ابوعلی طوسی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 8 اردیبهشت 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/224878/ابوعلی-طوسی
دوشنبه 11 فروردین 1404
اَبوعَلیِ طوسی، حسن بن محمد بن حسن (د بعد از ۵۱۱ ق / ۱۱۱۷ م)، فرزند شیخ طوسی، فقیه و محدث و یکی از مهمترین حلقههای واسطه در سلسلۀ اسانید شیعه. تاریخ دقیق تولد و وفات او روشن نیست، اما باتوجه به اینکه وی در حدود ۴۵۵ ق از شیخ طوسی اجازۀ روایت دریافت داشته است، میتوان زمان تولد او را میانههای نیمۀ اول سدۀ ۵ ق تخمین زد (نک : آقابزرگ، مقدمه، ۱۱). آخرین اطلاع از حیات وی مربوط به ۵۱۱ ق است که عمادالدین، ۲، ۵، جم )، ولی احتمالاً در ۵۲۰ ق وی زنده نبود، زیرا هبةالله بن نماء که در این سال در نجف به تحصیل اشتغال داشته، با واسطه و با قید «رضیالله عنه» از او روایت کرده است (نک : سند آغازین کتاب سلیم، ۶۳). به هر روی باتوجه به طبقۀ رجالی وی، گفتۀ صفدی (۱۲ / ۲۵۱) که وفات او را در حدود ۵۴۰ ق دانسته است و نیز گفتۀ ابنشاکر کتبی (۱۲ / ۴۰۴) که به صراحت نام وی را در وفیات سال مذکور آورده است، نادرست مینماید. ابوعلی که از خاندانی صاحب نام برخاسته بود، در مکتب پدرش شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی طلب علم کرد و در علوم دینی به پایهای رسید که به وی لقب مفید داده شد و گاه برای تمـایز او از شیخ مفید، مفید ثـانی نیز خوانده میشد (نک : ابن فوطی، ۷۱۵؛ امین، ۵ / ۲۴۴). ابوعلی غیر از پدر، نزد شیوخی چند از امامیه و غیر ایشان مانند ابویعلی سَلار دیلمی، ابن صقّال، ابوطیّب طبری. خلال و تنوخی (ابن حجر، ۲ / ۲۵۰؛ امین، ۵ / ۲۴۶؛ نیز نک : مجلسی، ۱۰۴ / ۱۰۶) دانش آموخت. نویسندگان غالباً وی را پارسا، عالم و البته ثقه دانستهاند و طالبان پیوسته جهت اخذ علم نزد او میشتافتند (صفدی، همانجا؛ منتجبالدین، ۴۲؛ حر عاملی، ۲ / ۷۶). افراد بسیاری نزد او به فراگیری دانش پرداختند، از آن جملهاند عمادالدین طبری، ابوالفتوح احمد بن علی رازی، طبرسی صاحب مجمع البیان، حسین بن احمد بن طحال مقدادی، علی بن شهرآشوب، ابن رطبۀ سوراوی، هبةالله سقطی، الیاس بن هشام حائری، محمد بن محمد نسفی و عبیدالله بن حسن بن بابویه (ابن حجر، همانجا؛ عمادالدین، ۲؛ ابن شهرآشوب، مناقب، ۱ / ۱۱-۱۲؛ منتجبالدین، ۴۲، ۴۶، ۵۲؛ مجلسی، ۱۰۵ / ۱۱؛ افندی، ۱ / ۳۳۵-۳۳۶). آنچه سبب شده است که ابوعلی طوسی در بین رجال امامیه بسیار مورد توجه قرار گیرد، روایاتش از شیخ طوسی و نیز وجود نام او در قریب به اتفاق اجازات روایی شیعه است. چنانکه از ۳ راوی اصلی شیخ طوسی، یعنی ابوالصمصام ذوالفقار بن معبد، ابوالوفا عبدالجبار بن عبدالله رازی و ابوعلی طوسی (نک : مجلسی، ۱۰۵ / ۲۵، جم ؛ افندی، ۱ / ۳۳۴). با نظری آماری به سلسلۀ اسانید، میتوان دریافت که این نام ابوعلی است که در بیشتر آنها مذکور است. گفتنی است که شیخ طوسی به عنوان حلقهای اساسی در اسانید امامیه که طرق بسیاری در روایات آثار پیشینیان داشته، آنها را به فرزندش ابوعلی منتقل کرده است. حال با آنچه دربارۀ ابوعلی گفته شد، نقش او به عنوان رابط بین گذشتگان و آیندگان خود در اسانید روایات و اجازات امامیه به خوبی روشن میگردد. ابوعلی نیز به نوبۀ خود با انتقال طرق یاد شده به شاگردانش، بهویژه عمادالدین طبری، ابنرطبۀ سوراوی و الیاس بن هشام، به عنوان حلقهای مهم در سلسلههای اسانید اجازات و روایات امامیه ایفای نقش کرده است (نک : کتاب سلیم، همانجا؛ عمادالدین، ۲، ۳، جم ؛ کیذری، ۱ / ۴۶۴، ۳ / ۱۲۳۳-۱۲۳۴؛ ابن طاووس، ۱۸۰؛ شهید اول، الاربعون، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۶۵؛ جم ؛ مجلسی، ۱۰۴ / ۳۳، ۵۰، ۶۹، ۱۴۴، جم ، ۱۰۵ / ۱۱، ۲۵، ۴۵، جم ). ابوعلی یکی از مهمترین مروجان فقه شیخ طوسی است. شرح او بر کتاب النهایة (نک : سطور بعد) خود شاهدی قوی بر این مدعاست (نک : همو، ۱۰۴ / ۳۳، ۶۹، ۱۴۴، ۱۵۷- ۱۵۸، جم ). وی در مقام یک فقیه صاحب نظر نظرات و آرائی خاص خود در فقه داشته است. از آراءِ منسوب به اوست قول به وجوب استعاذه در قرائت، در نماز و غیر آن که از فتاوای شاذ بهشمار است (نک : افندی، ۱ / ۳۳۶؛ قس: طوسی، الخلاف، ۱ / ۳۲۴-۳۲۵). ابوعلی طوسی صاحب آثاری بوده که هماکنون تنها نامی از آنها باقی مانده است، از آن جملهاند: الانوار، که افندی در خاتمۀ بحارالانوار (مجلسی، ۱۰۷ / ۱۶۶، ۱۶۸) بدون ذکر سند از آن نام برده است؛ اثر دیگر المرشد الی سبیل المتعبد است که ابن شهر آشوب در معالم العلماء (ص ۳۷- ۳۸) آن را معرفی کرده است و پس از او حرعاملی (همانجا) از شرح ابوعلی بر کتاب النهایۀ شیخ طوسی یاد کرده که آقابزرگ ( الذریعة، ۱۴ / ۱۱۰، ۲۰ / ۳۰۵) آن را با المرشد یکی دانسته است. ظاهراً نسخ شرح النهایۀ ابوعلی تا روزگاری متأخر باقی بوده و مورد استفادۀ کسانی چون شهید اول ( الذکری، ۱۰) قرار گرفته است. برخی امالی شیخ طوسی را نیز جزو آثار ابوعلی شمردهاند (مثلاً نک : حرعاملی، همانجا)، اما گویا ابوعلی فقط راویِ امالی بوده و امالی منتسب به وی در واقع مجموعهای از احادیث به املای پدرش شیخ طوسی است (نک : طوسی، امالی، ۱ / ۲، ۳۱، جم ، نیز مقدمه).
آقابزرگ، الذریعة؛ همو، مقدمۀ الغیبۀ طوسی، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة؛ ابنحجر عسقلانی، احمد بن علی، لسان المیزان، حیدرآباد دکن، ۱۳۳۰ ق؛ ابن شاکر کتبی، محمد، عیون التواریخ، به کوشش فیصل سامر، بغداد، ۱۳۹۷ ق / ۱۹۷۷ م؛ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، معالم العلماء، نجف، ۱۳۸۰ ق / ۱۹۶۱ م؛ همو، مناقب آل ابیطالب، قم، چاپخانۀ علمیه؛ ابن طاووس، علی بن موسی، فلاح السائل، تهران، ۱۳۸۲ ق؛ ابن فوطی، عبدالرزاق بن احمد، تلخیص مجمع الآداب، به کوشش محمد عبدالقدوس قاسمی، ۱۳۵۹ ق / ۱۹۴۰ م؛ افندی، عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱ ق؛ امین، احمد، اعیان الشیعة، بیروت، ۱۴۰۳ ق / ۱۹۸۳ م؛ حرعاملی، محمد بن حسن، امل الآمل، به کوشش احمد حسینی، بغداد، ۱۳۵۸ ق؛ شهید اول، محمد بن مکی، الاربعون حدیثاً، قم، ۱۴۰۷ ق؛ همو، ذکری الشیعة فی احکام الشریعة، سنگی، ۱۲۷۱ ق؛ صفدی، خلیل بن ایبک، الوافی بالوفیات، به کوشش رمضان عبدالتواب، بیروت، ۱۴۰۵ ق / ۱۹۸۵ م؛ طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، قم، ۱۴۰۷ ق؛ همو، امالی، بغداد، ۱۳۸۴ ق / ۱۹۶۴ م؛ عمادالدین طبری، محمد بن محمد، بشارة المصطفی، نجف، ۱۳۸۲ ق / ۱۹۶۳ م؛ کتاب سُلیم بن قیس الکوفی، بیروت، ۱۴۰۰ ق / ۱۹۸۰ م؛ کیذری، محمد بن حسین، حدائق الحقائق، به کوشش عزیزالله عطاردی، حیدرآباد دکن، ۱۴۰۲ ق؛ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، ۱۴۰۳ ق / ۱۹۸۳ م؛ منتجبالدین، علی بن عبیدالله، الفهرست، به کوشش عبدالعزیز طباطبائی، قم، ۱۴۰۴ ق.
فرامرز حاجمنوچهری
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
چاپ شده
6
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید