صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اردیبهشت /

فهرست مطالب

اردیبهشت


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

اُرْدیبِهِشْت [ordībehešt]، دومین امشاسپند از6 امشاسپند، و یکی از بزرگ‌ترین امشاسپندان آیین زردشت. فرشته‌ای که در جهان خاکی نگهبان درستی،پرهیزگاری، پارسایی،تقوا،پاکی، نظم و سرانجام‌اخلاق به‌معنای عام کلمه است. همین مفهوم‌است که از آن در دین‌مزدیسنا،پندار نیک،گفتار نیک و کردار نیک برداشت شده است (بارتولمه، 229-238). اردیبهشت از ترکیب واژۀ اَشه (اَرْته)، یعنی راستی و فضیلت، و صفت عالی و هیشته (بهترین، بهشت)،ساخته شده‌است که برروی‌هم بهترین‌راستی معنا می‌دهد.
اردیبهشت بیشتر از هر امشاسپندی بر زبان زردشت جاری می‌شود. زردشت در گاهان اردیبهشت را می‌ستاید، و برای نگهبانی از روان، به همراهی منش نیک، با آگاهی می‌گوید که با همۀ توش و توان خواهد کوشید، تا دین اشه (راستی) آموخته شود ( گاتها، یسن 28، بندهای 3-4).
هنگامی که اهوره‌مزدا به ستارگان گردش می‌دهد و به ماه افزایش و کاستی، اردیبهشت است که حضور دارد (همان، یسن 44، بند 3) و به میانجیگری اردیبهشت است که اهوره‌مزدا در آفرینش جهان نخستین، گیاهان را می‌رویاند (همان، یسن 48، بند 6). در حکایت تولد زردشت، بهمن و اردیبهشت، هر دو در کنار اهوره‌مزدا قرار دارند («دینکرد»، فصل 2، بندهای 17، 18، 25)، نقش اردیبهشت در تولد زردشت و پس از رسیدن به پیامبری، در گرویدن گشتاسپ به او، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است (همانجا، فصل 4، بندهای 85-86).
بیرونی اردیبهشت را به عربی «الصدق خیر» ترجمه کرده است (ص 219). با اینکه بهمن نخستین امشاسپند آیین زردشت است، در سراسر اوستا، اردیبهشت جایگاه برتری دارد و بیشتر، به صورت، زیباترین امشاسپند، ستایش می‌شود («یشتها...»، اشتادیشت، بند 8؛ 28، گاتها، یسن بند 9، نیز یسن 29، بند 10). اهوره‌مزدا با این امشاسپند مجموع صفات ثبوتیۀ خود را متجلی می‌سازد و به این اعتبار، اردیبهشت اوج برداشت ایرانیان باستان از اهوره‌مزدا و نیروی برتر ماوراءالطبیعه است. اهوره‌مزدا با فعلیت و سببیت اردیبهشت است که بر اریکۀ اهورایی تکیه می‌زند (نک‍ : نیبرگ، 311). بنا بر بندهش، اردیبهشت پس از هرمزد و بهمن، سومین نیروی بازدارندۀ نیروی اهریمن است که آفرینش مادی آتش با اوست (ص 49). اردیبهشت در نقش فرشتۀ آتش نیز، مانند خود آتش، مطهر و مظهر پاکی است (نک‍ : گاتها، یسن، 43، بند 4؛ بندهش، 112؛ شایست ناشایست، 210، 213). نقش اردیبهشت در اندامهای انسانی نیز جالب توجه است. در حالی که جان و هوش و بوی از آن هرمزد است و گوشت از آن بهمن، رگ و پی از آن اردیبهشت است (بندهش، 126). اردیبهشت نیز مانند امشاسپندان دیگر گلی از آن خود دارد و آن گلِ معطر و دارویی مرزنگوش است (همانجا، 88).

مآخذ

بندهش، ترجمۀ مهرداد بهار،تهران،1369ش؛بیرونی،ابوریحان، الآثارالباقیة، به‌کوشش زاخاو، لایپزیگ، 1923م؛ شایست ناشایست،آوانویسی و ترجمۀ کتایون مزداپور، تهران، 1369ش؛ گاتها، ترجمۀ ابراهیم پورداود، بمبئی، 1952م؛ نیز:

Bartholomae, Ch., Altiranisches Wörterbuch, Berlin, 1961; «Dinkard», Pahlavi Taxts, tr. E. W. West, Part V, The Sacred Books of the East, Oxford, 1897, vol. XLVII; Nyberg, H. S., Die Religionen des alten Iran, Osnabrück, 1966; Die Yäšt’s des Awesta, tr. H. Lommel, Göttingen, 1927.
پرویز رجبی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: