آصف الدوله
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 16 دی 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/237469/آصف-الدوله
چهارشنبه 6 فروردین 1404
چاپ شده
1
آصِفُالدّوله، محمدیحییٰ علیخان بهادر، فرمانروای اَوَدْهْ (1188-1212ق / 1774-1797م) و از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی هند در سدۀ 12ق / 18م، چهارمین نواب از حکام شیعی «نواب اَوَدْهْ» یابنی میرزا ناصر (1133-1273ق / 1721-1856م) که در پی تضعیف حکومت مرکزی سلاطین مغول هند، در زمان محمدامین نواب برهانالملک سیدسعادتخان نیشابوری، نیای بزرگ این خاندان، به استقلال محلی دست یافتند (زامباور، 444-445؛ شیروانی، 416، 463).آصفالدوله فرزند شجاعالدوله فرزند صفدر جنگ، پس از مرگ پدر در 1188ق / 1774م به حکومت رسید (فدایی، 412). خاندان وی از زمان پدرش شجاعالدوله با بستن معاهدۀ مشهور بنارس با وارن هیستینگز دولتمرد بنام انگلیسی و فرماندارکل هند (1145-1233ق / 1732- 1818م) در 1186ق / 1774م در سلک متحدان و یاوران کمپانی هند شرقی درآمده بودند. ولی اندکی پس از قدرت یافتن آصفالدوله در 1188ق / 1772م، شورای جدید کمپانی بهرغم مخالفت هیستینگز و بارول، قرارداد سابق را ملغیٰ اعلام کرد و آصفالدوله را مجبور ساخت که ضمن پرداخت هزینههای سپاه کمپانی، غازی پورو بنارس را به کمپانی واگذارد. شورا با حمایت از چیتسینگ که از زمینداران خراجگزار خانوادۀ آصفالدوله بود و اعطای لقب راجه به وی، نواب جدید را با تنگنای مالی دشواری روبهرو ساخت (دولافوز، 248). در ماجرای تملک نقدینهها و قسمتی از املاک پدر آصفالدوله توسط همسران پدر وی (بیگمهای اوده)، نیز شورا جانب ایشان را گرفت و بدینسان بحران مالی دستگاه حکومت آصفالدوله تشدید شد. در 1192ق / 1778م وی در شهر چنار به دیدار هیستینگز حامی قدرتمند خود شتافت. فرماندار کل هند نیز به استناد همدستی بیگمها با راجه چیت سینگ در شورشی که وی در برابر انگلیسیها به راه انداخته بود، فرمان استرداد آن اموال را به سود آصفالدوله صادر کرد (همو، 248، 264؛ بریتانیکا).آصفالدوله پس از این ماجرا و سامان یافتن وضع مالی دربارش، پایههای حکومت خود را استوار ساخت. وی در آغاز حکومت، پایتخت خود و مرکز استان واده را از فیضآباد به لکهنو منتقل کرد (سیدعلی حسن خان، 6) و به آبادانی و رونق شهر همت گماشت. به سبب ارادت به حسین بن علی(ع)، حسینیهای در لکهنو بنیاد نهاد که هم از نظر معماری و هم به دلیل فعالیتهای خیریۀ آن شهرت یافت (همانجا)، گرچه به گفتۀ میرزا ابوطالب اصفهانی (تفضیحالغافلین، 112-113) کسانی که خانهها و زمینهایشان برای بنای این محل گرفته شد، بیخانمان شدند و چیزی در برابر آن دریافت نکردند. از دیگر بناهای او رومیدروازه و مچهیبهون در لکهنو بود (سیدعلی حسنخان، 6). از ثروت و سخاوت او بسیار گفتهاند و سیاهۀ اموال او شامل هزاران اسب، پیل، طوطی، میمون و کبوتر با آذینهای جواهرنشان بوده است (همانجا؛ شیروانی، 462). سلیقۀ متفنن و اسرافهای بیش از حد او روشن میسازد که چرا با 2 کرور مداخل ملکی (همانجا)، تزلزل مالی گاه و بیگاه بر دربار وی سایه میافکنده است. در 1197- 1198ق / 1783-1784م قحطی سختی در اَوده هزاران نفر را از پای درآورد و فساد حاکم بر دستگاه موجب شد که در شرایطی این چنین دشوار و حتیٰ ترحمانگیز برای بیگانگان، هیچ کمکی به مردم بلازده از رطف حکومت نرسد (اصفهانی، تفضیحالغافلین، 95). از سوی دیگر تعلق خاطر آصفالدوله به اهل بیت پیامبر اکرم(ص)، او را در انجام کارهای عمرانی در سرزمینهای دیگر اسلامی بهویژه در نواحی مورد احترام و تقدیس شیعیان، پیشگام میساخت. از آن جمله پرداخت هزینۀ بنای صحن و دیوارهای حرم حسینبنعلی(ع) در کربلا، احداث بازاری متصل به یکی از دروازههای آن (اصفهانی، مسیر طالبی، 400، 408)، بنای عمارتی ناتمام بر مقام و خیمهگاه حضرت زینالعابدین(ع) و سرانجام احداث نهر بزرگ آصفیه یا هندیه در شهر حلۀ عراق که هنگام سفر ابوطالب اصفهانی به عتبات هنوز به اتمام نرسیده و بیش از 10 لک زر روپیه صرف آن گردیده بود (همان، 416-417). آصفالدوله، بخشی از شهرت و اعتبار خود را مدیون توجه و عنایتی است که به اهل علم و فعالیتهای فرهنگی و ادبی داشته است. همزمان با انحطاط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی سلسلۀ مغولان هند پس از مرگ عالمشاه بهادرشاه اول، فعالیتهای علمی و ادبی به دربارهای محلی منتقل شد. لکهنو در ایام حکومت آصفالدوله از مراکز مهم فعالیتهای فرهنگی گردید (رضوی. 75). ادبیات محلی و همزمان با آن زبان اردو به عنوان زبانی مستقل، رو به گسترش نهاد. کسانی چون تفضل حسینخان کشمیری ریاضیدان، میرزا ابوطالب اصفهانی، علی ابراهیمخان متخلص به خلیل، و میرزا فخرالدین احمدخان (میرزاجعفر هندی) نویسندۀ رحلۀ آصفیه (به نام آصفالدوله) ازجمله بزرگان منسوب به دربار اویند (نقوی، 458، 487، 488؛ رضوی، 75؛ آقابزرگ، 26 / 15). از این میان ابوطالب اصفهانی کتاب تفضیحالغافلین را در شرح وقایع روزگار آصفالدوله در 1211ق / 1796م به دستور کاپیتان ریچاردسون انگلیسی نوشت. این کتاب شرح کاملی از اوضاع سیاسی و اجتماعی آن ناحیه در زمان حکومت آصفالدوله است که نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی و فعالیتهای عوامل کمپانی هندشرقی و سایر احوال آن دوره را به روشنی بازمیگوید.شمار کتابهای کتابخانۀ آصفالدوله را 000‘120 جلد نوشتهاند که 200 صحاف در آن به کار ترمیم و تجلید کتاب اشتغال داشتند. (شیروانی، 462). آصفالدوله خود شعر میگفت و در نظم اشعار فارسی و اردو مهارت داشت و «آصف» تخلص میکرد (سیدعلی حسن خان، 6). وی پس از 23 سال حکومت در 1212ق / 1797م درگذشت و در حسینیۀ امام باره لکهنو به خاک سپرده شد (شیروانی، 462؛ سیدعلی حسنخان، 6). مادهتاریخ مرگش بر سنگ گور وی نقش بسته و ذکر تاریخ مرگ او در 1150ق / 1737م که سیدعلی حسنخان (ص 6) آورده یقیناً اشتباه است. او فرزندی نداشت و بنا به وصیتش وزیر علیخان فرزند یکی از ملازمانش به جانشینی وی برگزیده شد. اما پس از چند ماه با دخالت فرماندار انگلیسی هند از حکومت برکنار شد و برادر آصفالدوله، نواب یمینالدوله سعادت علیخان، به حکومت رسید (شیروانی، 462).
آقابزرگ، الذریعة، 26 / 15؛ اصفهانی، ابوطالب، تفضیحالغافلین، به کوشش عابدرضا بیدار، رامپور، مؤسسۀ مطالعات شرقی، 1965م؛ همو، مسیر طالبی (سفرنامۀ میرزا ابوطالب خان). به کوشش حسین خدیوجم، تهران، جیبی، 1352ش؛ اینترنشنال، ذیل، oudh؛ بریتانیکا، ذیل Hastings؛ دولافوز، ث. ف.، تاریخ هند، ترجمۀ محمدتقی فخرداعی گیلانی، تهران، کمیسیون معارف، 1316ش؛ زامباور، ادوارد ریتر، معجمالانساب، ترجمۀ زکی محمدحسنبیک و حسن احمدمحمود، بیروت، دارالرائدالعربی، 1980م؛ سیدعلی حسن خان، صبح گلشن، به کوشش احمد یزدان مولوی محمد عبدالمجید خان، 1295ق؛ شیروانی، زینالعابدین، حدائقالسیاحة، تهران، 1348ش؛ فدایی اصفهانی، نصرالله، داستان ترکتازان هندی، بمبئی، 1892م؛ نقوی، علیرضا، تذکرهنویسی در هند و پاکستان، تهران، علمی، 1343ش؛ نیز:
Razavi, A., »The Breakdown of Traditional«, The Cambridge History of Islam, ed. M. Holt, et al., Cambridge University, 1984, II / A.
بخش تاریخ
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید