حشر، سوره
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 3 آذر 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/236534/حشر،-سوره
دوشنبه 13 اسفند 1403
چاپ شده
21
حَشْر، پنجاه و نهمین سورۀ قرآن کریم در جزء 28 که از 24 آیه، 445 کلمه و 530‘1 حرف ترکیب یافته است. نام «حشر» از آیۀ دوم سوره برگرفته شده که به معنای گردآوردن و راندن است (ابنفارس، 2/ 66؛ راغب، 118- 119؛ طریحی، 3/ 268). این سوره از دیرباز به همین نام خوانده شده است (مقاتل، 4/ 273؛ ابن ابی حاتم، 10/ 3345)، اما ابن عباس و برخی دیگر از صحابه بر نام «بنیالنضیر» اصرار دارند (نک : بخاری، 4/ 1478، 1852؛ بغوی، 4/ 313؛ نیز نک : ابنعاشور، 28/ 56)، که علت آن را عدم خلط با معنای قیامت از این واژه دانستهاند (ابنحجر، 8/ 483؛ سیوطی، الاتقان، 1/ 154). این سوره در شمار سور مسبّحات (نسایی، السنن الکبرى، 6/ 179؛ ابوالفتوح، 19/ 94)، و بر اساس برخی تقسیمبندیها، در شمار ممتحنات و نیز از سورههای مجموعۀ مفصّل است (زرکشی، 1/ 245؛ سیوطی، همان، 1/ 174؛ رامیار، 595-596). این سوره در مصحف حاضر، پس از سورۀ مجادله و پیش از ممتحنه جای دارد، اما در روایات، ترتیب نزول پس از ممتحنه، پیش از سورۀ نصر و پس از سورۀ بینه آمده است (ابنندیم، 28؛ ابوعمرو، 137؛ زرکشی، 1/ 194). در میان روایات ترتیب نزول، غالباً ردیفهای 99 تا 101 به این سوره اختصاص داده شده است (ابنندیم، زرکشی، همانجاها؛ دروزه، 1/ 16). همۀ مفسران تمام آیات این سوره را مدنی دانستهاند که در این میان، سیاق نیز گواه مدنی بودن شمرده شده است (طباطبایی، 19/ 201). برخی، همخوانی آیات را نشانۀ نزول یکبارۀ سوره، و آن را دارای یک شخصیت واحد میدانند (دروزه، 1/ 111). ویژگی برجسته و منحصربهفرد این سوره، 3 آیۀ پایانی میباشد که حاوی بزرگترین مجموعۀ اسامی خداوند در قرآن مجید است.وجه تناسب این سوره با سورۀ قبلش یعنی مجادله، در تأیید وعدهای مبتنی بر یـاری خداباوران و خذلان پیروان شیطان (نک : مجادله/ 58/ 5، 19-22) دانسته شده است (طبرسی، 9/ 384؛ بقاعی، 19/ 402). ارتباط سورۀ حشر با سورۀ بعد، ممتحنه، منحصر به آیۀ اول است که مسلمانان را از روابط دوستانه با دشمنان ــ که نمونههایی از آن در سورۀ حشر بیان شده است ــ بر حذر میدارد (طبرسی، 9/ 402؛ ابنزبیر، 333؛ ابوحیان، 8/ 251).سورۀ حشر از 3 واحد موضوعی (رکوع) تشکیل شده است: بخش نخست که محور موضوعی این سوره است، یادکردی از اخراج بنینضیر و احکام مربوط به اموال به دست آمده از آنها ست (آیات 1-10). سپس به توصیف منافقان و سرانجامِ آنان اشاره میشود که قصد همکاری با گروه پیشین را داشتهاند (آیات 11-17). بخش پایانی سوره، دربردارندۀ اندرزهایی به مؤمنان، تمثیلی از عظمت قرآن و اسمای الٰهی است. عبارت « ... كَیْ لا يَكُونَ دُولَةً ... » در آیۀ هفتم، بسیار مورد توجه اندیشمندان معاصر بوده، و برداشتهایی ابتکاری از آن صورت گرفته است؛ همچون محدود بودن مالکیت فردی (قطب، 6/ 3524-3525؛ صادقی، 28/ 239) و نظریۀ توازن اجتماعی (صدر، صورة ... ، 35-36، اقتصادنا، 628). برخی پا را فراتر گذارده، از امکان برداشت یک نظام اقتصادی سخن به میان آوردهاند (فضل اللٰه، 22/ 108). آیۀ « ... وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ ... » نیز همواره مورد تمسک صحابه و علما در احکام شرعی که نص قرآنی ندارد، بوده است (ابن ابی شیبه، 5/ 477؛ نسایی، سنن، 8/ 308؛ مفید، 364؛ نحاس، 4/ 395). افزون بر آن، برخی کسان از این آیه، عصمت پیامبر (ص) را برداشت کردهاند (مغنیه، 7/ 287). براساس احادیثی، برخی بر آناند که آیۀ نهم: «وَ يُؤْثِرُونَ عَلى اَنْفُسِهِمْ ... » در شأن امام علی (ع) نازل شده است (قاضی نعمان، 2/ 404؛ طوسی، 185؛ نیز حسکانی، 2/ 332). همچنین در روایات شیعه، امام علی (ع)، در کنار مؤمن آلفرعون و حبیب نجار به عنوان مصداق آیۀ « ... اَلَّذينَ سَبَقونا بِالايْمانِ ... » (آیۀ 10) دانسته شده است (فرات کوفی، 477؛ مجلسی، 38/ 225).در روایاتی، اسم اعظم الٰهی در 6 آیۀ پایانی این سوره قرار داده شده است (طبرسی، 9/ 401؛ ابنطاووس، 317؛ زیلعی، 3/ 443). برخی، مصداق عبارتِ افضل از 000‘1 آیه در سور مسبحات (نک : ابوعبید، 139؛ دارمی، 2/ 458؛ ابوداوود، 2/ 488) را مضامین پایانی سورۀ حشر دانستهاند (سیوطی، الدر ... ، 6/ 170؛ شوکانی، 5/ 198؛ قس: نیشابوری، 1/ 34؛ ابنکثیر، 8/ 39). روایاتی از شیعه و سنی در فضیلت قرائت این سوره وجود دارد که خواننده را به آمرزش تمام گناهان (نک : زمخشری، 4/ 510؛ بیضاوی، 5/ 324) و درود فرستادن موجودات بر او (ابنبابویه، 117- 118؛ دیلمی، 378- 379) وعده میدهد. همچنین فضایل بسیاری برای قرائت 3 آیۀ پایانی آن بیان شده است (ثعلبی، 9/ 289؛ قرطبی، 18/ 49؛ طبرسی، 9/ 399؛ نیز دارمی، همانجا؛ ترمذی، 4/ 253-254). این موارد فارغ از فضایلی است که قاری سور مسبحات را به آن بشارت دادهاند (نک : کلینی، 2/ 620؛ کفعمی، 446). سرانجام این سوره با همان مضمون آغازین، یعنی تسبیح خداوند پایان مییابد و بدینگونه افتتاح و اختتام سوره به هم پیوند میخورد.
ابن ابی حاتم، عبدالرحمان، تفسیر القرآن العظیم، به کوشش اسعد محمد طیب، صیدا، مکتبة مصریه؛ ابن ابی شیبه، عبدالله، المصنف، به کوشش سعید محمد لحام، بیروت، 1409 ق؛ ابنبابویه، محمد، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، به کوشش محمد مهدی حسن خرسان، قم، 1368 ش؛ ابن حجر عسقلانی، احمد، فتح الباری، بیروت، دارالمعرفه؛ ابنزبیر، احمد، البرهان فی ترتیب سور القرآن، به کوشش محمد شعبانی، مغرب،1410 ق/ 1990 م؛ ابنطاووس، علی، مهج الدعوات، قم، 1411 ق؛ ابنعاشور، محمد طاهر، التحریر و التنویر، بیروت، مؤسسة التاریخ؛ ابنفارس، معجم مقاییس اللغة، به کوشش عبدالسلام محمد هارون، قم، 1404 ق؛ ابنكثیر، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، 1419 ق؛ ابنندیم، الفهرست؛ ابوحیان غرناطی، البحر المحیط، به کوشش عادل احمد عبدالموجود و دیگران، بیروت، 1422 ق؛ ابوداوود سجستانی، سلیمان، سنن، به کوشش سعید محمد لحام، بیروت، 1410 ق؛ ابوعبید قاسم بن سلام، فضائل القرآن، به کوشش وهبی سلیمان غاوجی، بیروت، 1411 ق؛ ابوعمرو دانی، عثمان، البیان فی عدد آی القرآن، به کوشش غانم قدوری، کویت، 1414 ق؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان، به کوشش محمد جعفر یاحقی و محمد مهدی ناصح، مشهد، 1378 ش؛ بخاری، محمد، صحیح، به کوشش مصطفى دیب البغا، بیروت، 1407 ق؛ بغوی، حسین، تفسیر (معالم التنزیل)، به کوشش خالد عبدالرحمان عک، بیروت، دارالمعرفه؛ بقاعی، ابراهیم، نظم الدرر، حیدر آباد دکن، 1402 ق/ 1982 م؛ بیضاوی، عبداللٰه، انوار التنزیل، بیروت، 1418 ق؛ ترمذی، محمد، سنن، به کوشش عبدالوهاب عبداللطیف، بیروت، 1403 ق؛ ثعلبی، احمد، الكشف و البیان، بیروت، 1422 ق؛ حسکانی، عبیداللٰه، شواهد التنزیل، به کوشش محمدباقر محمودی، تهران، 1411 ق/ 1990 م؛ دارمی، عبداللٰه، سنن، دمشق، 1349 ق؛ دروزه، محمدعزت، التفسیر الحدیث، قاهره، 1383 ق؛ دیلمی، حسن، اعلام الدین، قم، 1408 ق؛ راغب اصفهانی، حسين، المفردات، به کوشش ندیم مرعشلی، بيروت، دارالفکر؛ رامیار، محمود، تاریخ قرآن کریم، تهران، 1384 ش؛ زرکشی، محمد، البرهان فی علوم القرآن، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، 1376 ق؛ زمخشری، محمود، الكشاف، بیروت، 1407 ق؛ زیلعی، عبداللٰه، تخریج الاحادیث و الآثار، به کوشش عبداللٰه سعد، ریاض، 1414 ق؛ سيوطی، الاتقان، به کوشش سعید مندوب، بیروت، 1416 ق؛ همو، الدرالمنثور، قم، 1404 ق؛ شوكانی، محمد، فتح القدير، دمشق/ بيروت، 1414 ق؛ صادقی تهرانی، محمد، الفرقان، قم، 1365 ش؛ صدر، محمدباقر، اقتصادنا، قم، 1417 ق؛ همو، صورة عن اقتصاد المجتمع الاسلامی، قم، 1399 ق؛ طباطبایی، محمدحسین، المیزان، قم، 1417 ق؛ طبرسی، فضل، مجمع البیان، به کوشش محمد جواد بلاغی، تهران، 1372 ش؛ طريحی، فخرالدين، مجمع البحرين، تهران، 1375 ش؛ طوسی، محمد، الامالی، قم، 1414 ق؛ فرات كوفی، ابوالقاسم، تفسير، تهران، 1410 ق؛ فضل اللٰه، محمدحسين، من وحی القرآن، بیروت، 1419 ق؛ قاضی نعمان، شرح الاخبار، به کوشش حسینی جلالی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی؛ قرآن کریم؛ قرطبی، محمد، الجامع لاحكام القرآن، به کوشش احمد عبدالعلیم بردونی، تهران، 1372 ق؛ قطب، سید، فی ظلال القرآن، به کوشش محمد قطب، بیروت، 1412 ق؛ کفعمی، ابراهیم، المصباح، بیروت، 1403 ق؛ کلینی، محمد، الکافی، به کوشش علیاکبر غفاری، تهران، 1363 ش؛ مجلسی، محمدبـاقر، بحار الانـوار، بیـروت، 1404 ق؛ مغنيه، محمد جواد، التفسير الكاشف، بیروت، 1981 م؛ مفید، محمد، المقنعة، قم، 1413 ق؛ مقاتل بن سلیمان، التفسیر، به کوشش عبداللٰه محمود شحاته، بیروت، 1423 ق؛ نحاس، احمد، اعراب القرآن، به کوشش زهیرغازی زاهد، بیروت، 1405 ق؛ نسایی، احمد، سنن ( المجتبى)، بیروت، 1348 ق؛ همو، السنن الکبرى، بیروت، 1411 ق؛ نیشابوری، حسن، تفسیر غرائب القرآن، بیروت، 1416 ق.
یحیى میرحسینی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید