالوجود؛ ب ـ توحید واجبالوجود؛ ج ـ تنزیه واجبالوجود؛ د ـ اثبات معلول؛ ه ـ کثرت عقول؛ و ـ اثبات نفوس ملکیّه. بخش دوم، دارای 5 فصل بدینگونه است: الف ـ معاد جسمانی؛ ب ـ بطلان تناسخ؛ ج ـ نفس غیرقابل فساد؛ د ـ معاد روحانی؛ ه ـ کرامات، وحی و الهام. برخی اثر او را ترجمۀ کتاب المبدأ والمعاد ابوعلیسینا پنداشتهاند که درست نیست. از اثر او نسخههایی خطی در کتابخانههای مرکزی دانشگاه تهران، الٰهیات، مجلس شورای ملی (سابق) و مدرسۀ سپهسالار (سابق) موجود است. 2. احمدی، محمد. اثر او رسالهای است دربارۀ مبدأ و معاد به شیوۀ عارفان حروفی. نسخهای خطی از آن، دارای تاریخ کتابت 855 ق / 1451م، در کتابخانۀ ایاصوفیا (استانبول) موجود است که فیلم آن در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران یافت میشود. 3. فارسی، ابوالخیر محمدتقی بن محمد (د 940ق / 1533م)، شاگرد میرصدرالدین حسینی دشتکی شیرازی (د 903ق / 1497م) و فرزندش غیاثالدین منصور دشتکی شیرازی (د 948ق،1541م). رسالۀ او دربارۀ اسطرلاب، و دارای ترتیبی به این صورت است: یک «آغاز»، 23 فصل به نام 23 «سطر» و یک «انجام». آقابزرگ تهرانی میگوید که نسخهای از آن را ضمن مجموعهای در کتابخانۀ حاجعلی محمد نجفآبادی در نجف اشرف دیده است. تاریخ کتابت این نسخه 1122ق / 1710م است. این رساله گزیدهای است از کتاب حالالتقویم خود نویسنده که در 3 قسمت (آغاز، مقالهای در چند لمعه و انجام) فراهم آمده و طبق فهارس نسخههای خطی به نامهای دیگری مانند اسطرلاب، اسطرلاب مسطح، منتخب حلالتقویم و انتخاب حلالتقویم نیز یاد شده است. مؤلف بر آن بوده که «در این صحیفه، صفحۀ اسطرلاب مسطح و و سایر ادواتش را بیان لایق کند و نکات و رموز آن را کشفی و حلی موافق نماید». از این رساله نسخههایی خطی در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران، آستانقدس رضوی، جامع گوهرشاد (مشهد) و شورای ملی (سابق) موجود است. 4. کاشی، کمالالدین بن جمالالدین (د 730 یا 735ق / 1330 یا 1335م). نسخههایی خطی از کتاب او در کتابخانۀ مرکزی و الٰهیات تهران موجود است. برخی از فهرستنویسان او را «کمالالدین عبدالرزاق بن علی لاهیجی» انگاشته، با ملا عبدالرزاق لاهیجی (د 1072ق / 1661م) خلط کردهاند. 5. نسفی نخشبی، عزالدین بن محمد، معاصر سلطان جلالالدین خوارزمشاه (617- 628 ق / 1220-1231م). نسخهای خطی از رسالۀ او در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران موجود است. 6. نصیرالدین طوسی، محمد بن حسن (د 672 ق / 1273م). اثر او رسالۀ مختصر و فشردهای در باب مبدأ و معاد است که در آن اصول عقاید اسلامی را به روش عرفانی تأویل کرده است. خواجه نصیرالدین در آغاز رساله میگوید: «دوستی از محرّر این تذکره التماس کرد که نبذی از آنچه سالکان راه آخرت مشاهده کردهاند، از انجام کار آفرینش شبیه به آنچه در کتاب مسطور است و بر زبان انبیاء و اولیاء مذکور، از احوال قیامت و بهشت و دوزخ و غیر آن، ثبت کند بر آن وجه که اهل بینش مشاهده کنند». این کتاب دارای 20 فصل است دربارۀ صفت آخرت، مبدأ و معاد، دو جهان و مراتب مردم در آن دو، مکان و زمان آخرت، حشر خلایق، احوال خلق در آن جهان، صراط، نامۀ اعمال، ثواب و حساب، وزن اعمال، در نوردیدن آسمانها، دمیدن در صور، احوال روز رستاخیز، بهشت و دوزخ، زبانیۀ دوزخ، جویهای بهشت، خازن بهشت و دوزخ، درختهای زقوم و طوبی، حورالعین، ثواب و عقاب و عدل. نمونهای از گرایش شدید او به تأویل، مطالبی است که در فصل نوزدهم عنوان میکند: «چون دیدۀ بصیرتِ مردِ موقِنْ به کُحْلِ توفیق گشاده میشود، واردانِ حضرتِ عزّت را که از پردۀ غیب ظهور میکنند، مشاهده میکند، لامحاله هر یکی به نیکوترین صورتی ممثِّل شوند، مانند آنچه در قصۀ مریم آمده است که فَتَمَثَّل لَهٰا بَشَراً سَوِیّاً؛ و چون تمتّع از آن مشاهده جز به فیضان اثری از عالم وحدت که مقتضی ازدواج ذات و صورت باشد صورت نبندد، پس با هر یکی از آن صُوَر که به منزلۀ یکی از آن حوران بهشتی باشد، این ازدواج حاصل گردد (وَزَوَّجْناهُم بحُورٍ عینٍ)؛ و آن سبب که چهرۀ پردگیان از دیدۀ اغیار و اهل تضاد مصون است، حورٌ مَقْصُوراتُ فیالْخِیامِ باشند، و به حکم آنکه نامحرمان عالمِ تکثُّر را وصل ایشان ناممکن است، لَمْ یَطْمِثْهُنَّ اِنْسٌ قَبْلَهُم وَلٰاجٰانٌّ باشند. و به سبب آنکه معاودت آن حالت هر نوبت موجبالتذاذی بود زیادت از نوبت اولی مانند محبوبی مفقود که بعد از مقاسات طلب باز یافته شود، بکارت و عزابت آن لذات هر نوبت متجدد شود». رسالۀ آغاز و انجام خواجه نصیرالدین طوسی در 1313ق / 1895م، 1324ق / 1906م، 1318ش و 1335ش در شیراز و تهران به چاپ رسیده است. نسخههای خطی آن در انگلستان (موزۀ بریتانیا)، ایران (تهران، مشهد، همدان، قم)، پاکستان، ترکیه و مصر موجود است.
آخوند همدان، فهرست خطی، ص 252؛ آستان قدس، فهرست، 10 / 216-217؛ آقابزرگ، الذریعة، 1 / 35-36، 2 / 9-10، 3 / 105-106، 4 / 508-509، 7 / 67، 15 / 180؛ آیتالله مرعشی، فهرست خطی، 2 / 298، 5 / 323؛ امین، محسن، اعیانالشیعة، بیروت، دارالتعارف، 1403ق،9 / 406؛ اهدایی مشکٰوة، فهرست خطی، 3 / 830-831؛ حاجی خلیفه، کشفالظنون، استانبول، 1941م، 2 / 1076؛ حجتیۀ قم، فهرست خطی، ص 123؛ خانقاه نوربخش، فهرست خطی، 1 / 201-202؛ دارالکتب، فهرس المخطوطات الفارسیة، 10 / 201؛ دانشکدۀ الٰهیات تهران، فهرست خطی، صص 144، 328، 329؛ سنا (سابق)، فهرست خطی، 1 / 120؛ شورای ملی (سابق)، فهرست خطی، 7 / 2، 9 (2) / 633، 664-665، 15 / 201؛ کتابخانۀ مرکزی، فهرست خطی، 9 / 1435، 11 / 2196-2197، 12 / 2904؛ کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد، فهرست خطی، 16 / 151؛ کتابخانۀ ملی، فهرست خطی، 5 / 62-63، 6 / 597- 598؛ کحاله، عمررضا، معجمالمؤلفین، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 11 / 258؛ گنجبخش، فهرست خطی، 3 / 449؛ مدرس، محمدعلی، ریحانةالادب، تبریز، 1346ش، 7 / 94؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی فارسی؛ 1 / 78، 2 / 2540-2541؛ ملی ملک، فهرست خطی، 2 / 4؛ منزوی، احمد، فهرست خطی فارسی، 1 / 234-235، 2 (1) / 721-725، 1014-1015؛ نصیرالدین طوسی، محمد بن حسن، آغاز و انجام، دانشگاه تهران، 1335ش، جمـ ؛ وزیری یزد، فهرست خطی، 5 / 1522.
بخش فلسفه و کلام
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید